szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az új Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer kapcsán sokan azt kezdték találgatni: vajon a személyautókat is mérni (és büntetni) fogja majd a rendszer? Felhívtuk a minisztériumot, hogy megkapjuk a hivatalos választ.

Kedd óta hivatalosan is üzemel az új közúti csodafegyver, a Nemzeti Tengelysúlymérő-rendszer (TSM), amely az ország 89 pontján (egész pontosan itt) figyeli az aszfaltba épített mérőpont felett elhaladó járművek súlyát. A rendszert február óta tesztelik, a hivatalos közlemény szerint pedig az elsődleges feladata a túlsúlyos teherautók kiszűrése lesz. A mért adatok alapján büntetésre egyelőre még nem, figyelmeztetésre azonban már számíthatnak az "elkapott" teherautók üzembentartói.

Erre két dolog miatt van igazán szükség. Egyfelől a túlsúlyos teherautók jelentős mértékben rongálhatják az aszfaltot, másrészről pedig jóval balesetveszélyesebbek lehetnek, mint a "normálisan" megpakolt kocsik. Az eddigi, forgalomból való kiintéses ellenőrzés pedig nem volt túl hatékony, hiszen jóval kevesebb járművet lehetett így ellenőrizni, mint amennyi az adott szakaszon elhaladt.

MTI / Oláh Tibor

Sok autósban azonban felmerült, hogy ha a mérések egyik oka a balesetmegelőzés, és a rendszer egyébként is megmér minden arra haladó járművet – legyen az egy személyautó, egy furgon vagy egy nyergesvontató – megmér, akkor túlsúly esetén logikusan azok mindegyikét meg is tudja büntetni. Márpedig a büntetési tételek még egy fuvarozó cégnek is magasak, nemhogy egy személyautósnak.

A téma kapcsán megkerestük a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy megtudjuk, a teherautósokon kívül vajon a többi autót is büntetheti-e a rendszer túlsúly esetén.

A mérőpont az összes arra elhaladó járművet megméri, de bírsághatározatot csak később, és csak a teherautók üzembentartói kapnak

– tájékoztatta a hvg.hu-t a minisztérium. Vagyis a személyautókat nem fogja a rendszer büntetni, még akkor sem, ha egyébként az előírtnál nagyobb súlyt pakoltak bele. Ugyanakkor azt is hozzátették: "ez nem azt jelenti, hogy a személyautósoknak nem kell betartani az előírásokat, mert a hatóság emberei ugyanúgy dolgozni fognak az utakon, és ha szükségesnek látják, a személyautókat is megállítják majd.

"Azért sem bünteti a túlsúlyos személyautókat a rendszer, mert a teherautók nagyságrendekkel komolyabb kárt képesek okozni az útburkolatban is. Ráadásul ha túlpakolják, a teherautó menetdinamikája, stabilitása is jelentősen megváltozik, és egy több tíz tonnás gép esetében ezen életek is múlhatnak egy balesetnél" – tették hozzá.

Katasztrófavédelem/YouTube

A minisztériumtól azt is megkérdeztük, mi a helyzet a kisebb teher szállítására alkalmas járművekkel: furgonokkal, puttonyos autókkal. Mint elmondták, ezeket is méri a rendszer, de bírságot ezek a járművek sem kapnak.

Mint megtudtuk, az ország jelenlegi 89 mérőpontján már a hitelesítés zajlik, ezt minden bizonnyal néhány héten/hónapon belül befejezik. "A rendszer beindításától azt várjuk, hogy kevesebb lesz az utakon a baleset, illetve a súlyosságuk is csökkenni fog. Azzal pedig, hogy az útról lekerül a plusz teher, éves szinten több tízmilliárd forint takarítható meg" – tájékoztatott a minisztérium.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!