Nagyon várja a világ a bombahíreket a kis, modulárisan építhető atomerőművekről
A kis atomerőművek ígéreteiről szóló nemzetközi várakozások fokozódnak, így logikus, hogy a hazai kutatók is foglalkoznak a témával.
Ötven évvel ezelőtt kezdték el gyártani az osztrák népautót, az olasz Fiat karosszériájával, grazi motorral szerelt Steyr-Puch 500-ast.
Az 50 esztendeje született Steyr-Puch 500-as története a második világháborúban kezdődött. Még javában dörögtek a fegyverek, amikor a grazi Puch cégnél dolgozó Wilhelm Rösche sziléziai mérnök - a háború utáni romeltakarítás szállítási igényeire gondolva - már azt tervezgette, hogy könnyű teherautókat, majd kisautókat kéne gyártani. Volt mire építeni: a céget 1889-ben kerékpárgyárként alapító Johann Puch a motorok után 1906-ban megkezdte az autók szériagyártását is a Graz-Thondorfban lévő üzemben. A termelés különösen az után futott fel, hogy a cég 1928-ban fuzionált a német Daimler leányvállalatával, az Austro-Daimlerrel, majd 1934-ben a felső-ausztriai Steyr városban működő kerékpár- és autógyárral, a Steyrrel, és Steyr-Daimler-Puch néven működött tovább.
Tízéves korában fiatalításon ment keresztül, megfordították például az öngyilkosnak nevezett, elölről nyíló ajtót (az olaszok már 1965-ben végrehajtották ezt a módosítást). A kezdetben 24 ezer, később 32 ezer schillingért árult járgány a hasonlóképpen legendássá vált Citroen 2CV-nél és a Renault 4-esnél is olcsóbb volt, a VW Bogara pedig 30 százalékkal került többe.
Az ausztriai jólét növekedése nyomán lanyhult a népautó iránti érdeklődés. 1972-ben felváltotta a Puch-motorral szerelt Fiat 126-os, 1975-ben pedig a projekt végleg lezárult. A rajongás azonban nem szűnt meg, Grazban múzeumot kapott a kisautó, Ausztriában és több európai országban - így Magyarországon is - működik Steyr-Puch-klub. Ma is élénk az érdeklődés a jó állapotú, kultikussá vált autók és alkatrészeik iránt, egy-egy szebb járgányért akár 15-20 ezer eurót is megadnak.
FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS
A kis atomerőművek ígéreteiről szóló nemzetközi várakozások fokozódnak, így logikus, hogy a hazai kutatók is foglalkoznak a témával.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
A Tisza elnöke Szabó Tündére utalva reagált a Róka Rékáról szóló hírekre.
Sokan sérelmezik, hogy nehezen pótolható embereket szakembereket küldtek el, ráadásul mindezt több hónap alatt, így nem kellett csoportos létszámleépítést sem bejelenteni.
A humorista szerint a miniszterelnök hazudik, amikor azt mondja, hogy számíthatnak rá a kárpátaljai magyarok.