Az autóipar iPhone-ja, némi szemfényvesztéssel - Elon Musk életútja 11. rész
Nagyon kevés olyan személyiséget találunk az egész történelemben, akinek hajthatatlansága és eredeti látásmódja lehetővé tette, hogy több iparágban is maradandót alkosson. A kevesek egyike, Elon Musk, elképesztő innovációkat kezdeményezett az elektromos autók, a kereskedelmi űrhajózás és a napelemes rendszerek területén. Sorozatunk végigköveti életútját a dél-afrikai gyermekkortól az üzleti élet csúcsáig.
A Tesla Motors 2012 közepén megrökönyödést váltott ki az iparág elbizakodott szereplőinek körében: megkezdte a Model S elnevezésű szedán forgalmazását. Ez a teljesen elektromos luxusjármű 482 km-t tesz meg egyetlen töltéssel. 4,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra. A csomagtérben található, hátrafelé néző gyerekülésekkel hétülésessé alakítható. Két csomagtartó is helyet kapott benne. A hagyományos hátsó mellett a „frunk” (a „front” [első] + „trunk” [csomagtartó]) elnevezésű második csomagtér az autó elejében található, ahol más autókban a hatalmas belső égésű motor helyezkedik el. A Model S-t az autó alját alkotó elektromos akkumulátortelep és a hátsó kerekek között található elektromos motor működteti.
A belső égésű motor brümmögése híján zajtalanul közlekedik.
Amíg a legtöbb autóban hatalmas a műszerfal, hogy elférjenek rajta a különböző kijelzők és gombok, továbbá hogy tompítsa a motortér zaját, addig a Model S hatalmas teret kínál. Az indításhoz nem kell elfordítanunk a slusszkulcsot, vagy lenyomnunk a gázpedált. A sofőr ülésre nehezedő testtömege és az apró, Model S alakú okoskulcs érzékelője együttesen képes aktiválni a járművet. A könnyű alumíniumvázzal rendelkező modell a történelem során az eddigi legmagasabb biztonsági besorolást kapta. Ráadásul ingyen feltölthető az Egyesült Államok autópályáit Tesla-töltőállomásokon.
A Model S a mérnökök és a környezettudatos emberek számára egyaránt a hatékonyság jelképe. A hagyományos autókban és hibridekben akár több ezer mozgó alkatrész lehet. A motorok dugattyúk, főtengely és egyéb alkatrészek közreműködésével folyamatos, szabályozott égést hajtanak végre, és az autókba tankolt benzinből körülbelül 10–20%-os hatékonysággal lesz hajtóerő. A legtöbb energia (nagyjából 70%) hőveszteségként elillan a motorban.
A Model S-nek ezzel szemben körülbelül egy tucat mozgó alkatrésze van, hiszen az akkumulátortelep közvetlenül a görögdinnye méretű motorhoz juttatja az energiát, amely megforgatja a kerekeket. A Model S ennek köszönhetően nagyjából 60%-os hatékonysággal működik, a többi energia java része hőként távozik. A szedán 2,3 l benzinnek megfelelő energiát fogyaszt 100 km-en.
A Model S másik kivételes jellemzője az autóvásárláshoz és -birtokláshoz kapcsolódó élmény.
Vásárlóként nem egy autókereskedésben alkudozunk rámenős ügynökökkel. A Tesla közvetlenül, saját boltjain és weboldalán keresztül értékesíti a járművet. Az üzletek közepén egy komplett Model S-t találunk, a hátsó régióban pedig az autó lecsupaszított padlólemeze áll, hogy megcsodálhassuk az akkumulátortelepet és a motort. Hatalmas érintőképernyőkön számolhatjuk ki, menynyit spórolnánk az üzemanyagköltségen, ha egy teljesen elektromos autóra váltanánk, és hogyan nézne ki, illetve milyen extrák lennének a jövendőbeli autónkban.
A Tesla elmés takarékossággal nyúlt a meghibásodások kijavításához is.
Amíg a tulajdonos alszik, a cég mérnökei az interneten keresztül bejutnak az autóba, és szoftverfrissítéseket töltenek le rá. Amikor aztán reggel a tulaj rájön, hogy rendesen működik, olyan érzése támad, mintha mesebeli kis manók végezték volna el a munkát. A Tesla egy idő után hangsúlyozni kezdte, hogy a hibák orvoslásán kívül máshol is bevethetők szoftverfejlesztési képességei. Okostelefonon használható alkalmazásokkal állt elő, amelyekkel előre, messziről is be lehet kapcsolni a légkondicionálót vagy a fűtést, vagy egy térképen meg lehet nézni, hol parkol az autó.
A frissítéseknek köszönhetően pedig autó egyik napról a másikra új kipörgésgátlót kapott hegyvidéken vagy autópályán történő vezetéshez, esetleg hirtelen sokkal gyorsabban feltöltődött, mint előtte. A Tesla az autót kütyüvé változtatta – olyan eszközzé, amely egyre jobb lesz, miután megvettük. Ahogy az emberi DNS-t elsőként feltérképező neves tudós, Craig Venter, az egyik első Model S-tulajdonos fogalmazott: „Mindent megváltoztat a közlekedésben. Ez egy kerekeken guruló számítógép.”