Mi köze a tesitanárnak a gyerek szövegértéséhez? Kiakadtak a pedagógusok a kormány új értékelési módszerén

6 perc

2024.07.02. 04:30

Levélben tiltakoztak az Oktatási Hivatal (OH) dolgozói az elnöknél, amikor kiderült, hogy 4-11. évfolyamon minden gyereknek meg kell írni egy halom tesztet, csak azért, mert a belügyminiszter szerint ezekkel lehet a pedagógusokat értékelni. Több vezető le is mondott az értelmetlen pazarlás miatt. Közben nagyjából beszántottak egy több mint 20 éves, eddig jól működő rendszert.

Mint korábbi cikkünkben bővebben is írtuk, az eredetileg 2001-ben indult, azóta folyamatosan továbbfejlesztett, hazai és nemzetközi viszonylatban is sokáig innovatívnak számító Országos kompeteciamérési rendszert (OKM) ezúttal úgy alakította át (és mint látni fogjuk, tette ezzel szinte használhatatlanná) a jelenlegi oktatásvezetés, hogy kiterjesztette a 4. évfolyamtól a 11. évfolyamig minden tanulóra (eddig csak a 6. 8., 10. évfolyam volt érintett), akik ráadásul már nem csak kettő, hanem akár hat tárgyból is tesztet írnak. Mindez alig megoldható logisztikai problémát okoz az iskoláknak, motiválatlanná teszi a gyerekeket, ráadásul, bár a tanulói szintű eredmények szinte rögtön a mérési időszak után elérhetők, az országos értékelést késve, alig használható formában teszik közzé.

Nem a diákok tudásáról, hanem az oktatási kormányzat hozzá nem értéséről tanúskodik a kompetenciatesztek özöne

Az új oktatásvezetés 4. évfolyamtól a 11. évfolyamig minden tanulóra kiterjesztette a méréseket, ráadásul már nem csak 2, hanem akár 6 tárgyból is tesztet írnak a diákok. Emiatt három nap kimarad a tanításból, az eredmények viszont alig értelmezhetők.

Mire jó ez az egész?

Hogy most mennyibe kerül a mérés, arról nincs adat, de pár éve nagyjából évi 300 milliós büdzséje volt az OKM-nek. „Ez szinte mindegy is, mert most nem jó semmire, minden erre költött pénz nagyjából kidobott pénz” – mondja a területre rálátó forrásunk, aki szerint azért kellett ilyen viharos gyorsasággal kibővíteni a kompetenciaterületek és évfolyamok körét, mert az OKM az egyik legdominánsabb elem a Pintér Sándor oktatást is felügyelő belügyminiszterhez köthető pedagógus értékelési rendszerben, azaz közvetve

befolyásolja a tanárok bérezését.

Azért kellett több tárgyat – például a történelmet, digitális kultúrát – is bevonni a mérésbe, mert az elképzelések szerint így több szakos tanárt lehessen alapból ezzel értékelni, és ugyanez az oka az évfolyamok kibővítésének.