Bár a kormány két korábbi, „nemzeti” előtaggal felcímkézett buszstratégiája csúfos kudarccal zárult, most mégis újrahasznosítják a többszörösen leszerepelt kifejezést. Nem lehet már ugyanis tovább kitoltni a határidőt, 2021. január 1-jével tényleg megnyitják az egykori volántársaságok utódai által uralt piacot a különböző rendű-rangú, bel- és külföldi szolgáltatók előtt. A liberalizáció minden fajtájától irtózó Orbán-kormányt uniós regula kötelezi a lépésre. Az európai tapasztalatok ugyanis azt mutatják, hogy a szolgáltatók versenye a szolgáltatások javulását hozza. Ez pedig, noha eddig gondosan megóvták őket tőle, a magyar utazókra is ráférne
Komolytalan ígéretek és stratégiai hibák
Az első nemzeti buszstratégiát 2012-ben hirdette meg az Orbán-kormány, amely egy véletlenből próbált iparpolitikának látszó valamit kovácsolni. Úgy esett, hogy a magánnyugdíjpénztári vagyon elkonfiskálásával egy nagy csomag Rába-részvényre is szert tett az állam, amely így a győri nagyvállalat 73,6 százalékos tulajdonosa lett. Egy tulajdonosnak pedig nyilván az a dolga, hogy parancsoljon. Kiadták hát az ukázt: a Rába „élessze újjá” a nemzeti buszgyártást.