Lenovo
Lenovo
Tetszett a cikk?

Akár családi cégről, akár nagyvállalatról van szó, aki vezetői pozícióba kerül, gyakran olyan hibákat követ el, amelyekről akár azt is gondolhatja, hogy a cég érdekében cselekszik, miközben éppen ellehetetleníti saját magát és a vállalkozást is. Szakembert kérdeztünk a leggyakoribb menedzserbakikról.

A közhelyszótár vonatkozó passzusa szerint a pokol felé vezető út csupa jószándékkal van kikövezve. A cégvezetőknél pedig gyakran előfordul, hogy a rájuk bízott szervezetet szeretnék gondos gazda módjára terelgetni, az eredmények mégis romlanak, a kollégák pedig egyre feszültebbek lesznek az új főnök csetlését-botlását látva. Elvégre senkinek sem jó az, ha a „mikromenedzser” főnök egész nap a nyakában liheg és a legapróbb dolgokat is órásnagyítóval nézi át annak érdekében, hogy minden az ő szája íze szerint történjen. Ez magának a főnöknek sem jó, mert amíg azon stresszel, hogy a céges aláírásban két pixellel arrébb látná szívesen a vállalat logóját, addig nem a cég számára fontos ügyekkel foglalkozik.

A gyakori vezetői hibákkal és azok elkerülésével, kivédésével kapcsolatban Kardos Marcellt, a vezető-, és értékesítőképzéssel foglalkozó Actionlab egyik alapítóját kérdeztük.

Mi történik egy céggel, ha a vezető nem hajlandó delegálni?

Kardos Marcell (Actionlab)

A delegálás kulcsfontosságú egy vezető számára, ha nem teszi ezt, azzal saját magának és a cégnek is árt. Ez persze csak akkor kivitelezhető, ha a szervezetben kellő számú, megfelelő szakértelmű, szakképesítésű kolléga dolgozik, akik alkalmasak a feladatok elvégzésére. Ha nincs ilyen ember, akkor nincs más hátra, magunknak kell megcsinálni a dolgokat, ha viszont van, akkor hibát követ el a vezető, ha nem delegál.

Amikor megvan a megfelelő szakember a feladatra, de a főnök mégsem osztja ki a feladatot, akkor bizalmatlanságról vagy túlzott irányítási vágyról beszélhetünk, ez utóbbit kontrollmániának is nevezhetjük. Előfordulhat az is, hogy a vezető saját fontosságát értékeli túl, ezért nem alkalmazza ezt a fontos eszközt. Mindennek több negatív hatása is lehet: a vezető azt érzi, hogy nagyon sokat kell dolgoznia, ezen stresszel, pedig valójában csak nem méri fel kellőképpen a kollégák képességeit, vagy egyszerűen fel sem merül benne, hogy akár meg is tehetné. Ez kritikus fontosságú az üzlet szempontjából, mert lehet, hogy éppen az üzletfejlesztéstől veszi el az időt, de az is előfordulhat, hogy csak a saját életminőségét rontja le, mert a szabadidejét áldozza fel olyan feladatok elvégzésére, amiket delegálhatott volna másoknak.

Hogyan lehet megtanulni a delegálást, illetve azt, hogy bizonyos dolgokat bizony el kell engednünk, ha vezetői pozícióban vagyunk?

Fontos, hogy megértsük, milyen hatékonyságvesztéssel jár, ha nem delegálunk. Amikor ennek ellenére sem sikerül, akkor ott valamilyen gyakorlati vagy ismeretbeli hiányosságra gyanakodhatunk. Ezt szerencsére egy megfelelő mentor segíthet kiküszöbölni, de ha ilyen nincs „kéznél”, akkor érdemes lehet egy kifejezetten erre fókuszáló vezetői tréninget elvégezni.

Az is előfordulhat, hogy a gyakorlati résszel az adott vezető teljesen tisztában van, lelkileg mégsem megy neki az elengedés, és folyamatosan azon stresszel, hogy a kollégái, beosztottjai nem úgy fogják elvégezni a feladatukat, ahogy ő szeretné.

Ez szinte minden esetben nemes elköteleződésből is fakad. A maximalista típusú vezetők a lehető legjobbat akarják nyújtani és úgy érzik, ha más csinálja, akkor nem számukra megfelelő az elvégzett munka minősége. Ilyenkor a következőt kell mérlegelni: ha én csinálom meg a feladatot, akkor az 100 százalékos lesz, míg ha valakinek kiadom, akkor – a saját értékrendem szerint – „csak” 90 százalékos. De ha ezalatt az idő alatt közben ötször annyi munkát meg tudunk csinálni a csapattal, akkor érdemes így dönteni. Ráadásul a kollégák ilyenkor tanulhatják meg, mi az elvárás, az elvégzett munka minősége pedig a 100, de akár a 110 százalékot is elérheti, növelve a cég hosszútávú versenyképességét.

Mit tegyen az ember, ha eddig egyedül dolgozott és most hirtelen egy csapat vezetőjévé nevezik ki?

Bontsuk fel azt az üveg bort, amit már annyi ideje rakosgatunk egy különleges alkalomra, elvégre egy kis ünneplést ilyenkor igazán megérdemel az ember. De a viccet félretéve, mindenkinek, aki ilyen helyzetbe kerül, tudnia kell azt, hogy rengeteg új dolgot kell megismerni és elsajátítania. Az új pozícióban ugyanis számtalan olyan készségre lesz majd szüksége, ami a korábbi munkakörében egyszerűen nem fejlődhetett ki, hiszen nem volt szükség olyasmire, mint a stratégiaalkotás, a teljesítmény-menedzsment, mások idejének beosztása vagy épp a visszajelzés művészete. Az új kompetenciák megszerzéséhez viszont vezetői tréningre vagy egy szakmai mentorra van szükség.

Melyek az újdonsült vezetők által elkövetett gyakori hibák, és ezeket hogyan kerülhetők el?

Sokan nem veszik figyelembe, hogy a vezetői kinevezésükkel a korábbi munkájuk a háttérbe szorul, míg az új munkakörük olyan feladatokkal bővül, amilyeneket eddig nem végeztek. Fontos megérteni, hogy vezetőként olyan új dolgokkal is foglalkozni kell, amelyekkel korábban nem. Ez pedig éppúgy nem megy egyik napról a másikra, mint egy új nyelv elsajátítása. Az egyik legnagyobb hiba tehát az, ha valaki nem látja be, hogy vezetőként folyamatosan fejlődnie kell. Gyakran azt gondolják a frissen kinevezett vezetők, hogy az előléptetés annak szól, hogy ők mennyire jól végezték munkájukat. Ez bizonyosan így is van, elvégre kinevezték őket. Csak éppen nem vezetőként jók, hanem a korábbi pozíciójukban, a szakmájukban teljesítettek kimagaslóan. Ezzel nincsen semmi baj, elvégre ez mindenkire igaz, de fontos, hogy tisztában legyünk vele, hogy a vezetést is tanulni, tapasztalni kell, sőt, kudarcot is kell vallani, hogy épülhessünk belőle.

A delegálás hiánya mellett gyakori hiba a mikromenedzselés is, amikor a vezető túlságosan is irányítani akar, olyankor is, amikor nem kéne. Ennek az ellenkezője is sok esetben igaz: az sem jó, ha akkor sem vonja be a csapatot a döntésekbe, amikor éppen az ő véleményükre, látásmódjukra lenne szükség. Emellett a felelősség kérdése is egy lehetséges hibaforrás, hiszen a túlzott felelősségvállalás állandó stresszhez vagy hárításhoz vezethet, ez pedig a szervezetben szíthat feszültségeket. Annak érdekében, hogy a lehető legzökkenőmentesebben sajátítsuk el az új feladatokat és készségeket, érdemes szakmai mentor véleményét és segítségét kérni, vagy egy vezetői képzésen részt venni.

Ezek szerint az ideális vezető képes jó kapcsolatot kialakítani a kollégákkal és az ügyfelekkel, ugyanakkor az üzleti eredményeket szem előtt tartva cselekszik?

Egy ilyen vezető tisztában van a fentiekkel, tudja, hogy mikor kell az élre állnia és mikor kell szabadjára engednie a csapatát. Magyarul képes megfelelően alkalmazni ezeket a szakmai eszközöket. De az is nagyon fontos, hogy személyében karizmatikus legyen, képes legyen a szakmaiságot olyan vezetői hozzáállással átitatni, melynek során formálisan irányít, de akár informálisan is tudja érvényesíteni az érdekeit. Ez egyébként a leghatékonyabban fejleszthető készségek egyike, az Actionlab egyik legnépszerűbb képzése is a vezetői karizma fejlesztéséről szól. Ennek a legfőbb ismérve az, ha a kollégái, beosztottjai egyszerűen azért képesek valamit megtenni, mert ő kérte. Egy ilyen vezető képes „előre” energiát adni a csapatának és ezt kombinálni a fent említett, tudatos eszközökkel.

Létezik-e olyan „mágia”, amivel egy csapásra jobb cégvezető válhat valakiből?

A kedvenc buddhista tanmesémmel válaszolnék. A tanítvány és a mester éppen a hajnali napkeltét nézik a hegy tetején, amikor a tanítvány így szól: mester, áruld el nekem, hogy mi a boldogság titka. Mire a mester ránéz, és annyit mond: három fontos dolog van, amire oda kell figyelned, hogy elérd a boldogságot. A tudatosság, a tudatosság és a tudatosság.

„Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik” – így szól a mondás. A hibázás önmagában nem gond, csak akkor, ha nem veszünk róla tudomást és nem akarunk rajta javítani. A vállalatvezetőknek, menedzsereknek, vezető beosztásban dolgozó embereknek kifejezetten szüksége van olyan munkaeszközökre, amelyek megbízhatóak és a legjobban teljesítenek és egyfajta biztonságot adnak használóinak.

A Lenovo ThinkPad család tagjai méltán híresek megbízhatóságukról, aminek része a katonai specifikációk szerinti tesztelés a szélsőséges viszonyokkal szemben: keményen állják a sarat a mindennapi használat során és még kényelmesek is, mivel díjnyertes pontosságú billentyűzettel, többérintős érintőpaddal, ergonomikus billentyűkkel vannak ellátva.

A ThinkPad Yoga ötvözi a mozgékony rugalmasságot a feltűnő kialakítással, egy nagy teljesítményű, átalakítható, üzleti Ultrabook négy különböző felhasználási móddal: laptop, állvány, sátor és táblagép. Az akkumulátor pedig szinte egész napon át kitart, így nem kell bajlódni a zsinórokkal sem.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Lenovo megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Lenovo BrandChannel

7 jel, hogy ideje lecserélni a laptopját

A laptopok, notebookok ma már szerves részei a mindennapjainknak, azok beszerzése viszont nagyobb befektetést igényel még a cégek számára is. Így érthető, ha mindenki szeretné a legtöbbet kihozni belőlük. Előbb-utóbb azonban még az egykori csúcsgépeket is utoléri a végzetük. Mutatjuk, mire érdemes figyelni.

Lenovo BrandChannel

Nézni is rossz! Ilyen a laptopok pokla!

A Lenovo Yamato Labs nevű részlegének szakértői tényleg elmennek a falig, ha arról van szó, hogy válogatott kínzásokat találjanak ki a laptopok számára. A kíméletlen teszteknek köszönhető, hogy a ThinkPad gépeket a mai napig a legszélsőségesebb körülmények között használják, a világűrtől az óceánok legsötétebb mélységeiig bezárólag. Lássuk, mi mindent bírnak ki ezek a gépek, amelyektől a jóérzésű felhasználók alighanem elsápadnak.

Lenovo BrandChannel

Egész nap a monitor előtt ül? Akkor ezeket tegye meg egészsége érdekében

Miért fontos a monitor beállítása, felbontása, elhelyezése, magassága? Mit tehetünk szemünk egészségének megőrzéséért? Miért jó az álló munkavégzés, és ha mégis ülni kell, azt hogyan tehetjük a legkíméletesebben? Tippek, trükkök az egészségünket kevésbé rongáló irodai, számítógépes munkavégzéshez.

Lenovo BrandChannel

Laptop már van, de mit telepítsek rá? – 6 tipp családi cégeknek

Szövegszerkesztő, képszerkesztő, videolejátszó, vírusvédelem – egy sor elengedhetetlen szoftvert kell telepítenünk, ha új laptop érkezik a családi vállalkozásba, vagy saját cégbe. De hogyan tudjuk kiválasztani a legmegbízhatóbbakat úgy, hogy közben pénzt is spóroljunk? Cikkünkben IT-szakemberek tanácsait gyűjtöttük össze.

Lenovo BrandChannel

7+1 tipp vállalkozásfejlesztési pályázatokhoz

Bár szinte naponta változik, hogy ki-mit gondol éppen Magyarországról, egy biztosan tudható: olyan helyzet nem nagyon fordulhat elő, hogy az unió teljes elzárja a csapokat és egyetlen pályázat sem lesz. Habár a mostani időszak (2014-20) nagyértékű kiírásai már bírálat alatt vannak, még így is naponta jelennek meg új források, amikért érdemes folyamatosan követni a híreket. Cikkünkben pályázóknak adunk tippeket.

Lenovo BrandChannel

Nem ért a gépekhez? Ha ezekre odafigyel, biztos nem lesz gond új laptopjával

Hamarosan kezdődik az iskola, így bizonyára sok szülő vakarja a fejét, hogy milyen számítógépet vásároljon gyerekének, elvégre ma már a tanulás elképzelhetetlen enélkül. De nem csak a nebulóknak vásárolt gépek esetében érdemes tudni, hogy mire figyeljünk, miközben a gigabájtok, gigahertzek és informatikai betűszavak erdejében bolyongunk.

Lenovo BrandChannel

Csupán 6 ezer sikeres cég viszi vállain a magyar gazdaságot

Mindössze 5 ezer körüli KKV és ezer nagyvállalat adja a magyar gazdasági teljesítmény 70-80 százalékát. Azaz hiába vagyunk a „vállalkozók országa” 700 ezres cégszámmal, a legtöbben nem működnek elég hatékonyan, hogy húzzák a gazdaságot. A pályázatok útján érkező ingyenpénzekről, a digitalizáció fontosságáról, a szektor helyzetéről és a lehetséges megoldásokról beszélgettünk Szerb László vállalkozáskutatóval, a Pécsi Tudományegyetem tanárával.