Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"203cc8e0-e84a-4535-811b-862f5df79c03","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Biztonsági okok miatt a Zöld Pokolban mostantól már csak autósok vehetnek részt a nyílt napokon. A motorosok kapnak összesen négy napot egy évben, hogy használják a pályát. ","shortLead":"Biztonsági okok miatt a Zöld Pokolban mostantól már csak autósok vehetnek részt a nyílt napokon. A motorosok kapnak...","id":"20250221_kitiltottak-a-motorosokat-a-nordschleiferol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/203cc8e0-e84a-4535-811b-862f5df79c03.jpg","index":0,"item":"640a53a0-cdfb-490d-a597-c31b85a91bbf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_kitiltottak-a-motorosokat-a-nordschleiferol","timestamp":"2025. február. 21. 07:09","title":"Lényegében kitiltották a motorosokat a Nordschleiféről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38dd5411-3219-420b-a847-c9c7578b1659","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Forgatókönyvet vázolt fel a kormányközeli intézet a nem szimpatikus civilek megregulázására.","shortLead":"Forgatókönyvet vázolt fel a kormányközeli intézet a nem szimpatikus civilek megregulázására.","id":"20250221_Politico-mcc-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38dd5411-3219-420b-a847-c9c7578b1659.jpg","index":0,"item":"048b87c9-4c09-4e39-8941-c411db6105ac","keywords":null,"link":"/360/20250221_Politico-mcc-lapszemle","timestamp":"2025. február. 21. 15:45","title":"Politico: Musk nyomán lendületet vett az MCC Brüsszelben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df34099a-96fa-4565-8a1d-46f0ef6d2ef5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nő a várható életkor, viszont sokkal kevesebben születnek, mint akár egy évtizeddel ezelőtt.","shortLead":"Nő a várható életkor, viszont sokkal kevesebben születnek, mint akár egy évtizeddel ezelőtt.","id":"20250222_eletkor-eloregedes-kor-eurostat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df34099a-96fa-4565-8a1d-46f0ef6d2ef5.jpg","index":0,"item":"d330a583-9c15-4902-a621-bd5ae43e2c55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250222_eletkor-eloregedes-kor-eurostat","timestamp":"2025. február. 22. 12:26","title":"Gyorsabban öregszik el a magyar társadalom, mint a legtöbb európai országé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91b083b9-0eb0-4fd4-8eee-bc05c096b1b3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A most kamatfizetési fordulónaphoz érkezett Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) befektetői dönthetnek úgy is, hogy megtakarításukat devizában folytatják. A devizaváltással azonban elveszíthetik a már megtermelt kamataik egy részét. A BiztosDöntés.hu összeszedte, hogy az állampapír-befektetők hogyan tudják a lehető legkedvezőbben átváltani a forintjukat devizára.","shortLead":"A most kamatfizetési fordulónaphoz érkezett Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) befektetői dönthetnek úgy is...","id":"20250221_pmap-devizabefektetes-penzugyek-allampapir-kamat-biztosdontes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91b083b9-0eb0-4fd4-8eee-bc05c096b1b3.jpg","index":0,"item":"e85266de-fb48-4432-99f5-7cd29bd14b7f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_pmap-devizabefektetes-penzugyek-allampapir-kamat-biztosdontes","timestamp":"2025. február. 21. 11:51","title":"Nagy bukó lehet, ha nem vigyázunk, hogyan csatornázzuk Nagy Márton „pénzesőjét” a devizák felé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f1e652a-fdc2-4a81-90ce-94115b7aabe1","c_author":"Fülöp István","category":"kkv","description":"A tőkepiac pozitív fejleményként értékeli, hogy az űripari fejlesztéseknél december óta egyre szorosabb a kapcsolat a 4iG és a SpaceX között. A tulajdonos Elon Musk pedig a lehető legjobb pozícióban van ahhoz Donald Trump első embereként, hogy a saját érdekei mentén mozgassa a szálakat.","shortLead":"A tőkepiac pozitív fejleményként értékeli, hogy az űripari fejlesztéseknél december óta egyre szorosabb a kapcsolat...","id":"20250220_4iG-arfolyam-tozsde-Jaszai-Gellert-Elon-Musk-uripar-spacex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f1e652a-fdc2-4a81-90ce-94115b7aabe1.jpg","index":0,"item":"be5d9a39-7856-43da-8e64-099758ed801f","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_4iG-arfolyam-tozsde-Jaszai-Gellert-Elon-Musk-uripar-spacex","timestamp":"2025. február. 21. 05:45","title":"Kétszeresére nőtt a 4iG árfolyama, amióta Jászai Gellért Elon Muskkal barátkozik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78cfbbc-a4dc-4e87-995c-319417eabd95","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A kivitelezőket egyébként is szorítja az idő, már egy év sincs hátra a játékok megnyitójáig.","shortLead":"A kivitelezőket egyébként is szorítja az idő, már egy év sincs hátra a játékok megnyitójáig.","id":"20250221_szabotazs-bobpalya-milano-cortina-olasz-kormany-teli-olimpia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78cfbbc-a4dc-4e87-995c-319417eabd95.jpg","index":0,"item":"7acaddc7-c4a5-4e01-a428-6917f2d59748","keywords":null,"link":"/sport/20250221_szabotazs-bobpalya-milano-cortina-olasz-kormany-teli-olimpia","timestamp":"2025. február. 21. 17:58","title":"Szabotázsról beszél az olasz kormány, miután megrongálták a téli olimpiára épülő bobpályát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1cc6273-2e49-4438-91c6-8d201a37a254","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Dmitrij Kiszeljov 1991-ben még elutasította, hogy beolvasson egy hazug hírt, ma szakmányban nácizza az ukránokat. Végül is kifizetődött neki.","shortLead":"Dmitrij Kiszeljov 1991-ben még elutasította, hogy beolvasson egy hazug hírt, ma szakmányban nácizza az ukránokat. Végül...","id":"20250222_hvg-kontur-dmitrij-kiszeljov-ujsagirobol-propagandista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1cc6273-2e49-4438-91c6-8d201a37a254.jpg","index":0,"item":"5e136079-59b5-4289-94b9-6d2cd88cb0a8","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-kontur-dmitrij-kiszeljov-ujsagirobol-propagandista","timestamp":"2025. február. 22. 12:00","title":"Hogyan lett egy BBC által is példaképnek tekintett tudósító a Kreml fő szócsöve?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ead5c5f2-dab1-4383-a159-a0a882f66886","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató szerint 2024 nehéz év volt a Mol-csoport számára. Bukó a hulladékbiznisz, és a kutakon is inkább a büfék bevétele nőtt, mint a benzineladásé.","shortLead":"Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató szerint 2024 nehéz év volt a Mol-csoport számára. Bukó a hulladékbiznisz, és...","id":"20250221_mol-mukodesi-eredmeny-novekedes-2024","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ead5c5f2-dab1-4383-a159-a0a882f66886.jpg","index":0,"item":"b1744fb4-721e-4254-9aa6-052bdc8601f7","keywords":null,"link":"/kkv/20250221_mol-mukodesi-eredmeny-novekedes-2024","timestamp":"2025. február. 21. 05:35","title":"Majd negyedével esett tavaly a Mol adózás előtti eredménye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Miközben Magyarországon riasztó baleseti statisztikák látnak napvilágot, a MOL és a Suzuki tévéreklámjainak trükkfelvételein autók száguldoznak vidáman, keresztül-kasul a fővároson, fittyet hányva a legelemibb KRESZ-szabályokra is. Legalább ne hirdessük a macsó vezetést!
A magyarok autóvezetési kultúrája – vagy amit annak neveznek – nem „felhasználóbarát”. Évente több mint 1200 ember hal meg az utakon. Ha ezt a számot összevetjük az Egyesült Királyságban regisztrált évi 3500 esettel, nem is tűnik olyan soknak. Hacsak nem vesszük figyelembe, hogy a szigetország lakossága hatszor annyi, mint Magyarországé és sokkal inkább rá vannak utalva a közúti szállításra. Mindenesetre tény, hogy a közúti közlekedés biztonságát tekintve, az Európai Unióban az Egyesült Királyság áll az élen. Amennyiben a halálesetek számát a gépkocsival megtett kilométerekkel vetjük össze, annak hogy Magyarországon hal meg valaki autóbalesetben, ötször nagyobb a valószínűsége, mint annak, hogy Angliában – áll az Európai Unió nemrég közzétett jelentésében.
A Magyarországra látogató külföldiek, főleg a britek, nagyon kritikusak, amikor az itteni vezetési morál kerül szóba. „Állítom, hogy a magyar vezetők a legagresszívebbek, akiket valaha láttam” – nyilatkozta a brit rendőrség egyik autóvezetést oktató munkatársa a Budapest Sun angol nyelvű hetilapban.
A magyar autóvezetési-kultúra domináns alakjai önérzetes macsó férfiak, akik kilőnek a közlekedési lámpáknál, össze-vissza cikáznak a sávok között, és csak a legutolsó pillanatban lépnek a fékre. Képtelenek arra, hogy elviseljék az előttük haladó kocsi látványát, és az önbecsülésüket fokozza, ha mindezen manőverek közben fülükre szorított mobiljukon beszélnek.
A halálos kimenetelű balesetek száma nyilvánvalóan csak a jéghegy csúcsa. Évente több ezren szereznek maradandó sérüléseket az utakon, és még a legóvatosabb magyar vezető sem mehet biztosra, könnyen egy eléje bevágó őrült áldozatává válhat.
Mindez nagyon sokba kerül. Rendőrök, orvosok, ápolók, bírósági alkalmazottak foglalkoznak a közúti balesetekkel, azok áldozataival, ahelyett, hogy a „valódi” bűnök felderítésével, „valódi” betegségek gyógyításával törődnének.
A most lezajlott választási kampány során nem hallottam egyetlen politikust sem, aki a vezetési morál javításáért szállt volna síkra. Ez azért is különös, mert a jobboldal többször is hangot adott aggodalmának, amiért a magyar lakosság lélekszáma csökkenőben van. De ha a politikusok nem is gondolták, hogy a közlekedésbiztonság említésével szavazatokat lehet szerezni, a privát szektor ráérzett a téma adta lehetőségekre. A MOL és a Magyar Suzuki a rendőrséggel és a Magyar Autóklubbal karöltve még ebben a hónapban hathónapos országos közlekedés-biztonsági kampányt indít, amely egyaránt megszólítja a fiatalokat, öregeket, de legfőképpen az autóvezetőket.
Mindez beleillik a privát cégek „társadalmi felelősségvállalásba” – ezt a MOL az utóbbi években kíváltképen komolyan veszi. Az olajipari cég számos környezetvédelmi beruházást, szociális projekteket indított, amelyekre büszke lehet. A MOL és a Suzuki vállon veregethetné egymást.
Kivéve, ha mindkét cégnél nem tudja a jobb kéz, hogy mit csinál a bal. Másképp mivel magyarázható a MOL-nak a Hír TV-n sugárzott reklámja, amelyben valódi macsó „ki az ördögöt érdekel” magyar vezetési stílus érvényesül a budapesti utakon. Ez nem éppen a megfontolt vezetésre buzdító vállalati magatartás…
Hogyha ez nem ékes példája a képmutatásnak, szeretnék emlékeztetni az egyik Suzuki reklámban szereplő vidám, fiatal párra, amelynek tagjai egymással versenyezve mindenféle szabályokat áthágva száguldanak a városon keresztül haza vadonatúj budai otthonukba A képernyő csupa mosoly csupa vidámság, csupa Szuzuki, ám a való világban túl gyakoriak a holttestek, túl sok vér öntözi az Erzsébet hidat.
Egy vállalat nem felelhet az egész ország autóvezetési kultúrájáért – mutatott rá Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója. Igaza van. De ha egy sörfőzde arra buzdítja a volán mögött ülőket, hogy igyanak és vezessenek, — nyilvánvalóan eljárást kell ellenük indítani.
Ha az igazságszolgáltatásnak marad ideje amellett, hogy igyekszik felkutatni a közúti balesetek vétkeseit, talán fontolóra vehetik azt is, mit tehetnének azokkal a vállalatokkal, amelyek a macsó gépkocsivezetési stílust népszerűsítik.
A szerző gazdasági-pénzügyi szakíró, rendszeresen publikál a European Business, a Financial Times, és a Finance New Europe lapokban.