Barna Emília szociológus: "A kormánypárti szereplők egyre inkább megpróbálják uralni a populáris zenét"

5 perc

2023.10.15. 15:00

Azok a fiatal zenészek, akik függetlenek akarnak lenni a kormánytól vagy a pártpolitikától, a közösségi média és a streaming világában ezt megtehetik, bár nagyobb közönséghez csak a töredékük jut el – többek között ezt állítja Barna Emília szociológus.

HVG: Megváltozott Magyarországon a populáris zene: régen a lázadást jelenítette meg, aztán szórakoztatóipari termék lett, ma pedig jó néhány előadó ezen keresztül közvetíti a kormányüzeneteket. Mi vezetett idáig?

Barna Emília: A populáris zene a populista politikát is képes népszerűsíteni. Az összehasonlító nemzetközi kutatás, amelyben szerzőtársammal részt vettünk, megmutatta, hogy erre más országokban is van példa. Magyarországon viszont a populizmus a hatalmon lévő pártok ideológiai eszköze, és a kormánynak minden erőforrása megvan arra, hogy felkarolja a politikai üzeneteivel rezonáló zenészeket.

Ennek a jelenségnek legjobb példája az Ismerős Arcok Nélküled című száma, amely mára nemcsak sporthimnusszá vált, de különféle szimbolikus gesztusokkal a kormány is felszentelte.

A 2000-es években a zenekar még a radikális jobboldali szubkultúra része volt, de amióta szurkolók tömegei éneklik a dalt a lelátókon, és az iskolai ünnepségeknek is állandó eleme lett, az együttes elkezdett állami támogatásokat kapni, illetve állami cégek szponzorálják a koncertjeit. De nem ők indították el a közeledést a kormány és a zenészvilág között.

HVG: Hanem? Hogyan talált utat a Fidesz a popzenéhez?