Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952","c_author":"Karafiáth Orsolya","category":"360","description":"Sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Karafiáth Orsolyának most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: Einstand, érdekes, sajtháború, kéknyelv, életjel.","shortLead":"Sorozatunkhoz négy írót kértünk fel, öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet...","id":"20250420_Az-en-hetem-Karafiath-Orsolya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/575246b4-1d1e-4545-aa13-a6a56ef6b952.jpg","index":0,"item":"2e45fa03-6c92-4e4c-bb43-eadba4e623b5","keywords":null,"link":"/360/20250420_Az-en-hetem-Karafiath-Orsolya","timestamp":"2025. április. 20. 17:30","title":"Az én hetem Karafiáth Orsolyával: Rogán, az Erkölcsös, netán Rogán, a Feddhetetlen?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A helyiek attól tartanak, hogy a vadállatok széthordhatják a ragadós száj- és körömfájás vírust.","shortLead":"A helyiek attól tartanak, hogy a vadállatok széthordhatják a ragadós száj- és körömfájás vírust.","id":"20250420_Meg-nincs-kesz-a-kerites-a-peresztegi-dogtemeto-korul-katonak-figyelik-nehogy-vadallat-jusson-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30c2edc7-ec86-4d91-9c0a-ea09b2192909.jpg","index":0,"item":"0fa9e239-49e1-4d6c-be9b-3bd3abfe42b2","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Meg-nincs-kesz-a-kerites-a-peresztegi-dogtemeto-korul-katonak-figyelik-nehogy-vadallat-jusson-be","timestamp":"2025. április. 20. 09:34","title":"Még nincs kész a kerítés a peresztegi dögtemető körül, katonák figyelik, nehogy vadállat jusson be","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbff58b7-0c27-4b7d-b41a-eb2dee95ce00","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Amióta nem a szülők és az óvoda közös döntése, iskolába menjen vagy az óvodában maradjon egy hatéves, sokkal több gyerek kénytelen megismételni az első osztályt.","shortLead":"Amióta nem a szülők és az óvoda közös döntése, iskolába menjen vagy az óvodában maradjon egy hatéves, sokkal több...","id":"20250419_iskola-evismetlo-elsos-iskolaerett","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbff58b7-0c27-4b7d-b41a-eb2dee95ce00.jpg","index":0,"item":"877f3a45-c67c-49fd-990f-f57e9c01643d","keywords":null,"link":"/elet/20250419_iskola-evismetlo-elsos-iskolaerett","timestamp":"2025. április. 19. 13:11","title":"Az első osztályosok között a legtöbb az évismétlő, 4,5 százalékuk kezdi újra az elsőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy egyharmada folyamatosan szenved a rossz alvás, vagy éppen az álmatlanság kellemetlen tüneteitől. Az alvászavarral kapcsolatban számos tévhit tartja magát a köztudatban, amelyeket csokorba gyűjtöttünk. ","shortLead":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy...","id":"20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3.jpg","index":0,"item":"f66effe3-602c-49a5-a844-56f07582123e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","timestamp":"2025. április. 19. 11:30","title":"„Iszom egy pohár bort, és beájulok a tévé előtt\" – 10 tévhit az alvászavarról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"470979b7-d4e1-40a0-9a84-ecd3364243a6","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A cél kiemelten a ragadós száj- és körömfájás továbbterjedésének megállítása.","shortLead":"A cél kiemelten a ragadós száj- és körömfájás továbbterjedésének megállítása.","id":"20250420_Matol-az-orszag-osszes-allatarto-telepen-listat-kell-vezetni-a-ki--es-belepo-emberekrol-es-autokrol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/470979b7-d4e1-40a0-9a84-ecd3364243a6.jpg","index":0,"item":"a97204ae-ff95-4381-92d3-38ed9e0d9e01","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Matol-az-orszag-osszes-allatarto-telepen-listat-kell-vezetni-a-ki--es-belepo-emberekrol-es-autokrol","timestamp":"2025. április. 20. 15:07","title":"Mától az ország összes állattartó telepén listát kell vezetni a ki- és belépő emberekről és autókról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet inkasszózta. ","shortLead":"Az állam erre az évre 89 milliárd forint szolidaritási hozzájárulást követel Budapesttől, az első részletet...","id":"20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/17d4f826-adf4-4275-84b9-f876706a5ff1.jpg","index":0,"item":"dd19c4cf-335c-4ab0-b175-0792fdb4892b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250419_fovarosi-onkormanyzat-koltsegvetes-hiany-folyoszamlahitel-szolidaritasi-hozzajarulas","timestamp":"2025. április. 19. 14:28","title":"31 milliárdos mínuszba csúszott, őszig folyószámlahitelből gazdálkodik a főváros","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak kezelhetetlen gyerekek lennének, esetenként úgy viselkednek a chatbotok. Ha hazugságon kapva, fegyelmezni próbálják őket, még rosszabb lesz a helyzet.","shortLead":"Mintha csak kezelhetetlen gyerekek lennének, esetenként úgy viselkednek a chatbotok. Ha hazugságon kapva, fegyelmezni...","id":"20250420_openai-mesterseges-intelligencia-hazugsagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e1f1c94-2167-4359-88c3-28d422ed0975.jpg","index":0,"item":"948c3f89-d327-4490-9003-834fa6955c54","keywords":null,"link":"/tudomany/20250420_openai-mesterseges-intelligencia-hazugsagok","timestamp":"2025. április. 20. 10:03","title":"Hazudik a mesterséges intelligencia, de nagyobb baj, hogy nem tudják fegyelmezni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2868d6a8-1234-438a-ad9a-af9b3f64ff78","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A férfit előbb egy taxi, majd egy busz is majdnem elütötte.","shortLead":"A férfit előbb egy taxi, majd egy busz is majdnem elütötte.","id":"20250419_baleset-egykereku-taxi-bajcsy-zsilinszky-ut-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2868d6a8-1234-438a-ad9a-af9b3f64ff78.jpg","index":0,"item":"3cbbc53e-6e21-45c5-b248-d53ae9364142","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_baleset-egykereku-taxi-bajcsy-zsilinszky-ut-video","timestamp":"2025. április. 19. 17:53","title":"Centiken múlt az élete egy férfinak, aki egykerekűvel hajtott át a Bajcsy-Zsilinszky úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Falk és a TomTom mobil navigációs készülékei a naptól, napszaktól és időponttól függően különböző utakon juttatják az autóst célba. Valóban ennyire intelligensek?
Az új navigációs készülékeket több kiegészítő funkcióval, valósághű térkép-megjelenítéssel és gyorsabb útvonaltervezéssel szerelték fel. A csökkenő árak ellenére az elmúlt években jobbak lettek a navigációs rendszerek. Egy betegségtől azonban még mindig szenved az összes rendszer, függetlenül attól, hogy drága beépített rendszerről, vagy olcsóbb utólag beszerelhető rendszerről van szó: az ajánlott útvonalak fix matematikai számolásokon alapulnak, a forgalmi helyzetet nem veszik figyelembe. A valóságban azonban sokat számít, hogy az útvonalon a hétfő reggeli csúcsforgalomban vagy egy vasárnap délutánon autózunk.
A forgalmi dugót jelző TMC rendszer, amivel a legtöbb készülék már rendelkezik, sem jelent különösebb segítséget, mivel a városokban egyáltalán nem, városon kívül pedig tökéletesen működik. A TomTom és a Falk az ún. IQRoutes segítségével olyan funkciót vezetett be, amivel a hét napjától vagy a napszaktól függően különböző útvonalakon juthatunk el a célig. A készülék tudása bővíthető. Ugyanúgy működik, mintha egy helybéli lakos ülne mellettünk, és a helyismeretével próbáljuk meg elkerülni a nagyobb dugókat. A TomTom tovább optimalizálta az útvonalvezetést: Vodafone-nal együttműködve folyamatos anonimizált mozgásprofilokat analizál az autóban lévő mobilon keresztül és ezt használja forgalom-előrejelzésre.
A GO 940 Live-ba beépített drótnélküli modul fogadja az ún. HD-Traffic adatokat és hárompercenként aktualizálja az útvonaltervezést. A teszt során a HD-Traffic valóban jóval több közlekedési információt szállított, mint a párhuzamosan használt Falk féle TMC-Pro adóvevő, ráadásul a városban lévő korlátozásokat is jelezte az auto-motor-und-sport német szaklap tesztje szerint. Plusz pont, hogy a 940-es az autópályán előforduló rövid torlódások miatt nem ajánlott fel hosszas autópályát elkerülő útvonalat, hanem ügyesen kiszámolta az időveszteséget is. A torlódás-előrejezlés HD-Traffic szolgáltatáson keresztül a TMC-vel ellentétben pénzbe kerül.
A havi majdnem tízeurós díj inkább a sokat autózóknak éri meg. Három év használattal számolva az összköltség a TomTom GO 940-nél ugyanis 860 euróra rúg. Aki nem utazik annyit, annak a 400 eurós Falk F10 a TMC-Pro-adóvevővel együtt kitűnő optimális választás lehet az autós lap szerint. Teljesen mindegy, hogy a TomTom-ot vagy a Falk-ot választjuk, az intelligens funkciójukkal mindkét készülék hasonlít egy jó borhoz: az évek múlásával egyre jobb lesz.
Értékelés, tesztgyőztes (Oldaltörés)
Nyelvzseni 399 euróért
Az F10-es meggyőző tulajdonságai közé tartoznak a precíz és egyértelmű nyelvi vezérlés, a széleskörű felszereltség, a két éves ingyenes kártyafrissítés továbbá a lapos kivitelezés ás a mágneses rögzítés. A túl kicsi betűmező miatt azonban a célmegadás koncentrációs gyakorlattá válhat. Az intelligens útvonalválasztás ellenére feltűnt, hogy a TomTom-mal ellentétben ritkábban választotta a kevésbé forgalmas útvonalat olyan időszakokban, amikor az adott szakaszon nagy forgalomra lehetett számítani. Nem csoda, hiszen a Falk intelligens funkciója a teszteléskor még a startfázis elején járt. A tulajdonságok értékelésében épphogy veszített, viszont a havidíj nélküli kedvezőbb árral a Falk 10 a tesztgyőztes lett.
Forgalomszakértő 499 euróért A TomTomba integrált modul azon kívül, hogy a saját HD-Traffic szolgálatás közlekedési információnak fogadására alkalmas, képes még időjárási előrejelzések és különleges Google célok lehívására. A TomTom ugyan nagyon precíz, de drága a fenntartása. A széleskörű térképadatoknak köszönhetően a GO 940 Nyugat és Kelet-Európában továbbá Észak-Amerikában is használható. A könnyen kezelhető menün kívül a gyors szatellit kapcsolat, a kitűnő felszereltség és az okos, napszakfüggő útvonalválasztás jellemzik. Ám a TomTom még mindig nem tudta kiküszöbölni a nem elég pontos továbbá részben félrevezető nyelvi utasításokat.
Vezetés közben kizárólag kihangosító készülékkel lehet telefonálni. Ez egyben azt is jelenti, hogy a modern telefonokba épített navigációt sem szabad használni – mondják német közlekedésbiztonsági szakemberek és jogászok.
Az ADAC német autóklub tizenkét mobil navigációs rendszert vizsgált meg. Az eredmény igen biztató: a berendezések egyre jobbak, mind a 12 megfelelően navigál.
Ma minden negyedik autós elektronikus segítséget vesz igénybe ahhoz, hogy eljusson a célig. Az ADAC német autóklub 13 mobil navigációs készüléket tesztelt. Kiderült, a berendezések egyre jobbak, ám van még min javítani. Mindegyik termék jó, vagy kielégítő minősítést kapott, nagyon jónak egyik sem bizonyult.