Itt az új MNB-program: jön a minősített vállalati hitel
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Jelentősen növelné a dohány- és nikotintermékek jövedéki adóját az Európai Bizottság, továbbá egy kalap alá vonná a hagyományos cigarettát a kevésbé káros alternatívákkal. A bevételek egy részét közvetlenül a közös költségvetésbe csatornáznák, de nem biztos, hogy a dohányzás elleni küzdelem érdekeit szolgálja az adóemelés.
Jelentős adóemelésekkel lépne fel a dohányzással szemben az Európai Bizottság. A július 16-án bejelentett javaslat minden hagyományos dohányterméket többszáz százalékos adóemeléssel sújtana, de jelentős jövedéki adót kellene fizetni az úgynevezett új típusú nikotintermékek, azaz a hevítéses termékek, nikotinpárnák és az e-cigaretták – köztük az itthon illegális, ízesített változatok – után is.
Az EB abból sem csinál titkot, hogy az intézkedéssel nemcsak a dohányzást szeretnék visszaszorítani, hanem az uniós költségvetésben tátongó lyukakat is részben dohánnyal tömnék be: a júliusban beterjesztett új EU-költségvetésre vonatkozó javaslatban ugyanis megjelent egy új eszköz, a dohányipari termékek jövedéki adójából származó saját forrás (TEDOR). Ez azt jelenti, hogy az érintett termékek után fizetendő minimális adóból származó bevétel 15 százaléka közvetlenül a központi EU-s büdzsébe kerülne. A bizottsági becslések szerint a dohánytermékek adóztatására vonatkozó irányelv átalakításával és kibővítésével éves szinten 11,2 milliárd euró, csaknem 4500 milliárd forint folyhat be az uniós költségvetésbe.
Ehhez az alábbiak szerint módosulna a különböző dohánytermékek után fizetendő minimum jövedéki adó:
A javaslat szerint jövedéki adót kellene fizetni az új típusú nikotintermékekre is, amelyek eddig uniós szinten nem voltak adókötelesek. A adómértékek így alakulhatnak:
Fontos kiemelni, hogy ezek a minimum adószintek, azaz a tagállamok ennél magasabb adóval is sújthatják az egyes termékeket, alacsonyabbal viszont csak a vásárlóerő-paritás figyelembevételével – utóbbi az Eurostat 2024-es adatai szerint Magyarország esetében az uniós átlag 77 százaléka.
Magyarországon nem jelent újdonságot az új típusú termékekre kivetett jövedéki adó, hiszen a kormány már korábban, EU-s előírás nélkül is kiterjesztette ezt az adónemet az érintett termékekre. Legutóbb tavaly év végén módosították a vonatkozó adók mértékét.
A hevített termékek esetében a jelenlegi 38 forint/szál jövedéki adó már most magasabb, mint az EU-s előírás 77 százaléka, a nikotinpárnák jelenlegi 28 ezres kilogrammonkénti adóterhe viszont jelentősen, akár duplájára emelkedhet.
A hazai szabályozási környezet egyébként uniós viszonylatban szigorúnak számít, különösen a nemzeti dohányboltok rendszere miatt. Az elmúlt években csökkent a hazai dohányfogyasztás, 2021-ben még 16,8 milliárd szál cigarettát értékesítettek, tavaly már csak 15,9 milliárdot. Igaz, a hagyományos termékek visszaszorulásával párhuzamosan egyre inkább teret nyernek az új típusúak. Hevítéses termékekből 2024-ben 3,4 milliárd fogyott, 3 évvel korábban még csak 1,5 milliárd, miközben az eladott nikotinpárnák száma 14 millióról 75 millióra nőtt. Ez persze csak a legális úton, trafikokban értékesített termékekre vonatkozó statisztika.
A hazai fogyasztókra az is hatással lehet, ha a környező országokban megdrágulnak azok az ízesített e-cigaretták, amelyek Magyarországon ugyan illegálisak, mégis nagy népszerűségnek örvendenek.
Ahhoz, hogy a javaslatból jogszabály legyen, szükség lesz az állam- és kormányfőket tömörítő Európai Tanács, valamint az Európai Parlament jóváhagyására is. Ezek megszerzése azonban korántsem egyszerű feladat, mivel a tagállamok megosztottak a kérdésben. Azok az országok, amelyek eddig is magas adókkal próbálták visszaszorítani a nikotintermékek fogyasztását – például Franciaország vagy Hollandia –, üdvözölték a változtatás szándékát.
Szkeptikusak a Bizottság által megfogalmazott, ambiciózus közegészségügyi célokkal szemben is, hiszen az EB 2040-re füstmentes közösséget szeretne elérni. Ezt akkor érné el a közösség, ha a lakosság körében 5 százalék alá csökkenne a dohányzók aránya, amely jelenleg 24 százalék. Érvelésük szerint az elmúlt évtizedben tapasztalt csökkenés 40 százalékban az adóztatásnak volt köszönhető. Ugyanakkor arra is felhívják a figyelmet, hogy a közösségben a dohányzás továbbra is évente mintegy 700 ezer halálesetért felelős.
Némileg ellentmond a bizottsági érvelésnek, hogy a dohányzás visszaszorításában élen járó Svédország hevesen ellenzi az adóemelést. Elisabeth Svantesson pénzügyminiszter egyenesen elfogadhatatlannak nevezte a javaslatot. Svédországban a dohányzók aránya mindössze 5 százalék körüli (bár a nikotinfogyasztás megfelel az uniós átlagnak), és a cigarettafogyasztás visszaszorításában Svantesson szerint az új típusú termékek – főként a snüssz és a nikotinpárna – játszottak nagy szerepet.
A svéd helyzete azonban sajátos: az EU-ban egyedül náluk legális a snüssz, amely a többi tagállamban forgalmazott nikotinpárnákkal szemben dohányt is tartalmaz. A svéd siker ugyanakkor nem feltétlenül ültethető át más országokba, hiszen a snüsszfogyasztásnak hosszú múltja és kulturális beágyazottsága van. Magyarországon ezzel szemben nehéz elképzelni, hogy valaki, akinek a dohányzás rutinszerű vagy közösségi élményt jelent, nikotinpárnával tudná helyettesíteni a cigarettát.
Az adóemelés ellenzői attól is tartanak, hogy az áremelkedés a feketepiac felé fogja terelni a kiárazódó fogyasztókat. Az illegális kereskedelem már most is komoly problémát okoz azokban az országokban, ahol magasak adók, mint például Franciaország. De nálunk is sok az illegális dohánytermék, a KPMG kimutatása szerint 2024-ben minden nyolcadik szál elszívott cigarettát a feketepiacon vásároltak. Magyarországon ráadásul egyetlen év alatt 5 százalékpontot, 8 százalékról 13 százalékra emelkedett az illegális kereskedelem részaránya. Az így vásárolt termékek, amellett, hogy plusz egészségügyi kockázatokat is hordoznak magukban, adóbevétel-kiesést is jelentenek az államoknak.
Nyilván az a cél, hogy senki ne dohányozzon. De ez egy olyan cél, amit sohase fogunk elérni, hiszen a nikotin használata, mint addiktív, pszichoaktív anyag nagyon régre nyúlik vissza az emberiség történelmében
– mondta a javaslattal kapcsolatban Várdi Katalin tüdőgyógyász. Szerinte a legfontosabb a megelőzés, azaz, hogy ne szokjunk rá a dohányzásra. Ha valaki mégis rászokott, annak 30-40 éves koráig van esélye leszokni, utána már nagyon nehéz: komplex leszoktatási programmal is 10 százalék alatti a sikerráta.
Várdi szerint vannak olyanok is, akiknek nem sikerül leszokni, vagy egyszerűen nem hajlandóak erre. Az ő esetükben valóban az ártalomcsökkentés lehet a legjobb megoldás, vagyis az, hogy megpróbáljuk átszoktatni őket a kevésbé káros alternatívákra. Ma már több országban, például az USA-ban és az Egyesült Királyságban is része a leszoktatás eszközkészletének az, hogy az érintetteket az új típusú nikotintermékek irányába terelik. Ezekről szerinte ma már valóban ki lehet jelenteni, hogy kevésbé károsak. Úgy látja, hogy az adóemelési javaslat is azért most született meg, mert ma már rendelkezésre állnak az adatok kezekről a termékekről – igaz, a hosszú távú hatásokat a legtöbb esetben még mindig nem ismerjük. Kivételt csak a snüsszfogyasztás jelent, amelynek Svédországban több évtizedes múltja van.
A tüdőgyógyász szerint fontos ugyanakkor, hogy ez csak a legálisan forgalmazott, bevizsgált termékekre igaz, az illegálisan vásárolt áruk esetében továbbra sem ismerjük a kockázatokat. Az egy valós veszély, hogy az ízesített, színes e-cigaretták olyanokat – akár gyerekeket – is rávesznek a fogyasztásra, akik amúgy nem kezdenének el cigizni. Ugyanakkor a tiltás nem feltétlen hatékony Várdi szerint, nagy a feketepiac, ráadásul a fiatalok gyakran könnyebben kiigazodnak rajta, mint a szüleik. „Akkor már jobb, ha tudjuk, mit vesznek” – véli a szakértő.
Ha már szabályozunk, az legyen a legolcsóbb, aminek a legkisebb az egészségkockázata, és az legyen a legdrágább, amelyiknek a legnagyobb.
Új minősített hitelterméke vezet be a Magyar Nemzeti Bank. Milyen előnyöket tartogat ez a lehetőség a vállalkozások számára?
Kedvező lehetőség a likviditás javítására feldolgozóipari vállalatok számára.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.
Szabó Zoltán egy barátjával a nyolcvanas években megölt egy nőt, de életfogytiglani büntetéséből csak tíz évet ült le, mert egy kigyulladt bútorgyárban hősiesen helyt állt. 2015-ben aztán fura körülmények között fejbe lőtte Nagy Jenőt, akinek az életét végül ő maga mentette meg. Egy gyerekkorától brutális bűnöző furcsa karrierje.
A hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témái.