HVG Konferencia
HVG Konferencia
Tetszett a cikk?

Néhány évvel ezelőtt egy TED konferencián láthattunk egy rövid előadást, ahol Derek Sivers arról beszélt, hogy a vezető szerepe túl van dimenzionálva. Ha van is egy álmunk, az önmagában semmit nem ér, ha nem találunk követőkre. Amíg mások nem gondolják úgy, hogy érdemes csatlakozni hozzánk, addig vezetőként is csak magányos bolondok vagyunk. – Lévai Katalin írása

Forradalmi gondolat: a vezető nem születik, hanem mások által válik azzá! Akkor tudjuk megvalósítani az álmainkat, ha mások is hisznek benne.

Van egy újító ötleted? Szuper! Feltaláló vagy. Le is írod? Bravó, máris van egy szabadalmad. Ha viszont meg is szeretnéd valósítani és hosszú távú vállalkozást építeni rá, akkor olyan vezetővé kell válnod, aki képes bevonzani tehetséges társakat, akik segítenek az álom megvalósításában. A legnagyobbak képesek voltak megtalálni azt, akivel érdemes belevágni a kalandba: gondoljunk a Jobs-Wozniak (Apple), a Catmull-Lasseter (Pixar), valamint a Bill Gates-Paul Allen (Microsoft) párosra. De hogy magyarokat is említsek: hasonlóan indultak a Ustream vagy a Prezi alapítói is. Majd együtt már olyan álmot kínáltak, amihez sokan akartak csatlakozni. Ők pedig képesek voltak ötletgyárosból vezetőkké válni, akik teret tudnak adni egy csapatnak a folyamatosan változó célok és feltételek világában. Olyan innovatív szervezeteket teremtettek, ahol a tagok a kiinduló célt képesek folyamatosan továbbfejleszteni, a felmerülő kérdésekre újabb és újabb válaszokat adni. Sőt, képesek már előre kérdéseket feltenni, azaz nagyon akarják egyenként is a közös álmok elérését!

Az igazán fontos célok és álmok mögött mindig érzelmek húzódnak: kíváncsiság, elszántság, hit, bizalom és legfőképpen lelkesedés. A jövő vezetőinek, különösen az innovatív szervezetek vezetőinek, azokat a készségeiket kell a legerőteljesebben fejleszteniük és használniuk, amelyek ezeknek az érzelmeknek a felkeltését és fenntartását szolgálják. Egy nagyon friss példával szeretném alátámasztani mindezt. A riói olimpia két kiemelkedően sikeres magyar versenyzője, Hosszú Katinka és Kozák Danuta is azt emelte ki, hogy annak, hogy az edzőjük egyben a társuk is, az egyik legfontosabb hozadéka a rájuk irányuló figyelem.

Ezek mögött a teljesítmények mögött nem pusztán a racionális célkitűzések, edzéstervek, megtett kilométerek állnak, hanem valami olyan többlet, amely képes plusz energiákat mozgósítani. Olyan érzelmek, mint a hit egymásban – az edző hite versenyzője képességeiben, a versenyző hite abban, hogy az edzője a legjobbat akarja neki, vigyáz rá még akkor is, amikor a teljesítőképessége határáig hajtja. Mert nemcsak az elért eredmény fontos neki, hanem az egész ember. A közös gondolkodás öröme, hogy „együtt találjuk ki”, mivel lehet a legjobb eredményeket elérni. A Shane Tusup-féle lelkesedés, ami a felkészülés során a kitartásra vagy a verseny alatt a teljes erőbedobásra motiválja a versenyzőt. Hosszú és Tusup az előzőekben említett nagy párosok csapatába tart: olyan vállalkozást építenek, amihez sok ember akar majd csatlakozni.

Az általuk kitalált modell magán hordozza egy innovatív vállalkozás minden fontos ismérvét. Az innovatív működés lényege az alkotáshoz és teljesítményhez szükséges környezet megteremtése. És ez nem egyszerűen a fizikai környezetet jelenti: a csocsó, a pihenőpadok, a fitnessz-terem, a masszőr, az ingyen büfé önmagában nem sokat ér. Az üzenet a fontos, hogy mi itt közösen alkotunk, mindenki ötlete és véleménye fontos. Bízunk egymásban és folyamatosan tanulunk a hibáinkból. Szabadon hagyunk (kísérletezz, egyél-igyál, beszélgess, olvass, facebook-ozz vagy tegyél bármit, amit fontosnak érzel ahhoz, hogy elvégezd a feladatod), mert tudjuk: lelkesedsz a munkádért és ellenőrzés nélkül is mindent megteszel az álmaink eléréséért.

Mi van, ha bejön az ötlet? Mi lesz az induláskor 2-3 személyes kis cégekből? Lehetséges a lelkesedés fenntartása egy nagyobb szervezetben is? A start-up cégek töredéke képes egy kiváló ötletből sikeres vállalkozást építeni.

Simon Sinekkel szólva: a „mit?” és „hogyan?”  kérdések felett áll a „MIÉRT?”. Ha erre van ütős válasz, akkor menő lesz csatlakozni egy vezetőhöz, egy csapathoz. És ez az a vezetői szemlélet, amely az esélyesből bajnokot csinál.

A szerző Lévai Katalin, a Human Telex Consulting szervezetfejlesztési tanácsadója, tréner, coach.

Érdekli, milyen további módszerekkel sajátíthatja el a cikkben bemutatott vezetői szemléletet? Kattintson, és nézze át A kreatív vezető című szemináriumunk programját – a rendezvényen  Lévai Katalin is előad.

A kreatív vezető

Építsünk innovatív szervezeteket



Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.