Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","shortLead":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","id":"20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f.jpg","index":0,"item":"0a424b86-d6e9-4250-ae61-e5230d594486","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","timestamp":"2025. április. 16. 10:12","title":"Már a kormányközeli Századvég is elkezdett a tanárproblémákról beszélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91cde404-24b4-4786-8a66-a9e8c7b7dd94","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elsősorban a legolcsóbb készülékeket érinti a Google új döntése, bizonyos hardverekre mostantól nem lehet friss Androidot telepíteni.","shortLead":"Elsősorban a legolcsóbb készülékeket érinti a Google új döntése, bizonyos hardverekre mostantól nem lehet friss...","id":"20250415_android-15-minimum-hardverigeny-hattertar-ram-memoria-valtozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91cde404-24b4-4786-8a66-a9e8c7b7dd94.jpg","index":0,"item":"e229d2cf-58bf-42d5-9e18-4f98eb711e84","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_android-15-minimum-hardverigeny-hattertar-ram-memoria-valtozas","timestamp":"2025. április. 15. 11:03","title":"Szigorított a Google: mostantól nem lehet ennél butább okostelefonokat kiadni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbdfcbcc-31db-46f1-9260-d15c584af0a1","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Show-elemekkel tarkított világkupaversenyt szervez a BOK Sportcsarnokban a Magyar Öttusaszövetség, amelynek elnöke azt szeretné elérni, hogy a jövőben a sportág magyar képviselői a szabályváltozásoknak „alakítói, ne pedig elszenvedői” legyenek.","shortLead":"Show-elemekkel tarkított világkupaversenyt szervez a BOK Sportcsarnokban a Magyar Öttusaszövetség, amelynek elnöke azt...","id":"20250416_ottusa-vilagkupa-verseny-show-balogh-gabor-gulyas-michelle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbdfcbcc-31db-46f1-9260-d15c584af0a1.jpg","index":0,"item":"839b9a26-214d-4d8d-98c5-9d0eff63a864","keywords":null,"link":"/sport/20250416_ottusa-vilagkupa-verseny-show-balogh-gabor-gulyas-michelle","timestamp":"2025. április. 16. 19:13","title":"Hangok, fények, DJ – az öttusa kirakatversenyét rendezik meg Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. április. 16. 07:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Trump vámháborúja miatt április 25-étől áremelés következik. Az amerikai vásárlóknak azt javasolták, vásároljanak még az áremelkedés előtt.","shortLead":"Trump vámháborúja miatt április 25-étől áremelés következik. Az amerikai vásárlóknak azt javasolták, vásároljanak még...","id":"20250417_temu-shein-vamhaboru-aremeles-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/010d8748-aa33-49d7-bbf9-2cabba2e2590.jpg","index":0,"item":"41b133b2-9969-4b87-93ae-2a943aa9cf13","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_temu-shein-vamhaboru-aremeles-figyelmeztetes","timestamp":"2025. április. 17. 07:59","title":"A Temu és a Shein áremelést jelentett be, pontos dátummal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e9d62aab-8f11-426a-919c-1e5981730df3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az akkumulátoripar szenvedése jól látszik a hazánkban lévő dél-koreaiak számán is.","shortLead":"Az akkumulátoripar szenvedése jól látszik a hazánkban lévő dél-koreaiak számán is.","id":"20250415_Par-eve-nagyon-sok-del-koreai-jott-Magyarorszagra-majd-a-nagy-reszuk-nyomtalanul-el-is-tunt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e9d62aab-8f11-426a-919c-1e5981730df3.jpg","index":0,"item":"83b35e5e-dd54-4fae-89bc-774991b0ffbf","keywords":null,"link":"/itthon/20250415_Par-eve-nagyon-sok-del-koreai-jott-Magyarorszagra-majd-a-nagy-reszuk-nyomtalanul-el-is-tunt","timestamp":"2025. április. 15. 10:51","title":"Pár éve nagyon sok dél-koreai jött Magyarországra, de mára alig maradtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25993284-0c1e-4574-8b95-650a21382995","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az énekesnő egy videóban arról beszélt, hogy tanúja volt az egyik „aberráltságnak”, amit a stylist elkövetett, emellett bejelentette, hogy ott lesz az ellene szervezett tüntetésen.","shortLead":"Az énekesnő egy videóban arról beszélt, hogy tanúja volt az egyik „aberráltságnak”, amit a stylist elkövetett, emellett...","id":"20250416_Lakatos-Mark-valasz-Toth-Gabi-Kossuth-ter-tuntetes-Abraham-Robert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25993284-0c1e-4574-8b95-650a21382995.jpg","index":0,"item":"61111617-08bb-4297-ba36-4d16e64b30ce","keywords":null,"link":"/elet/20250416_Lakatos-Mark-valasz-Toth-Gabi-Kossuth-ter-tuntetes-Abraham-Robert","timestamp":"2025. április. 16. 10:00","title":"Lakatos Márk szerint rágalom és mese, amit Tóth Gabi állít róla a szexuális zaklatásos ügye kapcsán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0a53af9-8017-4d80-918b-968f80c32ac2","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Az autógyártó jelentős kapacitásokat helyezne át Németországból Magyarországra.","shortLead":"Az autógyártó jelentős kapacitásokat helyezne át Németországból Magyarországra.","id":"20250415_mercedes-gyar-orban-viktor-ola-kallenius-targyalas-autogyartas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0a53af9-8017-4d80-918b-968f80c32ac2.jpg","index":0,"item":"10804aef-5370-4825-a03c-f73710b6fa14","keywords":null,"link":"/kkv/20250415_mercedes-gyar-orban-viktor-ola-kallenius-targyalas-autogyartas","timestamp":"2025. április. 15. 11:06","title":"Nem veri nagydobra a Mercedes, hogy a vezére rendszeresen találkozik Orbánékkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyarok fajlagosan több, újabb és nagyobb autót vesznek, mint a hasonló fejlettségű országok polgárai, vagyis a hitelek szárnyán alighanem elszaladt velük a táltos. Az autótelepeken több tízezer olyan kocsi álldogál, amelynek gazdája képtelen volt törleszteni a vásárláshoz fölvett kölcsönt.
HVG
Mennyit enged az árból, ha ma fizetek, egy összegben, kápé? - kérdezte egy férfi a múlt héten a budapesti Váci úton egy használtautó-telepen egy kétéves Toyota Corollára mutatva, amelynek szélvédőjén nagy, piros számok jelezték a kínálati árat: 2 950 000. A választól leesett az álla. A kereskedő ugyanis azt felelte, ez esetben legföljebb 100 ezret engedhet; ha viszont a vásárló hitelre venné meg a kiszemelt járgányt, akár 200 ezres engedményről is szó lehetne. "Ebben az esetben ugyanis - magyarázta a kereskedő - jutalékot kapok a finanszírozó cégtől."
Hitelre autót venni olcsóbban is lehet hát, mint készpénzért, ráadásul egyre "olcsóbban". Míg a vásárlónak néhány éve még a vételár legalább negyedét-ötödét kellett előre leszurkolnia, a maradékot pedig 5 éven belül törlesztenie, most a vételár 90 vagy akár 100 százalékát hitelbe kapja, amit 10 esztendeig vagy még hosszabb ideig törleszthet. "A finanszírozók egymásra licitálva kínálják a kedvezőnél is kedvezőbb konstrukciókat" - számol be a piacról a Lízingszövetség elnöke, Báti Balázs. (Hivatalosan többnyire hitelről van szó, csak kisebb részben lízingről, de a két konstrukció közt a dolog lényegét tekintve nincs különbség.) Manapság tíz autóból hetet-nyolcat kölcsönből finanszíroznak. Sokan szinte gondolkodás nélkül vágnak bele a vásárlásba, hiszen a havi 10-20 ezres részletek nem terhelik agyon a bukszájukat. Lelkesültségükben nem kalkulálnak a benzinnel, a biztosítással, a szervizzel, a parkolással, melyek pedig együtt akár 50-100 ezer forintos kiadást is jelenthetnek havonta.
A magyarok az utóbbi években fajlagosan jóval több és drágább autót vettek, mint a hasonló fejlettségű országok polgárai. "Jelentős részben nagyobbakat és újabbakat, mint amilyeneket a pénztárcájuk megengedne" - állítja Anderle Ádám, a szegedi Lombard Lízing Zrt. vezérigazgató-helyettese. "A hitelek segítségével - mondja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke - olyanokat is autóba ültettünk, akiknek még buszjegyre sem volt pénzük."
Míg a szomszédos Ausztriában alig fordul elő, hogy valaki ne fizetné kínos pontossággal autóhitele részleteit, Magyarországon korántsem megy ritkaságszámba az ilyesmi. Ha hoppra kopp jön, kezdődik az alku az adósság átütemezéséről - a szerződések 4-5 százalékával ez történik.
[[ Oldaltörés: Sebességi fokozat (Oldaltörés) ]]
Ha az alku eredménytelen, nincs mese, az autót vissza kell adni. "A használtautó-telepeken legalább 30 ezer, egyesek szerint 50 ezer visszavett autó álldogál" - összegzi a piaci pletykákat Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója; a lombardos Anderle "csak" 25 ezerre becsli ezt a számot. A kocsi gazdája rendszerint több százezer, esetenként akár egymillió forintot veszít, hiszen tőketartozása a futamidő első 5-6 évében jóval nagyobb, mint az autó piaci értéke. A pénzintézet pedig, hiába nyer valamit így a réven, általában többet veszít a vámon, vagyis az autó újraértékesítésével. "Mi is komoly összegeket bukunk a visszavett kocsikon, nem csak az ügyfelek - panaszolja egy lízingcég vezetője -, ráadásul a visszavett autókkal bővülő kínálat leveri az árakat."
Ez utóbbi persze kifejezetten jó hír az éppen autót vásárolni kívánóknak, akik természetesen azért sem ejtenek sok könnyet, hogy a kereskedők és finanszírozók belegebednek a zsugorodó tortáért folyó versenybe. 2002-ben még 750 vállalkozás foglalkozott márkakereskedelemmel, ma már csak 680, s ha bejön a London Economics brit tanácsadó cég jóslata, 2010-ig ezek fele is eltűnhet. Az Európai Bizottság számára készített elemzés szerint ugyanis egy márkakereskedőnek - a jelenlegi mintegy 270-es átlaggal szemben - legalább évi hatszáz új gépkocsit kell eladnia ahhoz, hogy nyereséges legyen. Az autókereskedők árrése gyakorlatilag nulla, jobbára nem is ebből élnek, hanem az 5-6 százalékos finanszírozási jutalékból meg olyan mellékesekből, mint a szervizelés és az alkatrészek eladása. Az akciós modellekre pedig sokszor a szó szoros értelmében ráfizetnek.
Miután 2005-ben 6, tavaly pedig 10 százalékkal csökkentek Magyarországon az autóeladások, "az idei esztendő első negyedében megint 10 százalékkal kevesebb autót adtunk el, mint egy évvel korábban" - von gyorsmérleget Gablini Gábor, s a kereskedők az év egészére is nagyjából ekkora visszaesést várnak. Gablini szerint az újautó-piac 2010-ig évi 170-180 ezer darabos szinten normalizálódhat. "Tulajdonképpen nem most fogunk túl kevés autót eladni - mondja. - Eddig adtunk el túl sokat."
Az utolsó cseppeket is igyekeznek most kicsavarni a piacból a kereskedők és a finanszírozók. Az előbbiek akár kipótolják a hiányzó önerőt, az utóbbiak csökkentik a kamatokat és a kezelési költséget, így már 6 százalék alatti teljes hiteldíjmutatóval (thm) is lehet autóvásárlásra kölcsönt kapni, devizaalapú hitelt pedig 2 százalék körülivel is. S bár a finanszírozóknak - legalábbis kifelé ezt kommunikálják - még így is megéri az üzlet, bennfentes forrásunk szerint "a piac legnagyobbjai egy fillért sem keresnek, csak trükkökkel mutatnak ki valamicske eredményt". A fogyasztókért folyó verseny olyan éles, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a minap furamód a tompítására tett javaslatot, azt indítványozván, hogy a finanszírozók maximálják a futamidőket és szabjanak kötelező minimumot a vevőktől kért önerőnek - holott e javaslatok megvalósulása tulajdonképpen a vásárlók megkárosítására irányuló kartellmegállapodás volna. Még akkor is, ha a szomszédos Ausztriában egyenesen törvény mondja ki: 20 százalékos önerő alatt nem lehet autót eladni.
A CIB Lízing Csoport egyik vezetője, Varsányi Ferenc finoman úgy fogalmaz: az újabban autót vásárolni szándékozók bizonyos körének fizetőképessége jócskán elmarad a normál ügyfelekétől. A gyanús ügyfél persze nem feltétlenül rossz ügyfél. Ezt, miután kezdeti megrökönyödésén túltette magát, az a hitelügyintéző is belátta, akihez beállított egy havi 70 ezer forintos rokkantnyugdíjat húzó férfi a következő kívánsággal: szeretne megfinanszíroztatni egy 9 milliós Mercit, havi 120 ezer forintos törlesztéssel. A hitelbírálatkor derült ki, hogy a cég, ahol leszázalékoltan dolgozik, az övé, ráadásul vaskos állami támogatást zsebel be. "Úgy is mondhatjuk: a bácsi csaló" - egyszerűsíti a képletet a hitelügyintéző, aki, miután átnézte a szóban forgó cég bevételeit, jóváhagyta a kölcsön folyósítását. Nem minket csap be - teszi hozzá -, nekünk kínos pontossággal fizet. A többit intézze el az állammal."
Akadnak másféle csalók is, nem is kevesen. Ők az adminisztratív autótolvajlás sportját űzik: hajléktalanok és nem létező személyek nevére vásárolják a kocsikat, s mire a finanszírozónál eljön az észbe kapás keserű pillanata, már árkon-bokron túl vannak. A vásárló sehol, lakcímén senki, az autó eltűnt. A finanszírozók a bedőlt szerződések tizedét írják a csalók számlájára, ám - mivel az ilyen esetekben nincs mit visszavenni - ők okozzák az összes kár harmadát-felét.
Elhatárolódott az autóreklámmal foglalkozó és a rendőrség által is vizsgált Il Ferro Kft.-től a hasonló profilú Hírautó Kft., amelynek vezetője hangsúlyozta: a két cég között „semmilyen jellegű összefonódás nincs”. Csakhogy a két társaság közötti kapcsolatra számos jel utal. A legkirívóbb ezek közül az, hogy a Hírautó kreatív igazgatója az Il Ferro Kft. korábbi tulajdonosának a testvére.
Március végéig biztosan nem fizet több ezer ügyfelének az Il Ferro Kft. - írja keddi számában a Népszabadság. Elsőként a hvg.hu írt az "ingyenautókat" kínáló cégről még tavaly decemberben, megkérdőjelezve annak hosszútávú működését.
A reklámautókat kínáló Il Ferro korábbi tulajdonosai közül ketten már voltak büntetve; egyiküket csődbüntett megalapozott gyanúja miatt is eljárás alá vonták - derült ki egy hvg.hu birtokába került magánnyomozói feljegyzésből. Ez azért is érdekes, mert a cég több ezer ügyfele több mint egy hónapja egy fillért sem látott az autómatricák után járó reklámdíjakból, noha az Il Ferrónál korábban megígérték, fizetnek. S miközben idehaza egyre több ügyfél bukja el autóját és válik adóssá, újabban már román autókon is látható az Il Ferro matricája.