Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4a03ace3-7cca-4c2c-8f70-166e60eeda7e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Folytatja turnéját az egészségügyi államtitkár, most Szombathelyen mutatta be, hogy mennyire rossz állapotban van a kórház.","shortLead":"Folytatja turnéját az egészségügyi államtitkár, most Szombathelyen mutatta be, hogy mennyire rossz állapotban van...","id":"20250507_takacs-peter-szombathely-korhaz-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a03ace3-7cca-4c2c-8f70-166e60eeda7e.jpg","index":0,"item":"ed6db865-9323-4378-9eff-00403da55cb6","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_takacs-peter-szombathely-korhaz-tisza-part","timestamp":"2025. május. 07. 17:01","title":"Takács Péter most Szombathelyen beszélt arról, hogy a Tisza Párt miatt nem tudják felújítani a kórházakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aabd1d44-0424-4877-b011-55caad32c680","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mutatunk néhány egyszerű tippet, hogyan tehet többet egészségéért.","shortLead":"Mutatunk néhány egyszerű tippet, hogyan tehet többet egészségéért.","id":"20250508_egeszseges-eletmod-seta-10-ezer-lepes-testmozgas-metabolikus-szindroma-who","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aabd1d44-0424-4877-b011-55caad32c680.jpg","index":0,"item":"93ed6170-0b35-4929-a500-6c259f9064fa","keywords":null,"link":"/elet/20250508_egeszseges-eletmod-seta-10-ezer-lepes-testmozgas-metabolikus-szindroma-who","timestamp":"2025. május. 08. 07:01","title":"A zsíros has veszélyesebb lehet, mint gondolná","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"977048d4-4cd5-4f84-a809-56be797c71b2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Fellélegezhet a brit autóipar és vámmentességet kap a Boeing-repülőgépek hajtóműveit szállító Rolls-Royce is.","shortLead":"Fellélegezhet a brit autóipar és vámmentességet kap a Boeing-repülőgépek hajtóműveit szállító Rolls-Royce is.","id":"20250508_Megszuletett-a-brit-amerikai-vammegallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/977048d4-4cd5-4f84-a809-56be797c71b2.jpg","index":0,"item":"87ad1c0a-6829-44a9-a9a6-9b064aa6547f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Megszuletett-a-brit-amerikai-vammegallapodas","timestamp":"2025. május. 08. 21:32","title":"Megszületett a brit-amerikai vámmegállapodás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1aa96aab-9e6d-4c76-a819-bb2eea838f8d","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Több mint egy éve a caracasi argentin nagykövetségen húzták meg magukat, de úgy tűnik, itt sem voltak biztonságban. ","shortLead":"Több mint egy éve a caracasi argentin nagykövetségen húzták meg magukat, de úgy tűnik, itt sem voltak biztonságban. ","id":"20250507_Venezuelai-ellenzeki-aktivistakat-menekitettek-az-Egyesult-Allamokba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1aa96aab-9e6d-4c76-a819-bb2eea838f8d.jpg","index":0,"item":"ab97915e-8fc5-46a3-9556-9f583cea72a4","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Venezuelai-ellenzeki-aktivistakat-menekitettek-az-Egyesult-Allamokba","timestamp":"2025. május. 07. 10:48","title":"Venezuelai ellenzéki aktivistákat menekítettek az Egyesült Államokba, Marco Rubio hősöknek nevezte őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A 87 éves férfi már nem volt olyan állapotban, hogy önálló döntést hozzon.","shortLead":"A 87 éves férfi már nem volt olyan állapotban, hogy önálló döntést hozzon.","id":"20250507_hazvezetono-demens-ferfi-hazassag-ervenytelenites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/706ca530-93c7-4784-8d21-a1541d3693bf.jpg","index":0,"item":"c5d92694-94b2-4366-bea3-6a1c6b072c6d","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_hazvezetono-demens-ferfi-hazassag-ervenytelenites","timestamp":"2025. május. 07. 10:33","title":"A bíróság érvénytelenítette a házasságot, amit egy demens férfival kötött a házvezetőnője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fff92e7b-5bf2-4577-9a00-1bf57d314a81","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A saját gyerekei persze mindennel el voltak halmozva.","shortLead":"A saját gyerekei persze mindennel el voltak halmozva.","id":"20250507_donald-trump-gyerekek-jatekok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fff92e7b-5bf2-4577-9a00-1bf57d314a81.jpg","index":0,"item":"fe4bc2ae-7aa5-4434-b2e2-cc21e0c85615","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_donald-trump-gyerekek-jatekok","timestamp":"2025. május. 07. 11:33","title":"A vámháborúzó Donald Trump szerint a kislányoknak nincs szükségük sok játékbabára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"50aaa09e-f17f-433d-a0d6-50f31f71288b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Gyurcsány Ferenc csütörtökön bejelentette visszavonulását, ezzel a rövid videós összeállítással búcsúzunk a magyar politika meghatározó alakjától.","shortLead":"Gyurcsány Ferenc csütörtökön bejelentette visszavonulását, ezzel a rövid videós összeállítással búcsúzunk a magyar...","id":"20250508_Gyurcsany-Ferenc-legjobb-pillanatai-negy-percben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/50aaa09e-f17f-433d-a0d6-50f31f71288b.jpg","index":0,"item":"e16e2132-2fdc-4a3b-8d9e-66bbf72dd855","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_Gyurcsany-Ferenc-legjobb-pillanatai-negy-percben","timestamp":"2025. május. 08. 21:32","title":"Gyurcsány Ferenc legjobb pillanatai négy percben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77695354-335b-43d6-9349-fb089b30c248","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nehezen magyarázható kirohanásba kezdett egy kínai gyárban az egyik, épp tesztelés alatt álló robot. Csodával határos módon senki nem sérült meg, de az eset bizonyára nem fogja javítani a humanoid robotok megítélését.","shortLead":"Nehezen magyarázható kirohanásba kezdett egy kínai gyárban az egyik, épp tesztelés alatt álló robot. Csodával határos...","id":"20250507_humanoid-robot-kinai-gyar-elszabadulas-teszt-rangatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77695354-335b-43d6-9349-fb089b30c248.jpg","index":0,"item":"8b643a08-2f0b-47a2-921a-0c75242dd1e1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250507_humanoid-robot-kinai-gyar-elszabadulas-teszt-rangatozas","timestamp":"2025. május. 07. 19:03","title":"Emberekre támadt egy humanoid robot tesztelés közben – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ötven évvel ezelőtt kezdték el gyártani az osztrák népautót, az olasz Fiat karosszériájával, grazi motorral szerelt Steyr-Puch 500-ast.
Szamócának hívtam piros színe után, nagyon szerettem. Kabrió volt, s amikor felálltam benne, úgy éreztem, mintha abroncsszoknya lenne rajtam - emlékezett vissza a HVG-nek egy korosabb bécsi asszony Steyr-Puch 500-as kisautójára, amelyhez az ötvenes években havi fizetésének közel tízszereséért, 24 ezer schilling körüli áron jutott hozzá. Egyike volt annak az 57 834 osztráknak, aki az 1957-1973 között gyártott kiskocsit megvette. A "Pucherlt", magyarán Puchocskát a Steyr-Puch és a licencadó olasz Fiat közti megállapodás alapján csak osztrák állampolgárok vásárolhatták, de azért került belőle külföldre is.
Az 50 esztendeje született Steyr-Puch 500-as története a második világháborúban kezdődött. Még javában dörögtek a fegyverek, amikor a grazi Puch cégnél dolgozó Wilhelm Rösche sziléziai mérnök - a háború utáni romeltakarítás szállítási igényeire gondolva - már azt tervezgette, hogy könnyű teherautókat, majd kisautókat kéne gyártani. Volt mire építeni: a céget 1889-ben kerékpárgyárként alapító Johann Puch a motorok után 1906-ban megkezdte az autók szériagyártását is a Graz-Thondorfban lévő üzemben. A termelés különösen az után futott fel, hogy a cég 1928-ban fuzionált a német Daimler leányvállalatával, az Austro-Daimlerrel, majd 1934-ben a felső-ausztriai Steyr városban működő kerékpár- és autógyárral, a Steyrrel, és Steyr-Daimler-Puch néven működött tovább.
A cég mindkét üzeme csúcsra járt a háború után. Steyrben gyártották a teherautókat, Grazban pedig a motorkerékpárokat - a személyautó-gyártás akkoriban nem volt időszerű. Rösche - akkor már műszaki igazgatóként - mégis szerződtette az ismert osztrák autótervező, Hans Ledwinke fiát, Erichet, aki neki is látott a kisautó megrajzolásának, az első változatoknál még teherautóra emlékeztető hátsó rakodórésszel. Számítása bevált. A gazdaság élénkülésével és az életszínvonal növekedésével lanyhult a motorkerékpárok iránti kereslet, és megnőtt az igény a személyautókra. A cég felmelegítette korábbi kapcsolatait a Fiattal, átvette az olasz gyár termékeinek importjogát, majd Steyr-Puch márkanév alatt hozzáláttak egyes Fiat-modellek összeszereléséhez.
Fiat 500-ba boxermotort (Oldaltörés)
1954-ben aztán - részben az ötletadó német Volkswagen mintájára - beindult az osztrák népautó hivatalos tervezése, a gyártás előkészítése. Százmillió schillingből modern szerelőcsarnokot építettek, de a drága beruházás elvitte az összes pénzt, s önálló karosszéria készítésére már nem futotta. Az olasz kapcsolatot felhasználva ezért átvették az olaszok által cinquecentónak nevezett és hamar népszerűvé vált, 1957 júliusában debütált - az idén felélesztett (HVG, 2007. július 7.) - Fiat 500-as nyers karosszériáját, amelybe saját gyártású négyütemű, kéthengeres boxermotort építettek. A torinóinál fürgébb - és hátul valamivel tágasabb - kisautó hegymenetben is szökellt, ki is érdemelte a Zerge becenevet. Az 1957. szeptember 30-án bemutatott első változat 16 lóerős volt, később a motor 40 lóerősre izmosodott. Az első években kizárólag nyitható szövettetővel készült, majd megjelent a sportváltozat kemény tetővel, a kicsit nagyobb 650-es, a kétféle 700-as, a kombi, az 1967-ben piacra dobott új 500-as vagy az 500 S jelű modell. Nemcsak a lakosság kedvelte, bekerült a közszolgáltatásba is, az autóklub például sárga angyalként futkározott vele, az óránként 140 kilométeres sebességre képes változat pedig a rendőrség számára készült.
Tízéves korában fiatalításon ment keresztül, megfordították például az öngyilkosnak nevezett, elölről nyíló ajtót (az olaszok már 1965-ben végrehajtották ezt a módosítást). A kezdetben 24 ezer, később 32 ezer schillingért árult járgány a hasonlóképpen legendássá vált Citroen 2CV-nél és a Renault 4-esnél is olcsóbb volt, a VW Bogara pedig 30 százalékkal került többe.
Az ausztriai jólét növekedése nyomán lanyhult a népautó iránti érdeklődés. 1972-ben felváltotta a Puch-motorral szerelt Fiat 126-os, 1975-ben pedig a projekt végleg lezárult. A rajongás azonban nem szűnt meg, Grazban múzeumot kapott a kisautó, Ausztriában és több európai országban - így Magyarországon is - működik Steyr-Puch-klub. Ma is élénk az érdeklődés a jó állapotú, kultikussá vált autók és alkatrészeik iránt, egy-egy szebb járgányért akár 15-20 ezer eurót is megadnak.
Január másodikán éjfélkor zárul az a szavazás, amelyen olvasóink eldönthetik, hogy a 2007-ben az Autómenedzser.hu autós portálon tesztelt autók közül melyik tetszett nekik a legjobban. Nyolc kategóriában - prémium kisautó, családi egyterű, céges autó, prémium üzleti autó, szabadidő-autó, terepjáró, kompakt sportkocsik és álomautók - szavazhatnak az év tesztautójára. Önnek melyik kellene?
Egyelőre sok a találgatás, milyen pápa is lesz XIV. Leó, de azért messze nem sötét ló, jó néhány kardinális kérdésben pontosan tudni lehet, hol is áll. Gyorsreakciók a világlapokból.