Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","shortLead":"A Volkswagen nyilvánosságra hozta az első képet a legolcsóbb új elektromos modelljéről.","id":"20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e79fbfd-d9cd-4eef-bc7c-f98dd4e8b855.jpg","index":0,"item":"09e85a14-668d-4120-bfa6-812e3fc35317","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_olcso-villanyautot-a-nepnek-ime-a-vw-id-1-nyomott-aru-ujdonsag","timestamp":"2025. február. 06. 07:59","title":"Olcsó villanyautót a népnek: íme a VW nyomott árú újdonsága","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7","c_author":"Arató László (EUrologus)","category":"eurologus","description":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég gyorsan az Európai Unió területén. Az Unió katonai mobilitásra vonatkozó legutóbbi cselekvési terve a tervezési hiányosságok miatt vegyes eredményeket ért el, és a végrehajtás útjában továbbra is akadályok állnak. Az Európai Bizottság változtatásokat ígért. ","shortLead":"Az Európai Számvevőszék új jelentése szerint az uniós tagállamok fegyveres erői egyelőre nem mobilizálhatók elég...","id":"20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1179da98-1ae8-4efd-a876-c1b0f98198b7.jpg","index":0,"item":"3711204b-160b-446d-94a4-e673c343a21e","keywords":null,"link":"/eurologus/20250205_europa-szamvevoszek_katonai-mobilitas_eu","timestamp":"2025. február. 05. 19:40","title":"Eltérő közlekedési előírások akadályozzák a tankok mozgását az EU-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök folyamatosan azt hajtogatja, hogy a munkásokon akar segíteni. Valójában mindent magáért és a maga köré gyűjtött oligarcháiért tesz.","shortLead":"Az amerikai elnök folyamatosan azt hajtogatja, hogy a munkásokon akar segíteni. Valójában mindent magáért és a maga...","id":"20250206_Robert-Reich-Trump-penzre-valtja-a-hatalmat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6.jpg","index":0,"item":"c62fcd57-a30f-403a-ab51-5d5209cf0758","keywords":null,"link":"/360/20250206_Robert-Reich-Trump-penzre-valtja-a-hatalmat","timestamp":"2025. február. 06. 07:30","title":"Robert Reich: Trump pénzre váltja a hatalmát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"285d0eb8-4cb5-4da0-a055-d8b4e5106c39","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"1990-ben az MDF‒SZDSZ-paktum mondta ki: a köz médiái függetlenek lesznek. Az ehhez ragaszkodó tévéelnök, a most tíz éve elhunyt Hankiss Elemér – ahogy a rádiót irányító Gombár Csaba – hamar szembetalálta magát a megváltozott kormányzati szándékokkal.","shortLead":"1990-ben az MDF‒SZDSZ-paktum mondta ki: a köz médiái függetlenek lesznek. Az ehhez ragaszkodó tévéelnök, a most tíz éve...","id":"20250205_hvg-szdsz-mdf-paktum-1990-hankiss-elemer-teveelnok-gombar-csaba-radioelnok-mediahaboru-1992","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/285d0eb8-4cb5-4da0-a055-d8b4e5106c39.jpg","index":0,"item":"0f0a27f2-981a-4151-b3b9-2bd80c4faa27","keywords":null,"link":"/360/20250205_hvg-szdsz-mdf-paktum-1990-hankiss-elemer-teveelnok-gombar-csaba-radioelnok-mediahaboru-1992","timestamp":"2025. február. 05. 19:45","title":"„A kormány, amely úgy hiszi, el tud dönteni mindent, elképesztően felelőtlen” – Hankiss Elemér harca a nagy médiaháborúban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ae34ca11-b63c-4081-a113-a53194ff6926","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester továbbra is küzd a Mini-Dubaj megépítése ellen, bár több kihívással is szembe kell néznie. ","shortLead":"A főpolgármester továbbra is küzd a Mini-Dubaj megépítése ellen, bár több kihívással is szembe kell néznie. ","id":"20250205_Karacsony-Gergely-Budapest-Fidesz-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ae34ca11-b63c-4081-a113-a53194ff6926.jpg","index":0,"item":"65bd3420-33bf-4f67-b26b-6916a8925e50","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Karacsony-Gergely-Budapest-Fidesz-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. február. 05. 18:38","title":"Karácsony Gergely: Budapest nem Bindzsisztán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1121842e-656b-4aea-bb54-e5c089f555fd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vadászokat zavart meg az állat a Bükkben.","shortLead":"Vadászokat zavart meg az állat a Bükkben.","id":"20250205_bukk-ozd-medve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1121842e-656b-4aea-bb54-e5c089f555fd.jpg","index":0,"item":"490aad81-6b03-490f-ad27-014b563b8580","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_bukk-ozd-medve","timestamp":"2025. február. 05. 14:49","title":"A kocsiba pattanva menekült el két vadász egy Ózdnál felbukkanó medve elől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1","c_author":"Kovács Gábor","category":"itthon","description":"A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint egy január végi megállapodás hatással volt a teljes január havi üzemanyagárakra.","shortLead":"A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint egy január végi megállapodás hatással volt a teljes január havi üzemanyagárakra.","id":"20250207_uzemanyagar-benzin-gazolaj-ksh-ngm-brusszeli-garanciak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/881842cc-85b0-477c-bd0a-2a5d55b5a0e1.jpg","index":0,"item":"f525ac79-cbac-4c1b-9848-451c44c9868d","keywords":null,"link":"/itthon/20250207_uzemanyagar-benzin-gazolaj-ksh-ngm-brusszeli-garanciak","timestamp":"2025. február. 07. 09:59","title":"A kormánypropaganda időzavarba került az üzemanyagárakkal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"583a04ad-2272-4b66-b999-4dda0005d268","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Lisandro Martínezt hordágyon kellett levinni a pályáról a Crystal Palace elleni meccs hajrájában.","shortLead":"Lisandro Martínezt hordágyon kellett levinni a pályáról a Crystal Palace elleni meccs hajrájában.","id":"20250206_labdarugas-manchester-united-lisandro-martinez-serules-keresztszalag-szakadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/583a04ad-2272-4b66-b999-4dda0005d268.jpg","index":0,"item":"9539b975-93b4-4345-9432-22ce35cb4619","keywords":null,"link":"/sport/20250206_labdarugas-manchester-united-lisandro-martinez-serules-keresztszalag-szakadas","timestamp":"2025. február. 06. 12:49","title":"Megvan a diagnózis, hónapokra kidőlt a Manchester United argentin védője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyarok fajlagosan több, újabb és nagyobb autót vesznek, mint a hasonló fejlettségű országok polgárai, vagyis a hitelek szárnyán alighanem elszaladt velük a táltos. Az autótelepeken több tízezer olyan kocsi álldogál, amelynek gazdája képtelen volt törleszteni a vásárláshoz fölvett kölcsönt.
HVG
Mennyit enged az árból, ha ma fizetek, egy összegben, kápé? - kérdezte egy férfi a múlt héten a budapesti Váci úton egy használtautó-telepen egy kétéves Toyota Corollára mutatva, amelynek szélvédőjén nagy, piros számok jelezték a kínálati árat: 2 950 000. A választól leesett az álla. A kereskedő ugyanis azt felelte, ez esetben legföljebb 100 ezret engedhet; ha viszont a vásárló hitelre venné meg a kiszemelt járgányt, akár 200 ezres engedményről is szó lehetne. "Ebben az esetben ugyanis - magyarázta a kereskedő - jutalékot kapok a finanszírozó cégtől."
Hitelre autót venni olcsóbban is lehet hát, mint készpénzért, ráadásul egyre "olcsóbban". Míg a vásárlónak néhány éve még a vételár legalább negyedét-ötödét kellett előre leszurkolnia, a maradékot pedig 5 éven belül törlesztenie, most a vételár 90 vagy akár 100 százalékát hitelbe kapja, amit 10 esztendeig vagy még hosszabb ideig törleszthet. "A finanszírozók egymásra licitálva kínálják a kedvezőnél is kedvezőbb konstrukciókat" - számol be a piacról a Lízingszövetség elnöke, Báti Balázs. (Hivatalosan többnyire hitelről van szó, csak kisebb részben lízingről, de a két konstrukció közt a dolog lényegét tekintve nincs különbség.) Manapság tíz autóból hetet-nyolcat kölcsönből finanszíroznak. Sokan szinte gondolkodás nélkül vágnak bele a vásárlásba, hiszen a havi 10-20 ezres részletek nem terhelik agyon a bukszájukat. Lelkesültségükben nem kalkulálnak a benzinnel, a biztosítással, a szervizzel, a parkolással, melyek pedig együtt akár 50-100 ezer forintos kiadást is jelenthetnek havonta.
A magyarok az utóbbi években fajlagosan jóval több és drágább autót vettek, mint a hasonló fejlettségű országok polgárai. "Jelentős részben nagyobbakat és újabbakat, mint amilyeneket a pénztárcájuk megengedne" - állítja Anderle Ádám, a szegedi Lombard Lízing Zrt. vezérigazgató-helyettese. "A hitelek segítségével - mondja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke - olyanokat is autóba ültettünk, akiknek még buszjegyre sem volt pénzük."
Míg a szomszédos Ausztriában alig fordul elő, hogy valaki ne fizetné kínos pontossággal autóhitele részleteit, Magyarországon korántsem megy ritkaságszámba az ilyesmi. Ha hoppra kopp jön, kezdődik az alku az adósság átütemezéséről - a szerződések 4-5 százalékával ez történik.
[[ Oldaltörés: Sebességi fokozat (Oldaltörés) ]]
Ha az alku eredménytelen, nincs mese, az autót vissza kell adni. "A használtautó-telepeken legalább 30 ezer, egyesek szerint 50 ezer visszavett autó álldogál" - összegzi a piaci pletykákat Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója; a lombardos Anderle "csak" 25 ezerre becsli ezt a számot. A kocsi gazdája rendszerint több százezer, esetenként akár egymillió forintot veszít, hiszen tőketartozása a futamidő első 5-6 évében jóval nagyobb, mint az autó piaci értéke. A pénzintézet pedig, hiába nyer valamit így a réven, általában többet veszít a vámon, vagyis az autó újraértékesítésével. "Mi is komoly összegeket bukunk a visszavett kocsikon, nem csak az ügyfelek - panaszolja egy lízingcég vezetője -, ráadásul a visszavett autókkal bővülő kínálat leveri az árakat."
Ez utóbbi persze kifejezetten jó hír az éppen autót vásárolni kívánóknak, akik természetesen azért sem ejtenek sok könnyet, hogy a kereskedők és finanszírozók belegebednek a zsugorodó tortáért folyó versenybe. 2002-ben még 750 vállalkozás foglalkozott márkakereskedelemmel, ma már csak 680, s ha bejön a London Economics brit tanácsadó cég jóslata, 2010-ig ezek fele is eltűnhet. Az Európai Bizottság számára készített elemzés szerint ugyanis egy márkakereskedőnek - a jelenlegi mintegy 270-es átlaggal szemben - legalább évi hatszáz új gépkocsit kell eladnia ahhoz, hogy nyereséges legyen. Az autókereskedők árrése gyakorlatilag nulla, jobbára nem is ebből élnek, hanem az 5-6 százalékos finanszírozási jutalékból meg olyan mellékesekből, mint a szervizelés és az alkatrészek eladása. Az akciós modellekre pedig sokszor a szó szoros értelmében ráfizetnek.
Miután 2005-ben 6, tavaly pedig 10 százalékkal csökkentek Magyarországon az autóeladások, "az idei esztendő első negyedében megint 10 százalékkal kevesebb autót adtunk el, mint egy évvel korábban" - von gyorsmérleget Gablini Gábor, s a kereskedők az év egészére is nagyjából ekkora visszaesést várnak. Gablini szerint az újautó-piac 2010-ig évi 170-180 ezer darabos szinten normalizálódhat. "Tulajdonképpen nem most fogunk túl kevés autót eladni - mondja. - Eddig adtunk el túl sokat."
Az utolsó cseppeket is igyekeznek most kicsavarni a piacból a kereskedők és a finanszírozók. Az előbbiek akár kipótolják a hiányzó önerőt, az utóbbiak csökkentik a kamatokat és a kezelési költséget, így már 6 százalék alatti teljes hiteldíjmutatóval (thm) is lehet autóvásárlásra kölcsönt kapni, devizaalapú hitelt pedig 2 százalék körülivel is. S bár a finanszírozóknak - legalábbis kifelé ezt kommunikálják - még így is megéri az üzlet, bennfentes forrásunk szerint "a piac legnagyobbjai egy fillért sem keresnek, csak trükkökkel mutatnak ki valamicske eredményt". A fogyasztókért folyó verseny olyan éles, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a minap furamód a tompítására tett javaslatot, azt indítványozván, hogy a finanszírozók maximálják a futamidőket és szabjanak kötelező minimumot a vevőktől kért önerőnek - holott e javaslatok megvalósulása tulajdonképpen a vásárlók megkárosítására irányuló kartellmegállapodás volna. Még akkor is, ha a szomszédos Ausztriában egyenesen törvény mondja ki: 20 százalékos önerő alatt nem lehet autót eladni.
A CIB Lízing Csoport egyik vezetője, Varsányi Ferenc finoman úgy fogalmaz: az újabban autót vásárolni szándékozók bizonyos körének fizetőképessége jócskán elmarad a normál ügyfelekétől. A gyanús ügyfél persze nem feltétlenül rossz ügyfél. Ezt, miután kezdeti megrökönyödésén túltette magát, az a hitelügyintéző is belátta, akihez beállított egy havi 70 ezer forintos rokkantnyugdíjat húzó férfi a következő kívánsággal: szeretne megfinanszíroztatni egy 9 milliós Mercit, havi 120 ezer forintos törlesztéssel. A hitelbírálatkor derült ki, hogy a cég, ahol leszázalékoltan dolgozik, az övé, ráadásul vaskos állami támogatást zsebel be. "Úgy is mondhatjuk: a bácsi csaló" - egyszerűsíti a képletet a hitelügyintéző, aki, miután átnézte a szóban forgó cég bevételeit, jóváhagyta a kölcsön folyósítását. Nem minket csap be - teszi hozzá -, nekünk kínos pontossággal fizet. A többit intézze el az állammal."
Akadnak másféle csalók is, nem is kevesen. Ők az adminisztratív autótolvajlás sportját űzik: hajléktalanok és nem létező személyek nevére vásárolják a kocsikat, s mire a finanszírozónál eljön az észbe kapás keserű pillanata, már árkon-bokron túl vannak. A vásárló sehol, lakcímén senki, az autó eltűnt. A finanszírozók a bedőlt szerződések tizedét írják a csalók számlájára, ám - mivel az ilyen esetekben nincs mit visszavenni - ők okozzák az összes kár harmadát-felét.
Elhatárolódott az autóreklámmal foglalkozó és a rendőrség által is vizsgált Il Ferro Kft.-től a hasonló profilú Hírautó Kft., amelynek vezetője hangsúlyozta: a két cég között „semmilyen jellegű összefonódás nincs”. Csakhogy a két társaság közötti kapcsolatra számos jel utal. A legkirívóbb ezek közül az, hogy a Hírautó kreatív igazgatója az Il Ferro Kft. korábbi tulajdonosának a testvére.
Március végéig biztosan nem fizet több ezer ügyfelének az Il Ferro Kft. - írja keddi számában a Népszabadság. Elsőként a hvg.hu írt az "ingyenautókat" kínáló cégről még tavaly decemberben, megkérdőjelezve annak hosszútávú működését.
A reklámautókat kínáló Il Ferro korábbi tulajdonosai közül ketten már voltak büntetve; egyiküket csődbüntett megalapozott gyanúja miatt is eljárás alá vonták - derült ki egy hvg.hu birtokába került magánnyomozói feljegyzésből. Ez azért is érdekes, mert a cég több ezer ügyfele több mint egy hónapja egy fillért sem látott az autómatricák után járó reklámdíjakból, noha az Il Ferrónál korábban megígérték, fizetnek. S miközben idehaza egyre több ügyfél bukja el autóját és válik adóssá, újabban már román autókon is látható az Il Ferro matricája.