Politikai nyomulás és a nyerő formátumok is kellettek ahhoz, hogy a TV2 lenyomja az RTL-t
Az elmúlt egy évben megfordult a nézettségi trend: a TV2 stabilan átvette a vezetést az RTL-től. A hatalom ezzel évtizedes tervéhez került közel. Kellett hozzá a tévénézők szokásainak megváltozása, az egyoldalú állami költések és a hirdetési piac túlterheltsége is.
Közhely, hogy a nézettség elsősorban a műsorokon múlik, de éppen ez állhat a legnagyobb kereskedelmi tévécsatornák versenyében látható átrendeződés mögött: a TV2 olyan műsorokat gyárt, amelyek felkeltik a szélesebb tömegek érdeklődését. Az elmúlt években még hiába kapcsoltak sokan a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó csatorna néhány jól sikerült műsorára, ez nem volt elég, hogy a TV2 általánosan is megelőzze nagy riválisát, az RTL-t.
Csoportszinten csak azért tudtak jó nézettséget elérni, mert a 2010-es évek végén példátlan mennyiségű kábelcsatornát indítottak el – részint saját gyártású sorozataik és műsoraik végtelen ismétlésére. Ám a főcsatornákat tekintve egészen 2022 őszéig az RTL volt a stabil nyertes. Ekkorra érett be az a rendkívüli befektetés, ami temérdek pénzen kívül szaktudást is vitt a pesti Róna utcai székházba.
„A TV2-nél rájöttek, hogy alapvetően már csak vidéken néznek tévét, és erre optimalizálták a műsoraikat”
– mondja egy médiaügynökségi vezető. A csatornának évek óta alacsonyabb státuszú, vidékiesebb nézőközönsége volt, mint az RTL-nek, és a műsorokat is egyre tudatosabban ennek szellemében gyártották. A vidék felé nyitás kezdetben politikai döntés volt. Miután a vállalat 2016-ban kormányközeli kezekbe került, kifejezett elvárás volt vele szemben, hogy minél több felnőtt nézze a Tényeket és annak háttérműsorát, a Tények Pluszt, a lakosság lehető legszélesebb köréhez eljuttatva a Fidesz propagandáját. A hírműsorokra pedig, ahogy mondják, „rá kellett hordani” a nézőket a tömegigényt kielégítő sorozatokkal, show-műsorokkal.