A végtelenbe és tovább – Elon Musk életútja, 13. rész
Az elmúlt hetekben 12 részben, a dél-afrikai gyermekkortól az üzleti élet csúcsáig követtük Elon Musk élettörténetét a neves technológiai újságíró, Ashlee Vance 2015-ben megjelent könyve alapján. Sorozatunk záró részében összefoglaljuk, mi minden történt Muskkal, illetve nagy projektjeivel az utóbbi öt évben, és milyen innovációkat várhatunk tőle a jövőben.
„A Marsnak és a Földnek szentelem magam. A tulajdonlás csak megterheli az embert”
– magyarázta Elon Musk azt, hogy az utóbbi hónapokban sorra adja el kaliforniai ingatlanjait. Legutóbb a Los Angeles egyik legjobb negyedében, Belairben lévő négy, összesen 62,5 millió dollárra értékelt házán adott túl, de e mellett még legalább negyvenmillió dollár értékű Musk-ingatlan forog a piacon.
Míg a házak már nem kellenek Musknak, egyelőre esze ágában sincs megválni Tesla- illetve SpaceX-részvényeitől. Már csak azért sem, mert az év első nyolc hónapjában a Tesla-részvények árfolyama több mint ötszörösére ugrott, így az üzletember 21 százalékos részesedésének, valamint a SpaceX-ben megtartott tulajdonhányadának az összértéke 115 milliárd dollárra ugrott, amivel a világ harmadik leggazdagabb emberévé vált. Egy évvel ezelőtt sem állt rosszul, de akkor még vagyona – a Bloomberg milliomos listája szerint - csupán 22 milliárd dollár körül állt.
Musk az után jelentette be, hogy megválik vagyonának kézzel fogható, de már nem fontos elemeitől, hogy fokozatosan beértek korábbi erőfeszítései, és stabilabbá váltak korábban jóval kockázatosabbnak tűnő vállalkozásai.
Tízszeres kapacitás
A 2003-ban alapított Tesla autógyárból kigördülő járművek száma látványosan növekszik. Míg 2015-ben mintegy ötvenezer kocsi került piacra, 2019 és 2020 júliusa között – annak ellenére, hogy a COVID–19-járvány miatti korlátozások következtében egy ideig visszaesett a termelés – közel 400 ezer autó készült. A cél pedig az, hogy 2020-ban több mint félmillió Tesla kerüljön a vásárlókhoz, azaz öt év alatt megtízszereződött a vállalat kapacitása. Míg az évtized elején a Tesla kedvelt célpontja volt a shortoló, azaz a részvényár visszaesésére játszó spekulánsoknak, manapság kevesen mernek a Tesla ellen fogadni.
A látványos fejlődés talán legfontosabb mérföldköve volt, hogy 2017 áprilisában a Tesla lett – megelőzve a General Motorst – a legnagyobb piaci értékű amerikai autógyár, s a cég pozíciója tovább erősödött 2019-ben – a Muskra oly jellemző kétéves késéssel ugyan – de végre hivatalosan is bemutatták az áttörésnek szánt új autót, a Model 3-at. A két fontos esemény között Musk újra megcsillantotta kissé hektikus mikromenedzselési képességét: 2018-ban menesztette a mérnöki osztály vezetőjét, és maga vette át a részleg irányítását.
A Model 3 az első, tömegpiacra szánt Tesla. Míg a korábbi, luxuskategóriás Teslák – a Model S, illetve a Model X – legalább 75 ezer dollárba kerülnek, a Model 3-ak 38 ezer dollárnál kezdődnek, igaz hatótávolságuk kisebb, 350 kilométer körüli. A 0-ról 100 kilométeres óránkénti sebességre 5,6 másodperc alatt gyorsuló, 210 kilométeres végsebességű Model 3 piaci bevezetése előtt Musk azt is közölte, hogy az értékesítést teljes egészében áthelyezik az internetre, s ennek köszönhetően átlagosan hat százalékkal csökken a Teslák ára.
Tavaly került piacra a hosszú ideje várt kompakt-crossover jellegű Model Y is, mely 500 kilométert képes megtenni egy töltéssel. Idén pedig érkezik a Roadster, az eddig gyártott leggyorsabb szériaautó, amelynek 1,9 másodperc is elég a százkilométeres sebesség eléréséhez.