A Jeff Bezos-módszer – 3. rész: Az adatok nem alszanak, de a közönségünk igen

8 perc

2024.03.09. 16:30

Mesteri üzleti kommunikációval kiemelkedhetünk a versenytársaink közül, és hatékonyabban adhatjuk el az ötleteinket. Carmine Gallo könyvében az Amazon alapítója, Jeff Bezos szövegalkotási stratégiáit elemzi nyilvános beszédein, részvényeseknek írt levelein és e-mailjein keresztül. A vállalat egykori vezetőivel folytatott beszélgetései alapján azt is bemutatja, milyen kommunikációs trükköket lestek el főnöküktől az Amazon korábbi dolgozói, és hogyan vetették be őket saját vállalkozásaik felvirágoztatásához. A HVG Könyvek által megjelentetett kiadványból több részt is bemutatunk.

Az Amazon küldetése az, hogy létrehozzuk a világ legügyfélbarátabb vállalatát.
Jeff Bezos

Aú.

Jeff Bezos ezzel az egyetlen egy szóval írta le a dotkomválságot, azt a megrendítő részvénypiaci összeomlást, amely több mint 5 billió dollárnyi vagyont semmisített meg.

2000. március 10-én a főleg számítástechnikai részvényeket jegyző Nasdaq 5132 pontos értéket ért el. Ami ez után következett, az fájdalmasan érintette az egész Szilícium-völgyet, a pénzügyi közösség minden tagját, alkalmazottak és munkatársak millióit. 1996-tól a befektetők pénzt pumpáltak spekulatív internetes cégekbe. Hogy nem volt profit? Az nem számított! Csakhogy mint minden mánia, ez is véget ért egyszer. Áprilisra, azaz egy hónappal a technológiai részvények árának tetőzése után a Nasdaq értékének 34 százalékát elveszítette. 2002 októberére az index közel 90 százalékot esett.

Aú.

Négy év kellett, hogy az index visszakapaszkodjon a 2000. márciusi szintre. Az inflációt is figyelembe véve azonban még tizenhét évre volt szükség, hogy teljesen helyreálljon. Csak a Szilícium-völgyben 200 ezer állás szűnt meg. Aú. Az Amazon részvényeinek értéke 113 dollárról 6 dollárra esett vissza.

Ez tényleg „aú”.

Az „aú” (ouch) szó a 2. fejezetben megismert ősi, rövid szavak közé tartozik. Az 1800-as évek elején a Pennsylvániában letelepülő német bevándorlók honosították meg Amerikában. Indulatszó, amelyet fájdalmunkban feljajdulva használunk. Keresve sem találhatnánk jobb szót a dotkomválság leírására.

A könyv lapunkban megjelent első részlete itt olvasható:

A Jeff Bezos-módszer – 1. rész: Álmokat árulj, ne termékeket!

Mesteri üzleti kommunikációval kiemelkedhetünk a versenytársaink közül és hatékonyabban adhatjuk el az ötleteinket. Carmine Gallo könyvében az Amazon alapítója, Jeff Bezos szövegalkotási stratégiáit elemzi nyilvános beszédein, részvényeseknek írt levelein és e-mailjein keresztül. A vállalat egykori vezetőivel folytatott beszélgetései alapján azt is bemutatja, milyen kommunikációs trükköket lestek el főnöküktől az Amazon korábbi dolgozói, és hogyan vetették be őket saját vállalkozásaik felvirágoztatásához.

Természetesen Bezos nem csupán ezzel az egyetlen szóval zárta a levelét, de nem is pazarolt túl sok szót a fő üzenetre. A következő szövegrészben, amely magyarul negyven, angolul ötvenöt szavas, Bezos meglehetősen sok témát érint: