„Nem elég, hogy magyar vagy, tehetségesnek is kell lenned" – 40 éve halt meg George Cukor
1983. január 24-én lezárult a film történetének leghosszabb karrierje. A kora ifjúságától késő öregségéig aktív (1899-es születésű) George Cukor Hollywood aranykorának legjobban fizetett rendezője volt. A legsikeresebb hollywoodi filmek jelentős részét ő rendezte. Többek közt Greta Garbo, Marylin Monroe, Judy Garland, Ingrid Bergman, Katharine és Audrey Hepburn profitáltak legendás színészvezetői képességéből. Sokan nekik köszönhetik az Oscar-díjukat. A My Fair Lady 8 Oscar-díjából neki is jutott egy. Fél évszázad alatt 47 filmet forgatott.
Manhattanben született magyar zsidó emigránsok egyetlen gyermekeként. Nem kellett mélyről fölkapaszkodnia. Apja jogász volt, helyettes kerületi ügyész. George-ot is jogi pályára szánták. A család mérsékelten tartotta a zsidóságát, előszeretettel fogyasztották a sertéshúst. George járt ugyan templomba, de a héber imaszövegeket már nem értette. Tudott magyarul, de identitása szerint anglofil amerikai volt. Sohasem kifogásolta, hogy Kjukornak ejtik a nevét. Nemigen befolyásolták sem a magyar, sem a zsidó gyökerei. Például ő volt a katolikus Mia Farrow keresztapja.
Gyerekkorában amatőr előadásokon lépett fel, többek között későbbi hollywoodi mentorával, a producerek császárával, David Selznickkel. A New York-i Hippodrome előadásain nőtt fel, olykor az iskola helyett is oda járt matinékra, ott varázsolta el a színház. A Metropolitanben is statisztált esténként ötven centért.
A középiskola befejezése után kedvetlenül, de engedelmesen beiratkozott a City College of New Yorkba jogot tanulni. Amerika akkor éppen háborúzott. Cukor belépett egy diákokból szervezett katonai alakulatba, de harcolnia már nemigen kellett, mert hamarosan véget ért a háború.
Nem sokkal ezután fölhagyott jogi tanulmányaival. Felsőfokú diplomát nem szerzett soha, viszont híres volt elképesztő műveltségéről. Ebben (is) kimagaslott a hollywoodi rendezők közül.
Segédrendezőként, ügyelőként, epizodista színészként kezdte New Yorkban és környéként működő társulatokban, alkalmi produkciókban. 1925-ben kapott lehetőséget először a rendezésre, és a következő évben debütált rendezőként a Broadwayen Lengyel Menyhért darabjával, az Antoniával. Rochesterben nyaranta már komoly társulatot vezetett olyan színészekkel, akikkel később Hollywoodban is dolgozott. (Kivéve Bette Davist, akivel nem jött ki, és aki soha többi nem volt hajlandó szerepelni a filmjeiben.)
1929-ig működött rendezőként a Broadwayen. A nagy Gatsby színpadra állításával a kritikusok körében is nagy sikert aratott.