szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A közlekedési morál és a rossz utak miatt gyakoriak a tragédiába forduló balesetek az egyiptomi közutakon. Hivatalos statisztikák szerint tavaly hétezren vesztették így életüket a hetvennégy millió lakosú országban. A baleseteket főleg emberi hiba okozza. Az Egyiptomban nyaralók többségének sem túl jó a szubjektív biztonságérzete az utakon, legalábbis a fórumbejegyzésekből ez olvasható ki.

Sajnos nem egyedi eset az, ami vasárnap este az egyiptomi Hurgadában történt, amikor egy magyar turistákat a repülőtérhez szállító busz felborult, a balesetben 11-en meghaltak és 29-en megsérültek. Hasonló tragédia rendszeresen előfordul az észak-afrikai országban. 2010-ben nyolc külföldi turista – oroszok, ukránok, németek – vesztette életét buszbalesetben a Kairó és Hurgada közötti autópályán, alig rá egy hónapra pedig nyolc amerikai turista halt és tizenkilenc sérült meg egy asszuáni buszbalesetben (videó a balesetről itt). Ezen kívül vannak olyan halálos áldozatokkal járó buszbalesetek is, amelyekről a nemzetközi, de még a helyi sajtó sem számol be.

Több mint hétezren haltak meg

Az egyiptomi Központi Közmobilitási és Statisztikai Hatóság adatai szerint 2010-ben 7040-en veszítették életüket a közutakon, közel 8 százalékkal többen, mint az előző évben (2009-ben 6486-an haltak meg balesetekben). 2010-ben egy napra közel 67 baleset jutott, míg ez a szám 2009-ben 62 volt. Az évi átlag 24 371 baleset volt 2010-ben, míg 2009-ben 22 793. Tavaly naponta átlagosan 19 ember vesztette életét, naponta pedig közel százan sérültek meg az egyiptomi utakon.(Összehasonlításképpen: a magyar közutakon 2009-ben 752-en haltak meg balesetekben, igaz, Egyiptomban becslések szerint több mint 74 millióan élnek. Magyarországon – a 2009-es adatok szerint – a balesetek 1 százalékát okozzák autóbuszvezetők.) A balesetek 60 százalékát Egyiptomban emberi hiba, például gyorshajtás okozta tavaly, de az okok között szerepel az utak rossz állapota, a szabályokat mellőző közlekedési morál is.

AP

Az internetes fórumbejegyzésekből és úti beszámolókból leszűrhető, hogy az Egyiptomba látogató külföldi turisták szubjektív biztonságérzete a közlekedést tekintve nem túl jó. „Mi szombaton jöttünk haza és nagyon megvisel a baleset híre. Azt hittem, élménybeszámolót fogok írni, de most csak sírni tudok. Reggel a TV2-n Kata (az idegenvezető – a szerk.) nyilatkozott a balesetről. El sem tudom hinni. Bár tényleg gyorsan vezetnek és a lámpát sem kapcsolják fel, de soha nem jutott eszembe, hogy ilyen baleset történhet és ennyi ember meghal. Csak az jár a fejemben, hogy az őszi szünet miatt hány gyerek volt a buszon. Szerdán együtt voltunk egy családdal Sharm El Nagán Kata szervezésében. Velük is volt egy aranyos szőke kisfiú. Bestes utasok voltak. Sokat gondolok rájuk, mi lehet velük...” - írta az Index fórumán az egyik hozzászóló.

„Én eddig kétszer voltam Egyiptomban. Mindkét alkalommal Tabán és éjjeli érkezéssel. Csak megerősíteni tudom, hogy a sofőrök úgy vezetnek, mint valami őrült. Első alkalommal - csak 9-en mentünk Tabára - egy rozzant kisbusszal vittek bennünket. Második alkalommal már 14-en mentünk és egy jó állapotú busszal, de mindkét esetben halálfélelmem volt a vezetési stilusuktól és az őrült tempótól. De nemcsak Egyiptomban, Tunéziában is ilyen őrült tempóban vezetnek. Sivatagi túrán voltunk, amikor a sofőr gyorsasága miatt majdnem felborultunk, csak az út szélén lévő betontuskó tartotta meg a busz. A busz jobb oldala megsérült. A gumit pedig ledarálta, széttépte a tuskó, ahogy nekimentünk” - írta egy másik.

Inkább a gázra lépett

Sokak szerint nem az utakkal, hanem a közlekedési morállal van baj Hurgadán. Egy nyaralását ott töltő magyar hozzászóló ezt írta az Index fórumán: „Ott a sofőrökkel van a baj, nem tudnak vezetni, nincs náluk vezetési kultúra, a gázt azt pedig tövig nyomják. Amikor mentünk be a szállodából Hughadára, egy kaszkadőr taxist fogtunk ki, a belvárosban 140-nel ment, komolyan féltünk. Átszaladt előtte egy gyerek, de a fék helyett még egy kis gázt adott, átért a srác... Ugyanez volt a kirándulások alkalmával is, kétsávos út (egy oda-egy vissza), a mi buszunkat elkezdte előzni egy autó, közben szembe is jött egy autó, amit szintén előztek, így a 4 autó egymás mellé került, csak centik voltak közöttük. Megfigyeltem, hogy néhol a záróvonalak helyett árkot ástak középre, hogy ott véletlenül se előzzön senki. Hurghadán amúgy vannak olyan jó utak, mint nálunk az autópályák, sőt, lehet, hogy jobbak is.”

Olyan hozzászóló is akad, aki szerint csak a taxisok vezetési szokásaival van baj: "A vezetési stílusukról meg az a saját véleményem (4-szer voltam Hurghadán az elmúlt 2 évben), hogy a taxisok néha kicsit gyorsabban mentek, dudálva szereznek elsőbbséget, de a buszokban mindig biztonságban éreztem magamat és a családomat" - írta a buliboy76 nevű hozzászóló.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

A külügyet megrendítette az egyiptomi baleset

A Külügyminisztérium mély megrendüléssel értesült a magyar turistabusz vasárnap esti tragikus egyiptomi balesetéről, amelynek - az eddigi hivatalos közlések szerint - 11 halálos áldozata és 26 sebesültje van.