Továbbgyűrűzik a postásbicikli-botrány

A Magyar Posta milliárdos postásbicikli-megrendelésének paramétereit a szlovén Krpan már áprilisban közölte a vajdasági gyártóval, a tendert viszont csak szeptemberben írták ki. Furcsa egybeesés, hogy a postásbicikliről a Magyar Posta embere már fél évvel a tenderkiírás előtt tárgyalt a majdani nyertes cég képviselőjének társaságában Szlovéniában. A HVG értesülései szerint a botrány miatt lefújhatják a tendert.

  • unknown unknown
Továbbgyűrűzik a postásbicikli-botrány


Postásbiciklik Topolyáról
© Dudás Szabolcs
Pánapos gazdasági miniszterként Szabó Pál már-már nyugtázhatta, csendesülőben van a korábban általa irányított Magyar Posta Zrt. kerékpárbeszerzése miatt kipattant vihar. Úgy tűnik azonban, a java még hátra van. A HVG értesülései szerint a bringák szlovén szállítója, a Krpan, védjegybitorlás miatt perre készül a postai tenderen győztes közvetítőcég, a győri Cronopont Kft. ellen.

Alapos a gyanú, hogy a tender, finoman szólva, nem volt egészen patyolattiszta. Matevz Fortuna, az Európa-szerte postáskerékpár-beszállítóként ismert Krpan igazgatója a HVG-nek elmondta: tavaly áprilisban, vagyis bő fél évvel a pályázat kiírása előtt Ljubljanában tárgyalt a későbbi győztes Cronopont egyik vezetőjével a bicikliügylet részleteiről. A cronopontos partnert a Posta hálózati igazgatóságának egyik munkatársa kísérte el a találkozóra. A Posta-vezetés vizsgálódik, a hálózati igazgatóság érintett, pécsi illetékességű munkatársát már meghallgatták. Ő elismerte, részt vett egy szlovéniai találkozón, igaz, ő májusi dátumra emlékezett.

Egyébként a „szlovén” bicikliket magyarok gyártják – Szerbiában. A Krpan ugyanis mint alvállalkozót, a vajdasági Topolyán működő Capriolo d.o.o.-t. szerződtette. Ennek tulajdonosa egy magyar testvérpár, Brindza Ferenc és Lajos, akik a magyar CBA- üzletlánc szerbiai franchise-partnerei, s ezen túl vendéglátással, koporsókészítéssel is foglalkoznak. Bicikliüzemük – Brindza Lajos elmondása szerint – a Balkánon az egyik legnagyobb, évente 90 ezer kerékpárt állítanak elő, forgalmuk tavaly 8 millió euróra rúgott. Saját márkájuk a Capriolo – a szó őzbakot jelent olaszul - ez a közeli vadásztanyán működő, családi érdekeltségű vendéglátóhely neve is.

A Capriolo-nak pár évvel ezelőtt sikerült állandó szerződést kötnie a szlovén Krpannal. A Krpan gyártóként kisebb ugyan, de övék a know-how: Fortuna elmondása szerint levédették a postásbicikli ötletét. Így nyerték el a horvát, a szlovén és az észt posta megrendelését, s reménykedtek a magyarban. Az igazgató állítja, több ízben kínálgatták portékájukat a magyar cégnek, válasz azonban nem érkezett. A fordulat tavaly tavasszal történt: a szlovén cégvezetőt márciusban telefonon kereste a számára ismeretlen Cronopont képviselője, hogy a postáskerékpárokról tárgyaljon. A beszélgetést személyes találkozó követte áprilisban, erre kísérte el a győri kft emberét a Posta képviselője. A találkozó részleteit homály fedi, de már a megtörténte is beszédes. A győri kft alighanem biztosra ment, erre utal, hogy a Krpan nyomban tájékoztatta Brindzát, s közölte vele a magyar megrendelés gyártási paramétereit.

A tendert 2007. szeptemberben írták ki, a Posta novemberben szerződött - a győztesnek hirdetett Cronoponttal. Ezután fölpörögtek az események: a szlovén cég december elején kért 100 mintadarabot Brindzától karácsony előtti szállításra, amelyek el is készültek, s a Posta át is vette azokat (ezek a kétkerekűek szerepeltek utóbb a magyar híradásokban).

A pályázat az egész EU-n belül nyílt volt, a két beérkezett ajánlat közül a Cronopontté volt a legolcsóbb – ismételgeti a Magyar Posta az ügylet kapcsán.

Púp a hátukon (Oldaltörés)

Készülnek a vajdasági Brindza bringák. A magyar fél
eddig ötezret rendelt.
© Dudás Szabolcs
Tény ugyanakkor, hogy Brindza 280 euróért gyártotta a kétkerekűeket a szlovéneknek. A Krpan a magyaroknak felszámított árról nem adott információt, de Fortuna annyit elmondott, átlagosan 420 euróért szállítanak (a lényegesen kisebb volumenű szlovén megrendelésüket 400 euróval nyerték). A Posta-Cronopont szerződésben viszont a drágább biciklik átszámolva 515, az „olcsóbbak” 492 euróba kerülnek. A magyar fél közel ötezer darabot vett és további 1900-ra vételi jogot kötött ki. A megállapodást „megfejelte” egy 150 millió forint keretösszegű szervízelési költség. Ennek fejében a Cronopont 5 évig havonkénti rendszeres karbantartást és eseti javításokat vállal a kerékpárflottára. Ez nem rossz üzlet: több mint ötvenmilliós éves forgalmat jelent az érintett szervizeknek.

Az elsősorban ingatlanforgalmazással foglalkozó, 2006-ban 28 millió forint eredményt elért Cronopont egyébként 2003 óta áll szerződéses kapcsolatban a Postával, amelynek kezdetben a bélyegzőgépeit javította. Később elnyerte a bélyegzőgépekre vonatkozó közbeszerzést is - a szállítmányt történetesen azon a pécsi igazgatóságon használják, ahol a Ljubjanában tárgyalásokat folytatott alkalmazott is dolgozik.

A Posta már szabadulna az egyre kényesebb milliárdos beszerzéstől. A Cronopont – nem tudni, mi okból – megszakította az együttműködést a szlovén céggel, és immár az esztergomi Neuzer Kft.-től rendelne. A Postával kötött szerződésben azonban, amelyet Szabó vezérigazgatóként szignált, Krpan termékek szerepelnek.

Az ügyben vizsgálódó postai felügyelőbizottság a HVG értesülései szerint a kerékpártendert úgy minősítette, hogy az a „közbeszerzési törvénynek megfelel”. A HVG munkatársának múlt hét végi érdeklődése nyomán a Postánál szélsebesen vizsgálatot rendeltek el, ezen akadt fenn pécsi kollégájuk. Keddre rendkívüli sajtóértekezletet ígérnek az üggyel kapcsolatban.

Ez a cikk a HVG csütörtökön megjelenő számához készült, de tekintettel az események felgyorsulására, a szerkesztőség úgy döntött, hogy az eddig rendelkezésre álló információkat – kihasználva az online megjelenés előnyeit - a nagyközönség számára is haladéktalanul hozzáférhetővé teszi.

Az ügy hátteréről részletesen olvashatnak a HVG csütörtökön megjelenő számában.

Rádi Antónia