szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A hazai utakon gyakori az úthiba, a nyomvályú, a kátyú. Az évszak sajátosságainak megfelelően a víz és latyak megjelenése ezeken a felületeken tovább bonyolítja a helyzetet. Vezetéstechnikai tanácsok esős napokra.

© Stiller Ákos
A víz sok esetben szinte láthatatlanná teszi az úthibákat, feltölti a réseket. Csak az tudja, mi vár rá pontosan, aki nap mint nap használja azt az útszakaszt. Mit tehetünk, ha nincs kellő helyismeretünk? Figyeljük a gyanakvásra okot adó jeleket. Például, ha nagyobb vízfelületet látunk magunk előtt, igyekezzünk kikerülni, vagy ha erre nincs lehetőségünk, akkor óvatosan válasszuk meg a sebességünket, hiszen nem tudhatjuk pontosan, mi fogad minket a víz alatt. Ha nagyobb sebességgel megyünk bele egy kátyúba, igen könnyen végzetes sérülést szenvedhet a gumink, de akár a felnink is. Ha ez bekövetkezne, mindenkép készítsünk fotót az eseményről, mert így talán könnyebb kártérítési igénnyel élni a helyi közútkezelőknél.

Ha nagyobb sebességgel érkezünk bele a tócsába, mint ahogyan a gumink képes lenne elvezetni maga alól a vizet, akkor autónk "felúszik", és szembesülnünk kell az úgynevezett aquaplaning hatással: vékony filmréteg keletkezik a gumik és az útburkolat között, kerekünk nincs kapcsolatban az úttal, megszűnt a tapadás, így aztán nem képes erő átadására. Autónk irányíthatatlanná válik. Ilyenkor a legrosszabb dolog, amit tehetünk, ha pánikba esve elkezdjük a kormányt jobbra-balra mozgatni,  fogást keresve. Ha a menetiránytól eltérően kapaszkodik meg az autónk, elkerülhetetlen, hogy abban az irányban kicsapódjon a sávból, ami jelentheti az útszéli árkot vagy a szembejövő sávot is. Ez a jelenség leginkább a nyomvályúknál jelentkezik.

A helyes megoldás, ha ilyenkor erősebben megfogjuk a kormányt, és elvesszük lábunkat a gázról. A gázelvétel hatására az autónk bólintó mozgást végez, vagyis az eleje egy kicsit lesüllyed, így nagyobb terhelés kerül az első tengelyre. A nagyobb terhelés egyben nagyobb vízkiszorítást is eredményez. Ugyanide vezet a gázelvétel másik következménye, a csökkenő sebesség hatása is.

Cikkünk folytatásában kiderül, mit kell tenni, ha latyakos úton vezetünk. Kattintson ide.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Mobil navigációs készülékek tesztje

Az ADAC német autóklub tizenkét mobil navigációs rendszert vizsgált meg. Az eredmény igen biztató: a berendezések egyre jobbak, mind a 12 megfelelően navigál.

hvg.hu Autó

Vészhelyzetben nincsen KRESZ

Elgondolkodott már valaki azon, miért is potenciális veszélyforrás az, ha vezetés közben eszünk, iszunk vagy dohányzunk? – teszi fel a kérdést az Autómenedzser.hu vezetéstechnikai szakértője.

hvg.hu Autó

Hogyan ússzuk meg a balesetet télen?

A tél elengedhetetlenné teszi a megfelelő felkészülést. Az autónkra ható fizika nem változik, de a tapadási tényezők olykor drasztikus különbsége miatt a megcsúszások, egyensúlyvesztések már egészen alacsony sebesség mellett is bekövetkeznek. Mit tanácsol ilyenkor a vezetéstechnikai szakember?