Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f67966cd-d7d7-43bd-8957-eebeb1f9376a","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"Pulcsi, kábel, növény, bútor. Mindegy, hogy melyik, ha a macska megrágja, az rendkívül bosszantó, és még veszélyes is lehet. De miért vetemedik erre, és mit lehet tenni azért, hogy ne csinálja?","shortLead":"Pulcsi, kábel, növény, bútor. Mindegy, hogy melyik, ha a macska megrágja, az rendkívül bosszantó, és még veszélyes is...","id":"20250227_a-macska-ragja-a-kabelt-novenyt-ruhat-megoldas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f67966cd-d7d7-43bd-8957-eebeb1f9376a.jpg","index":0,"item":"1ef7b7de-8a30-4181-bb2c-a3029c36498b","keywords":null,"link":"/elet/20250227_a-macska-ragja-a-kabelt-novenyt-ruhat-megoldas","timestamp":"2025. február. 27. 04:31","title":"A macskám mindent megrág – mit tehetek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b442cdb-f05d-4f5d-8f4f-127a54d12f7d","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A sportot körülvevő környezet megmérgezi a lényeget, amiről a futball szólna: magát a játékot.","shortLead":"A sportot körülvevő környezet megmérgezi a lényeget, amiről a futball szólna: magát a játékot.","id":"20250228_Neymar-Santos-brazil-valogatott-karrier-szogletgol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b442cdb-f05d-4f5d-8f4f-127a54d12f7d.jpg","index":0,"item":"08013490-deef-4b95-af58-53a7c1c6a5ac","keywords":null,"link":"/sport/20250228_Neymar-Santos-brazil-valogatott-karrier-szogletgol","timestamp":"2025. február. 28. 05:10","title":"Neymar karrierje csak egy dolgot bizonyít","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a5b504f-524c-4ac7-8899-3302bca1494b","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Ne mondjuk, kérdezzük! Egyebek mellett ez is szerepel Steven Bartlett brit befektetési és marketingszakember alapelvei között. Az üzletemberként és podcast-házigazdaként is sikeres vállalkozó gondolatai hasznosak lehetnek azoknak is, akik önmagukon akarnak változtatni, és azoknak is, akik az üzleti életben szeretnének jobban boldogulni.","shortLead":"Ne mondjuk, kérdezzük! Egyebek mellett ez is szerepel Steven Bartlett brit befektetési és marketingszakember alapelvei...","id":"20250228_A-vilaghiru-milliardos-szerint-a-tetteink-beszelnek-helyettunk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a5b504f-524c-4ac7-8899-3302bca1494b.jpg","index":0,"item":"b66b9bde-1f71-41f7-a7cc-d93ec6472b25","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250228_A-vilaghiru-milliardos-szerint-a-tetteink-beszelnek-helyettunk","timestamp":"2025. február. 28. 08:40","title":"A világhírű milliárdos szerint a tetteink beszélnek helyettünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bizarr hiba ütötte fel a fejét az Instagramon: a platform elkezdte elárasztani a felhasználókat olyan Reels-videókkal, melyeket általában okkal nem emel ki a platform algoritmusa.","shortLead":"Bizarr hiba ütötte fel a fejét az Instagramon: a platform elkezdte elárasztani a felhasználókat olyan Reels-videókkal...","id":"20250227_meta-instagram-reels-eroszakos-szexualis-videok-algoritmus-ajanlas-hiba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fc81f3-4948-4162-bf9c-60e91e13cd97.jpg","index":0,"item":"369b497e-e410-469d-b76d-9049c4f4fa16","keywords":null,"link":"/tudomany/20250227_meta-instagram-reels-eroszakos-szexualis-videok-algoritmus-ajanlas-hiba","timestamp":"2025. február. 27. 11:03","title":"Erőszakos és szexuális videók árasztották el az Instagramot, a Meta is megszólalt az ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48506c9d-4046-4983-a41e-034b6f1a449c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai repterek több mint 90 százalékán nincs elég légiirányító.","shortLead":"Az amerikai repterek több mint 90 százalékán nincs elég légiirányító.","id":"20250227_elon-musk-nyugdijas-legiiranyitok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48506c9d-4046-4983-a41e-034b6f1a449c.jpg","index":0,"item":"654afd17-64bb-4328-be1b-119b9554dd55","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250227_elon-musk-nyugdijas-legiiranyitok","timestamp":"2025. február. 27. 21:22","title":"Elon Musk a nyugdíjas légiirányítóknak könyörög, hogy menjenek vissza dolgozni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a77a6446-2dfb-488e-bf2e-42886fc54718","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hogyan érjük el, hogy egy üzenet ne csak eljusson a közönséghez, hanem valóban értő fülekre találjon? Milyen kommunikációs stratégiák segíthetnek abban, hogy a véleményformálás ne váljon manipulációvá? Ezekről a témákról beszélgetünk a HVG Címlapsztori márciusi rendezvényén az Eötvös10 Művelődési Házban.","shortLead":"Hogyan érjük el, hogy egy üzenet ne csak eljusson a közönséghez, hanem valóban értő fülekre találjon? Milyen...","id":"20250227_Kozossegepites-es-reklam-gyuloletkeltes-kozben-HVG-Cimlapsztori-Geszti-Peterrel-Radnai-Markkal-es-Papp-Reka-Kingaval","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a77a6446-2dfb-488e-bf2e-42886fc54718.jpg","index":0,"item":"ae27edf0-1245-4588-a135-cae35f812502","keywords":null,"link":"/itthon/20250227_Kozossegepites-es-reklam-gyuloletkeltes-kozben-HVG-Cimlapsztori-Geszti-Peterrel-Radnai-Markkal-es-Papp-Reka-Kingaval","timestamp":"2025. február. 27. 11:04","title":"Közösségépítés és reklám gyűlöletkeltés közben? HVG Címlapsztori Geszti Péterrel, Radnai Márkkal és Papp Réka Kingával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"gazdasag","description":"„Nem biztos, hogy tetszik nekem, de rendben van” – mondta Trump Keir Starmer tárgyalási stílusáról.","shortLead":"„Nem biztos, hogy tetszik nekem, de rendben van” – mondta Trump Keir Starmer tárgyalási stílusáról.","id":"20250228_trump-starmer-washington-targyalas-vammentesseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8.jpg","index":0,"item":"99a402b5-8da6-44fe-8cc7-5726d6d82c4c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250228_trump-starmer-washington-targyalas-vammentesseg","timestamp":"2025. február. 28. 05:27","title":"Donald Trump kemény tárgyalópartnernek nevezte a brit miniszterelnököt és vámmentességet is kilátásba helyezett Nagy-Britanniának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8372f9ef-0973-425d-8712-39707d317bab","c_author":"Cabrera Martin","category":"kultura","description":"Már csak pár alkalommal játsszák a Kultúrbrigád egyik legerősebb darabját, az értékvesztett versenysportolók életét testközelből bemutató Holtversenyt. A színdarab látlelet arról, hová vezet, ha összezárunk egy csapat traumatizált fiatalt, és rájuk erőltetünk némi teljesítménykényszert. Az előadás nemcsak a szülők, hanem a társadalom kollektív felelősségéről is kemény kérdéseket tesz fel. Kritika. ","shortLead":"Már csak pár alkalommal játsszák a Kultúrbrigád egyik legerősebb darabját, az értékvesztett versenysportolók életét...","id":"20250228_holtverseny-totth-benedek-kulturbrigad-juranyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8372f9ef-0973-425d-8712-39707d317bab.jpg","index":0,"item":"cb3d26e0-ac9c-4d02-b6b4-bdeb208f6ea9","keywords":null,"link":"/kultura/20250228_holtverseny-totth-benedek-kulturbrigad-juranyi","timestamp":"2025. február. 28. 18:00","title":"„Ússzál tovább fiam, akkor is, ha beledöglesz!” – avagy Magyarország még a Holtversenyt is képes elveszíteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ötven évvel ezelőtt kezdték el gyártani az osztrák népautót, az olasz Fiat karosszériájával, grazi motorral szerelt Steyr-Puch 500-ast.
Szamócának hívtam piros színe után, nagyon szerettem. Kabrió volt, s amikor felálltam benne, úgy éreztem, mintha abroncsszoknya lenne rajtam - emlékezett vissza a HVG-nek egy korosabb bécsi asszony Steyr-Puch 500-as kisautójára, amelyhez az ötvenes években havi fizetésének közel tízszereséért, 24 ezer schilling körüli áron jutott hozzá. Egyike volt annak az 57 834 osztráknak, aki az 1957-1973 között gyártott kiskocsit megvette. A "Pucherlt", magyarán Puchocskát a Steyr-Puch és a licencadó olasz Fiat közti megállapodás alapján csak osztrák állampolgárok vásárolhatták, de azért került belőle külföldre is.
Az 50 esztendeje született Steyr-Puch 500-as története a második világháborúban kezdődött. Még javában dörögtek a fegyverek, amikor a grazi Puch cégnél dolgozó Wilhelm Rösche sziléziai mérnök - a háború utáni romeltakarítás szállítási igényeire gondolva - már azt tervezgette, hogy könnyű teherautókat, majd kisautókat kéne gyártani. Volt mire építeni: a céget 1889-ben kerékpárgyárként alapító Johann Puch a motorok után 1906-ban megkezdte az autók szériagyártását is a Graz-Thondorfban lévő üzemben. A termelés különösen az után futott fel, hogy a cég 1928-ban fuzionált a német Daimler leányvállalatával, az Austro-Daimlerrel, majd 1934-ben a felső-ausztriai Steyr városban működő kerékpár- és autógyárral, a Steyrrel, és Steyr-Daimler-Puch néven működött tovább.
A cég mindkét üzeme csúcsra járt a háború után. Steyrben gyártották a teherautókat, Grazban pedig a motorkerékpárokat - a személyautó-gyártás akkoriban nem volt időszerű. Rösche - akkor már műszaki igazgatóként - mégis szerződtette az ismert osztrák autótervező, Hans Ledwinke fiát, Erichet, aki neki is látott a kisautó megrajzolásának, az első változatoknál még teherautóra emlékeztető hátsó rakodórésszel. Számítása bevált. A gazdaság élénkülésével és az életszínvonal növekedésével lanyhult a motorkerékpárok iránti kereslet, és megnőtt az igény a személyautókra. A cég felmelegítette korábbi kapcsolatait a Fiattal, átvette az olasz gyár termékeinek importjogát, majd Steyr-Puch márkanév alatt hozzáláttak egyes Fiat-modellek összeszereléséhez.
Fiat 500-ba boxermotort (Oldaltörés)
1954-ben aztán - részben az ötletadó német Volkswagen mintájára - beindult az osztrák népautó hivatalos tervezése, a gyártás előkészítése. Százmillió schillingből modern szerelőcsarnokot építettek, de a drága beruházás elvitte az összes pénzt, s önálló karosszéria készítésére már nem futotta. Az olasz kapcsolatot felhasználva ezért átvették az olaszok által cinquecentónak nevezett és hamar népszerűvé vált, 1957 júliusában debütált - az idén felélesztett (HVG, 2007. július 7.) - Fiat 500-as nyers karosszériáját, amelybe saját gyártású négyütemű, kéthengeres boxermotort építettek. A torinóinál fürgébb - és hátul valamivel tágasabb - kisautó hegymenetben is szökellt, ki is érdemelte a Zerge becenevet. Az 1957. szeptember 30-án bemutatott első változat 16 lóerős volt, később a motor 40 lóerősre izmosodott. Az első években kizárólag nyitható szövettetővel készült, majd megjelent a sportváltozat kemény tetővel, a kicsit nagyobb 650-es, a kétféle 700-as, a kombi, az 1967-ben piacra dobott új 500-as vagy az 500 S jelű modell. Nemcsak a lakosság kedvelte, bekerült a közszolgáltatásba is, az autóklub például sárga angyalként futkározott vele, az óránként 140 kilométeres sebességre képes változat pedig a rendőrség számára készült.
Tízéves korában fiatalításon ment keresztül, megfordították például az öngyilkosnak nevezett, elölről nyíló ajtót (az olaszok már 1965-ben végrehajtották ezt a módosítást). A kezdetben 24 ezer, később 32 ezer schillingért árult járgány a hasonlóképpen legendássá vált Citroen 2CV-nél és a Renault 4-esnél is olcsóbb volt, a VW Bogara pedig 30 százalékkal került többe.
Az ausztriai jólét növekedése nyomán lanyhult a népautó iránti érdeklődés. 1972-ben felváltotta a Puch-motorral szerelt Fiat 126-os, 1975-ben pedig a projekt végleg lezárult. A rajongás azonban nem szűnt meg, Grazban múzeumot kapott a kisautó, Ausztriában és több európai országban - így Magyarországon is - működik Steyr-Puch-klub. Ma is élénk az érdeklődés a jó állapotú, kultikussá vált autók és alkatrészeik iránt, egy-egy szebb járgányért akár 15-20 ezer eurót is megadnak.
Január másodikán éjfélkor zárul az a szavazás, amelyen olvasóink eldönthetik, hogy a 2007-ben az Autómenedzser.hu autós portálon tesztelt autók közül melyik tetszett nekik a legjobban. Nyolc kategóriában - prémium kisautó, családi egyterű, céges autó, prémium üzleti autó, szabadidő-autó, terepjáró, kompakt sportkocsik és álomautók - szavazhatnak az év tesztautójára. Önnek melyik kellene?