Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"721edbb2-7cbf-426a-ba84-f7125f193fee","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Október óta másodszor csökkentik az alapkamatot a romló gazdasági adatok és az infláció lassulása miatt.","shortLead":"Október óta másodszor csökkentik az alapkamatot a romló gazdasági adatok és az infláció lassulása miatt.","id":"20241128_Kamatot-vagott-a-del-koreai-jegybank-a-gyenge-novekedesi-adatok-fenyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/721edbb2-7cbf-426a-ba84-f7125f193fee.jpg","index":0,"item":"445e26e6-d97a-4bb4-bd26-19a1ab3e3c8d","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241128_Kamatot-vagott-a-del-koreai-jegybank-a-gyenge-novekedesi-adatok-fenyeben","timestamp":"2024. november. 28. 08:50","title":"Kamatot vágott a dél-koreai jegybank a gyenge növekedési adatok fényében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 82-es kilométerszelvénynél, Füle térségében, a lepsényi pihenőhely közelében.","shortLead":"A 82-es kilométerszelvénynél, Füle térségében, a lepsényi pihenőhely közelében.","id":"20241129_m7-baleset-autoszallito-kamion-tuz-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b982583-ca7d-479c-aea5-9638f32b060c.jpg","index":0,"item":"06c8e397-5c64-405d-85da-379a638d4208","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_m7-baleset-autoszallito-kamion-tuz-katasztrofavedelem","timestamp":"2024. november. 29. 21:57","title":"Kigyulladt egy autószállító kamion, lezárták az M7-es Budapestre vezető oldalát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Orbán Viktor bejelentette, amit mindenki tudott, a forint árfolyama azért erősödött kicsit.","shortLead":"Orbán Viktor bejelentette, amit mindenki tudott, a forint árfolyama azért erősödött kicsit.","id":"20241129_varga-mihaly-bejelentes-forint-erosodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4dedf293-c324-4742-b326-224d7a7fb191.jpg","index":0,"item":"04f4397e-482a-4bcc-bd58-142e91432832","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241129_varga-mihaly-bejelentes-forint-erosodes","timestamp":"2024. november. 29. 09:41","title":"A forint erősödéssel üdvözölte Varga Mihályt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vitézy szerint a főpolgármester-helyettesi felkérésről komolyan nem lehet és nincs is mit tovább beszélni.","shortLead":"Vitézy szerint a főpolgármester-helyettesi felkérésről komolyan nem lehet és nincs is mit tovább beszélni.","id":"20241129_vitezy-david-karacsony-gergely-interju-reagalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5.jpg","index":0,"item":"90490a7e-62a7-4a6d-bd70-3284687ce1a4","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_vitezy-david-karacsony-gergely-interju-reagalas","timestamp":"2024. november. 29. 17:32","title":"Vitézy Dávid: Nem fogok odaülni Karácsony Gergely mellé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88acf73c-be64-429c-8928-6f2727eea656","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Két hurrikán alatt már bizonyított a műholdas mobilszolgáltatás, mostantól pedig a kereskedelmi bevezetés elől is elhárult minden akadály.","shortLead":"Két hurrikán alatt már bizonyított a műholdas mobilszolgáltatás, mostantól pedig a kereskedelmi bevezetés elől is...","id":"20241129_spacex-t-mobile-direct-to-cell-muholdas-mobilhalozati-szolgaltatas-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88acf73c-be64-429c-8928-6f2727eea656.jpg","index":0,"item":"382ce09f-75ec-4673-870c-583a68c5453b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_spacex-t-mobile-direct-to-cell-muholdas-mobilhalozati-szolgaltatas-engedely","timestamp":"2024. november. 29. 14:03","title":"Zöld lámpát kapott a SpaceX és a T-Mobile űrinternete, ott is lehet majd mobilozni, ahol eddig térerő sem volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a651c455-0077-4ed3-9cd5-1b87cad99e75","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A támadással Kijev Oroszország elleni csapásait torolták meg.","shortLead":"A támadással Kijev Oroszország elleni csapásait torolták meg.","id":"20241128_Putyin-szerint-bosszu-volt-az-ukran-infrastruktura-raketazasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a651c455-0077-4ed3-9cd5-1b87cad99e75.jpg","index":0,"item":"4b45656f-2224-4682-b153-ccb1ba7889e0","keywords":null,"link":"/vilag/20241128_Putyin-szerint-bosszu-volt-az-ukran-infrastruktura-raketazasa","timestamp":"2024. november. 28. 19:52","title":"Putyin szerint bosszú volt az ukrán infrastruktúra rakétázása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce2a6d66-47e6-4b7b-855b-e99477c86329","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Két év alatt a megszületett 180 ezer újszülöttből 142 ezer gyereknél végezték el a vizsgálatot, és 17 esetben igazolódott a betegség. Minél előbb kezdik el a terápiát, annál nagyobb az esélye, hogy a csecsemő a kortársaihoz hasonlóan fejlődik, ehhez viszont elengedhetetlen a szűrés.","shortLead":"Két év alatt a megszületett 180 ezer újszülöttből 142 ezer gyereknél végezték el a vizsgálatot, és 17 esetben...","id":"20241128_Lehet-hogy-leallitjak-az-ingyenes-SMA-szureseket-koltsegvetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce2a6d66-47e6-4b7b-855b-e99477c86329.jpg","index":0,"item":"b73e9756-b645-4645-ac5b-531b04ddeb8c","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_Lehet-hogy-leallitjak-az-ingyenes-SMA-szureseket-koltsegvetes","timestamp":"2024. november. 28. 08:05","title":"Bizonytalan, hogy folytatódik-e az újszülöttek ingyenes SMA-szűrőprogramja, pedig csak korai terápiával kezelhető a gerincvelő-eredetű izomsorvadás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18d41d01-1c10-4fec-84e8-a7afab8088f3","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik. ","shortLead":"Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges...","id":"20241128_tisza-part-penz-finanszirozas-tamogatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18d41d01-1c10-4fec-84e8-a7afab8088f3.jpg","index":0,"item":"fdc0316a-b0b3-4071-9f3d-d9d3c175b606","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_tisza-part-penz-finanszirozas-tamogatok","timestamp":"2024. november. 28. 17:21","title":"A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A hazai utakon gyakori az úthiba, a nyomvályú, a kátyú. Az évszak sajátosságainak megfelelően a víz és latyak megjelenése ezeken a felületeken tovább bonyolítja a helyzetet. Vezetéstechnikai tanácsok esős napokra.
A víz sok esetben szinte láthatatlanná teszi az úthibákat, feltölti a réseket. Csak az tudja, mi vár rá pontosan, aki nap mint nap használja azt az útszakaszt. Mit tehetünk, ha nincs kellő helyismeretünk? Figyeljük a gyanakvásra okot adó jeleket. Például, ha nagyobb vízfelületet látunk magunk előtt, igyekezzünk kikerülni, vagy ha erre nincs lehetőségünk, akkor óvatosan válasszuk meg a sebességünket, hiszen nem tudhatjuk pontosan, mi fogad minket a víz alatt. Ha nagyobb sebességgel megyünk bele egy kátyúba, igen könnyen végzetes sérülést szenvedhet a gumink, de akár a felnink is. Ha ez bekövetkezne, mindenkép készítsünk fotót az eseményről, mert így talán könnyebb kártérítési igénnyel élni a helyi közútkezelőknél.
Ha nagyobb sebességgel érkezünk bele a tócsába, mint ahogyan a gumink képes lenne elvezetni maga alól a vizet, akkor autónk "felúszik", és szembesülnünk kell az úgynevezett aquaplaning hatással: vékony filmréteg keletkezik a gumik és az útburkolat között, kerekünk nincs kapcsolatban az úttal, megszűnt a tapadás, így aztán nem képes erő átadására. Autónk irányíthatatlanná válik. Ilyenkor a legrosszabb dolog, amit tehetünk, ha pánikba esve elkezdjük a kormányt jobbra-balra mozgatni, fogást keresve. Ha a menetiránytól eltérően kapaszkodik meg az autónk, elkerülhetetlen, hogy abban az irányban kicsapódjon a sávból, ami jelentheti az útszéli árkot vagy a szembejövő sávot is. Ez a jelenség leginkább a nyomvályúknál jelentkezik.
A helyes megoldás, ha ilyenkor erősebben megfogjuk a kormányt, és elvesszük lábunkat a gázról. A gázelvétel hatására az autónk bólintó mozgást végez, vagyis az eleje egy kicsit lesüllyed, így nagyobb terhelés kerül az első tengelyre. A nagyobb terhelés egyben nagyobb vízkiszorítást is eredményez. Ugyanide vezet a gázelvétel másik következménye, a csökkenő sebesség hatása is.
Az ADAC német autóklub tizenkét mobil navigációs rendszert vizsgált meg. Az eredmény igen biztató: a berendezések egyre jobbak, mind a 12 megfelelően navigál.
Elgondolkodott már valaki azon, miért is potenciális veszélyforrás az, ha vezetés közben eszünk, iszunk vagy dohányzunk? – teszi fel a kérdést az Autómenedzser.hu vezetéstechnikai szakértője.
A tél elengedhetetlenné teszi a megfelelő felkészülést. Az autónkra ható fizika nem változik, de a tapadási tényezők olykor drasztikus különbsége miatt a megcsúszások, egyensúlyvesztések már egészen alacsony sebesség mellett is bekövetkeznek. Mit tanácsol ilyenkor a vezetéstechnikai szakember?