Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5862aeca-49eb-41d4-a874-6ad7cbf7e669","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A politikai elemző úgy gondolja, hogy az ellenzéki tábort akarta felhergelni a kormánypárt a törvényjavaslattal, de csak részsikert ért el. ","shortLead":"A politikai elemző úgy gondolja, hogy az ellenzéki tábort akarta felhergelni a kormánypárt a törvényjavaslattal, de...","id":"20250604_Torok-Gabor-fidesz-atlathatosagi-torveny-fidesz-politikai-elemzo-kocsis-mate","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5862aeca-49eb-41d4-a874-6ad7cbf7e669.jpg","index":0,"item":"972d0e7b-1a68-4a07-ac41-64cafac57ae4","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Torok-Gabor-fidesz-atlathatosagi-torveny-fidesz-politikai-elemzo-kocsis-mate","timestamp":"2025. június. 04. 15:39","title":"Török Gábor szerint a Fidesz emelni fogja a tétet azután, hogy elhalasztotta a szavazást az átláthatóságinak nevezett törvényről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02b88a82-a734-4dfb-bc6a-171ee922f427","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Közzétette a 2024-es pénzügyi beszámolóját a Békemeneteket szervező CÖF alapítványa. Állításuk szerint a támogatásaikat magánemberektől és vállalkozóktól kapták, ám ez a rendelkezésre álló dokumentumok alapján ellenőrizhetetlen.","shortLead":"Közzétette a 2024-es pénzügyi beszámolóját a Békemeneteket szervező CÖF alapítványa. Állításuk szerint a támogatásaikat...","id":"20250605_atlatszo-cof-beszamolo-atlathatatlan-tamogatas-rekordosszeg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02b88a82-a734-4dfb-bc6a-171ee922f427.jpg","index":0,"item":"96c5a4ee-8403-4d4f-9d1b-2d4a305f0289","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_atlatszo-cof-beszamolo-atlathatatlan-tamogatas-rekordosszeg","timestamp":"2025. június. 05. 12:53","title":"Átlátszó: Teljesen átláthatatlanul kapott rekordösszegű, 1,25 milliárd forint támogatást tavaly a CÖF","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2f2e8c5-d5c8-42de-851f-db11266315de","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Már ha ő is úgy akarja. ","shortLead":"Már ha ő is úgy akarja. ","id":"20250604_Ne-felejtse-el-megolelni-a-macskajat-ma-van-a-vilagnapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2f2e8c5-d5c8-42de-851f-db11266315de.jpg","index":0,"item":"0efff9d0-448c-4927-9016-30829bbe5463","keywords":null,"link":"/elet/20250604_Ne-felejtse-el-megolelni-a-macskajat-ma-van-a-vilagnapja","timestamp":"2025. június. 04. 17:08","title":"Ne felejtse el megölelni a macskáját – ma van a világnapja!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4f77eea3-1a30-4a49-acba-c53c881d172c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Huszonkét év után távozik a tehetségkutatóból.","shortLead":"Huszonkét év után távozik a tehetségkutatóból.","id":"20250605_Nem-banja-Till-Attila-hogy-kiraktak-a-Megasztarbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4f77eea3-1a30-4a49-acba-c53c881d172c.jpg","index":0,"item":"6d4960c7-66da-49d8-9e9e-8e288db37841","keywords":null,"link":"/elet/20250605_Nem-banja-Till-Attila-hogy-kiraktak-a-Megasztarbol","timestamp":"2025. június. 05. 11:57","title":"Nem bánja Till Attila, hogy kirakták a Megasztárból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"706897a3-7db7-4354-8557-f909b600dab2","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A következő napokban a hőmérséklet csúcsértéke elérheti a 35-37 fokot is.","shortLead":"A következő napokban a hőmérséklet csúcsértéke elérheti a 35-37 fokot is.","id":"20250604_hoseg-riasztas-orszagos-tisztifoorvos-hungaromet-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/706897a3-7db7-4354-8557-f909b600dab2.jpg","index":0,"item":"3a77934c-d6aa-44e7-b94b-9f19c717e51c","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_hoseg-riasztas-orszagos-tisztifoorvos-hungaromet-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 15:50","title":"Olyan hőség jön, hogy riasztást adott ki az országos tiszti főorvos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"260a1515-de17-45b3-850e-319a5989417b","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Az erről szóló kormányrendelet szerdán jelent meg a Magyar Közlönyben.","shortLead":"Az erről szóló kormányrendelet szerdán jelent meg a Magyar Közlönyben.","id":"20250604_rakosrendezo-kiemelt-beruhazas-magyar-kozlony-kormanyrendelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/260a1515-de17-45b3-850e-319a5989417b.jpg","index":0,"item":"03f1db2b-0b08-4514-93a5-6c488d260fc1","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250604_rakosrendezo-kiemelt-beruhazas-magyar-kozlony-kormanyrendelet","timestamp":"2025. június. 04. 22:02","title":"Kiemelt beruházássá nyilvánították Rákosrendezőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"12d2bc22-2922-4f08-9dba-40a7a734faff","c_author":"Somfai Dávid","category":"itthon","description":"A Fidesz frakcióvezetője többek közt a köztársasági elnöktől érkezett „javaslatokkal” magyarázta a törvénytervezet szavazásának elhalasztását. A Sándor-palota megkeresésünkre adott válasza alapján azonban „nem egyedi eset”, hogy észrevételeket küldenek egy készülő jogszabályhoz.","shortLead":"A Fidesz frakcióvezetője többek közt a köztársasági elnöktől érkezett „javaslatokkal” magyarázta a törvénytervezet...","id":"20250605_A-koztarsasagi-elnok-csupan-eszreveteleket-jelzett-az-elhallgattatasi-torvennyel-kapcsolatban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12d2bc22-2922-4f08-9dba-40a7a734faff.jpg","index":0,"item":"027d9de1-4e64-42ae-a22c-f5b0fb7bdb80","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_A-koztarsasagi-elnok-csupan-eszreveteleket-jelzett-az-elhallgattatasi-torvennyel-kapcsolatban","timestamp":"2025. június. 05. 17:23","title":"A köztársasági elnök „csupán észrevételeket jelzett” az elhallgattatási törvénnyel kapcsolatban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A magyar vasúttársaság vezérigazgatója szerint mindez 10 millió forintba került. ","shortLead":"A magyar vasúttársaság vezérigazgatója szerint mindez 10 millió forintba került. ","id":"20250604_mav-keses-visszaterites-vezerigazgato-hegyi-zsolt-vonat-busz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3ae995e-71e4-45b5-8b18-c300c05f3fa1.jpg","index":0,"item":"8eb00745-fd83-45c2-b786-f1acc99f6205","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_mav-keses-visszaterites-vezerigazgato-hegyi-zsolt-vonat-busz","timestamp":"2025. június. 04. 17:17","title":"Három nap alatt közel tízezer vonatjegy felét fizette vissza a MÁV a késések miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A magyarok fajlagosan több, újabb és nagyobb autót vesznek, mint a hasonló fejlettségű országok polgárai, vagyis a hitelek szárnyán alighanem elszaladt velük a táltos. Az autótelepeken több tízezer olyan kocsi álldogál, amelynek gazdája képtelen volt törleszteni a vásárláshoz fölvett kölcsönt.
HVG
Mennyit enged az árból, ha ma fizetek, egy összegben, kápé? - kérdezte egy férfi a múlt héten a budapesti Váci úton egy használtautó-telepen egy kétéves Toyota Corollára mutatva, amelynek szélvédőjén nagy, piros számok jelezték a kínálati árat: 2 950 000. A választól leesett az álla. A kereskedő ugyanis azt felelte, ez esetben legföljebb 100 ezret engedhet; ha viszont a vásárló hitelre venné meg a kiszemelt járgányt, akár 200 ezres engedményről is szó lehetne. "Ebben az esetben ugyanis - magyarázta a kereskedő - jutalékot kapok a finanszírozó cégtől."
Hitelre autót venni olcsóbban is lehet hát, mint készpénzért, ráadásul egyre "olcsóbban". Míg a vásárlónak néhány éve még a vételár legalább negyedét-ötödét kellett előre leszurkolnia, a maradékot pedig 5 éven belül törlesztenie, most a vételár 90 vagy akár 100 százalékát hitelbe kapja, amit 10 esztendeig vagy még hosszabb ideig törleszthet. "A finanszírozók egymásra licitálva kínálják a kedvezőnél is kedvezőbb konstrukciókat" - számol be a piacról a Lízingszövetség elnöke, Báti Balázs. (Hivatalosan többnyire hitelről van szó, csak kisebb részben lízingről, de a két konstrukció közt a dolog lényegét tekintve nincs különbség.) Manapság tíz autóból hetet-nyolcat kölcsönből finanszíroznak. Sokan szinte gondolkodás nélkül vágnak bele a vásárlásba, hiszen a havi 10-20 ezres részletek nem terhelik agyon a bukszájukat. Lelkesültségükben nem kalkulálnak a benzinnel, a biztosítással, a szervizzel, a parkolással, melyek pedig együtt akár 50-100 ezer forintos kiadást is jelenthetnek havonta.
A magyarok az utóbbi években fajlagosan jóval több és drágább autót vettek, mint a hasonló fejlettségű országok polgárai. "Jelentős részben nagyobbakat és újabbakat, mint amilyeneket a pénztárcájuk megengedne" - állítja Anderle Ádám, a szegedi Lombard Lízing Zrt. vezérigazgató-helyettese. "A hitelek segítségével - mondja Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke - olyanokat is autóba ültettünk, akiknek még buszjegyre sem volt pénzük."
Míg a szomszédos Ausztriában alig fordul elő, hogy valaki ne fizetné kínos pontossággal autóhitele részleteit, Magyarországon korántsem megy ritkaságszámba az ilyesmi. Ha hoppra kopp jön, kezdődik az alku az adósság átütemezéséről - a szerződések 4-5 százalékával ez történik.
[[ Oldaltörés: Sebességi fokozat (Oldaltörés) ]]
Ha az alku eredménytelen, nincs mese, az autót vissza kell adni. "A használtautó-telepeken legalább 30 ezer, egyesek szerint 50 ezer visszavett autó álldogál" - összegzi a piaci pletykákat Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Rt. vezérigazgatója; a lombardos Anderle "csak" 25 ezerre becsli ezt a számot. A kocsi gazdája rendszerint több százezer, esetenként akár egymillió forintot veszít, hiszen tőketartozása a futamidő első 5-6 évében jóval nagyobb, mint az autó piaci értéke. A pénzintézet pedig, hiába nyer valamit így a réven, általában többet veszít a vámon, vagyis az autó újraértékesítésével. "Mi is komoly összegeket bukunk a visszavett kocsikon, nem csak az ügyfelek - panaszolja egy lízingcég vezetője -, ráadásul a visszavett autókkal bővülő kínálat leveri az árakat."
Ez utóbbi persze kifejezetten jó hír az éppen autót vásárolni kívánóknak, akik természetesen azért sem ejtenek sok könnyet, hogy a kereskedők és finanszírozók belegebednek a zsugorodó tortáért folyó versenybe. 2002-ben még 750 vállalkozás foglalkozott márkakereskedelemmel, ma már csak 680, s ha bejön a London Economics brit tanácsadó cég jóslata, 2010-ig ezek fele is eltűnhet. Az Európai Bizottság számára készített elemzés szerint ugyanis egy márkakereskedőnek - a jelenlegi mintegy 270-es átlaggal szemben - legalább évi hatszáz új gépkocsit kell eladnia ahhoz, hogy nyereséges legyen. Az autókereskedők árrése gyakorlatilag nulla, jobbára nem is ebből élnek, hanem az 5-6 százalékos finanszírozási jutalékból meg olyan mellékesekből, mint a szervizelés és az alkatrészek eladása. Az akciós modellekre pedig sokszor a szó szoros értelmében ráfizetnek.
Miután 2005-ben 6, tavaly pedig 10 százalékkal csökkentek Magyarországon az autóeladások, "az idei esztendő első negyedében megint 10 százalékkal kevesebb autót adtunk el, mint egy évvel korábban" - von gyorsmérleget Gablini Gábor, s a kereskedők az év egészére is nagyjából ekkora visszaesést várnak. Gablini szerint az újautó-piac 2010-ig évi 170-180 ezer darabos szinten normalizálódhat. "Tulajdonképpen nem most fogunk túl kevés autót eladni - mondja. - Eddig adtunk el túl sokat."
Az utolsó cseppeket is igyekeznek most kicsavarni a piacból a kereskedők és a finanszírozók. Az előbbiek akár kipótolják a hiányzó önerőt, az utóbbiak csökkentik a kamatokat és a kezelési költséget, így már 6 százalék alatti teljes hiteldíjmutatóval (thm) is lehet autóvásárlásra kölcsönt kapni, devizaalapú hitelt pedig 2 százalék körülivel is. S bár a finanszírozóknak - legalábbis kifelé ezt kommunikálják - még így is megéri az üzlet, bennfentes forrásunk szerint "a piac legnagyobbjai egy fillért sem keresnek, csak trükkökkel mutatnak ki valamicske eredményt". A fogyasztókért folyó verseny olyan éles, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a minap furamód a tompítására tett javaslatot, azt indítványozván, hogy a finanszírozók maximálják a futamidőket és szabjanak kötelező minimumot a vevőktől kért önerőnek - holott e javaslatok megvalósulása tulajdonképpen a vásárlók megkárosítására irányuló kartellmegállapodás volna. Még akkor is, ha a szomszédos Ausztriában egyenesen törvény mondja ki: 20 százalékos önerő alatt nem lehet autót eladni.
A CIB Lízing Csoport egyik vezetője, Varsányi Ferenc finoman úgy fogalmaz: az újabban autót vásárolni szándékozók bizonyos körének fizetőképessége jócskán elmarad a normál ügyfelekétől. A gyanús ügyfél persze nem feltétlenül rossz ügyfél. Ezt, miután kezdeti megrökönyödésén túltette magát, az a hitelügyintéző is belátta, akihez beállított egy havi 70 ezer forintos rokkantnyugdíjat húzó férfi a következő kívánsággal: szeretne megfinanszíroztatni egy 9 milliós Mercit, havi 120 ezer forintos törlesztéssel. A hitelbírálatkor derült ki, hogy a cég, ahol leszázalékoltan dolgozik, az övé, ráadásul vaskos állami támogatást zsebel be. "Úgy is mondhatjuk: a bácsi csaló" - egyszerűsíti a képletet a hitelügyintéző, aki, miután átnézte a szóban forgó cég bevételeit, jóváhagyta a kölcsön folyósítását. Nem minket csap be - teszi hozzá -, nekünk kínos pontossággal fizet. A többit intézze el az állammal."
Akadnak másféle csalók is, nem is kevesen. Ők az adminisztratív autótolvajlás sportját űzik: hajléktalanok és nem létező személyek nevére vásárolják a kocsikat, s mire a finanszírozónál eljön az észbe kapás keserű pillanata, már árkon-bokron túl vannak. A vásárló sehol, lakcímén senki, az autó eltűnt. A finanszírozók a bedőlt szerződések tizedét írják a csalók számlájára, ám - mivel az ilyen esetekben nincs mit visszavenni - ők okozzák az összes kár harmadát-felét.
Elhatárolódott az autóreklámmal foglalkozó és a rendőrség által is vizsgált Il Ferro Kft.-től a hasonló profilú Hírautó Kft., amelynek vezetője hangsúlyozta: a két cég között „semmilyen jellegű összefonódás nincs”. Csakhogy a két társaság közötti kapcsolatra számos jel utal. A legkirívóbb ezek közül az, hogy a Hírautó kreatív igazgatója az Il Ferro Kft. korábbi tulajdonosának a testvére.
Március végéig biztosan nem fizet több ezer ügyfelének az Il Ferro Kft. - írja keddi számában a Népszabadság. Elsőként a hvg.hu írt az "ingyenautókat" kínáló cégről még tavaly decemberben, megkérdőjelezve annak hosszútávú működését.
A reklámautókat kínáló Il Ferro korábbi tulajdonosai közül ketten már voltak büntetve; egyiküket csődbüntett megalapozott gyanúja miatt is eljárás alá vonták - derült ki egy hvg.hu birtokába került magánnyomozói feljegyzésből. Ez azért is érdekes, mert a cég több ezer ügyfele több mint egy hónapja egy fillért sem látott az autómatricák után járó reklámdíjakból, noha az Il Ferrónál korábban megígérték, fizetnek. S miközben idehaza egyre több ügyfél bukja el autóját és válik adóssá, újabban már román autókon is látható az Il Ferro matricája.