„Aki ezt a pénzért csinálja, az csak megélhetési repülőgép-vezető”
A képzés több tízezer euró, amit évekig vonnak a fizetésből, hektikus életvitel, meglazult családi és baráti kapcsolatok, de a repülés szeretete és a különböző kultúrák megismerése mindent felülír – így jellemzik életüket a kereskedelmi légitársaságok pilótái. A hvg360 az európai légiközlekedési káosz árnyékában több tucat pilótával, és a légiközlekedési iparág más szereplőivel is beszélt, hogy megtudjuk, hogyan élik mindennapjaikat és hogyan látják ma a szakmát. Sorozatunk első részében pilóták beszélnek családról, kapcsolatokról, fizetésről – és arról, mennyire igazak a róluk szóló legendák.
„Felmegy a fiatal srác egy pilóta Instagram-oldalára, és mit lát? Menő egyenruhában utazgat majd a világ legjobb helyeire, elegáns szállodákban lakik, sok nője lesz, még több pénze és menő autója, – aztán amikor kifizet több tízezer eurót a képzésért, eltölt éveket első tisztként és végre átül a bal oldalra, akkor jön rá, hogy ebből nem sok minden volt igaz.”
András 15 éve pilóta európai légitársaságoknál. Kevesen vannak, akik nála jobban átlátják a hazai – és a nemzetközi – légiközlekedés világát. Ő ma már elért oda, hogy lehetne menő autója, nagy lakása, és ötcsillagos szállodákban is szokott aludni, mindennapjai azonban nem is állhatnának messzebb a Hollywood által sugallt életérzéstől.
Mennyi az annyi?
A csillogó pilótalét természetesen ma is sokakat vonz, de ahhoz, hogy valaki egy nemzetközi légitársaságnál utasszállító gépet vezessen, hosszú és költséges út vezet, a különböző képesítéseket nem adják ingyen. A leendő pilótáknak ezekből hatfélét kell megszerezniük a kezdeti – leginkább a közúti jogosítványhoz hasonló – privát pilótajogosítástól egészen az utasszállító gépek vezetésére jogosító ATPL-vizsgáig (Airline Transport Pilot Licence).