Minőségi ugrás jön a minőségbiztosításban, egyre kevésbé éri meg spórolni azon
Az ipari és információs forradalom a minőségirányítást is átalakítja, mindent érzékelők fognak figyelni, és tanulni képes szoftverek akár menet közben beavatkoznak a gyártásba.
A mióta emberek dolgokat és szolgáltatásokat értékesítenek egymásnak, fontos, hogy ezek minősége megfelelő és lehetőleg állandó legyen. Az igény az ipari forradalom óta egyre erősebben létezik, hiszen minél bonyolultabb valaminek a gyártása, minél összetettebb az ehhez szükséges szervezet, annál nehezebb garantálni a folyamatok megbízható működését, a végtermék megfelelőségét. Teljes szakma alakult ki a termékek és az elkészítésükhöz vezető folyamatok, vállalati struktúrák minőségének garantálására és irányítására, illetve megalkották az ezekhez kapcsolódó szabványokat.
A minőségirányítási rendszerekkel kapcsolatban az utóbbi években számos kifogás merült fel, például hogy túlbürokratizáltak, emiatt nem segítik, inkább gátolják egy-egy vállalat belső folyamatainak működését. A másik gyakori kritika, hogy a minőségirányítási rendszerek és követelmények túl bonyolultak, túl költségesek lettek, ezért sok vállalkozás számára nem éri meg alkalmazni azokat.
Az biztos, hogy az Egyesült Államokban harmadannyi ISO 9001-es tanúsítást – ez a szabvány tartalmazza a minőségirányítási rendszerrel kapcsolatos követelményeket – szerzett vállalkozás működik, mint az 1990-es években. Ugyanakkor a koronavírus-járvány, a miatta világszerte bevezetett korlátozó intézkedések és a kettő nyomán kialakult gazdasági válság megmutatta, hogy a minőségirányítási rendszerek mekkora segítséget jelenthetnek a cégek működtetésében, különösen bizonytalan időkben.