szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Miközben Kocsis Máté megnyitotta a Tengerre, magyar! című kiállítást Szijjártó Péter bejelentette, hogy két év (szerinte ez „rövidesen”), és kész lesz a trieszti kikötő magyar szakasza. Amit a kormány 2019-ben jelentett be.

Rövidesen megkezdi működését a trieszti kikötő magyar tulajdonú része, ami teljesen új lehetőségeket nyújt a hazai exportőr vállalatoknak a kivitelük rugalmasságát, gyorsaságát tekintve – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Rómában. A miniszter Matteo Salvini olasz miniszterelnök-helyettessel folytatott tárgyalást, amelyen hosszan egyeztettek Magyarország trieszti kikötőrészéről is.

A miniszter üdvözölte, hogy február 20-án megindultak a partfalépítési és a mederkotrási munkálatok is. Arra is kitért, hogy

a mintegy 80 milliárd forint értékű beruházáshoz az olasz kormány is támogatást biztosít.

“Ezért gyakorlatilag két éven belül magyar exportőr vállalatok egy magyar tulajdonú kikötőn keresztül exportálhatják majd a termékeiket keletre itt a trieszti kikötőn keresztül” – összegzett.

Tehát Szijjártó Péter szerint két év az még a „rövidesen” kategóriájába tartozik.

(Nyilván fatális véletlen, de épp Szijjártó nyilatkozatával egy időben nyitották meg a Tengerre magyar! Magyar tengerészet 1867-1945 című időszaki kiállítást a természettudományi múzeumban. Az eseményen beszédet mondott Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője.)

Kocsis Máté, a Fidesz frakcióvezetője beszédet mond a Tengerre magyar! Magyar tengerészet 1867-1945 című időszaki kiállítás megnyitóján a Magyar Természettudományi Múzeumban
MTI/Hegedüs Róbert

A partfalépítési munkák indulását egyébként februárban már bejelentette Magyar Levente, Szijjártó államtitkára. Magyar azt mondta,

a terminál 2028-ban működik majd teljes kapacitással. Tehát közel egy évtizeddel azt követően, hogy Szijjártó Péter bejelentette: Magyarország „kikötőt” vásárolt Triesztben.

Hamar kiderült azonban, hogy nem kikötőről, hanem egy jogi vitáktól terhelt, kármentesítésre szoruló földdarabról és kiépítendő partszakaszról van szó, amelyhez kikötői koncesszió kapcsolódik. A kormány azt hangsúlyozza, hogy a magyar exportáló vállalkozásoknak ez a kikötő jól fog jönni, de még mindig nem világos, ez miért lenne igaz. (A kikötő, logisztikai központ relatíve kicsi lesz, az exportáló magyar cégek most is prímán megoldják a kivitelüket.)

A Magyar által közölt menetrend szerint:

  • először egy 250 méteres partfalszakasz építenek, amihez 50 ezer köbméteres területet töltenek fel a tengerben;
  • ezt viszik tovább tovább 400 méterrel, így összesen 650 méternyi partszakasza lesz a magyar kikötőnek;
  • emellett 30 hektáron építenének fel egy nagy logisztikai központot, és itt húzzák fel a tengeri operációhoz szükséges létesítményeket is.

Mindezt, mint korábban megírtuk, medertisztítás előzte meg a csatornában.

Nincs sok értelme a trieszti magyar kikötőnek, de legalább jó drága lesz

Könyv szerinti értéküknél jóval drágábban vesz területet és kikötői jogosultságot a magyar kormány Triesztben. Elvileg azért, hogy a tengerentúli exportot segítse, a létesítmény azonban a jelek szerint erre nem lesz alkalmas. Az ügyletet lezártként emlegetik, de valójában ez sem igaz. Az viszont biztos, hogy az olaszok hálásak lehetnek Orbánéknak az üzletért.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!