szerző:

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak (NAV) felülvizsgálati eljárást kell indítania az RTL ellen – erre utasította szerdán délután tartott sajtótájékoztatóján a hivatalt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. A kereskedelmi tévé programigazgatója úgy reagált, állnak a vizsgálat elé, hiszen az adóhatóság egyébként is gyakran ellenőrzi őket.

Varga a szerdai kormányülés közben tartott sajtótájékoztatót, és a reklámadóval kapcsolatban az RTL-re utalva azt mondta, a nemrég elfogadott adó hatályba lépése után derült ki, hogy vannak olyan szereplők, akik nem kívánnak adót fizetni. A sajtótájékoztatón kiderült, hogy a  szerdai kormányülésnek két kiemelt témája van: a reklámadó és az RTL, valamint a devizahitelesek ügyének rendezése.

A nemzetgazdasági miniszter hangsúlyozta, mindenkinek ki kell vennie a részét a közteherviselésből, és a kormány elutasítja a nyomásgyakorlást is. Múlt héten kiderült, hogy az RTL-nek nem kellene megfizetnie idén a reklámadót, ugyanis egy korábbi jelentős mértékű tranzakcióból eredő veszteségelhatárolás miatt leírhatná az idei közterhet. Varga szerint azonban egy fiktív tranzakcióról lehetett szó ebben az esetben, ezért a sajtótájékoztatón arra utasította az adóhatóságot, hogy indítson felülvizsgálati eljárást az RTL ellen.

Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója a hvg.hu megkeresésére úgy reagált, hogy állnak minden NAV-vizsgálat elé, az adóhatóság így is olyan gyakran ellenőrzi őket, hogy külön irodát tartanak fent neki.

Fideszes módosító nyitott kiskaput

Az adózás rendjéről szóló törvény szerint Vargának, mint az adópolitikáért felelős miniszternek joga van utasítást adni a NAV-nak adózók ellenőrzésére. Hozzá kell tenni, az előzmények alapján kétséges, hogy az RTL ellenőrzéséhez tisztán adópolitikai megfontolások vezettek.

A reklámadótörvény kidolgozása óta az RTL Klub és a kormánypártok vezetői nyilatkozatháborúban állnak egymással. Az adóhatóság emlegetését az RTL ügyben Rogán Antal kezdte el még múlt héten, és felszólalásában a hétfői rendkívüli parlamenti ülésen is többször szóba hozta a lehetőséget.

A Varga Mihály által emlegetett adóleírási lehetőség egyébként egy reklámadó javaslathoz utolsó pillanatban benyújtott módosító javaslatnak köszönhető. A módosítót a – fideszes többséggel működő – törvényalkotási bizottság nyújtotta be, amit a az RTL-lel személyesen is konfrontálódó, szintén fideszes képviselő, Gulyás Gergely vezet. A javaslat lehetővé tette, hogy nehéz helyzetben lévő vállalatok leírhassák veszteségük egy részét a reklámadóból. Ezt a módosítást nevezte az ellenzék „lex TV2-nek”, mert szerintük a Fidesz így mentette fel a céget a teher megfizetése alól (a tévétársaság 2010 óta veszteséges, tavaly 11 milliárdos mínuszt könyvelt el).

A változtatás következménye az lett, hogy az RTL is élhet a kedvezménnyel, egy 2012-es 29,4 milliárdos ügyletnek köszönhetően, annak ellenére, hogy évek óta nyereséget termel.

A Fidesz pár órával később közleményben követelt vizsgálatot a kormánytól. A párt azt kérte „az illetékes kormányzati szervektől”: „részletesen vizsgálják ki, miként állhatott elő az a helyzet, hogy a sokmilliárdos nyereséggel rendelkező RTL-csoport Magyarországon két év óta egyetlen fillér társasági nyereségadót sem fizet”. Másnap a Miniszterelnökséget vezető miniszter a Napi Gazdaságnak adott interjújában „korrupt vállalkozásnak” nevezte a tévétársaságot. Lázár János szerint az RTL híradója csak azért foglalkozik, „Orbán Viktor édesapjával, lányával vagy barátjával, Mészáros Lőrinccel”, mert nem akarnak adót fizetni. (Arról, hogy milyen gazdasági ügyletek vezettek a háborúhoz, a reklámadó kivetéséhez, és a konfliktust ki kezdte, itt olvashat részletesebben.)