szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az élen nincs változás, de az jócskán átalakult, hol vásárolunk élelmiszert. Megjelent a GKID 2022-es e-kereskedelmi toplistája.

Az eMAG immár negyedik éve a legnagyobb forgalmú webáruház Magyarországon, a magyar-román tulajdonban levő webpláza után a cseh Alza magyarországi online üzlete áll – derül ki a GKID 2022-es e-kereskedelmi toplistájából. A dobogó harmadik fokára a Mediamarkt került, a német tulajdonú műszaki áruház, az eMaghoz és az alza.hu-hoz hasonlóan őrzi tavalyi helyezését.

Az idén nyolcadik alkalommal, ezúttal a Mastercard közreműködésével összeállított rangsor negyedik helyén egy új belépő, az IKEA. A lakberendezési áruház egyébként is nagyot növekedett: 2021 szeptemberétől 2022 augusztus végéig tartó üzleti évében 110 milliárdról 130 milliárdra tudta növelni bevételét, ezen belül az e-kereskedelem bővülése a semmiből tudta a negyedik helyre repíteni a listán.

Az ötödik helyre 2022-ben a Kifli.hu került, a cseh tulajdonban levő online szupermarket egy helyet javított tavalyi helyezéséhez képest, de ennél is érdekesebb, hogy saját kategóriájában, az FMCG (napi fogyasztási cikkek) szegmensben piacvezetővé vált. A csak online működő cég megelőzte tehát a fizikai boltjait e-kereskedelemmel kiegészítő nagy láncokat, azok között is a Tescót, amely összesítésben a negyedikről a nyolcadik helyre csúszott vissza.

A legnagyobb magyar tulajdonú üzlet az Euronics, a műszaki cikkeket áruló lánc az összesített listán a hetedik helyre került, a Telekom mögött. A nyolcadik Tesco mögött szintén két magyar cég jutott be még a top10-be: az Aqua és az iPon számítástechnikai üzletek.

A top15-ben szereplő cégek összforgalma a 2021-es 520 milliárdról 565 milliárdra nőtt, ez valamivel kisebb növekedést jelent, mint az e-kereskedelem egészében elért 9,9 százalékos bővülés. A 15 e-üzlet adta egyébként a teljes forgalom 43 százalékát. A legnagyobb 15 e-kereskedő sikeres – azaz teljesített – rendeléseinek száma 14,4 millió darab volt 2022-ben, ami 19%-a az online piac teljes (77,1 milliós) rendelési állományának. A győztes eMag 194 milliárdos forgalma önmagában a teljes piac 14,7 százalékát adja.

GKID

A GKID közleményében kiemeli: a 2022-es online értékesítési adatok alapján készült rangsor összesített mezőnyén is nyomot hagyott a mögöttünk álló, kereskedelmi szempontból turbulens év; helycserék és szélsőséges mozgások is tetten érhetők a legnagyobb 15 e-kereskedő körében.

A tavalyi év hektikusságát jól jelzi, hogy a TOP15-ben volt olyan szereplő, amelyik a magas infláció ellenére csaknem 10%-kal csökkenő forgalom mellett zárta az évet, de olyan is, aki 70%-ot meghaladó bővülést ért el. Utóbbi a Pepita magyar tulajdonú webplázának sikerült, amely két helyet javítva a 12. helyre került. A 15-ös mezőny második legnagyobb ugrása a Kifli nevéhez köthető: a cseh online élelmiszeráruház a két évvel ezelőtti listán még csak a 12. helyen szerepelt, tavaly már 6. volt, de a sikeres – több mint 40%-os növekedéssel zárult – évének köszönhetően a 2022-es adatokon alapuló rangsorban már az ötödik helyre került.

Lenyomják a hazai e-kereskedőket a külföldiek

Megviselte, de nem törte meg a hazai digitális kereskedelmet az elmúlt évek gazdaságilag viszontagságos időszaka egy friss összesítés szerint. Jól látszik, hogy a vásárlói igények változnak. Ez leginkább a magyar cégeknek okozhat fejtörést, amelyeknek egyre nagyobb kihívás lesz lépést tartani a helyi piacot leuraló külföldi versenytársaikkal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!