Lengyel László
Lengyel László
Tetszett a cikk?

Hogyan lehet kellő tartalommal kitölteni a Magyarországnak felajánlott mentőcsomagot, mielőtt bezúdul a reálgazdasági recesszió? A kormányzati előjelek nem túlságosan biztatóak. De ennél is szomorúbb a nem értés, a nem tudás, az egymásra nem gondolás: a társadalom szellemi válsága.

Az Európai Unió pénzügyminiszterei megszavazták a 6,5 milliárd euró értékű ötéves hitelcsomagot Magyarországnak, amelyet előzetes ígéret szerint a Nemzetközi Valutaalap 20 milliárdos csomagra egészít ki. Ezzel bizonyosan kimentették azokat a bankokat, amelyek Európából Magyarország felé terjeszkedtek, és komoly kockázatot jelentettek saját országaikra. Az osztrák, olasz, belga, német, holland tulajdonú magyarországi pénzintézetek az elmúlt időszakban euró és svájci frank hosszú lejáratú hiteleket nyújtottak a lakosságnak, miközben éves lejárattal, az anyabankokkal refinanszíroztatták.

A bőséges piaci likviditás lehetővé tette, hogy magas hozammal értékesítsék termékeiket, és anyabankjaik legjövedelmezőbb szereplőivé váljanak. Ám a likviditás eltűnt a piacról, és ha az év végéig ezek a bankok nem jutnak forráshoz és ilyen nagyságú IMF–EU-garanciához, akkor bedőlésükkel a dominóelvnek megfelelően magukkal dönthetik először kelet-európai társaikat, majd nyugat-európai anyabankjaikat. Sokkal inkább köszönhetjük az IMF–EU-csomagot e pénzintézetek kétségbeesett és befolyásos lobbizásának, mint a kiváló magyar politikusoknak.

A neheze ezután jön. Ha sikerült megállítanunk a pénzügyi válságot e csomag ígéretével, a válságmenedzselést tartalommal is meg kellene tölteni, mielőtt bezúdul a reálgazdasági recesszió. Az összesen öt alkalommal lehívható csomagért az EU olyan felhasználási programot vár el a magyar kormánytól, amely tartalmilag is kiutat jelent a mai helyzetből. Mindezt meg kell alapozni egy új konvergenciaprogrammal és a foglalkoztatás szerkezetét megváltoztató intézkedési csomaggal.

A megszorítás elemeit a 2009-es harmadik költségvetés tartalmazza. Ez az innen-onnan összekapart és valószínűleg megszavazásra ítéltetett megtakarítás nem program. Ugyanabban a rossz szerkezetben ugyanazok a folyamatok játszódnak le. Semmilyen intézményi biztosíték nincs arra, hogy a mostani megszorítás után a régi szerkezetben nem áll minden helyre újra. De vajon ki, milyen alapon, milyen megbízhatósággal fog ötéves felhasználói tervezetet készíteni? Vajon ki, mire és milyen feltételek mellett fog e hitelekhez jutni? Vállalkozások? Pénzügyi szereplők? Állami projektek?

A 2006. szeptemberi konvergenciatervezet gyorsított elkészítésekor minisztériumok és külső szakértők politikusi vezényszavakra lapátolták össze az intézkedéseket és a reformprogramokat. A hitelesség érdekében, a Gyurcsány-kormány arra kényszerült, hogy Konvergencia Tanácsot hívjon életre, amely biztosította kül- és belföld előtt a program szavahihetőségét.

A mostani pénzügyi válságban és a készülődő reálgazdasági recesszióban sem nagyobb a felkészültség, mint akkoriban. Hogyan lehetne elvárni korrekt számítási anyagokat és tervezeteket olyan főnököktől és apparátusoktól, amelyek hat hét alatt tökéletesen más helyzetértékelést fogadtak el, és más számokra terveztek? Vajon kellő fölkészültséggel rendelkeznek-e egy fajsúlyosabb csomaghoz, vagy a 112. miniszterelnöki improvizáció következik? Kitől és milyen szerkezeti reformokat várnak? Kire számítanak a csomagterv kidolgozásakor? A 2006-os reformerek – Bauer, Békesi, Bokros, Csillag, Mihályi stb. – 2008 tavaszán elbocsátott légiójára? Milyen értékek, eszmék, elvek alapján?

A politikai feltételek sem kedvezőbbek. A kormány nem vonta be az IMF-fel és az EU-val folyó tárgyalásaiba a négy ellenzéki pártot, és szakmailag, politikailag aligha készítette fel saját pártját. Ezzel magára vette – miként 2006-ban is – a feltételek megismerésének és a csomag kidolgozásának valamennyi előnyét és hátrányát. Az összes válságkezelő siker és kudarc az övé. Nem tudjuk, hogy mi történt volna, ha az ellenzéki pártok is részt vehetnek a feltételek kialakításánál, ha belelátnak a kormány, az EU és az IMF kártyáiba, ha saját szempontjaikat is érvényesíthetik. Megakadályozták volna a megállapodást? Képtelen követeléseket fogalmaztak volna meg? Lehet. Most már nem tudhatjuk meg. Az ellenzék továbbra is felelősség nélkül politizálhat. Láthatólag nincs komoly befolyása sem kívül, sem belül az eseményekre.

Emlékszem, a magyar társadalmat a hetvenes évek végétől arra készítettük fel – részben a HVG-n keresztül –, hogy baj lesz. Készüljön a válságra, foglalkozzon az élet tényeivel, ne higgyen a hatalmasok hazugságainak. És dolgoztunk a lehetséges válságprogramokon. Amikor a nyolcvanas évek végén bezuhantunk a szakadékba, a társadalom már régen nem hitte azokat a baromságokat, amiket korábban könnyű szerrel bevett: „ránk nem hat a válság”, „megemeljük a béreket, levisszük az árakat”, „légy nyugodt, nem lesz semmi baj”.

Az elmúlt évtizedben azonban sikerült módszeresen elhülyíteni a társadalmat. Elhitetni mindent és az ellenkezőjét. Alkalmatlanná tettük az ésszerű gondolkodásra. Senki semmit nem ért a jelen helyzetből, senki semmire nincs fölkészülve. Nem is sejti, mi vár rá. A társadalmi szolidaritás teljesen hiányzik. Borzasztó a pénzügyi, rémesebb lesz a reálgazdasági válság: életek, karrierek, vagyonok megsemmisülése. De ennél is szomorúbb a nem értés, a nem tudás, az egymásra nem gondolás: a társadalom szellemi válsága.

Lesajnálható, kioktatható, hátsó padba ültethető nép lettünk. Miközben a lebutított, neokonzervatív nacionalizmusra dresszírozott Amerikát a válság változtatásra ösztönözte, nálunk minden marad a régiben. De kár.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: Csapdában a magyar újpolgár

A magyar újpolgár áll a budapesti vagy M7-es dugóban. Jövedelmei előre elköltve. A növekedéshez nagyobb teljesítmény kellene, de eddigi szellemi és tőkebefektetései ezt nem alapozták meg. Az individuális előrejutás megnehezült. Közösségi teljesítményre, együttműködésre lenne szükség. Megállapodásokra. De milyen nyelven, milyen intézményes keretek között? Kiben bízhatna, ha magában se bízik? Se előre, se hátra.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: Ki fogja kormányozni a viseltes autót?

Orbánra eddig a múlt és a hatalomnélküliség embereként néztek, ma övé a jövő és a hatalom. Most azon kell dolgoznia, hogy a túlzott várakozások el ne üssék ettől. A kisebbségi kormány és Gyurcsány Ferenc átengedte a kezdeményezést a többieknek. Érdemi kormányzásra nincs lehetőség. Ezért ismét a negatív kampánnyal kísérleteznek. Fodor Gábor kihasználja, hogy vele tárgyal a Fidesz az előrehozott választások feltételeiről.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: Magyarország külső horgonyok nélkül

Fel van-e készülve Magyarország, hogy rákapcsolódjon a várható új amerikai doktrínákra, igazi kapcsolatok nélkül? Részt tudunk-e venni a közös európai stratégiai építkezésben az európai stratégiai partnerség és a hiteles kormányzás hiányában? Képesek leszünk-e óvatosabb, de folyamatos együttműködést fenntartani Oroszországgal, vagy marad hol a lakájkodás, hol az egércincogású hadüzenet politikája? A bel- és külpolitikailag, illetve gazdaságpolitikailag sodródó Magyarországnak jelenleg nincsenek külső horgonyai, biztos stratégiai partnerei.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: ha majd az IMF csomag megérkezik

Ha az IMF csomag rendben megérkezik, a szigorú feltételeket teljesíteni kell. De ez még nem megoldás a recesszióba süllyedő reálgazdaságra. A megoldatlan nagy rendszerekre. És változatlanul feszítő kérdés: ki lesz a küldöttünk Washingtonban és Brüsszelben, Berlinben és Párizsban, Londonban és Frankfurtban, Pekingben és Moszkvában? Akinek személye hiteles garancia a pénzpiaci szereplők, a politikusok számára. Aki nemcsak érti, hogy mit kérdeznek tőle, de válaszolni is tud. Akinek elhiszik, hogy amit gondol, komolyan gondolja, amit ígér, betartja. Akinek nemcsak a pénzügyi, hanem a még fenyegetőbb reálgazdasági válság megoldására is van elképzelése, programja. És aki e stratégiai döntés mögé társadalmi támogatást is képes állítani.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: A magyar kerti törpék átmeneti békéje

Orbán nemrég nyilvánosságra került realista kijelentéseit a szükséges kiigazításokról a választók érintett része rossz néven vette. A gyurcsányi szocialisták azonnal bebizonyították, hogy semmit nem gondoltak komolyan a gazdaság helyzetéről, a reformok felelősségéről. Nem tárgyalni kezdtek az ésszerűséget mutató Orbánnal, hanem átléptek az ellenzéki szerepbe Orbánnal szemben. Leleplezték „népnyúzó bitangságait” – bemutatták a szokásos negatív kampányt. Mindenki világosan láthatja, hogy mi vár ránk: ha bárki ésszerűen kezdene gondolkodni és tenni – azt ellenfele legyilkolja.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: az ostobaság és az ostobák napja

A miniszterelnök-pártelnök a pártvezetés egy erős csoportjával összefogva, váratlanul csapást mért a párt fontos stratégiai pontjára. Könnyen lehet, hogy ezzel a támadással nemcsak az 1989 óta létező pártszervezetet rombolja le, hanem az újjáépítés lehetőségét is elveszi. Egyik percről a másikra eltávolította Baja Ferencet a Táncsics Alapítvány éléről és Puch Lászlót a pártpénztárnoki funkcióból. Ezzel megütötte Baja lázadozó platformját éppúgy, mint a vitázó Veres János pénzügyminisztert. Szekeres Imre ki van zárva a közvetlen beavatkozás lehetőségéből. Juhász Ferenc és Lamperth Mónika képtelenek lesznek a széthulló párt összetartására. Ideje, hogy Gyurcsány Ferenc Szocialista Polgári Szövetséget alapítson.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: egy örök ellenzéki halálára

Az országúti balesetben 76 éves korában elhunyt Bronislaw Geremek azon kevesek közé tartozik, akikkel büszkén él az ember egy időben. Halála megint, újabb évekkel távolítja tőlünk azokat az éveket, amikor egyenes gerinccel, emelt fővel lehetett a hatalom arcába nézni, és igazat, csakis az igazat mondani.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: hiteles kormányt, hiteles kormányfővel!

Fodor Gábor és az SZDSZ elutasította a Gyurcsány-csomagot. Jó érzékkel észrevették, hogy ennek a programnak és bejelentésnek egyetlen mondatát kell komolyan venni: „ha a parlament nem fogadja el, lemondok”. Az MSZP vezetői most vagy Gyurcsány és csomagja mellé állnak, vagy ráveszik Gyurcsányt, mondjon le a miniszterelnökségről, és maradjon pártelnök a következő kongresszusig. Az országnak a a második verzió lenne érdeke: hiteles kormány, hiteles kormányfővel.

Lengyel László Vélemény

Lengyel László: Gyurcsány és az ő virtuális világa

Gyurcsány Ferenc megint még azelőtt akarta az országot megmenteni, hogy tudta volna, miről van szó. A költségvetés és az adótörvények visszavonása helyes, bár elkésett döntés volt. De innen szakmailag, és nem nyilvános bejelentgetésekkel kellett volna tovább haladni. Teljesen feleslegesen nemzeti szintű kerekasztalt hívott össze, ahol se munka, se döntés nem lehetséges. A megjelentek többségének nincs gazdasági kompetenciája – ha szólnak, baj, ha nem szólnak, az is baj.