Biztonsági emberek vették át az irányítást több napra az egyik dunaújvárosi erőműben
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
A turizmus fellendülését is remélik a portugáliai Belmontéban, ahol a szefárd zsidó közösség fokozatosan adja fel rejtett életmódját.
Katolikus templomban keresztelték meg és ott tartotta az esküvőjét is António Mendes, a Belmontei Zsidó Közösség elnöke. „Sosem gyakoroltuk a katolikus vallást, de szükségünk volt a látszatra – mondta a HVG-nek a portugáliai kisvárosban élő zsidó közösség elöljárója –, mert úgy éreztük, ezen múlik a biztonságunk, az életünk.” Amikor valamelyik katolikus pap megtagadta az általa zsidó vallásúnak ismert személyek megkeresztelését vagy templomi esküvőjét – tette hozzá Mendes –, a helyi zsidók inkább másik papot, másik parókiát kerestek. Bár régóta nincs mitől tartaniuk, a belmontei zsidók az inkvizíciós időkből eredő félelmüket sokáig nem tudták levetkőzni, a külvilággal szembeni bizalmatlanságuk a legutóbbi időkig fennmaradt.
Több mint ötszáz éven át titkolták identitásukat: kifelé kereszténynek mutatkoztak, de otthonuk zárt ajtói mögött ősi vallásukat gyakorolták. A zsidó vallási rítusok és szokások szájhagyomány útján maradtak fenn, és főleg a nők közvetítésével öröklődtek generációról generációra. Szigorúan zárt közösségben éltek, csak egymás között házasodtak – többen ezért genetikailag örökölt betegségekben szenvednek –, és a társadalmi élet egyéb területein is elkülönültek. Idegen látogatót csak akkor engedtek házaikba, ha alapos kikérdezés után megbizonyosodtak az illető zsidó vallási ismereteiről.
Bár ragaszkodtak álarcukhoz, a helybéliek körében nyílt titok volt származásuk, vallásuk. A többi belmontei elfogadta a közösség tagjait olyannak, amilyenek, tudomásul véve a különcségeiket. Nem csodálkoztak, ha péntek este nem fogadtak el pénzt, ha szombaton bezárkóztak a házaikba, hogy nem jártak étterembe, nem vettek részt szakmai vagy sportszervezetekben.
A zsidók belmontei jelenlétének legkorábbi emléke egy héber betűkkel vésett kőtábla a XIII. századból. Történészek szerint a XV. század végéig aktív és szervezett zsidó közösség élt a faluban, bizonyos korlátok között, de meglehetős békességben a keresztény lakosokkal. Számuk 1492-ben még gyarapodott is a Spanyolországból akkor kiűzött zsidókkal. I. Mánuel portugál király azonban 1496-ban – engedve a spanyol katolikus királyok, Aragóniai Ferdinánd és Kasztíliai Izabella nyomásának – rendeletet hirdetett ki a zsidók kitiltásáról. Tisztában volt ugyanakkor e közösség tagjainak fontos társadalmi szerepével, ezért távozásuk helyett inkább az áttérésüket erőltette. A konverzióra kényszerült zsidókat hivatalosan újkeresztényként tartották számon. A legtöbb portugál újkeresztény az évszázadok során keveredett a nem zsidó lakossággal, nagy részük később teljesen elvesztette gyökereit. A mai Portugália lakosságának jelentős része – még ha sokuk nem is tud róla – zsidó ősöket is magáénak mondhat.
Identitását, vallását napjainkig megőrző, egységes, zárt közösségként csupán a nagy városoktól távol eső, közel 4 ezer lakosú Belmonte zsidó közössége maradt fenn, másfél száz taggal. Először Samuel Schwarz, egy közeli bányában dolgozó lengyel mérnök adott hírt róluk 1925-ben, de a közösség csak az 1980-as évek végétől – részben Colette Avital akkori izraeli nagykövet közbenjárása révén – vállalja identitását a nyilvánosság előtt. 1989-ben a hivatalos izraeli vallás átvétele mellett döntöttek, és Izrael állam által elismert zsidó közösséggé váltak. 1996-ban nyílt meg az új zsinagóga, ahol immár nyíltan gyakorolják vallásukat, 2001 óta zsidó temető is működik, 2005-ben pedig átadták az évi közel százezer látogatót fogadó múzeumot, ahol a korábban titokban használt vallási tárgyak, egyéb emlékek láthatók. A falu nem zsidó lakosai – akik magukat még ma is ókereszténynek nevezik – büszkék Belmonte zsidó gyökereire, és saját történelmük részének tekintik.
Az áttérést a hivatalos zsidó vallásra külföldi rabbi, jelenleg a chilei származású Elisha Salas segíti. Az átállás nem könnyű, fel kell adniuk eddigi szokásaikat, meg kell tanulniuk a hivatalos szertartásokat és a héber nyelvet, az imák szövegét. A közösség húsz idősebb tagja nem is volt erre hajlandó, továbbra is az ősi szertartásokat követi.
Habár már készítenek kóser bort és sajtot, a zsidó közösség hiányosságai még mindig nagyok. A legsürgetőbb a kóser vágóhíd, amely nemcsak a helyi igényeket elégítené ki, hanem lehetővé tenné az igen keresett hústermékek exportját is. Amíg nincs vágóhíd, addig a kóser étterem és a szálloda is várat magára, pedig a kereslet a Belmontéba látogató egyre nagyobb számú zsidó származású turista részéről meglenne. Most is sokan térnek be a Shalom nevű kávéházba, amelynek kínálata nem kóser, és a tulajdonosa sem zsidó. A turizmus fejlesztésében Belmonte zsidó és nem zsidó lakossága egyaránt érdekelt, mindannyian sokat várnak tőle. Nemrég nemzetközi konferenciát rendeztek a kisvárosban a szefárd kultúráról, és ott szintén a hagyományokra hivatkozva érveltek az idegenforgalom fellendítése mellett.
A turistaforgalom – bár a látogatók kíváncsisága miatt a közösség tagjai időnként kirakatban érzik magukat – felgyorsíthatja az életmódváltást. A legnagyobb változások a fiatalok körében tapasztalhatók, ők esténként már beülnek a helyi szórakozóhelyekre, és cigarettára is gyújtanak. Ők már nem feltétlenül követik azt a tradíciót, hogy az apák foglalkozását kell továbbvinniük. Párválasztásban is szabadabbak, így már vegyes házasságok is előfordulnak.
MUHARAY KATALIN / BELMONTE
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
Az M1-es autópálya és Esztergom között tervezett M100-nak 2021-ben egyszer már nekifutottak.
Két óra alatt sikerült lehozni a férfit.
Megvédte a kormány egyedi döntéseit a külügyminiszter.