szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Összesen 150 olyan weboldalt teszteltek az Egyesült Királyságban, amelyek szerencsejátékot bonyolító cégekhez tartoznak. Kiderült, harmaduk nem kér engedély a felhasználóktól, hogy rögzítse minden lépésüket.

A szerencsejátékkal foglalkozó cégek titokban nyomon követik a webhelyüket felkereső felhasználók internetes tevékenységét, majd az adatvédelmi törvények nyilvánvaló megsértésével, a felhasználók beleegyezése nélkül átadják az adatokat a Metának – számolt be róla a The Guardian. Az információkat ezután a Facebook tulajdonosa arra használja fel, hogy a felhasználókat kaszinók és fogadási oldalak hirdetéseivel árassza el.

A lap azt írja, több tucat, az Egyesült Királyságban működő fogadási weboldalt megvizsgálva azt találták a szakemberek, hogy azok kódjában egy rejtett nyomkövető eszköz található. Ez kinyeri a látogatók adatait – beleértve az általuk megtekintett weboldalak részleteit és azt, hogy milyen gombokra kattintottak –, majd megosztja a megszerzett információkat a céggel.

A brit törvények értelmében az adatokat csak marketingcélokra lehetne használni, és azt is csak úgy, hogy ha az oldalra beágyazott eszközök adatgyűjtését a felhasználók elfogadják. A lap szerint az Observer 150 szerencsejátékkal foglalkozó weboldalt elemzett, és nagyon súlyos törvénysértésekre bukkant.

Ausztrália példája mutatja meg igazán, mit csinálna a Meta az európai felhasználókkal, ha nem lenne a GDPR

Az ausztrál kormány a Meta globális adatvédelmi igazgatóját, Melinda Claybaugh-t kérdezte arról, gyűjti-e a cég a felhasználók adatait a mesterséges intelligencia képzéséhez. A válasza mutatja meg igazán, milyen komoly védelmet nyújt az európai adatvédelmi törvény a felhasználóknak.

A tesztek alapján a 150 webhely közül 52 automatikusan osztott meg adatokat a Facebook anyacégével a Meta Pixel nyomkövető eszközön keresztül anélkül, hogy ehhez hozzájárultak volna a látogatók. Ezek közé tartozik például a Hollywoodbets, a Sporting Index, a Bwin, a Lottoland, a 10Bet és a Bet442 is.

Az adattovábbítás már a weboldal betöltésekor automatikusan megtörtént, vagyis még azelőtt, hogy a felhasználó rákattintott volna a marketingcélú adatgyűjtés elfogadására vagy elutasítására. A szakembereket ezután néhány nappal később szerencsejátékkal kapcsolatos hirdetésekkel kezdte bombázni a Meta.

Egyetlen böngészés során 49 márka szerencsejáték-hirdetései jelentek meg. Ezek között voltak olyan cégek – köztük a Ladbrokes, a Sky Bet, a BetVictor, a Tombola és a Bet365, valamint több tucat kisebb márka – is amelyek nem tudtak a Meta jogsértéséről, és ők maguk betartották a törvényi előírást.

Leveszi a kezét a Meta a felhasználói adatokról, egyelőre nem ezzel tanítja be a mesterséges intelligenciát

Az ír adatvédelmi hatóság kritikája után a Meta átmenetileg felhagyott azzal, hogy a mesterséges intelligenciáját az uniós állampolgárok adatain tanítsa be.

A Meta nem kommentálta az esetet, de jelezte, hogy az ügyfeleiknek be kell tartaniuk a cég irányelveit és a törvényeket, és engedélyt kell kérniük a felhasználóktól az adatgyűjtéshez.

Az Observer korábban arról számolt be, hogy érzékeny egészségügyi adatok is kiszivárogtak a brit állampolgároktól a Meta Pixelen keresztül. A brit adatvédelmi hivatal még 2024-ben azt közölte, széles körű vizsgálatot kell tartani a tiltott adatgyűjtés miatt, és ha szükséges, akár 500 ezer fontos – kb. 243 millió forint – bírságot is ki kell szabni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!