A Jeff Bezos-módszer – 1. rész: Álmokat árulj, ne termékeket!

10 perc

2024.03.02. 17:00

Mesteri üzleti kommunikációval kiemelkedhetünk a versenytársaink közül és hatékonyabban adhatjuk el az ötleteinket. Carmine Gallo könyvében az Amazon alapítója, Jeff Bezos szövegalkotási stratégiáit elemzi nyilvános beszédein, részvényeseknek írt levelein és e-mailjein keresztül. A vállalat egykori vezetőivel folytatott beszélgetései alapján azt is bemutatja, milyen kommunikációs trükköket lestek el főnöküktől az Amazon korábbi dolgozói, és hogyan vetették be őket saját vállalkozásaik felvirágoztatásához. A HVG Könyvek által megjelentetett kiadványból több részt is bemutatunk.

Mindig az első nap legyen!

Az Amazon vezérigazgatója, Jeff Bezos 2004 nyarán meglepő döntést hozott, amely sokkolóan hatott a vezetőségre. Betiltotta a PowerPoint alkalmazását. Az Amazon felső vezetőinek diasorozatok és pontokba szedett felsorolások helyett immár memók és narratívák formájában kellett bemutatniuk az ötleteiket. A világ legfejlettebb e-kereskedelmi vállalata egy ősi, több mint ötezer évvel ezelőtt kialakult kommunikációs eszközzel helyettesítette a modern prezentációkészítő alkalmazást: az írott szóval. Az új rendszer mindenkit arra kényszerített, hogy egyszerű kifejezések, rövid mondatok és világos magyarázatok használatával ossza meg az elképzeléseit. A Bezos által bevezetett modell lett a kiindulási pont, amely a következő két évtizedben elősegítette az Amazon káprázatos növekedését.

Carmine Gallo: A Bezos-módszer
A könyvet ide kattintva megrendelheti a kiadótól.

Jeff Bezos egy merész elképzelésből felépítette a világ legbefolyásosabb vállalatát. Olyan stratégiákat alkotott, amelyek gyökeresen átalakították a vezetők prezentációs módszereit, a gondolatok megosztását szolgáló technikát és az eljárásokat, amelyekkel a munkatársak felsorakoztathatók egy közös jövőkép mellett. Bezos, akit mindig is érdekeltek a vezetési és kommunikációs ismeretek, jól tudta, miképp motiválja munkatársait, hogy olyasmit vigyenek véghez, amit csak kevesen tartottak megvalósíthatónak. Ezek a módszerek most e könyv olvasói számára is elérhetővé válnak.

Könyvünk témája nem a milliárdos Bezos, és nem is az Amazon, a megállíthatatlan e-kereskedelmi óriás. Mindezekről más könyvek szólnak, miközben végtelen viták folynak a jólét szerepéről vagy a befolyásos Amazon gazdaságra gyakorolt hatásáról. E könyv témája ennél alapvetőbb: olyasmi, ami minden egyes olvasó érdeklődésére számot tarthat. A Bezos-módszer az Amazon növekedésének történetéből egy mindeddig figyelmen kívül hagyott, kevésbé méltányolt részre: a kommunikációra fókuszál. Arra a témára, amely megalapozza életünk és pályafutásunk sikerét.

Mostanáig egyetlen szerző sem állította a figyelem középpontjába Bezos jellegzetes írás- és történetmesélő készségét. Egyetlen könyv sem elemezte azt a 48 ezer szót, amelyet Bezos huszonnégy éven át a részvényeseknek szánt leveleiben papírra vetett. És nincs még egy szerző, aki az Amazon korábbi felső vezetői és vezérigazgatói közül ilyen sokkal készített volna interjút: azokkal a vezetőkkel, akik saját vállalatuk felépítéséhez átvették Bezos kommunikációs módszerét.

Egy legendás szilícium-völgyi kockázatitőke-befektető elmondta, hogy kötelezővé tenné az üzleti képzések hallgatóinak Bezos írás- és kommunikációs stratégiájának tanulmányozását. Hozzátette: ő maga oktatná ezt a tantárgyat – ha „húsz évvel fiatalabb” volna. Bezos úttörő módon alkalmazta a kommunikációs eszközöket, hogy fejlessze az Amazon munkatársainak együttműködési, innovációs, előadói, illetve rövid és meggyőző bemutató beszédek (pitchek) megírására és megtartására vonatkozó készségét. Eközben létrehozott egy rugalmas rendszert, amely elősegítette, hogy egy seattle-i garázsban dolgozó kis csapatból a világ legnagyobb munkaadójává fejlődjenek. Egyszóval, Bezos felvázolt egy forgatókönyvet.

Felső vezetőknek tanítok kommunikációs ismereteket a Harvard Egyetem építészeti alapszakán, egy magas szintű vezetőképző programban. Az „épített környezet” vezető szakértői olyan tervezők és fejlesztők, akik hatalmas szerkezeteket, épületeket, sőt városokat terveznek világszerte. Céljuk, hogy okosabb, egészségesebb, zöldebb és egészében véve jobb élettereket hozzanak létre. A kommunikációs készségek fejlesztése a tanterv fontos része, mert ha nem tudják eladni az ötleteiket a befektetőknek, a részvényeseknek és a közösség tagjainak, nem sok esély van rá, hogy bármit is felépíthessenek.

Lehet azonban akármilyen nagyszerű a jövőkép, forgatókönyv nélkül semmi sem történik.