Digitális világjárvány: mit tehet az emberiség, hogy ne ismétlődjön meg a pénteki káosz?
Egyetlen hibás fájl okozott globális káoszt pénteken. Némely vállalatnál csak a kávészünet nyúlt szokatlanul hosszúra, máshol százmilliók úszhattak el, és olyan emberek is voltak, akik műtéttörlés miatt életveszélyben maradtak. Mi a tanulság, hogyan tovább?
A kilencvenes évek óta ikonikussá cikizett windowsos hibaüzenet, a „kék halál” tűnt fel pénteken világszerte 8,5 millió számítógép képernyőjén. Banki, kórházi, repülőtéri és mindenféle nagyvállalati rendszerek ugyanazt jelezték: kritikus hiba miatt semmit nem lehet velük csinálni.
Voltak, akik nem kék háttérrel értesültek a gondról, egyszerűen azt vették észre, hogy a repülőtéri utastájékoztató táblát még a mostanában megszokottnál is több késik/delayed felirat lepi el, nem tudnak becsekkolni a járatukra, vagy éppen bankból küldik őket haza azzal, hogy most nem fognak tudni segíteni. Rosszabbul járt, akinek nem a folyószámlanyitását, hanem a műtétjét halasztották el – az Egyesült Államokból ilyen hírek is érkeztek –, de a gyógyszerlogisztikai fennakadások sem hangzanak túl jól.
A gond mögött egy eddig a legtöbbek számára ismeretlen, CrowdStrike nevű amerikai cég áll. (Aki ismeri, az leginkább a Mercedes Forma–1-es autóira festett feliratként találkozhatott vele.) Informatikus körökben jóval ismerősebben cseng a neve: kiberbiztonsági technológiáját világszerte rengeteg vállalat használja informatikai rendszerének védelmére – tulajdonképpen azért, hogy rosszindulatú felek ne okozhassanak például akkora gondot, mint amekkorát most maga a CrowdStrike idézett elő.
Pénteken több mint 40 ezer utasszállító repülő késett világszerte, a FlightAware repüléskövető szolgáltatás adatai szerint 4400 járatot törölni kellett. Az AirFrance-tól a KLM-en át a Wizz Airig rengeteg nagy légitársaság rendszerei lebénultak. Az amerikai United Airlines tájékoztatásából tudható: nem csupán az utasok becsekkolását intéző program, de a biztonságos felszálláshoz szükséges számításokat végző rendszerük sem működött. Több országban akadozott a vonat- és a buszközlekedés is.
A The Washington Postnak egy amerikai nő számolt be a 73 éves édesapja esetéről, akinél nyolc érelzáródást és egy értágulatot diagnosztizáltak. A helyzet annyira komoly volt, hogy a férfit azonnali szívműtétre jegyezték elő, de hajnali fél 4-kor bejelentették, hogy az informatikai hiba miatt a műtét pénteken biztosan elmarad. Hasonló esetekről érkeztek hírek több amerikai város mellett az Egyesült Királyságból és Németországból is.
Több amerikai államban órákra elérhetetlenné vált a 911-es segélyhívó. Miután a hibát észlelték, a segélyhívó központokat több helyen igyekeztek átállítani analóg rendszerekre, valamint olyan államok központjaiba, melyek nem érintettek a bajban.
Több jól menő brit és amerikai szupermarketlánc boltjaiban vált elérhetetlenné a bankkártyás fizetés. Globálisan több banknál semmilyen digitális szolgáltatás nem működött órákon át. Késve érkeztek és érkezhetnek az Egyesült Államokban és Európában a UPS és a FedEx által vitt csomagok.