Négykerekűekkel a kétkerekűek szolgálatában
Azt hihetnénk, hogy autómegosztó szolgáltatást csak magáncélra vesznek igénybe a felhasználók, pedig a carsharing megoldást jelenthet azoknak a vállalkozásoknak is, amelyek nem szeretnék, hogy több millió forintnyi tőkéjük álljon cégautókban. Cikkünkben erre mutatunk egy hazai példát.
Az autómegosztó szolgáltatásokkal kapcsolatban ritkán kerül szóba, hogy ezek a közösségi használatban lévő járművek bizony gyakran cégek szolgálatában is állnak. A rugalmas bérlési konstrukció ugyanis nemcsak a városlakók közlekedési igényeit képes kielégíteni, hanem akár egy vagy több cégautó kiváltását is lehetővé teszi. Az egyre szélesebb modellválaszték pedig – ahogy az alábbiakban olvasható – akár egy teljes vállalkozás mobilitási igényeinek kiszolgálására is alkalmas.
A GreenGo jellegzetes, zöld csíkokkal jelölt, messziről felismerhető autóit a szolgáltatási terület folyamatos bővítésének köszönhetően ma már sok fővárosi kedves ismerősként köszönti. Az autómegosztó VW e-UP típusú városi kisautókkal indította szolgáltatását, amelyet először nagyobb hatótávú, de szintén városi közlekedésre ideális modellekkel bővített. Ezt követően – természetesen szintén elektromos – Renault kishaszonjárművek, később nagyobb méretű Opel furgonok, legutóbb pedig Kia Niro családi crossoverek is bekerültek a flottába.
Az immár 500 autóból álló GreenGo flotta sokszínűségének és méretének köszönhetően már szinte minden feladathoz találunk megfelelő, és ráadásul teljesen elektromos járművet. Nem véletlen, hogy a hűséges felhasználók között egyre nagyobb számban akadnak olyanok, akik az üzleti és a magánéletben is a GreenGot választják. Köztük van Illés Sándor, az elektromos rollerek szervizelésével foglalkozó Revoltlab Kft. ügyvezetője is, akivel a szolgáltatás előnyeiről beszélgettünk.
Sándor – saját bevallása szerint – magánemberként már 2019 óta használja a GreenGot, amióta pedig megalapította a cégét, az ügyfeleit is megosztott autók segítségével keresi fel. Az elektromos mikromobilitási világ képviselőjeként számára eleve szimpatikus volt a környezetbarát, elektromos autózás lehetősége, de, ahogy mondja, az első pillanattól kezdve nagyon elégedett a szolgáltatás minőségével, a könnyű és gyors regisztrációval, a barátságos árakkal, az egyszerű használatról és a stabil okostelefonos applikációról nem is beszélve. Úgy látja, a hasonló szolgáltatások nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy Budapest élhetőbb város legyen.
Az autómegosztó palettájának bővülésével pedig ma már gyakorlatilag nincs olyan autót igénylő vállalati ügy, amit ne tudna a GreenGo segítségével megoldani. Ha ügyvezetőként kell ezt-azt elintéznie, a kisebb autókkal suhan át a városon, ami az autók méretén túl a könnyű és díjmentes parkolásnak köszönhetően is praktikus választás. Az áruszállítást, illetve a háztól-házig tartó szervizszolgáltatást – azaz, az elektromos rollerek ki- és beszállítását – a kisebb vagy nagyobb áruszállítókkal látják el.
Döntésének, hogy céges autók vásárlása helyett inkább carsharinget használ, több kulcsfontosságú szempontja is volt. Az egyik legfontosabb ezek közül az anyagi megfontolás. A vállalkozásnak nincs szüksége állandó autó fenntartására, a rugalmas, percektől akár a több napos konstrukcióig tartó bérlési lehetőségek viszont tökéletesen megfelelnek a cég igényeinek. Jellemzően az egész napos bérlést szokták választani, így ugyanis – némi logisztikai tervezéssel – elképesztően hatékonyan és sokszor nyereségesen tudják ellátni az ügyfeleiket a ki- és beszállítások díjából. Ugyanez céges autóval inkább ráfizetés lenne.
Fontos szempont a praktikum: a GreenGo autóit általában pár perc sétával elérik, mint mondja, rosszabb esetben is legfeljebb 1 kilométeres körzetben kell csak – az applikáción keresztül – körülnézni. Időt és energiát spórolnak azzal is, hogy nem szükséges foglalkozniuk a járművek karbantartásával, töltésével sem, ráadásul közterületi parkolási díjat sem kell fizetniük, ami az anyagi előnyökön túl kényelmesebbé, gondtalanabbá teszi a városi ügyintézést. Külön előny az is, hogy az autó fenntartásával járó bürokráciát – műszaki vizsgáztatás, súlyadó, stb. – is elfelejthetik.
Bár a nagyobb – Kia – autókat és az áruszállítókat egyelőre csak pár fix zónában lehet felvenni és letenni, a rollerszerviznek ez nem okoz gondot, elvégre a munkatársaknál szinte mindig kéznél van a roller, így pár perc alatt ott tudnak lenni a furgonokért. A hosszabb utakra pedig jól jön a Kia Nirók nagyobb hatótávja, amellyel a vidéki utazás, kirándulás sem okoz gondot.
Napjainkban már enyhülnek az elektromos autók hatótávjával kapcsolatos aggodalmak, és Illés Sándornak sincsenek eddig rossz tapasztalatai, hiszen még nem volt rá példa, hogy az adott autó hatótávja ne lett volna elegendő. Hosszabb utak során már előfordult, hogy töltőoszlopot kellett keresnie, ez azonban az elektromos autózás velejárója, ami megfelelő tervezéssel nem hosszabbítja meg jelentősen az utazást. A GreenGo autói pedig minden nyilvános töltőállomáson szabadon tölthetőek, a GreenGo töltők ráadásul ingyenesen használhatóak a szolgáltató saját applikációjával.
A cég mérete egyelőre nem indokolja, de ha sikeresen növekednek, a jövőben szívesen élnének majd azzal a lehetőséggel, hogy a GreenGo szolgáltatását választható béren kívüli juttatásként kínálják a kollégáiknak.
Sándornak mindezek fényében eszébe sem jut, hogy saját autót vásároljon, ahogy mondja, Budapest belső kerületeiben nem sok értelme lenne, különösen, ha nemcsak a magánjellegű útjaira, de a cége ügyfeleinek kiszolgálására is tökéletes a GreenGo sokoldalú elektromos járműflottája.
Az oldalon elhelyezett tartalom a GreenGo megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.