Mi köze a tesitanárnak a gyerek szövegértéséhez? Kiakadtak a pedagógusok a kormány új értékelési módszerén

Levélben tiltakoztak az Oktatási Hivatal (OH) dolgozói az elnöknél, amikor kiderült, hogy 4-11. évfolyamon minden gyereknek meg kell írni egy halom tesztet, csak azért, mert a belügyminiszter szerint ezekkel lehet a pedagógusokat értékelni. Több vezető le is mondott az értelmetlen pazarlás miatt. Közben nagyjából beszántottak egy több mint 20 éves, eddig jól működő rendszert.

Mi köze a tesitanárnak a gyerek szövegértéséhez? Kiakadtak a pedagógusok a kormány új értékelési módszerén

Mint korábbi cikkünkben bővebben is írtuk, az eredetileg 2001-ben indult, azóta folyamatosan továbbfejlesztett, hazai és nemzetközi viszonylatban is sokáig innovatívnak számító Országos kompeteciamérési rendszert (OKM) ezúttal úgy alakította át (és mint látni fogjuk, tette ezzel szinte használhatatlanná) a jelenlegi oktatásvezetés, hogy kiterjesztette a 4. évfolyamtól a 11. évfolyamig minden tanulóra (eddig csak a 6. 8., 10. évfolyam volt érintett), akik ráadásul már nem csak kettő, hanem akár hat tárgyból is tesztet írnak. Mindez alig megoldható logisztikai problémát okoz az iskoláknak, motiválatlanná teszi a gyerekeket, ráadásul, bár a tanulói szintű eredmények szinte rögtön a mérési időszak után elérhetők, az országos értékelést késve, alig használható formában teszik közzé.

Nem a diákok tudásáról, hanem az oktatási kormányzat hozzá nem értéséről tanúskodik a kompetenciatesztek özöne

Az új oktatásvezetés 4. évfolyamtól a 11. évfolyamig minden tanulóra kiterjesztette a méréseket, ráadásul már nem csak 2, hanem akár 6 tárgyból is tesztet írnak a diákok. Emiatt három nap kimarad a tanításból, az eredmények viszont alig értelmezhetők.

Mire jó ez az egész?

Hogy most mennyibe kerül a mérés, arról nincs adat, de pár éve nagyjából évi 300 milliós büdzséje volt az OKM-nek. „Ez szinte mindegy is, mert most nem jó semmire, minden erre költött pénz nagyjából kidobott pénz” – mondja a területre rálátó forrásunk, aki szerint azért kellett ilyen viharos gyorsasággal kibővíteni a kompetenciaterületek és évfolyamok körét, mert az OKM az egyik legdominánsabb elem a Pintér Sándor oktatást is felügyelő belügyminiszterhez köthető pedagógus értékelési rendszerben, azaz közvetve

befolyásolja a tanárok bérezését.

Azért kellett több tárgyat – például a történelmet, digitális kultúrát – is bevonni a mérésbe, mert az elképzelések szerint így több szakos tanárt lehessen alapból ezzel értékelni, és ugyanez az oka az évfolyamok kibővítésének.