szerző:
hvg.hu

A statisztikák szerint naponta átlagosan 75 halálos áldozatot követelnek az Európa közútjain előforduló különféle balesetek, a halálos kimenetel az esetek 10 százalékában a későn kiérkező segítség miatt következik be. Éppen ezért a balesetek megelőzése mellett a segélyszolgálatok hatékonyabb működését tűzte ki célul az Európai Unió. Az eCall automatikus segélyhívó rendszert már itthon is tesztelik.

Az Európai Unióban kiemelt területnek számít az intelligens közlekedési rendszerek fejlesztése: ezen informatikai törekvések sorába illeszkedik a hatékonyabb segélykérést lehetővé tevő eCall projekt is. A jelenleg Európa-szerte tesztüzemben lévő rendszer fejlesztése Magyarországon is zajlik.

„Az eCall-rendszer gyakorlatilag egy járműbe épített, folyamatos készenlétben álló intelligens telefon, amely baleset esetén automatikusan képes tárcsázni a segélyhívó számot. Ez a megoldás azért hatékonyabb a közvetlen telefonos segítségkérésnél, mert a járművezető eszméletvesztése esetén is aktiválódik, illetve a rendszer a műholdas kapcsolaton keresztül a baleset pontos GPS-koordinátáit is elküldi a központnak, ezzel elősegítve, hogy a segélyszolgálatok a lehető leghamarabb a helyszínre érkezzenek” – mondta el Szvétek Ferenc, a Best Way Traffic szakértője.

A cég az eddigi uniós eredmények elemzését követően a fedélzeti egységek (on board unitok) tesztelését végzi. Ez az eszköz juttatja el a vészhívást a központba, ezért nagyon fontos, hogy a fedélzeti egység és az üzenetet továbbító vonal is minden körülmények között kifogástalanul működjön. „Jelenleg a vészhívások felépülése és az alapinformációk továbbítása terén folytatunk méréseket, illetve vizsgáljuk a segélyhívó központhoz eljuttatandó ún. MSD-üzeneteket is. Az eCall 2015-ben történő bevezetéséig további folyamatos, átfogó tesztelésre van szükség, hiszen emberéletek múlhatnak a rendszer hatékonyságán” – tette hozzá a szakértő.

Hasonló megoldások eddig is léteztek a gépjárműpiacon, azonban mindössze a forgalomban lévő járművek 1%-át jelentő luxuskategóriájú autókban voltak elérhetőek. Ezzel szemben az eCall-rendszer az EU célkitűzései szerint hamarosan minden újonnan gyártott járműben gyárilag megtalálható lesz – ez 2015-től kezdve Európában mintegy 15 millió gépjárművet jelenthet majd évente.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!