Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"06372c7c-cf9b-4381-9d06-2176ec2683ab","c_author":"HVG","category":"360","description":"Ha fontos videókonferenciára készül, szerezzen be jó mikrofont. Ez a tanács szűrhető le abból a tanulmányból, amelyet az amerikai Yale Egyetem kutatói tettek közzé Brian Scholl pszichológus vezetésével.","shortLead":"Ha fontos videókonferenciára készül, szerezzen be jó mikrofont. Ez a tanács szűrhető le abból a tanulmányból, amelyet...","id":"20250511_Varatlan-mertekben-befolyasolja-a-videos-ertekezleteket-hogy-kinek-milyen-a-mikrofonja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06372c7c-cf9b-4381-9d06-2176ec2683ab.jpg","index":0,"item":"44a7b897-1b68-4190-9279-2e384557f313","keywords":null,"link":"/360/20250511_Varatlan-mertekben-befolyasolja-a-videos-ertekezleteket-hogy-kinek-milyen-a-mikrofonja","timestamp":"2025. május. 11. 16:10","title":"Váratlan mértékben befolyásolja a videós értekezleteket, hogy kinek milyen a mikrofonja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f699fd3d-ae99-4383-b54c-97a4b7403345","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Többfelé is előfordult talajmenti fagy szombat hajnalban.","shortLead":"Többfelé is előfordult talajmenti fagy szombat hajnalban.","id":"20250510_orszagos-hidegrekord-megdolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f699fd3d-ae99-4383-b54c-97a4b7403345.jpg","index":0,"item":"5243413c-b2cb-48d5-ad3b-22aaf46987a3","keywords":null,"link":"/elet/20250510_orszagos-hidegrekord-megdolt","timestamp":"2025. május. 10. 09:34","title":"Megdőlt az országos hidegrekord, -4,4 fok volt Nyírtasson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41d1f0a9-7166-4789-8004-ca511515f8e2","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Április elsején Horváth László drogügyi kormánybiztos benyújtotta az új drogtörvény tervezetét, amelyet el is fogadott az Országgyűlés, és benne maradt az a kitétel is, hogy fogyasztó elkerülheti a büntetést, ha feldobja a dílerét. A Duma Aktuál csapata némi ornitológiai kitérő után elemezte a helyzetet. Mi lesz ezután a Trainspottinggal vagy Ganxsta Zolee munkásságával? Jön a DÁP mellé a DOPE? Mi lenne, ha a herbál a felsőbb, tehetősebb rétegek kábítószere lenne? És ami a legfontosabb: valóban segít az új szabályozás?","shortLead":"Április elsején Horváth László drogügyi kormánybiztos benyújtotta az új drogtörvény tervezetét, amelyet el is fogadott...","id":"20250510_duma-aktual-drogtorveny-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41d1f0a9-7166-4789-8004-ca511515f8e2.jpg","index":0,"item":"974f6f8c-536e-44bd-a3e9-e4bd5e35eaaf","keywords":null,"link":"/360/20250510_duma-aktual-drogtorveny-szigoritas","timestamp":"2025. május. 10. 19:30","title":"„A helyzet nagyon durva\" – felszívta magát a Duma Aktuál az új drogtörvény miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"555c6f2e-b412-44e3-a391-a5d1be6eb542","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egy újabb közös pont Moszkva és a Fidesz-kormány között: előszeretettel gúnyolódnak az Európai Unión. De mit akarnak az oroszok? Válogatásunk a világlapok írásaiból.","shortLead":"Egy újabb közös pont Moszkva és a Fidesz-kormány között: előszeretettel gúnyolódnak az Európai Unión. De mit akarnak...","id":"20250511_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/555c6f2e-b412-44e3-a391-a5d1be6eb542.jpg","index":0,"item":"5a6653fb-f40b-4c40-902f-e56c96fdc594","keywords":null,"link":"/360/20250511_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 11. 10:08","title":"Nemzetközi lapszemle: Biztató jelek a vámháborúban, de uralkodik még a bizonytalanság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a90001cc-f977-4664-9024-0eae038f236a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Hétfőre egyeztetésre hívta a kormányhivatal az érintetteket.","shortLead":"Hétfőre egyeztetésre hívta a kormányhivatal az érintetteket.","id":"20250511_Eddig-igeret-maradt-a-kormanyzati-segitseg-a-szaj--es-koromfajas-virus-utan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a90001cc-f977-4664-9024-0eae038f236a.jpg","index":0,"item":"da7a6728-7dda-495b-abdc-44b787fc69af","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250511_Eddig-igeret-maradt-a-kormanyzati-segitseg-a-szaj--es-koromfajas-virus-utan","timestamp":"2025. május. 11. 21:28","title":"Eddig ígéret maradt a kormányzati segítség a száj- és körömfájás vírus után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Orbán Viktor egészen megdöbbentő módon, az 1000 éves Tihanyi Apátságból küldött támogató üzenetet a szélsőségesen magyargyűlölő, korábban az úzvölgyi temetőben magyar sírokat gyalázó George Simion román elnökjelöltnek – írta Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke Facebook-bejegyzésében.","shortLead":"Orbán Viktor egészen megdöbbentő módon, az 1000 éves Tihanyi Apátságból küldött támogató üzenetet a szélsőségesen...","id":"20250510_Magyar-Peter-szerint-Orban-Viktor-elarulta-a-kulhoni-magyarokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"020fb024-2f4c-454c-8598-e72b6ad7c5a0","keywords":null,"link":"/itthon/20250510_Magyar-Peter-szerint-Orban-Viktor-elarulta-a-kulhoni-magyarokat","timestamp":"2025. május. 10. 15:08","title":"Magyar Péter szerint Orbán Viktor elárulta a külhoni magyarokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c79f3279-732e-4181-8587-c4b116134517","c_author":"Lenthár Balázs","category":"360","description":"Prevost bíboros a XIV. Leó nevet választotta, ezzel pedig egyben utalást is tett arra, hogy mely elődeinek szellemében kívánja kormányozni a katolikus egyházat. A Leó pápák története meglehetősen vegyes, volt köztük nagy egyházreformer pápa, mások a szociális érzékenységükkel tüntettek, de olyan is akadt, aki végérvényes szakadást idézett elő a keresztény közösségben. Volt, aki a hívek harcos védelmével írta be magát a pápaság történetébe, akadt, aki korát meghaladó nézeteket vallott, de olyan is, aki évszázadokkal pörgette volna vissza az idő kerekét, ha teheti, mások pedig ügyesen játszották a hatalmasok játékát egy olyan korban, amikor az egyház feje nem csak spirituális vezető, de világi hatalommal rendelkező uralkodó is volt.","shortLead":"Prevost bíboros a XIV. Leó nevet választotta, ezzel pedig egyben utalást is tett arra, hogy mely elődeinek szellemében...","id":"20250510_papak-tortenelem-leo-papa-nevvalasztas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c79f3279-732e-4181-8587-c4b116134517.jpg","index":0,"item":"65dab731-fb63-45cb-aeb2-1c807f53ed8a","keywords":null,"link":"/360/20250510_papak-tortenelem-leo-papa-nevvalasztas","timestamp":"2025. május. 10. 20:00","title":"XIV. Leó pápa a felvett nevével is üzen a világnak - de miről voltak híresek az elődei?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29","c_author":"Cikatridina","category":"brandchannel","description":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság eufóriája, a pici iránt érzett feltétel nélküli szeretet és a közös pillanatok öröme felejthetetlen élményt nyújtanak. Azonban a rózsaszín köd mögött gyakran ott rejtőznek a szülés utáni időszak nehézségei, mind testi, mind lelki szinten, amelyek ráadásul sok esetben nemcsak az anyának okoznak gondot.","shortLead":"A kisbaba érkezése az egyik legszebb és legmeghatározóbb esemény egy család életében. Az újdonsült anyaság és apaság...","id":"20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aae1089-112d-46c0-bdb7-feacf6985c29.jpg","index":0,"item":"6894e22a-9e8a-4770-b321-4cd2bbaf5287","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250325_Testi-lelki-felepules-a-szules-utan-cikatridina","timestamp":"2025. május. 10. 19:30","title":"Egészséges a kisbaba, de az anyuka jól van? Testi-lelki felépülés a szülés után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Cikatridina","c_partnerlogo":"4d2ec5e6-2050-4393-a8fc-55cabc0a743d","c_partnertag":""}]
A magyarok fajlagosan több, újabb és nagyobb autót vesznek, mint a hasonló fejlettségű országok polgárai, vagyis a hitelek szárnyán alighanem elszaladt velük a táltos. Az autótelepeken több tízezer olyan kocsi álldogál, amelynek gazdája képtelen volt törleszteni a vásárláshoz fölvett kölcsönt.
HVG
Mennyit enged az árból, ha ma fizetek, egy összegben, kápé? - kérdezte egy férfi a múlt héten a budapesti Váci úton egy használtautó-telepen egy kétéves Toyota Corollára mutatva, amelynek szélvédőjén nagy, piros számok jelezték a kínálati árat: 2 950 000. A választól leesett az álla. A kereskedő ugyanis azt felelte, ez esetben legföljebb 100 ezret engedhet; ha viszont a vásárló hitelre venné meg a kiszemelt járgányt, akár 200 ezres engedményről is szó lehetne. "Ebben az esetben ugyanis - magyarázta a kereskedő - jutalékot kapok a finanszírozó cégtől."
Hitelre autót venni olcsóbban is lehet hát, mint készpénzért, ráadásul egyre "olcsóbban". Míg a vásárlónak néhány éve még a vételár legalább negyedét-ötödét kellett előre leszurkolnia, a maradékot pedig 5 éven belül törlesztenie, most a vételár 90 vagy akár 100 százalékát hitelbe kapja, amit 10 esztendeig vagy még hosszabb ideig törleszthet. "A finanszírozók egymásra licitálva kínálják a kedvezőnél is kedvezőbb konstrukciókat" - számol be a piacról a Lízingszövetség elnöke, Báti Balázs. (Hivatalosan többnyire hitelről van szó, csak kisebb részben lízingről, de a két konstrukció közt a dolog lényegét tekintve nincs különbség.) Manapság tíz autóból hetet-nyolcat kölcsönből finanszíroznak. Sokan szinte gondolkodás nélkül vágnak bele a vásárlásba, hiszen a havi 10-20 ezres részletek nem terhelik agyon a bukszájukat. Lelkesültségükben nem kalkulálnak a benzinnel, a biztosítással, a szervizzel, a parkolással, melyek pedig együtt akár 50-100 ezer forintos kiadást is jelenthetnek havonta.
A magyarok az utóbbi években fajlagosan jóval több és drágább autót vettek, mint a hasonló fejlettségű országok polgárai. "Jelentős részben nagyobbakat és újabbakat, mint amilyeneket a pénztárcájuk megengedne" - állítja Anderle Ádám, a szegedi Lombard Lízing Zrt. vezérigazgató-helyettese. "A hitelek segítségével - mondja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke - olyanokat is autóba ültettünk, akiknek még buszjegyre sem volt pénzük."
Míg a szomszédos Ausztriában alig fordul elő, hogy valaki ne fizetné kínos pontossággal autóhitele részleteit, Magyarországon korántsem megy ritkaságszámba az ilyesmi. Ha hoppra kopp jön, kezdődik az alku az adósság átütemezéséről - a szerződések 4-5 százalékával ez történik.
[[ Oldaltörés: Sebességi fokozat (Oldaltörés) ]]
Ha az alku eredménytelen, nincs mese, az autót vissza kell adni. "A használtautó-telepeken legalább 30 ezer, egyesek szerint 50 ezer visszavett autó álldogál" - összegzi a piaci pletykákat Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója; a lombardos Anderle "csak" 25 ezerre becsli ezt a számot. A kocsi gazdája rendszerint több százezer, esetenként akár egymillió forintot veszít, hiszen tőketartozása a futamidő első 5-6 évében jóval nagyobb, mint az autó piaci értéke. A pénzintézet pedig, hiába nyer valamit így a réven, általában többet veszít a vámon, vagyis az autó újraértékesítésével. "Mi is komoly összegeket bukunk a visszavett kocsikon, nem csak az ügyfelek - panaszolja egy lízingcég vezetője -, ráadásul a visszavett autókkal bővülő kínálat leveri az árakat."
Ez utóbbi persze kifejezetten jó hír az éppen autót vásárolni kívánóknak, akik természetesen azért sem ejtenek sok könnyet, hogy a kereskedők és finanszírozók belegebednek a zsugorodó tortáért folyó versenybe. 2002-ben még 750 vállalkozás foglalkozott márkakereskedelemmel, ma már csak 680, s ha bejön a London Economics brit tanácsadó cég jóslata, 2010-ig ezek fele is eltűnhet. Az Európai Bizottság számára készített elemzés szerint ugyanis egy márkakereskedőnek - a jelenlegi mintegy 270-es átlaggal szemben - legalább évi hatszáz új gépkocsit kell eladnia ahhoz, hogy nyereséges legyen. Az autókereskedők árrése gyakorlatilag nulla, jobbára nem is ebből élnek, hanem az 5-6 százalékos finanszírozási jutalékból meg olyan mellékesekből, mint a szervizelés és az alkatrészek eladása. Az akciós modellekre pedig sokszor a szó szoros értelmében ráfizetnek.
Miután 2005-ben 6, tavaly pedig 10 százalékkal csökkentek Magyarországon az autóeladások, "az idei esztendő első negyedében megint 10 százalékkal kevesebb autót adtunk el, mint egy évvel korábban" - von gyorsmérleget Gablini Gábor, s a kereskedők az év egészére is nagyjából ekkora visszaesést várnak. Gablini szerint az újautó-piac 2010-ig évi 170-180 ezer darabos szinten normalizálódhat. "Tulajdonképpen nem most fogunk túl kevés autót eladni - mondja. - Eddig adtunk el túl sokat."
Az utolsó cseppeket is igyekeznek most kicsavarni a piacból a kereskedők és a finanszírozók. Az előbbiek akár kipótolják a hiányzó önerőt, az utóbbiak csökkentik a kamatokat és a kezelési költséget, így már 6 százalék alatti teljes hiteldíjmutatóval (thm) is lehet autóvásárlásra kölcsönt kapni, devizaalapú hitelt pedig 2 százalék körülivel is. S bár a finanszírozóknak - legalábbis kifelé ezt kommunikálják - még így is megéri az üzlet, bennfentes forrásunk szerint "a piac legnagyobbjai egy fillért sem keresnek, csak trükkökkel mutatnak ki valamicske eredményt". A fogyasztókért folyó verseny olyan éles, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a minap furamód a tompítására tett javaslatot, azt indítványozván, hogy a finanszírozók maximálják a futamidőket és szabjanak kötelező minimumot a vevőktől kért önerőnek - holott e javaslatok megvalósulása tulajdonképpen a vásárlók megkárosítására irányuló kartellmegállapodás volna. Még akkor is, ha a szomszédos Ausztriában egyenesen törvény mondja ki: 20 százalékos önerő alatt nem lehet autót eladni.
A CIB Lízing Csoport egyik vezetője, Varsányi Ferenc finoman úgy fogalmaz: az újabban autót vásárolni szándékozók bizonyos körének fizetőképessége jócskán elmarad a normál ügyfelekétől. A gyanús ügyfél persze nem feltétlenül rossz ügyfél. Ezt, miután kezdeti megrökönyödésén túltette magát, az a hitelügyintéző is belátta, akihez beállított egy havi 70 ezer forintos rokkantnyugdíjat húzó férfi a következő kívánsággal: szeretne megfinanszíroztatni egy 9 milliós Mercit, havi 120 ezer forintos törlesztéssel. A hitelbírálatkor derült ki, hogy a cég, ahol leszázalékoltan dolgozik, az övé, ráadásul vaskos állami támogatást zsebel be. "Úgy is mondhatjuk: a bácsi csaló" - egyszerűsíti a képletet a hitelügyintéző, aki, miután átnézte a szóban forgó cég bevételeit, jóváhagyta a kölcsön folyósítását. Nem minket csap be - teszi hozzá -, nekünk kínos pontossággal fizet. A többit intézze el az állammal."
Akadnak másféle csalók is, nem is kevesen. Ők az adminisztratív autótolvajlás sportját űzik: hajléktalanok és nem létező személyek nevére vásárolják a kocsikat, s mire a finanszírozónál eljön az észbe kapás keserű pillanata, már árkon-bokron túl vannak. A vásárló sehol, lakcímén senki, az autó eltűnt. A finanszírozók a bedőlt szerződések tizedét írják a csalók számlájára, ám - mivel az ilyen esetekben nincs mit visszavenni - ők okozzák az összes kár harmadát-felét.
Elhatárolódott az autóreklámmal foglalkozó és a rendőrség által is vizsgált Il Ferro Kft.-től a hasonló profilú Hírautó Kft., amelynek vezetője hangsúlyozta: a két cég között „semmilyen jellegű összefonódás nincs”. Csakhogy a két társaság közötti kapcsolatra számos jel utal. A legkirívóbb ezek közül az, hogy a Hírautó kreatív igazgatója az Il Ferro Kft. korábbi tulajdonosának a testvére.
Március végéig biztosan nem fizet több ezer ügyfelének az Il Ferro Kft. - írja keddi számában a Népszabadság. Elsőként a hvg.hu írt az "ingyenautókat" kínáló cégről még tavaly decemberben, megkérdőjelezve annak hosszútávú működését.
A reklámautókat kínáló Il Ferro korábbi tulajdonosai közül ketten már voltak büntetve; egyiküket csődbüntett megalapozott gyanúja miatt is eljárás alá vonták - derült ki egy hvg.hu birtokába került magánnyomozói feljegyzésből. Ez azért is érdekes, mert a cég több ezer ügyfele több mint egy hónapja egy fillért sem látott az autómatricák után járó reklámdíjakból, noha az Il Ferrónál korábban megígérték, fizetnek. S miközben idehaza egyre több ügyfél bukja el autóját és válik adóssá, újabban már román autókon is látható az Il Ferro matricája.