Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f353aaac-7a87-4828-b561-c3865943abc0","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Parlament (EP) két szakbizottsága támogatta az európai védelmi ipar megerősítéséről szóló jogszabályjavaslatot. A Fidesz ellene, a Tisza Párt az új jogszabály mellett foglalt állást. Ez a program a magyar uniós elnökség egyik prioritása volt, de nem sikerült a tagállamok körében közös álláspontot kialakítaniuk a magyar tárgyalóknak.","shortLead":"Az Európai Parlament (EP) két szakbizottsága támogatta az európai védelmi ipar megerősítéséről szóló...","id":"20250425_europai_parlament_vedelem_biztonsag_fidesz_tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f353aaac-7a87-4828-b561-c3865943abc0.jpg","index":0,"item":"51518767-ca1b-4a1a-8e4c-c960661257ad","keywords":null,"link":"/eurologus/20250425_europai_parlament_vedelem_biztonsag_fidesz_tisza-part","timestamp":"2025. április. 25. 15:05","title":"A közös európai védelmen csattant össze a Tisza és a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1925b7d1-7802-4ef3-94a4-47154196e512","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"Csányi Sándor eddig elnök-vezérigazgatóként, ezt követően már csak elnökként vezeti az OTP Bankot, vezérigazgatói székét fia, Csányi Péter kapta meg.","shortLead":"Csányi Sándor eddig elnök-vezérigazgatóként, ezt követően már csak elnökként vezeti az OTP Bankot, vezérigazgatói...","id":"20250425_otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-orban-viktor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1925b7d1-7802-4ef3-94a4-47154196e512.jpg","index":0,"item":"3f8274d1-3817-49a9-93a5-3b5b17a88af9","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-orban-viktor-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 11:05","title":"Csányi Sándor fia, Csányi Péter lett az OTP új vezérigazgatója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b965e8e-7e1f-4fe6-a47d-a48b6c05db16","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"A MoHu a hulladékkoncesszió 2023. közepi indulása óta az első másfél évét veszteséggel zárta. Nem akarnak más kárára nyereségesek lenni – mondja a HVG-nek Pethő Zsolt. Hova építene évi 360 ezer tonna kapacitású hulladékégetőt a cég? Miért magasabbak itt egyes csomagolásdíjak, mint Ausztriában? Elképzelhető, hogy később az egész országban csak a MoHu szállítja majd a szemetet? Ezekről is kérdeztük a Mol leánycégének vezérigazgatóját.","shortLead":"A MoHu a hulladékkoncesszió 2023. közepi indulása óta az első másfél évét veszteséggel zárta. Nem akarnak más kárára...","id":"20250425_hvg-petho-zsolt-mohu-vezer-interju-uzlet-a-palackban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b965e8e-7e1f-4fe6-a47d-a48b6c05db16.jpg","index":0,"item":"638022ef-d7bc-4075-86a1-299e5fd83d86","keywords":null,"link":"/360/20250425_hvg-petho-zsolt-mohu-vezer-interju-uzlet-a-palackban","timestamp":"2025. április. 25. 09:34","title":"MoHu-vezér a hulladékkoncesszióról: Ha ugyanolyan hatékonyan tudják csinálni, mint mi, akkor övék a megbízás 35 évig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99f80dbd-f052-4358-b7b1-b267fc82b3ff","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A magyar miniszterelnök és köztársasági elnök már pénteken Vatikánvárosba érkeztek. ","shortLead":"A magyar miniszterelnök és köztársasági elnök már pénteken Vatikánvárosba érkeztek. ","id":"20250425_Orban-Viktor-Sulyok-Tamas-kegyelet-Ferenc-papa-ravatal-roma-szent-peter-bazilika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99f80dbd-f052-4358-b7b1-b267fc82b3ff.jpg","index":0,"item":"b4aca0db-3491-459c-9890-643e62234919","keywords":null,"link":"/elet/20250425_Orban-Viktor-Sulyok-Tamas-kegyelet-Ferenc-papa-ravatal-roma-szent-peter-bazilika","timestamp":"2025. április. 25. 20:13","title":"Orbán Viktor és Sulyok Tamás is lerótták kegyeletüket Ferenc pápa ravatalánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c98c536e-83e5-4d46-a5c3-a9083a86e31e","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A húsvéthétfőn elhunyt pápára emlékezünk, itthon pedig körbenézünk: mi lesz a MÁV-val és milyen közeljövő vár a Fideszre? Ajánló a HVG friss számából.","shortLead":"A húsvéthétfőn elhunyt pápára emlékezünk, itthon pedig körbenézünk: mi lesz a MÁV-val és milyen közeljövő vár...","id":"20250424_hvg-fulszoveg-Nagy-Gabor-A-varosnak-es-a-foldkereksegnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c98c536e-83e5-4d46-a5c3-a9083a86e31e.jpg","index":0,"item":"a717ea27-a1ab-4097-8f63-a5bf969f9f82","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-fulszoveg-Nagy-Gabor-A-varosnak-es-a-foldkereksegnek","timestamp":"2025. április. 24. 08:00","title":"Nagy Gábor: A városnak és a földkerekségnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Helyzetkép három évvel az uniós források befagyasztása után és egy évvel a következő parlamenti választás előtt.","shortLead":"Helyzetkép három évvel az uniós források befagyasztása után és egy évvel a következő parlamenti választás előtt.","id":"20250424_Le-Figaro-magyar-gazdasag-helyzetkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"6b1bfc33-f99c-4ac8-b73d-13edc8265fb0","keywords":null,"link":"/360/20250424_Le-Figaro-magyar-gazdasag-helyzetkep","timestamp":"2025. április. 24. 07:30","title":"Le Figaro: Orbán meggyengült, mert az EU pénzeket tart vissza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szerintük így hatékonyabban lehetne védekezni a kilométeróra-tekerések ellen is.","shortLead":"Szerintük így hatékonyabban lehetne védekezni a kilométeróra-tekerések ellen is.","id":"20250424_Evenkenti-muszaki-vizsgat-akar-az-EU-a-tiz-evnel-idosebb-jarmuveknel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1ac7b82-04d7-4b54-8eac-3cb2f36a0fd8.jpg","index":0,"item":"a924fd70-00a3-400b-a5c9-883bfbba60a4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Evenkenti-muszaki-vizsgat-akar-az-EU-a-tiz-evnel-idosebb-jarmuveknel","timestamp":"2025. április. 24. 15:10","title":"Évenkénti műszaki vizsgát akar az EU a tíz évnél idősebb autóknál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdaaa5cd-cfdb-41c9-a48b-ccdc6d210fd6","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ilyesmi ritkának számít Franciaországban.","shortLead":"Az ilyesmi ritkának számít Franciaországban.","id":"20250424_Egy-diak-meghalt-es-harom-masik-megsebesult-egy-keses-tamadasban-Franciaorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdaaa5cd-cfdb-41c9-a48b-ccdc6d210fd6.jpg","index":0,"item":"54961547-e26d-47a6-861a-4d3bd99c49a5","keywords":null,"link":"/vilag/20250424_Egy-diak-meghalt-es-harom-masik-megsebesult-egy-keses-tamadasban-Franciaorszagban","timestamp":"2025. április. 24. 16:05","title":"Egy diák meghalt és három másik megsebesült egy késes támadásban Franciaországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Francia és német lapok: túl nagy az óvatosság a hamufelhő miatt?
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
Az izlandi tűzhányó kitörése nyomán Európát sújtó hamu miatt elrendelt biztonsági intézkedések szükségességét firtatták hétfőn a francia és német lapok.
"Biztos, hogy valamennyi repülőt le kellett állítani? Miért csak tegnap hajtották végre az első tesztrepüléseket?" - tette fel kérdéseit a Le Parisien című fővárosi lap. "Az elővigyázatosság eltúlzása?" felirattal címlapján jelent meg a Libération. A baloldali lap szerkesztőségi írásában azt hangsúlyozza, hogy az izlandi hamufelhő veszélyességére vonatkozóan először a légitársaságok fogalmaztak meg kétségeket. "A napi veszteségeik tudatában pedig feltehetjük a kérdést, vajon mi indokolhatta ezt" - tette hozzá a lap.
A vezércikk ugyanakkor elismeri, hogy a légtérzárlatot úgy rendelték el, hogy az európai országokban nem ellenőrizték a levegő vulkánihamu-koncentrációját. Az is meglepő a lap szerint, hogy a szuverenitásukra érzékeny tagállamok szomszédaikkal való előzetes konzultációk nélkül zárták le saját légterüket.
Alábecsülték a hatásokat?
A Financial Times Deutschland azt hangsúlyozta, hogy a legfontosabb az utasok biztonsága. Felrótta ugyanakkor, hogy az izlandi tűzhányó okozta válság kitörése óta mind az illetékes hatóságok, mind a politika rendkívül keveset tett a veszély tényleges méretének tisztázására. Az újság elmarasztalta az Európai Uniót is, amiért a közlekedési miniszterek szintén csak most tartják majd első konferenciájukat. Könnyen lehet, hogy a politikusok alábecsülték a hatásokat, és azt remélték, hogy az eső és a szél egy vagy két nap után véget vet a hamufelhőnek - írta a lap, hozzátéve: ha valóban ez a helyzet, elég bátraknak kell lenniük ahhoz, hogy beismerjék hibájukat.
Németország legnagyobb példányszámú napilapja, a Bild szintén abból indult ki, hogy a biztonság garantálásából nem szabad engedni. Az államnak azonban meggyőző adatokkal kellene alátámasztania azt, hogy a repülést a jelenlegi körülmények között miért tartja veszélyesebbnek, mint a légitársaságok. A lap a többi között úgy értékelte: "Ha a repülőgépek a földön maradnak, a gazdaság sem tud felemelkedni".
Későn kezdték a tesztrepüléseket?
A francia Le Journal de la Haute Marne helyeselte, hogy az elővigyázatosság elvét alkalmazta Európa, azt viszont meglepőnek tartja, hogy gyakorlatilag öt napot kellett várni arra, hogy az ominózus felhőt közelről is megvizsgálják, mert az európai légtér lezárását kizárólag számítógépes szimulációk alapján rendelték el. "Néhány, utas nélküli repülő felküldése a felhő közepébe Franciaországban és Németországban bizonyította, hogy jelenleg nincsen veszély. Valószínűleg az egészet ezzel kellett volna kezdeni" - írta a regionális lap.
A La République des Pyrénées úgy vélte, hogy a légitársaságok érdeke azt diktálja, hogy minél előbb újraindulhasson a légi közlekedés, hiszen a rendkívüli esetben elrendelt repülési tilalom miatt az ágazat bevételkieséseit nem fedezik a biztosítók. Ha viszont repülhetnek, és a hamufelhő miatt a hajtóművek meghibásodnak, a biztosítókon be lehet hajtani a javítási költségeket. Ennek alapján pedig nem nehéz azt gondolni, hogy a közlekedési vállalatok képesek a költségvetési kérdéseket az utasok biztonsága elé helyezni - vélekedett a regionális újság.
Más oldalról közelítette meg a kialakult helyzetet a Frankfurter Rundschau. Ameddig nincsenek megbízható határértékek, addig a mérések sem segítenek - írta. Az utasoknak és a légitársaságoknak kénytelen-kelletlen tudomásul kell venniük, hogy a természet erősebb az embernél. "Csakis arra várhatunk, hogy megfordul a széljárás" - vélte az újság, amely szerint minden más magatartás felelőtlenség lenne.
Csütörtökön estétől a Malév 150 járatát törölte és közel 25 ezer utasát nem tudta elszállítani, ami járatonként több millió forint bevételkiesést jelenthet a légitársaságnak - mondta el az MTI kérdésére Hegedűs Ádám, a Malév szóvivője hétfőn reggel.
Vasárnap délig meghosszabbította a magyarországi légtérzárat a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatósága az Országos Meteorológiai Szolgálat jelzései alapján - közölte a hatóság az MTI-vel.
Néhány óra alatt több mint ötszörösére nőtt a légszennyező részecskék koncentrációja Budapesten, amikor az izlandi tűzhányó hamufelhője elérte a fővárost, Nyíregyházán pedig nyolc-tízszeres volt a növekedés - közölte a Levegő Munkacsoport vasárnap az MTI-vel. Hozzátették: amennyiben valóban a vulkáni hamu került a talaj közeli levegőbe, akkor az abban lévő gázok és nehézfémek károsíthatták a szabadban tartózkodók, különösen az asztmások, tüdőbetegek egészségét.
Óráról órára változik a helyzet az izlandi vulkánkitörés miatt lezárt európai légterekkel és repülőterekkel kapcsolatban, a külföldön – vagy itthon – rekedt utasok a légitársaságok mellett azonban további forrásokból is tájékozódhatnak az aktuális járatinformációkról.
A British Airways egyik Boeing 747-es gépe próbarepülést hajtott végre az izlandi vulkánkitörés nyomán kialakult hamufelhőben - jelentette be a társaság szóvivője vasárnap éjszaka.
Hétfő délben feloldották a teljes légtérzárat Magyarország felett, a hazánk felett átrepülő gépek már 11 óra előtt használhatták a magyar légteret. Nagy-Britanniában és Németországban hivatalosan kedd hajnali 2 óráig nem szállhatnak fel repülőgépek, ennek ellenére két társaság is indít járatokat. Az átmenetileg megnyílt dél-franciaországi repülőtereken nagyüzem van.
A nagy európai légitársaságok mind végeztek utasok nélküli próbarepüléseket a hétvégén azzal a céllal, hogy megtudják: az izlandi vulkáni hamu okoz-e kárt a gépekben, az első vizsgálatok alapján arra jutottak, hogy nem.
Hadihajókat vezényelt a brit kormány európai kikötőkbe a légtérzárlat miatt külföldön rekedt britek hazatérésének segítésére - közölte hétfőn Gordon Brown miniszterelnök. A brit hatóságok kedd hajnalig meghosszabbították a repülési tilalmat a brit légtérben, a londoni magyar diplomáciai képviselet pedig arról számolt be hétfőn, hogy sok magyar kér tanácsot és segítséget a hazatéréshez.