Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.","shortLead":"A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.","id":"20241126_donald-trump-usa-vam-kina-mexiko-kanada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435.jpg","index":0,"item":"40e707f5-e6df-4b64-b94b-277faffeac63","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_donald-trump-usa-vam-kina-mexiko-kanada","timestamp":"2024. november. 26. 05:31","title":"Donald Trump már az első hivatali napján vámokat vetne ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfad9afc-66ed-4947-b721-121bbc2cef91","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Demeter Szilárd ismét mert nagyot álmodni: a fél éve összevont, hat múzeumból álló Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ 2,5-3 milliárd forintot kér fizetésemelésre és 150-200 milliárdot ingatlanfejlesztésre.","shortLead":"Demeter Szilárd ismét mert nagyot álmodni: a fél éve összevont, hat múzeumból álló Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi...","id":"20241125_Attila-kiallitas-es-Rozsa-Sandor-plussbaba-bemutatkozott-a-Demeter-Szilard-Kozgyujtemenyi-Kozpontja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfad9afc-66ed-4947-b721-121bbc2cef91.jpg","index":0,"item":"e6181649-883e-422c-9e1e-36e34cd664f8","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_Attila-kiallitas-es-Rozsa-Sandor-plussbaba-bemutatkozott-a-Demeter-Szilard-Kozgyujtemenyi-Kozpontja","timestamp":"2024. november. 25. 17:07","title":"Attila-kiállítás és Rózsa Sándor-plüssbaba – bemutatkozott Demeter Szilárd múzeumkombinátja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"97fc49d2-54e4-4677-936e-05abc839b5a0","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Scheiring, aki az LMP, majd a Párbeszéd országgyűlési képviselője volt, és aki jelenleg a Georgetowni Egyetem katari kampuszán tanít, azt írja a Politicón, hogy ha valaki le akarja fékezni az autokrácia gépezetét, annak először meg kell értenie az egész konstrukció működését. A politikatudós szerint a magyarországi példa legfontosabb tanulsága, hogy a demokráciát nem azzal kell védeni, hogy beszélünk róla, hanem azzal, hogy megvédjük az embereket.","shortLead":"Scheiring, aki az LMP, majd a Párbeszéd országgyűlési képviselője volt, és aki jelenleg a Georgetowni Egyetem katari...","id":"20241125_politico-scheiring-gabor-orban-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/97fc49d2-54e4-4677-936e-05abc839b5a0.jpg","index":0,"item":"227d672e-efa0-4833-87b2-af5d28a5579a","keywords":null,"link":"/360/20241125_politico-scheiring-gabor-orban-trump","timestamp":"2024. november. 25. 15:05","title":"Scheiring Gábor a Politicóban: Láttam, mit csinált Orbán, ezért tudom, hogyan kell megállítani Trumpot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a08e151-5857-4ad2-80db-142e2f6429d4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Magdi anyus is beugrik majd egy kicsit, hogy nosztalgiázzanak egy jót a párok megmérettetései között.","shortLead":"Magdi anyus is beugrik majd egy kicsit, hogy nosztalgiázzanak egy jót a párok megmérettetései között.","id":"20241126_Szappanoperabol-valosagshowba-a-Baratok-kozt-sztarjai-erkeznek-a-Nyero-Paros-kulonkiadasaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a08e151-5857-4ad2-80db-142e2f6429d4.jpg","index":0,"item":"98630136-f4b1-40cc-80da-68dbd8ce900e","keywords":null,"link":"/kultura/20241126_Szappanoperabol-valosagshowba-a-Baratok-kozt-sztarjai-erkeznek-a-Nyero-Paros-kulonkiadasaba","timestamp":"2024. november. 26. 14:54","title":"A Barátok közt sztárjai érkeznek a Nyerő Páros különkiadásába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","shortLead":"Az utasok el tudták hagyni a vágányon ragadt járművet.","id":"20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4ce4870d-6667-4825-9823-833bd826d8f4.jpg","index":0,"item":"36f9b997-175d-455a-a032-8a61ed70f9a0","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_vonat-vasut-auto-almasfuzito-komarom","timestamp":"2024. november. 26. 06:45","title":"Két irányból két vonat szakított szét egy sínen ragadt autót Komáromnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik. Szerzőnk nemrég települt át Budapestről egy vidéki kisvárosba, ami egy új autó beszerzését is szükségessé tette számukra. Szubjektív beszámoló az autóválasztás szempontjairól és az első tapasztalatokról.","shortLead":"A fővárosból vidékre költözés alaposan átformálja egy család életét, ez pedig a közlekedés terén is megmutatkozik...","id":"20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/005e4d6d-9aa8-4084-ac5b-2000c71982a3.jpg","index":0,"item":"65daad25-ca10-497c-af7e-949413a19a1c","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241125_fordmagyarorszag_Uj-Ford-Kuga-miert-jo-dontes-egy-full-hibrid","timestamp":"2024. november. 26. 11:30","title":"Új Ford Kuga: miért jó döntés egy full-hibrid?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"4efb8ef8-5b27-4fa6-b77f-7785ce24a31a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A komplexum jövőre nyithat meg, állami támogatásból épül.","shortLead":"A komplexum jövőre nyithat meg, állami támogatásból épül.","id":"20241125_atlatszo-mtk-sportpark-deutsch-tamas-ketmilliard-forint","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4efb8ef8-5b27-4fa6-b77f-7785ce24a31a.jpg","index":0,"item":"25d493e5-c8ee-4ea7-80a3-6494d1c15e62","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241125_atlatszo-mtk-sportpark-deutsch-tamas-ketmilliard-forint","timestamp":"2024. november. 25. 08:19","title":"Átlátszó: Másfél év alatt kétmilliárd forinttal ugrott meg az MTK Sportpark építési költsége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4588dfd4-5b6f-4410-9c60-b64bf12b63ba","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Különvélemény című filmre emlékeztet az az új funkció, amellyel a felhasználók fájlokat oszthatnak meg két Huawei-eszköz között.","shortLead":"A Különvélemény című filmre emlékeztet az az új funkció, amellyel a felhasználók fájlokat oszthatnak meg két...","id":"20241126_huawei-gesztusvezerelt-fajlmegosztas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4588dfd4-5b6f-4410-9c60-b64bf12b63ba.jpg","index":0,"item":"69b68e86-fe68-4c9e-9f33-9587fe06d173","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_huawei-gesztusvezerelt-fajlmegosztas-video","timestamp":"2024. november. 26. 11:03","title":"Más fájlmegosztás jön a mobilokra, meg sem kell hozzá érinteni a telefont – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ötven évvel ezelőtt kezdték el gyártani az osztrák népautót, az olasz Fiat karosszériájával, grazi motorral szerelt Steyr-Puch 500-ast.
Szamócának hívtam piros színe után, nagyon szerettem. Kabrió volt, s amikor felálltam benne, úgy éreztem, mintha abroncsszoknya lenne rajtam - emlékezett vissza a HVG-nek egy korosabb bécsi asszony Steyr-Puch 500-as kisautójára, amelyhez az ötvenes években havi fizetésének közel tízszereséért, 24 ezer schilling körüli áron jutott hozzá. Egyike volt annak az 57 834 osztráknak, aki az 1957-1973 között gyártott kiskocsit megvette. A "Pucherlt", magyarán Puchocskát a Steyr-Puch és a licencadó olasz Fiat közti megállapodás alapján csak osztrák állampolgárok vásárolhatták, de azért került belőle külföldre is.
Az 50 esztendeje született Steyr-Puch 500-as története a második világháborúban kezdődött. Még javában dörögtek a fegyverek, amikor a grazi Puch cégnél dolgozó Wilhelm Rösche sziléziai mérnök - a háború utáni romeltakarítás szállítási igényeire gondolva - már azt tervezgette, hogy könnyű teherautókat, majd kisautókat kéne gyártani. Volt mire építeni: a céget 1889-ben kerékpárgyárként alapító Johann Puch a motorok után 1906-ban megkezdte az autók szériagyártását is a Graz-Thondorfban lévő üzemben. A termelés különösen az után futott fel, hogy a cég 1928-ban fuzionált a német Daimler leányvállalatával, az Austro-Daimlerrel, majd 1934-ben a felső-ausztriai Steyr városban működő kerékpár- és autógyárral, a Steyrrel, és Steyr-Daimler-Puch néven működött tovább.
A cég mindkét üzeme csúcsra járt a háború után. Steyrben gyártották a teherautókat, Grazban pedig a motorkerékpárokat - a személyautó-gyártás akkoriban nem volt időszerű. Rösche - akkor már műszaki igazgatóként - mégis szerződtette az ismert osztrák autótervező, Hans Ledwinke fiát, Erichet, aki neki is látott a kisautó megrajzolásának, az első változatoknál még teherautóra emlékeztető hátsó rakodórésszel. Számítása bevált. A gazdaság élénkülésével és az életszínvonal növekedésével lanyhult a motorkerékpárok iránti kereslet, és megnőtt az igény a személyautókra. A cég felmelegítette korábbi kapcsolatait a Fiattal, átvette az olasz gyár termékeinek importjogát, majd Steyr-Puch márkanév alatt hozzáláttak egyes Fiat-modellek összeszereléséhez.
Fiat 500-ba boxermotort (Oldaltörés)
1954-ben aztán - részben az ötletadó német Volkswagen mintájára - beindult az osztrák népautó hivatalos tervezése, a gyártás előkészítése. Százmillió schillingből modern szerelőcsarnokot építettek, de a drága beruházás elvitte az összes pénzt, s önálló karosszéria készítésére már nem futotta. Az olasz kapcsolatot felhasználva ezért átvették az olaszok által cinquecentónak nevezett és hamar népszerűvé vált, 1957 júliusában debütált - az idén felélesztett (HVG, 2007. július 7.) - Fiat 500-as nyers karosszériáját, amelybe saját gyártású négyütemű, kéthengeres boxermotort építettek. A torinóinál fürgébb - és hátul valamivel tágasabb - kisautó hegymenetben is szökellt, ki is érdemelte a Zerge becenevet. Az 1957. szeptember 30-án bemutatott első változat 16 lóerős volt, később a motor 40 lóerősre izmosodott. Az első években kizárólag nyitható szövettetővel készült, majd megjelent a sportváltozat kemény tetővel, a kicsit nagyobb 650-es, a kétféle 700-as, a kombi, az 1967-ben piacra dobott új 500-as vagy az 500 S jelű modell. Nemcsak a lakosság kedvelte, bekerült a közszolgáltatásba is, az autóklub például sárga angyalként futkározott vele, az óránként 140 kilométeres sebességre képes változat pedig a rendőrség számára készült.
Tízéves korában fiatalításon ment keresztül, megfordították például az öngyilkosnak nevezett, elölről nyíló ajtót (az olaszok már 1965-ben végrehajtották ezt a módosítást). A kezdetben 24 ezer, később 32 ezer schillingért árult járgány a hasonlóképpen legendássá vált Citroen 2CV-nél és a Renault 4-esnél is olcsóbb volt, a VW Bogara pedig 30 százalékkal került többe.
Az ausztriai jólét növekedése nyomán lanyhult a népautó iránti érdeklődés. 1972-ben felváltotta a Puch-motorral szerelt Fiat 126-os, 1975-ben pedig a projekt végleg lezárult. A rajongás azonban nem szűnt meg, Grazban múzeumot kapott a kisautó, Ausztriában és több európai országban - így Magyarországon is - működik Steyr-Puch-klub. Ma is élénk az érdeklődés a jó állapotú, kultikussá vált autók és alkatrészeik iránt, egy-egy szebb járgányért akár 15-20 ezer eurót is megadnak.
Január másodikán éjfélkor zárul az a szavazás, amelyen olvasóink eldönthetik, hogy a 2007-ben az Autómenedzser.hu autós portálon tesztelt autók közül melyik tetszett nekik a legjobban. Nyolc kategóriában - prémium kisautó, családi egyterű, céges autó, prémium üzleti autó, szabadidő-autó, terepjáró, kompakt sportkocsik és álomautók - szavazhatnak az év tesztautójára. Önnek melyik kellene?