szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Lehet, hogy sok százezer követője van egy, a közösségi médiában tevékenykedő influenszernek, azonban ettől még semmi garancia nincs arra, hogy igaz, amit állít. Könnyen lehet ugyanis, hogy egy nagy cég lefizeti, mint ahogyan erre most az élelmiszerekkel kapcsolatban fény derült.

Sokan gazdagodtak már meg az úgynevezett influenszereskedésből: tartalmakat készítenek, helyeznek el a közösségi médiában, és popularitásuknak köszönhetően képesek befolyásolni a követőiket. Erre pedig ugranak azok a cégek, akik népszerűsítenék termékeiket.

A rövid videóiról közismertté vált TikTok igazi paradicsoma ezeknek a „befolyásolóknak”, és a felhasználók gyakran annyira komolyan veszik őket, hogy elhiszik, amit állítanak. Egy friss vizsgálat azonban beszámolt néhány elgondolkodtató esetről, amelyek lényege, hogy a nagy élelmiszeripari cégek lefizetik az étrendtanácsadó influenszereket. Nem teljesen normális hirdetésekről van szó, hanem arról, hogy a cégek a kulisszák mögött fizetnek azért, hogy az influenszerek véletlenül pont azt gondolják, mint amit ők szeretnének.

A The Washington Post a The Examination nonprofit oknyomozó szolgáltatóval együttműködve megvizsgálta a népszerű TikTok-dietetikusokat, és megállapította, hogy több tucat ilyen befolyásoló közvetített üzeneteket az élelmiszer-, ital- és táplálékkiegészítő iparágaktól. A bejegyzés egy kampányra mutat rá, amelyet a #safetyofaspartame hashtag használatával tettek közzé a TikTokon. A kampány során a TikTok tartalomkészítői arra buzdították a követőiket, hogy ne aggódjanak a mesterséges édesítőszerek hatásai (a WHO idén tavasszal és nyáron ezek veszélyeire figyelmeztető útmutatót adott ki). Ezek az influenszerek azonban nem árulták el egyértelműen, hogy az American Beverage néven ismert lobbicsoport fizette őket, amely többek között a (diétás) Coca-Colát és a Pepsi Colát is képviseli.

A jelentésben vizsgált influenszerek nem hozták nyilvánosságra, hogy pontosan mennyit fizettek nekik, de néhány külön felkeresett személy elmondta, hogy ez a követői számtól függően néhány ezertől tízezer dollárig mozog bejegyzésenként.

Fogyasztható-e az aszpartám édesítőszer? Megszólalt a NAK a veszélyes mennyiségről

Egészséges, kiegyensúlyozott étrend mellett nem okozhat problémát az aszpartám nevű édesítőszer jelenléte az élelmiszerekben, üdítőitalokban - közölte a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

Ez a jelenség is szemlélteti a saját gyártású, tanácsokat kínáló tartalmak egyik fő problémáját: az úgynevezett payolát. (A payola szó – play for pay – azaz fizetségért játszani, megvesztegetési pénzt jelent.) Az önjelölt dietetikusok, filmkritikusok és újságírók olyan platformokon, mint például a TikTok, szabadon fogadhatnak kifizetéseket azoktól a szervezetektől és cégektől, amelyekről vagy amelyek termékeiről beszámolnak. Az alkotók emellett általában semmiféle jogkövetkezménnyel nem szembesülnek, ami lehetővé teszi, hogy a félretájékoztatás és az irányított vélemények elterjedjenek akár több millió követőjük között.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!