Financial Times: Magyarország Európa fő akkumulátorgyártója lehet, de kínai függés lesz az ára

3 perc

2022.11.30. 13:00

A debreceni akkumulátorgyár, mint befektetés azért is kényes, mert összességében is erősödik a vita Magyarország és Kína kapcsolatáról, illetve Peking európai ipari-kereskedelmi szerepvállalásáról, írja a brit lap.

A magyar kormány 800 millió eurós kedvezményt ad a kínai CATL cégnek, hogy Debrecen az elektromos autók előállításának egyik központjává váljon, de hát az átállás létfontosságú a magyar gazdaság számára: a gépjárműgyártás adja a GDP 8 százalékát és a kivitel egyötödét. Pálinkás József volt fideszes miniszter, az MTA korábbi főtitkára, aki maga is helybéli, azt kérdezi azonban, hogy vajon utánaszámoltak-e, milyen víz-, energia- és munkaerőigénnyel jár a beruházás? Szerinte a projekt leginkább a hatalom megalomániáját jelképezi.

Az összeállítás idéz egy beavatott forrást idéz, aki elárulta, hogy a pénzt a Kínai Építési Bank folyósítja, kölcsön formájában. Három másik bennfentes, aki szintén csak névtelenül volt hajlandó nyilatkozni, elmondta, hogy az első egység gyorsan elkészül, és már 2025 májusában megkezdi a működését. A csúcson az üzem 33 gigawattórányi akkut gyárt. Az egy kilométer hosszú épületet két másik követi majd, akkor lehet pontosan tudni, tehát 2030 tájékán, milyen környezeti hatások érik a települést. Ideértve a szennyezést.

Az EU szabadulna a kínai akkumulátorgyártóktól, az Orbán-kormány most hozza be a legnagyobbat

Ráharapott Orbánék csalijára Kína egyik leggazdagabb embere. Cserébe már nemcsak az orosz gáztól, hanem a kínai lítiumtól is függ a magyar gazdaság. Az elektromos autókba akkumulátorokat gyártó CATL minden idők legnagyobb külföldi befektetését hozza Magyarországra.