Top 500: Ha az árbevétel isten kalapja, a hozzáadott érték a bokréta rajta

Muck Tibor

7 perc

2019.11.13. 14:01

A hagyományos, árbevétel szerinti toplistáknál többet elárul a nagyvállalatok produktumáról az a rangsor, amely azt összegzi, hogy melyik cég mennyivel tudta növelni a termeléséhez szükséges, de mástól vásárolt anyagok-alkatrészek-szolgáltatások értékét. A Top 500-hoz kapcsolódva a HVG ezt a különleges listát is évről évre elkészíti.

Miért fogyasztanak a magyarok egyre több édességet?

Erre a kérdésre a HVG nagyvállalati rangsora sajnos nem képes válaszolni. Az viszont kiderül a számokból, hogy például az olasz anyacége által gyártott bonbonokat terítő Ferrero Magyarország Kereskedelmi Kft. egy év alatt több mint 20 százalékkal tudta növelni az árbevételét. Ebben a növekedésben pedig, ugyancsak a számok szerint, alighanem oroszlánrésze van annak, hogy a magyar cégleány évről évre többet, tavalyi üzleti évében már 4,2 milliárd forintot fordított reklámra és marketingre. Ez az összeg szinte pontosan az egyhatoda a 26 milliárd forintos árbevételének.

  • Mi is az a hozzáadott érték?

A példa nemcsak azt mutatja, hogy minden 100 forintból, amit az olasz cég finomságaira költünk, 16-tal a nagykereskedő Ferrero-leány marketingköltségeit finanszírozzuk, hanem azt is érzékelteti, hogy egy gyártónak vagy kereskedőnek előbb a legkülönfélébb dolgokért kell fizetnie ahhoz, hogy végül bevételre tegyen szert.

A magyar Ferrero-képviselet árbevételének előteremtéséhez persze elsősorban az kell, hogy legyen mit eladnia.

  • Beszámolójában 16,4 milliárd forinttal szerepel az eladott áruk beszerzési értéke, azaz ennyit fizetett anyacégének az általa 26 milliárdért továbbadott édességekért.
  • A második legnagyobb költségtétel az igénybe vett szolgáltatások 5,4 milliárd forintja; ebbe tartozik a reklámkiadásokon kívül például a raktározás és a fuvarozás díja.
  • A nagyobb összegű fizetnivalók között van az az 1,1 milliárd forint is, amit az adóhivatalnak utalt át a cég népegészségügyi termékadóként (ami – a reklámok ellen dolgozva – a kormányzati ígéretek szerint azt szolgálná, hogy eltántorítsa a magyarokat az édességfogyasztástól).