szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Ritka élmény, amikor egy bajnok meghívását élvezhetjük a télen is nyárba öltözött Las Vegasban. Páratlan és felejthetetlen, mint az Audi győztes génekkel felvértezett R8-as sportautója.


Las Vegas kellemes csalódás. Az amerikai álom színesben. Játéktér nagyban és valódiban. Az építészeti kavalkád és borzadály tökéletesen rajzolja ki azt a déja vu mítoszt, amellyel az utazó megérkezik a kaszinók fővárosába. A hatalmas utakat akkora szabadidő-autók és pickupok uralják, amelyek mellett a Hummerek is eltörpülnek. A szállodaváros alagsoraiban folyamatosan zenél a nyerőgépek számlálója, csíp a füst és a játékszenvedély összezavarja a tudatot.



Este Las Vegasban. Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre
© hvg.hu

Látva a Las Vegas-i jólétet, kevés olyan dolgot tudnék mondani, ami meglepné az itt élőket. Nos, az Audinak sikerült. Ebben a világban, ahol csak a pénz számít, valódi drágakő az Audi sportkocsija.

© hvg.hu
A tervezők célja az volt, hogy hétköznapi használatra építsenek egy szupersportkocsit. Nem egy Lambót, amelyikhez több kell, mint alap vezetői tudás. Az összkerekes R8-ashoz nem szükséges külön jogsi, bárki beül, élvezni fogja és kezelni tudja. Bárányként engedelmeskedik a vezető akaratának. Bár, amikor a szarvainál ültem, nem egészem tudtam, ki kinek diktál. Ám megvadult prérifarkassá csak akkor változik, ha mi is úgy akarjuk. A szálloda parkolójában nem tudni, hogy direkt vagy, csak véletlenül, de egy fehér Gallardo parkolt be az R8-asok közé. Látni lehetett a különbséget, de a testvér vonalakat nem lehet letagadni. Mint két izmos csávó a konditeremben. Az egyiknek a karja kigyúrtabb, a másiknak a válla. Az R8 a szexis vonalat képviseli, kicsivel keskenyebb és rövidebb, kicsivel magasabb, mint a Lambó, és persze jóval olcsóbb, miközben az általa nyújtott vezetési élmény legalább olyan szédítő.

© hvg.hu
Lassan menni kínszenvedés, az R8 nagyobb fordulatot kíván, mint, amit a speed limit táblák és a szigorú rangerek megengednek. Voltak szakaszok, amikor nem tudtam türtőztetni magam, elszállt az agyam és odaléptem. Az R8 felhördült a gyönyörűségtől és úgy meglódult, hogy a sivatag összes állata felkapta a fejét. 220-nél nem mertem többet nyomni neki, így is majd kivert a frász, ha a semmiben feltűnt egy-egy autó. Nevadában még a ranger autójában is van radar. Szerencsére megúsztam falhoz állítás nélkül a tesztelést, volt olyan kolléga, akinek nem volt szerencséje. A legtöbbet egy német fizette, őt 450 dolcsira büntették meg. Nem vicc Nevadában megszegni a szabályokat, 35 mérföld/órás sebesség-túllépésért már börtön is jár. Magyar kollégám olyan gyorsan ment, hogy nem tudták bemérni, pedig szemből rávillogtak. A zsaruk nem adták fel, egy másik autó titkon a nyomába szegődött, majd egy kettős sárga záróvonal átlépéséért megállította. Kollégám elmondása szerint a rend szigorú őre egyáltalán nem örült annak, hogy az Audi pont az ő területét szemelte ki a teszteléshez. Dühe csak akkor csillapodott le, amikor a jegyzőkönyvbe beleszenvedte a magyar adatokat. A sok kérdés feltevésében és a sok ékezetes karakter bevésésében elfáradt rendőr ezután csak egy százdolláros csekket nyújtott át a minden rosszra felkészült kollégának. Én korábban azt szajkóztam, hogy elérem Nevadában a 301-es végsebességet, de végül örültem, hogy megúsztam a 220-at büntetés nélkül. A maximális sebesség kipróbálása megmarad a német autópályák kiváltságának.

© audi.hu
A tökéletes minőségű aszfalton hangtalanul suhant az autó, futóműve kitűnő, tapad, harapja az utat. A rosszabb minőségű utakon rendesen ráz, de éppen ez a jó. A futóművet a sportgomb benyomásával még feszesebbé varázsolhatjuk. A kínálatban kétféle sebességváltó szerepel: a 6-fokozatú manuális vagy a felár ellenében rendelhető szekvenciális Audi R tronic. Ez utóbbi sportfokozatban szaggatja az utat, sajnos rendesen rángat is. Kipróbáltam az autót a hatgangos kézi váltóval is. A dizájn a könnyed kapcsolás kárára ment, hisz nem könnyű betalálni a látványos váltójáratok megfelelő fokozataiba. Ha választanom kellene az R tronic mellett döntenék, inkább rángasson mint csattogjon.








[[ Oldaltörés: Gumifüstölés az oválpálya árnyékában (Oldaltörés) ]]



Audi R8 a Valley of Fire egyik sziklája előtt.
Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre
© hvg.hu
A Valley of Fire tűzben fürdő vörös sziklasivatagában annyira lenyűgöző a táj, hogy szinte mérföldenként meg kell állni. Bár mindez csak háttér volt az R8-ashoz, hisz ezen az úton ő volt a főszereplő. Gyönyörűen muzsikál a V8-as mögöttünk. Nem is tudom, melyik hang szebb, amit a külvilág hall a két dupla kipufogóból, vagy ami mögöttünk izzítja a levegőt. A hangulatot csak fokozza, hogy lehet rendelni az autóhoz motorfényt is.

Elvittük az autót az amerikai autósport egyik fellegvárába a Las Vegas Motor Speedway-re, ahol annak ellenére főszereplő tudott lenni a német titán, hogy az oválon Pettyék vezetésével tucatszámra zúgtak körbe-körbe a Nascar versenygépek. Hogy a hang- és képzavar legyen teljes a közeli katonai bázisra percenként szálltak le és fel a kötelékbe verődött F18-asok, B1-es és B2-es bombázók, lopakodók és társaik. Sajnos az R8-asokat nem engedték fel az oválra, így csak egy előre kiépített akadálypályán próbálhattuk ki milyen az autó, ha felmérgesítjük. Az ESP kikapcsolásával néhány kollégának sikerült keresztberaknia a kocsit és füstölnie a gumikat.

Amerikában az autó érzelmeket mozgat meg. Lassan megértettem, miért kellett itt tartani a bemutatót. Bármerre is jártunk – Las Vegas főutcájától (strip) a Hoover gát parkolójáig – mindenütt elismerő szavak és tekintetek vették körül az autót. Fényképezték, dicsérték, csodálták. Kikiabáltak a kocsikból hüvelykujjukat mutogatták, voltak csajok, akik megadták a telefonszámukat, hogy hívjuk fel. Pedig ők nem is tudták (bár biztos gondolták), hogy ez egy kétszázezer dolláros autó.

© hvg.hu
Az R8 Amerikában sztár. Az első tapasztalatok mindenképpen ezt mutatják. De mi a helyzet Európában? Nos Németországban az egész 2007-es tervet eladták már, csak a neckarsulmi üzemen és a győri gyáron múlik, hogy a kifizetett autók eljussanak vevőikhez. Ne felejtsük, ez az autó egy kicsi magyar is. Nagyteljesítményű motorja (4,2 literes, nyolchengeres FSI, 309 kW, 420,9 LE) mellett Győrből kapja számos karosszéria elemét. A motorháztetőt, az oldalelemeket, az ajtókat és a gépkocsi tetejét az Audi Hungaria szerszámgyárában préselik alumíniumból (speciális háromdimenziós lézerberendezéssel vágják, majd összetett illesztő technikával fejezik be a műveletet).

Mit is tud ez az autó, hogy borsos ára (nálunk 31 millió forinttól indul az ára, legolcsóbban Németországban juthatunk hozzá, 104 ezer euróért) ellenére ennyire sikerre van ítélve?



[[ Oldaltörés: Bajnoki gének (Oldaltörés) ]]



Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre
© audi.hu
Három esztendővel az Audi Le Mans Quattro bemutatkozását követően, a párizsi szalonon az Audi új középmotoros sportkocsijaként immár a sorozatgyártású változat debütált. Az Audi R8 versenygépek a Le Mans-i 24 órás versenyen ötször – 2000-től 2002-ig, valamint 2004-ben és 2005-ben, sőt, két alkalommal az első három helyen – száguldhattak át győztesként a célvonalon. Ezek hát azok a gének, amelyeket a leghatékonyabban kívántak utcai sportkocsiba átörökíteni, s amelyek az Audi R8 modellt éppoly egyedülállóvá teszik, mint izgalmas formavilága.

A jármű karakteres arányait a vezetőfülke mögött elhelyezett motor határozza meg. Ez az elrendezés a versenyautók jellegzetes konstrukciója, az egyik legjobb példa erre – egyben az Audi R8 elődje – az Auto Union C Grand Prix versenyautó. A motor középső elhelyezése mindenekelőtt a menetdinamikai adottságok előnyére szolgál, mivel az R8 esetében az első és a hátsó futómű között 44:56 arányú tömegeloszlást sikerült megvalósítani.

© audi.hu
1,90 méter szélesség, 4,43 méter hosszúság és mindössze 1,25 méter magasság – ezek valóban egy sportkocsi méretei. A 2,65 méteres tengelytáv figyelemre méltóan tágas utastér számára kínál helyet, a mögé hosszában beépített motorral együtt. Az ajtók mögött a küszöbök és a tető között nagyfelületű légterelő elemek húzódnak – az úgynevezett „sideblade” – amelyek a V8-as aggregátot látják el a szükséges szívó- és hűtőlevegővel. A sideblade elemek színe a karosszéria árnyalatához igazodik. Van fekete, szürke vagy akár narancsszínű is.

Az autó elejének meghatározó eleme az Audi singleframe hűtőrácsának jellegzetes trapéza, amelyhez a jobb és a bal oldalon hatalmas légbeömlő nyílások csatlakoznak. A négy karika első ízben került a hűtőrács fölé, az első csomagtartófedélre. A légbeömlők felső peremén, a felület ívével azonos szintben fut az innovatív, simaüveges LED-fényszórók keskeny csíkja.

© hvg.hu
A sorozatgyártású autók között első ízben az R8 kínálatában szerepelnek majd olyan fényszórók, amelyeknek minden funkciója – a tompított és a távolsági fény, a nappali világítás és az irányjelző – egyaránt LED-technikával működik (LED – fénykibocsátó dióda). Az R8 fényszóróinak megalkotásakor a bionika, azaz a természet ihlette megoldások is központi szerepet játszottak, a világítóegységet a nyíló fenyőtoboz mintájára alkották meg. A LED-fényszórók várhatóan 2007 végétől, opcióként szerepelnek majd a kínálatban. A domború és homorú felületek játéka az autó hátulján folytatódik, s különösen oldalirányból rátekintve látható jól. A határozottan megformált hátsó perem alatt közel függőleges, sík felület húzódik, amelyet két oldalról a szintén LED-technikával működő hátsó lámpatestek fognak közre. A harmadik féklámpa fénycsíkja csaknem a tető teljes szélességében végigfutva az átlátszó motorházfedél felső szegélyeként is szolgál.

A motortér fedele újabb esztétikai bravúr. Rajta keresztül a szemlélő ugyanis közvetlenül a sportkocsi szívére, azaz a V8-as aggregátra tekinthet. Opcióként a motortérbe fehér LED fényforrások segítségével megoldott közvetett világítás is rendelhető, amely a hatalmas hajtóművet még sötétben is láthatóvá teszi.

© hvg.hu
A hátsó lökhárító két nagyméretű diffúzornyílása jól mutatja, milyen nagy szerepet kaptak az aerodinamikai szempontok az Audi R8 tervezésekor. A négy, kör alakú kipufogóvég páronként a jobb és a bal oldalon, közvetlenül a diffúzorok felett jelenik meg. Kellett is a levegőbeömlő nyílás, hisz a középmotoros autók tervezőinek a hűtés jelenti a legkomolyabb feladatot. A menetszéllel folytatott játékba az R8 önműködően kiemelkedő hátsó légterelője is beszáll, s a jármű aljának aerodinamikus kialakítása, illetve a diffúzorok eredményezte szívóhatást további leszorító erővel egészíti ki. Alacsonyabb sebességeknél a légterelő ismét a karosszéria síkjába süllyed.

[[ Oldaltörés: Karosszériája alumínium, motorja győri (Oldaltörés) ]]



Galériánk megtekintéséhez kattintson a képre
© audi.hu
A teljes egészében alumíniumból készülő karosszéria alapjául az ASF (Audi Space Frame) módszerével kialakított vázszerkezet szolgál. A magasszintű menetdinamikai képességek feltételeit a lehető legcsekélyebb tömeg és a maximális szilárdság tökéletes egységével teremti meg, miközben lehetőséget kínál a kiemelkedő, mindössze 3,71 kilogramm/lóerő nagyságú tömeg-teljesítmény arány elérésére is. A sportülések alapkivitelben bőr/alcantara kárpitozással készülnek, kívánságra pedig teljes bőrbevonat is kapható. Az Audi R8 jóval többet kínál a nagyteljesítményű sportkocsiktól megszokott lehetőségeknél. Az ülések mögött nagyobb méretű csomagok – akár két golftáska – is elhelyezhető, míg az első csomagtartó 100 literes.

© audi.hu
A 420 lóerős, magas fordulatú nyolchengeres erőforrásban az FSI közvetlen benzinbefecskendezés fejlesztése újabb csúcspontjára érkezett. A nyolchengeres tiszteletet parancsoló képességeit a számok is jól mutatják: a 4,2 literes motor 7800 percenkénti fordulatszámnál 309 kW (420 LE) teljesítményt produkál. Legnagyobb forgatónyomatéka 430 newtonméter, amely 4500 és 6000 percenkénti fordulatszám között folyamatosan a vezető rendelkezésére áll, ám a maximális érték 90 százalékát még szélesebb, 3500 és 7600 percenkénti fordulatszám közötti tartományban kínálja. Az R8 mindössze 4,6 másodperc alatt gyorsít 0-ról 100 kilométer/óra tempóra, csúcssebessége pedig 301 kilométer/óra.

Egy ilyen nagyteljesítményű Audi számára immár magától értetődő az állandó összkerékhajtás, amely a teljesítményt viszko-tengelykapcsolója segítségével változó arányban osztja el az első és a hátsó kerekek között. Az Audi R8 esetében a legendás quattro összkerékhajtást a középmotoros konstrukcióra jellemző tömegeloszláshoz igazították.

© hvg.hu
A kerékfelfüggesztések elöl és hátul egyaránt kovácsolt alumínium elemeket tartalmaznak. Elöl alsó és felső háromszög-lengőkarok formájában, míg hátul felül háromszög-, alul nyomtáv-karral kiegészített háromszög-lengőkarok gondoskodnak az optimális kerékvezetésről. Ez különösen igaz, ha a kínálatban a széria gáztöltésű lengéscsillapítók mellett opcióként szereplő Audi magnetic ride adaptív csillapítási rendszert is beépítik. Ezekben a lengéscsillapítókban ugyanis újszerű, innovatív technikát alkalmaznak: a hagyományos csillapítóolaj helyett mágnesezhető folyadékot tartalmaznak, amelynek viszkozitása elektromágneses mező hatására megváltozik. E jelenség révén a lengéscsillapítók karakterisztikája az elektromágnesekre kapcsolt feszültség nagyságával mindenkor villámgyorsan, elektronikus úton szabályozható.

B. Cs.


Műszaki adatok


Audi R8
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 4163
Környezetvédelmi besorolás EURO 4
Max. teljesítmény lóerő420 lóerő 7800-as fordulaton
Max. nyomaték: Nm 430 Nm 5500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2650
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4431/1904/1249
Csomagtér100 liter
Saját tömeg (kg) 1560
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 301
Gyorsulás (s): 0 - 100 km/h 4,6
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 22,1
Országúti 10,2
Vegyes14,6
Tesztfogyasztásn.a.
CO2 kibocsátás (g/Km) 349
ÁRA A tesztelt autó alapára kb. 31 millió forint forint


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Dízel Audik győztek a 24 órás versenyen

Az Audi AG a motorsport történetének fontos fejezetét nyitotta meg a Le Mans-i 24 órás verseny megnyerésével. Az új Audi R10 TDI az első dízelmotoros autó, amelynek sikerült megnyernie a világ vitathatatlanul legkeményebb autóversenyét.

automenedzser.hu Autó

Audi S8 teszt: gőzkalapács Lambo szívvel

Szinte szűz volt még, alig 800 kilométert futott előttem. Azt csináltam vele, amit akartam, mindent megtett nekem. Az együtt töltött háromnapos frigy übergotti hangulata kiradírozhatatlan emlékezetemből. Meghajtottam az Audi S8-ast.

automenedzser.hu Autó

Audi-teszt: ha akarom sportkombi, ha akarom terepjáró

Csodálni lehet az Audi allroad quattro képességeit, használni annál kevésbé. Ki menne terepre egy 20 milliós finom lelkű luxusautóval? Skizofrén jellem, tesztünk során kombi énje kerekedett fölül.

automenedzser.hu Autó

Audi Q7 teszt: meghajtottuk a legnagyobb Audit

Van egy kocsi, ami kilóg minden sorból, még Audis léptékkel is rendkívüli. Megtisztelve éreztem magam, hogy három napig társak lehettünk. Az autók non plus ultrájának egy baja van: elérhetetlen.

hvg.hu Autó

Új Audi S3 - kifinomult sportautó

A hámas sorozat csúcsmodellje, az Audi S3 is készen áll a rajtra, 265 ló erejével és quattro állandó összkerékhajtással. Színtiszta vezetési élmény elérésére törekszik, amelyhez kiváló mindennapi használhatóság párosul.

hvg.hu Autó

Audi R8: pedigrés versenyautó

Az Audi a Párizsi Autókiállítást választotta az új Audi R8 sportautó bemutatójának helyszínéül , amely nevét és génjeit az ötszörös Le Mans győztes Audi versenyautótól örökölte. A modell egyedülálló vezetési dinamikáját a 420 lovas teljesítményű V8 FSI-motor, a quattro állandó összkerékhajtás és az Audi Space Frame könnyűszerkezetes építési mód szerint készült karosszéria garantálja. Az autó prototípusát az Audi Sportscar Experience rendezvényen a hazai újságírók is megismerhették.