A Jeff Bezos-módszer – 3. rész: Az adatok nem alszanak, de a közönségünk igen
Mesteri üzleti kommunikációval kiemelkedhetünk a versenytársaink közül, és hatékonyabban adhatjuk el az ötleteinket. Carmine Gallo könyvében az Amazon alapítója, Jeff Bezos szövegalkotási stratégiáit elemzi nyilvános beszédein, részvényeseknek írt levelein és e-mailjein keresztül. A vállalat egykori vezetőivel folytatott beszélgetései alapján azt is bemutatja, milyen kommunikációs trükköket lestek el főnöküktől az Amazon korábbi dolgozói, és hogyan vetették be őket saját vállalkozásaik felvirágoztatásához. A HVG Könyvek által megjelentetett kiadványból több részt is bemutatunk.
Az Amazon küldetése az, hogy létrehozzuk a világ legügyfélbarátabb vállalatát.
Jeff Bezos
Aú.
Jeff Bezos ezzel az egyetlen egy szóval írta le a dotkomválságot, azt a megrendítő részvénypiaci összeomlást, amely több mint 5 billió dollárnyi vagyont semmisített meg.
2000. március 10-én a főleg számítástechnikai részvényeket jegyző Nasdaq 5132 pontos értéket ért el. Ami ez után következett, az fájdalmasan érintette az egész Szilícium-völgyet, a pénzügyi közösség minden tagját, alkalmazottak és munkatársak millióit. 1996-tól a befektetők pénzt pumpáltak spekulatív internetes cégekbe. Hogy nem volt profit? Az nem számított! Csakhogy mint minden mánia, ez is véget ért egyszer. Áprilisra, azaz egy hónappal a technológiai részvények árának tetőzése után a Nasdaq értékének 34 százalékát elveszítette. 2002 októberére az index közel 90 százalékot esett.
Aú.
Négy év kellett, hogy az index visszakapaszkodjon a 2000. márciusi szintre. Az inflációt is figyelembe véve azonban még tizenhét évre volt szükség, hogy teljesen helyreálljon. Csak a Szilícium-völgyben 200 ezer állás szűnt meg. Aú. Az Amazon részvényeinek értéke 113 dollárról 6 dollárra esett vissza.
Ez tényleg „aú”.
Az „aú” (ouch) szó a 2. fejezetben megismert ősi, rövid szavak közé tartozik. Az 1800-as évek elején a Pennsylvániában letelepülő német bevándorlók honosították meg Amerikában. Indulatszó, amelyet fájdalmunkban feljajdulva használunk. Keresve sem találhatnánk jobb szót a dotkomválság leírására.
A könyv lapunkban megjelent első részlete itt olvasható:
Természetesen Bezos nem csupán ezzel az egyetlen szóval zárta a levelét, de nem is pazarolt túl sok szót a fő üzenetre. A következő szövegrészben, amely magyarul negyven, angolul ötvenöt szavas, Bezos meglehetősen sok témát érint: