szerző:
hvg.hu

A statisztikák szerint naponta átlagosan 75 halálos áldozatot követelnek az Európa közútjain előforduló különféle balesetek, a halálos kimenetel az esetek 10 százalékában a későn kiérkező segítség miatt következik be. Éppen ezért a balesetek megelőzése mellett a segélyszolgálatok hatékonyabb működését tűzte ki célul az Európai Unió. Az eCall automatikus segélyhívó rendszert már itthon is tesztelik.

Az Európai Unióban kiemelt területnek számít az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztése: ezen informatikai törekvések sorába illeszkedik a hatékonyabb segélykérést lehetővé tevő eCall projekt is. A jelenleg Európa-szerte tesztüzemben lévő rendszer fejlesztése Magyarországon is zajlik.

„Az eCall-rendszer gyakorlatilag egy járműbe épített, folyamatos készenlétben álló intelligens telefon, amely baleset esetén automatikusan képes tárcsázni a segélyhívó számot. Ez a megoldás azért hatékonyabb a közvetlen telefonos segítségkérésnél, mert a járművezető eszméletvesztése esetén is aktiválódik, illetve a rendszer a műholdas kapcsolaton keresztül a baleset pontos GPS-koordinátáit is elküldi a központnak, ezzel elősegítve, hogy a segélyszolgálatok a lehető leghamarabb a helyszínre érkezzenek” – mondta el Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic szakértője.

A cég az eddigi uniós eredmények elemzését követően a fedélzeti egységek (on board unitok) tesztelését végzi. Ez az eszköz juttatja el a vészhívást a központba, ezért nagyon fontos, hogy a fedélzeti egység és az üzenetet továbbító vonal is minden körülmények között kifogástalanul működjön. „Jelenleg a vészhívások felépülése és az alapinformációk továbbítása terén folytatunk méréseket, illetve vizsgáljuk a segélyhívó központhoz eljuttatandó ún. MSD-üzeneteket is. Az eCall 2015-ben történő bevezetéséig további folyamatos, átfogó tesztelésre van szükség, hiszen emberéletek múlhatnak a rendszer hatékonyságán” – tette hozzá a szakértő.

Hasonló megoldások eddig is léteztek a gépjárműpiacon, azonban mindössze a forgalomban lévő járművek 1%-át jelentő luxuskategóriájú autókban voltak elérhetőek. Ezzel szemben az eCall-rendszer az EU célkitűzései szerint hamarosan minden újonnan gyártott járműben gyárilag megtalálható lesz – ez 2015-től kezdve Európában mintegy 15 millió gépjárművet jelenthet majd évente.