szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A JATO Dynamics adatai szerint a Volkswagen Golf több mint egy éve tartó listavezető hegemóniája megtört az európai új autók arénájában. Márciusban a Ford Fiesta lett a legkeresettebb modell Európában. Nálunk továbbra is az Opel Astra a piacvezető. A legnagyobb hazai vesztes továbbra is a Suzuki Swift.

A Ford Fiesta sikerét egy olyan piaci környezetben vívta ki, ahol is az új autó eladások 9 százalékot (147 965 darabot) estek 2008 márciusához képest, így összesen 1488386 új autót helyeztek forgalomba márciusban Európában. A Fiesta a német és az olasz piacokon volt erős, csak ebben a hónapban 52805-öt adtak el, ez 15,5 százalékos forgalomnövekedés tavaly márciusához képest. Mindez a roncsprémiumoknak köszönhető.

Emiatt a top 10-ben észrevehetően nőtt a kisautók aránya. Ezen modellek sikerének kulcsa a beszámítási akciók mellett elsősorban Olaszországban keresendő, a CNG- (sűrített gáz, azaz PB-gáz) és LPG-üzemű (folyékony gáz) autó vásárlói is jelentős támogatásokban részesülnek. A Fiat Panda 62 százalékos növekedést ért el márciusban a tavalyi év azonos hónapjához képest. Csak Olaszországban 25 százalékot emelkedtek az eladások az új hajtóanyagos verzióknak köszönhetően. Az olaszoknál a CNG/LPG Panda verziók eladása nagyobb arányú növekedést ért el márciusban, mint a teljes Panda paletta összesen.

© Ford
A Fiesta mögött a VW Golf, az Opel/Vauxhall Corsa, a Peugeot 207, a VW Polo, a Fiat Punto, a Ford Focus, a Fiat Panda, a Renault Clio és az Opel/Vauxhall Astra osztozott az első tíz helyen.

Az első negyedévben 16,9 százalékkal (3401473-ra) csökkent az üzletág a tavalyi év első negyedévéhez képest. A VW Golf továbbra is vezet az első negyed összesített számait tekintve, őt követik a Fiesta, a 207, a Corsa, a Focus, a Polo, a Punto, a Panda, a Clio és az Astra.

Márka & Modell

03.09

03.08

% változás

2009 I. negyed

2008 I. negyed

% változás

FORD FIESTA

52,805

45,725

+15.5%

113,576

98,124

+15.7%

VOLKSWAGEN GOLF

46,415

46,461

-0.1%

119,651

124,539

-3.9%

OPEL/VAUXHALL CORSA

40,346

45,199

-10.7%

80,361

106,136

-24.3%

PEUGEOT 207

39,499

46,674

-15.4%

90,735

122,877

-26.2%

VOLKSWAGEN POLO

38,316

29,407

+30.3%

76,666

74,288

+3.2%

FIAT PUNTO

37,337

33,270

+12.2%

73,113

90,147

-18.9%

FORD FOCUS

35,398

45,805

-22.7%

79,008

106,268

-25.7%

FIAT PANDA

33,593

20,705

+62.2%

72,178

62,167

+16.1%

RENAULT CLIO

31,938

39,490

-19.1%

66,666

97,716

-31.8%

OPEL/VAUXHALL ASTRA

27,236

43,831

-37.9%

59,519

99,617

-40.3%

Márka

03.09

03.08

% változás

2009 I. negyed

2008 I. negyed

% változás

VOLKSWAGEN

155,648

152,723

+1.9%

372,077

399,835

-6.9%

FORD

143,480

152,812

-6.1%

315,484

351,030

-10.1%

OPEL/VAUXHALL

116,206

144,129

-19.4%

251,910

332,826

-24.3%

FIAT

112,709

99,885

+12.8%

249,002

277,843

-10.4%

RENAULT

102,066

121,921

-16.3%

235,006

305,850

-23.2%

PEUGEOT

98,319

109,383

-10.1%

232,239

291,811

-20.4%

TOYOTA

80,152

87,600

-8.5%

183,469

225,299

-18.6%

CITROEN

79,184

86,774

-8.7%

197,095

240,367

-18.0%

AUDI

63,087

65,301

-3.4%

152,817

160,634

-4.9%

MERCEDES

59,913

74,267

-19.3%

136,360

186,375

-26.8%



Országok teljesítménye

A várakozásoknak némiképp megfelelően a legtöbb krízistől sújtott európai piac jelentősen gyengébb értékesítési eredményeket produkált, mint tavaly márciusban. Franciaország és Németország viszont jelentős pozitív eredményeket ért el a kormány által támogatott roncsprémiumnak köszönhetően. Az első negyedév összesített számait tekintve csak Németországnak és Lengyelországnak sikerült növelni számait a 2008-as év első negyedévi forgalombahelyezéseihez képest.

Ország

03.09

03.08

% változás

2009 I. negyed

2008 I. negyed

% változás

Ausztria

26,477

29,907

-11.5%

64,296

73,778

-12.9%

Belgium*

41,981

57,077

-26.4%

135,575

169,864

-20.2%

Ciprus*

1,590

1,894

-16.1%

4,852

5,898

-17.7%

Csehország*

14,354

15,491

-7.3%

37,416

42,741

-12.5%

Dánia

9,006

11,989

-24.9%

24,166

39,350

-38.6%

Észtország

895

2,531

-64.6%

2,704

7,435

-63.6%

Finnország

10,716

12,625

-15.1%

29,411

46,230

-36.4%

Franciaország

204,018

188,879

+8.0%

505,456

526,121

-3.9%

Németország

400,865

286,549

+39.9%

867,990

735,914

+17.9%

Nagy Britannia

313,912

451,642

-30.5%

480,358

683,349

-29.7%

Görögország

13,371

22,393

-40.3%

49,129

79,071

-37.9%

Magyarország

9,249

13,895

-33.4%

22,380

39,621

-43.5%

Izland

76

855

-91.1%

293

3,322

-91.2%

Írország

7,811

21,451

-63.6%

32,646

92,713

-64.8%

Olaszország

215,350

215,695

-0.2%

540,859

671,081

-19.4%

Lettország

567

1,893

-70.0%

1,515

5,990

-74.7%

Litvánia

653

2,209

-70.4%

1,928

6,837

-71.8%

Luxemburg

4,768

5,356

-11.0%

10,011

13,490

-25.8%

Norvégia

7,601

9,506

-20.0%

19,241

29,974

-35.8%

Lengyelország*

31,147

30,387

+2.5%

88,170

86,924

+1.4%

Portugália*

15,718

22,043

-28.7%

34,725

55,213

-37.1%

Szlovákia*

4,996

6,828

-26.8%

12,683

19,742

-35.8%

Szlovénia

5,360

6,643

-19.3%

14,648

18,799

-22.1%

Spanyolrszág

76,512

124,624

-38.6%

198,018

347,609

-43.0%

Svédország

18,035

23,540

-23.4%

43,937

61,823

-28.9%

Svájc*

18,478

23,472

-21.3%

53,678

66,542

-19.3%

Hollandia

34,880

46,977

-25.8%

125,388

163,392

-23.3%

Összesen

1,488,386

1,636,351

-9.0%

3,401,473

4,092,823

-16.9%

* becsült márciusi adatok

Milyen autót vesznek a magyarok? (Oldaltörés)



A JATO adatai szerint az első negyedévben a hazai autóeladások 43,51 százalékkal estek vissza 22380-ra, márciusban a zuhanás 33,44 százalékos volt (9249 autót adtak el). Márciusban és az idén egész évben az Opel Astra volt a legkeresettebb modell, 642, illetve összesen 1453 talált gazdára. A Jato adatai szerint a legnagyobb vesztesei eddig az évnek a Chevrolet (66,25 százalék mínusz), a Skoda (54,72 százalék mínusz) és a Suzuki (53,73 százalékos elmaradás).

A kis- és középhaszonjármű-piacon 30,24 százalékos az első negyedévben, márciusban 40,36 százalékos. Márciusban a Ford Transit volt a legnépszerűbb modell, 97 darabot adzak el.

A korábban a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete által közreadott forgalombahelyezési adatok hasonló értékeket mutattak.

A vezető személyautó márkák itthon:
Opel 1391/3124 eladott autó március/első három hónap
Ford 1248/2868
Suzuki 1018/2297
Toyota 631/1272
Volkswagen 617/1764
Renault 592/1482
Skoda 436/1216
Fiat 413/878
Honda 382/842
Peugeot 274/698

Népszerű személyautó modellek itthon:
Opel Astra 642/1453
Ford Focus 586/1268
Suzuki SX4 405/925
Suzuki Swift 340/672
Opel Astra Classic 325/641
Skoda Octavia 291/683
Ford Fiesta 276/628
Renault Mégane 222/415
Suzuki Splash 202/554
Toyota Corolla 191/335

A vezető haszonjármű márkák itthon:
Ford 224/915 eladott autó március/első három hónap
Fiat 119/392
VW 115/225
Nissan 115/597
Renault 113/221
Toyota 99/255
Peugeot 90/290
Mercedes 79/150
Citroen 62/183
Opel 40/145

Népszerű haszonjármű modellek itthon:
Ford Transit 97/348
Toyota Hilux 69/171
Fiat Ducato 62/169
VW Crafter 61/80
Mercedes Sprinter 59/97
Ford Ranger 56/356
Nissan NP300 50/123
Ford Fiesta 46/137
Peugeot Boxer 46/125
Nissan Navara 45/424

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Zuhanás az autópiacon: vesztesek és nyertesek

Az idei első negyedévben mintegy egyharmadával esett vissza az eladott új személygépkocsik és terepjárók száma a tavalyi év hasonló időszakához képest - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által készített összegzésből.

hvg.hu Autó

Milyen autót vesznek Suzuki Swift helyett válságban a magyarok?

A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.

hvg.hu Autó

Pelenkázni kell az autóipart - állami támogatás nélkül nem megy

A fogyasztói pesszimizmus, az emelkedő munkanélküliség és a gazdasági kilátásokat övező bizonytalanság visszatartja a fogyasztókat a tartós javak, így az autók vásárlásától – állapítja meg elemzésében a Concorde. A tavalyihoz hasonló, illetve azt meghaladó értékesítés csak azokban az országokban tapasztalható, ahol kormányzati ösztönző programok indultak, például Kínában (24 százalékos növekedés) Németországban (21,5 százalékos emelkedés) vagy Brazíliában (2 százalékos csökkenés).

hvg.hu Autó

Fütyül a kormány a roncsautó-prémiumra

Miközben egyre több uniós államban bevezetik a régi autóért újat programot, a magyar kormány nem kíván foglalkozni ezzel a gazdaságélénkítő eszközzel. Pedig a német példából ítélve megérné.