Nem tudom elhinni, hogy Gábor ügynök volt – interjú a 80 éves Udo Kierrel

9 perc

2024.11.24. 18:40

Októberben töltötte be a nyolcvanat Udo Kier, az elmúlt fél évszázad megbízható filmes gonosza, az élő kapocs Bódy Gábor és Lars von Trier, Gus Van Sant és Michael Bay, Madonna és Schwarzenegger, Drakula és a Holdon lakó nácik között. A Palm Springs-i sivatagban élő legendával telefonon beszélgettünk.

hvg360: Mielőtt megcsinálta Bódy Gáborral a Nárcisz és Psychét és játszott Jancsó Miklósnál is, már volt Frankenstein és Drakula – Warhol alkotótársa, Paul Morrissey egymást követő filmjeiben. Warhol mennyire folyt bele a Test Frankensteinnek és a Vér Drakulának című filmek elkészítésébe?

Udo Kier: Nem nagyon. Érdekes sztori, hogyan lettem Frankenstein. Rómából repültem Münchenbe, a gépen pedig beszélgetésbe elegyedtem a mellettem ülő férfiével. Az utastársam megkérdezte, mivel foglalkozom, mondtam, hogy hát színész vagyok. Mutattam is egy fotót nyomatékképpen. Milyen érdekes, mondta erre újdonsült ismerősöm és megkért, hogy adjam meg a telefonszámom. Előhúzta az amerikai útlevelét és felírta az utolsó oldalára. Gondoltam, ideje megkérdeznem, hogy is hívják. Azt felelte, Paul Morrissey a neve, Andy Warhollal dolgozik. A gép leszállt, ennyiben maradtunk. Néhány hét múltán aztán megcsörrent a telefonom: „Itt Paul. Emlékszel rám? A férfi a repülőről”. Közölte, hogy Frankensteinről forgat filmet Carlo Ponti producerrel, Sophia Loren férjével. „Van egy szerepem a számodra” – folytatta. „Te leszel Frankenstein.” Hát, így kezdődött. Aztán eljátszottam Drakulát is.

hvg360: Azért ez nem ment ilyen simán. Nem ön volt az első választás Drakula szerepére.

U.K.: A híres olasz stúdió, a Cinecittà kantinjában üldögéltem a Frankenstein forgatásának utolsó napján. Épp azon merengtem, eléggé lesújtva, itallal a kezemben, hogy milyen igaza volt Andy Warholnak. Megvolt a 15 perc hírnevem, nekem annyi. Körülbelül itt tartottam, amikor Paul Morrissey-t láttam feltűnni. „Úgy tűnik, német Drakulánk lesz” – újságolta. „Na, és ki lesz a német Drakulátok?” – érdeklődtem. „Te. De ehhez gyorsan le kell adnod tíz kilót” – tette hozzá. Vízen és salátán éltem, de leadtam. Így lettem Drakula. Warhol a nevét és az arcát adta a produkcióhoz, ennyi volt a hozzájárulása. A reklámfotózás.

Udo Kier a Berlinalén
Tobias SCHWARZ / AFP

hvg360: Warholt közelebbről is ismerte, együtt buliztak New Yorkban, a híres Studio 54 fénykorában.

U.K.: Igen, jártam Andyvel a Studio 54-ben. Csodás emberekkel találkoztam, Keith Haringgel, Liza Minnellivel és másokkal. Sosem ért véget a parti. Sok nagy tehetséggel találkoztam New Yorkban a hetvenes években. Ott volt John Waters, Cookie Mueller, Jim Jarmusch – sok független filmest megismertem. Imádtam John Waters Rózsaszín flamingókját, csodálatos film. Egy aprópénzből készült avantgárd gyöngyszem. Ebben Warhol filmjeinek közeli rokona.

hvg360: A hetvenes évek végén, amikor Bódy Gáborral és Jancsóval dolgozott, Budapest a világ másik végének tűnhetett a diszkókorszak New Yorkjához képest. Egy szürke, nyomott hangulatú nagyváros valahol a keleti blokkban. Elég feltűnő jelenség lehetett a kommunista Magyarországon. Hova járt szórakozni?