szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tim Clark, az Emirates légitársaság vezetője úgy látja, ma már sokkal hatékonyabban működő A380-asokat lehetne építeni, mint a 2000-es években.

Sokan lelkesednek az Airbus superjumbo becenévre hallgató repülőgépéért, az A380-asért. Ami nem véletlenül kapta ezt a nevet: a kétszintes, négy hajtóműves, széles törzsű utasszállító repülőgép 544 utast tud magával vinni, de a beltér másfajta elrendezésével ez a szám 853 főre bővíthető.

Az egyik legtöbb ilyen gépet az Emirates légitársaság üzemelteti: az összes legyártott A380-as majdnem felét vásárolta meg. 118 superjumbo van a flottában, amelyek közül 80 most is repül. Jövőre ismét az összes ilyen gép csatasorba állhat, így megdőlni látszik az az elképzelés, hogy az A380-asnak leáldozott. A jelek szerint ez olyannyira nem így van, hogy Tim Clark, az Emirates vezére a CNN-nek arról beszélt, azt kérte az Airbustól, építsen egy újabb jumbót.

Kilyukadt a repülőgép alja, 14 órát repült így az Emirates Airbus A380-asa

Az Emirates egyik Airbus A380-asának futóműve azután durrant ki, hogy a gép felszállt. A robbanás lyukat ütött a gép aljába.

A szakember szerint 2021 októberében kezdték ismét használni az A380-asokat London felé: naponta hatszor landoltak Heathrow-n a gépek. Clark szerint azóta egyetlen szabad hely sem volt üresen ezeken a járatokon.

Az Emirates vezére nehezményezi, hogy sem az Airbus, sem pedig a Boeing nem épít ilyen nagy gépeket. Jelenleg az Airbus A350-1000, valamint az érkező 777-9-es alig 400 ember befogadására alkalmasak. Ezekről azonban úgy véli, túl kicsik ahhoz, hogy lecseréljék az A380-asokat.

Gond lehet az Airbusnál, repedések lehetnek az A380-asok szárnyain

A Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (ESEA) szerint több Airbus A380-as esetében is probléma lehet a szárnyak szerkeszeti integritásával.

Clark úgy véli, kompozit anyagok felhasználásával lehetne könnyebb gépeket építeni, a hajtóművek fejlődésének köszönhetően pedig 20-25 százalékkal nőhetne a hatékonyságuk. A szakember úgy látja, ez nemcsak kevesebb üzemanyag elégetését jelenti, de a károsanyag-kibocsátást is legalább ennyivel lehetne csökkenteni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!