Rendhagyó és megindító portréfilmet készített Nádas Péterről Kárpáti György Mór
Nádas Péter otthonát, alkotói és természeti környezetét mutatja a kamera, máskor követi az írót, amint rója az erdőt, a mezőt. Közben beszél, mintha a gondolatait hangosítaná ki a Saját erdő című film.
„Éppen Nádas Péter Évkönyv című 1989-es szövegét olvastam tavaly, amikor csörgött a telefon. Orsós László Jakab hívott az ötlettel, hogy Nádas Péterről kellene filmet forgatni, vállalom-e” – meséli a Saját erdő címmel már a héten bemutatott, gyönyörű és rendhagyó íróportré rendezője, Kárpáti György Mór. Akinek a nevét az 1849-es világosi fegyverletétel után játszódó Guerilla nagyjátékfilm és a napjaink gimnazista világának súlyos problémáját feldolgozó, 2022-es filmdráma, a Jövő nyár alapján is ismerhetik a nézők.
A Saját erdő ötletét adó író, dramaturg Orsós László Jakab New Yorkban él, a Brooklyn Public Library művészeti igazgatója, és jóban van Nádas Péterrel. Ismeretségük történetét és a filmről alkotott elgondolását így többnyire online beszélgetésekben osztotta meg a rendezővel.
Az Orsós család az 1960-as évektől barátságot ápolt az akkor még Budapesten élő Nádas Péterrel és Salamon Magdával, a film kitervelője tehát gyerekkora óta ismeri mindkettőjüket. Orsósék Gellénházán laktak, öt kilométerre Gombosszegtől, ahová évtizedekkel ezelőtt Nádas Péter a feleségével „emigrált” a főváros és környéke zajától, forgalmától. Választásukban segíthetett, hogy a Gellénházán tett látogatásaik alkalmával megismerték a környéket. Később Orsós László Jakab édesanyja tanította meg Salamon Magdát a kertészkedésre, és így mára nagy termést hozó konyhakert veszi körül a házukat.
A film előzetese:
Az írói életutakat bemutató szokványos megoldásoktól nagyon is különbözik ez az alkotás. A műfaját nem érdemes firtatni, mert éppúgy porté-, mint természet- vagy kísérleti film. A kérdező nem irodalmár, hanem Nádas Péter két régi ismerőse: Kalmár Melinda történész és Simonyi Balázs filmes, ultramaratonista. Kettejük hangja azonban nem hallható a filmben. Három délelőttön át kötetlenül beszélgettek az íróval, és az így született 12 órás hangfelvételből vágták meg a kicsit több mint egyórás portréban elhangzó monológot.