Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"059c7262-96c3-479b-85d4-a8ff2bc5b4b5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A fosszília tökéletes állapotban került elő.","shortLead":"A fosszília tökéletes állapotban került elő.","id":"20241128_12-millio-eves-krokodil-maradvany-Peru-sivatag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/059c7262-96c3-479b-85d4-a8ff2bc5b4b5.jpg","index":0,"item":"c4bde82a-c888-4177-8932-92c1c5d226cc","keywords":null,"link":"/elet/20241128_12-millio-eves-krokodil-maradvany-Peru-sivatag","timestamp":"2024. november. 28. 14:21","title":"12 millió éves krokodil maradványait találták meg egy perui sivatagban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"591c414d-1674-45a8-bc3e-77fdb6e2175c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az Oktatási Hivatal szerint idén összesen 543 középiskola írta elő, hogy a hozzájuk jelentkező tanulók vegyenek részt ilyen vizsgán.","shortLead":"Az Oktatási Hivatal szerint idén összesen 543 középiskola írta elő, hogy a hozzájuk jelentkező tanulók vegyenek részt...","id":"20241128_Altalanos-iskola-kozepiskola-felveteli-hatarido-december-2-Oktatasi-Hivatal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/591c414d-1674-45a8-bc3e-77fdb6e2175c.jpg","index":0,"item":"84ccea10-b929-48b4-8f2d-46f274203488","keywords":null,"link":"/elet/20241128_Altalanos-iskola-kozepiskola-felveteli-hatarido-december-2-Oktatasi-Hivatal","timestamp":"2024. november. 28. 10:13","title":"Hétfőig jelentkezhetnek az általános iskolások a középfokú írásbeli felvételikre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ef5a52d-3653-4ca7-b7ec-6c9278ae749a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínai kutatók szerint hatékonyabban lehetne kihasználni az űr által kínált erőforrásokat, ha a mikrogravitációs környezethez alkalmazkodni tudó robotokat használnának. Ennek eredménye lett az első űrbéli robotmacska.","shortLead":"Kínai kutatók szerint hatékonyabban lehetne kihasználni az űr által kínált erőforrásokat, ha a mikrogravitációs...","id":"20241128_robotmacska-robotkutya-urkutatas-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ef5a52d-3653-4ca7-b7ec-6c9278ae749a.jpg","index":0,"item":"874395d0-6d22-454a-8a72-10b989db3d96","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_robotmacska-robotkutya-urkutatas-kina","timestamp":"2024. november. 28. 12:03","title":"Űrmacskát fejlesztett Kína, az aszteroidákat kutatná vele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68a090c4-d3b2-4862-a3a3-002a66164fbd","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Biztonsági és élelmiszer-minőségi hiba nem merült fel.","shortLead":"Biztonsági és élelmiszer-minőségi hiba nem merült fel.","id":"20241128_majkrem-vizsgalat-nebih-birsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68a090c4-d3b2-4862-a3a3-002a66164fbd.jpg","index":0,"item":"bec48eb8-ed9f-4bbe-bd6f-599fa03c3719","keywords":null,"link":"/elet/20241128_majkrem-vizsgalat-nebih-birsag","timestamp":"2024. november. 28. 10:16","title":"Májkrémeket vizsgált a Nébih, 650 ezer forintnyi bírságot szabtak ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cb70eb9-7a82-4fec-ab63-105ec77c45a7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A fővárosi kormányhivatal 2020 óta az egyszerű bejelentéssel épült, 300 négyzetméter alatti ingatlanok csupán 4 százalékára adott ki szabálytalanság miatt bontási határozatot.","shortLead":"A fővárosi kormányhivatal 2020 óta az egyszerű bejelentéssel épült, 300 négyzetméter alatti ingatlanok csupán 4...","id":"20241127_Nagyon-ritkan-jut-el-kenyszerbontasig-olyan-hazak-ugye-mint-Tordai-Bencee-Sara-Botond","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cb70eb9-7a82-4fec-ab63-105ec77c45a7.jpg","index":0,"item":"58379ca2-2205-489e-a5fb-2af7e7c42f43","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241127_Nagyon-ritkan-jut-el-kenyszerbontasig-olyan-hazak-ugye-mint-Tordai-Bencee-Sara-Botond","timestamp":"2024. november. 27. 09:29","title":"Nagyon ritkán jut el kényszerbontásig olyan házak ügye, mint Tordai Bencéé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Egy nagy hullám borította fel a turistahajót, hét embert még keresnek.","shortLead":"Egy nagy hullám borította fel a turistahajót, hét embert még keresnek.","id":"20241127_tulelo-voros-tenger-elsullyedt-hajo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c.jpg","index":0,"item":"4c97b0e3-2adb-4159-8b08-78c39ab905d7","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_tulelo-voros-tenger-elsullyedt-hajo","timestamp":"2024. november. 27. 06:03","title":"Öt túlélőt találtak a Vörös-tengerben egy nappal azután, hogy elsüllyedt a hajójuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f264f510-9b80-4e69-9264-e4b77c2b5815","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az AIDS elleni küzdelem világnapjához közeledve az Apple ismét megpróbálja felhívni a figyelmet súlyos betegségekre és járványokra, valamint a saját (pénzügyi) eszközeivel segíteni is próbálja a védekezést.","shortLead":"Az AIDS elleni küzdelem világnapjához közeledve az Apple ismét megpróbálja felhívni a figyelmet súlyos betegségekre és...","id":"20241128_apple-adomanyozas-az-aids-elleni-kuzdelemre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f264f510-9b80-4e69-9264-e4b77c2b5815.jpg","index":0,"item":"3d8c07d2-eae0-4be4-9fcb-9c866f220b0f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_apple-adomanyozas-az-aids-elleni-kuzdelemre","timestamp":"2024. november. 28. 15:03","title":"Közeleg december elseje, idén is milliókat adományoz az Apple","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aaf90b6f-4db7-471b-b2d8-08ae00652d45","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az örökifjú lemezlovas arról is mesélt, hogy ’56-ban rálőttek. ","shortLead":"Az örökifjú lemezlovas arról is mesélt, hogy ’56-ban rálőttek. ","id":"20241127_Devenyi_Tibor_korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aaf90b6f-4db7-471b-b2d8-08ae00652d45.jpg","index":0,"item":"625cbf29-6776-4d95-8569-a701fdcacb43","keywords":null,"link":"/elet/20241127_Devenyi_Tibor_korhaz","timestamp":"2024. november. 27. 11:05","title":"\"Mindkét lábamban vasak vannak\" - Dévényi Tibor kórházban volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Fiat Doblo Cargo teszt, avagy hol született Bohuniczky Szefi?
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
Nyugat-Magyarországot két napra megszállták a Fiat Doblo Cargo túra résztvevői. Újságírók, flottások, kereskedők, üzletemberek tették próbára, mit is tud az új autó.
Autómenedzser
A résztvevők gyorsasági, ügyességi, tájékozódási, fogyasztási és elméleti feladatokkal küzdöttek meg, 100-150 kilométerenként pedig 1/100-as próbákat kellett kiállniuk. Az 1/100-as feladatok az oldtimer versenyzőknek lehetnek ismerősek, különböző manővereket időre kell teljesíteni, századmásodperc pontossággal. De azt is tudni kellett, hogy Pécselyen a falu első házában született Bohuniczky Szefi író (lásd keretesünket). A kétnapos verseny során Magyarország gyönyörű tájain autózott a Fiat karaván, a versenyen 19 csapat indult. Négy díjat osztottak ki, a fődíjat a HVG/autómenedzser.hu és a vezess.hu párosa hozta el.
Bohuniczky Szefi
A Baumgarten-díjas írónő a Veszprém megyei Pécselyen született 1894-ben, középbirtokos családból. Apja később tönkrement és Vas megyében vállalt intézői állást. Bohuniczky Szefi Veszprémben tanult. Álnéven írt elbeszéléseket és bírálatokat a Független Szemlében. Első novelláit és első regényét, A kisbojtárt a Nyugat közölte 1926-ban. A magyar próza nagy reménységének tekintették, Babits Mihály, s általában a lap szerkesztőinek belső baráti köréhez tartozott. Számos regénye jelent meg. Noha szerény viszonyok közt élt – férjét a Tanácsköztársaság bukása után nyugdíjazták –, irodalmi szalont tartott fenn, ahol hetente összejöttek a Nyugat köréhez tartozó írók.1969-ben halt meg Budapesten. Azt, hogy mennyire nem ismerjük életét és munkásságát, jól példázza, hogy a falu közepén megkérdezett két idős asszony egyike sem tudta, kit keresünk. – Hetven éve lakom itt, de nem hallottam róla – mondta az egyik, a másik ezt megerősítve bólogatott. Szerencsére az önkormányzatnál ismerték Szefit, és megmutatták a szülőházát.
A kisteherautó utasterében semminek sem volt helye, fényképezőgépekkel láb között utaztunk, féltettük Miklós Csaba borait is, hogy ne törjenek, ruhába csomagoltuk, és a vezetőülés mögé szorítottuk be. Hasznos volt ugyanakkor a tető alatti hosszú tárolórekesz, ide dobálhattuk fel a kajamaradékokat, a navigációs berendezést és a prospektusokat. A kesztyűtartó és az oldalzsebek méretesek, palacktartóból sincs hiány. A műszerfal és az ergonómia személyautós, túl sok kapcsoló nincs, a rádió sem gyári. Az ötsebességes váltó pontos úton jár, ötösből azonban nehezen találtunk vissza négyesbe, így gyakran hármasból kellett újra megpróbálni. A középső tükör hiánya is okozott meglepetéseket, de pár óra alatt ráállt az agyam arra, hogy a Fiat Doblo Cargo teherautó, és annak megfelelően is kell vele közlekedni.
[[ Oldaltörés (3,4 köbméteres raktér és 750 kilogramm teherbírás) ]]
Autómenedzser
Az új padlólemezre épülő új Doblo Cargo számos rekordot megdöntött kategóriájában: akár 2,17 méteres belső hossz, 1,23 méter széles a kerékdobok között, 3,4-4,2 köbméteres raktér, 750-1000 kilogramm hasznos teherbírás, akár 4,8 liter/100 kilométer vegyes ciklus szerinti üzemanyag-fogyasztás, és akár 1250 kilométer hatótávolság (1,3 Multijet motorral).
A raktér jóval tágasabb, mint az előző modellben: a négyzetes, szabályos alakú, teljes egészében kihasználható raktér oldalsó tolóajtó(ko)n, valamint a bőségesen méretezett hátsó ajtókon keresztül közelíthető meg, így a ki- és berakodás igazán könnyű feladat. Rövid tengelytávú kivitelben 3,4, a rövid tengelytávú, emelt tetős verzióban 4, a hosszú tengelytávú Maxi modell esetében pedig 4,2 köbméteres a raktér kapacitása. Hossza 182 (rövid tengelytáv) vagy 217 (hosszú tengelytáv) centiméter, szélessége 171, magassága pedig 130 (emelt tetővel 155) centi. A kerékdobok között a jelenlegi modellnél három centiméterrel nagyobb a távolság: az itt mért, 123 centiméteres belső szélesség azt jelenti, hogy hátul kényelmesen elfér akár két Euro-raklap is. A lehajtható utasüléssel szerelt kivitelekhez elforgatható elválasztó is rendelhető, ami további mintegy 0,40 köbméterrel növeli a hasznos térfogatot, miközben a legnagyobb belső hosszúság 305 (rövid tengelytáv), illetve 340 (hosszú tengelytáv) centiméterre nő. A tesztelt autóban nem volt elválasztó, de így is nagyon kényelmetlennek bizonyult az anyósülés a Doblo Cargo túrában résztvevő társamnak. A vezetőülés nem egy kényelmes fotel, de én a hosszú vezetés ellenére sem panaszkodtam, sokkal drágább és komfortosabb autóban rosszabb az ülés.
Opciós extra az a keresztrúd-pár, amely a raktér felső részébe beszerelve hosszabb tárgyak – például létrák, csövek, vezetékek – szállítására alkalmas, a raktér egyébként kihasználatlan részében. Ezzel a megoldással szükségtelenné válhatnak a külső rakodórendszerek, ugyanakkor maximálisan kihasználható a raktér padlója és alja. A keresztrudak kialakításuknak köszönhetően a hátsó ajtóból és a jobb oldalajtóból egyaránt könnyen, biztonságosan elérhetők; a szállított tárgyak lekötözését a rudakon található, mozgatható kampók segítik.
A raktér két nagyméretű, szimmetrikusan oldalra nyíló hátsó ajtón keresztül közelíthető meg. Ezek egyenként 123 centi szélesek. Pontosan a kerékív szélességéig nyílnak, magasságuk pedig 125 (normál kivitel) vagy 146 (emelt tetős kivitel) centiméter. Emellett két bőségesen méretezett oldalsó tolóajtó (70 x 117 centi) is rendelhető. Tesztautóinkon egy tolóajtó volt, a móka kedvéért az autókat megrakták egy sor térkővel, így ha bemásztunk, úgy érezhettük magunkat, mint egy filegóriában.
A Fiat Doblò Cargo bevezetésekor 1,4 literes benzinmotorral (95 LE, bruttó alapára 3,5875 millió forint), valamint három különböző dízelmotorral rendelhető: utóbbiak a második generációs 1.3 Multijet (90 LE, bruttó alapára 3,825 millió forint), az 1.6 Multijet (105 LE, 4,2 millió forint), és a 2.0 Multijet (135 LE, 5,05 millió forint). Az összes motor Euro5-ös besorolású (Az 1.4 benzin, valamint az 1.3 és 1.6 Multijet dízelmotorok Euro4-es kivitelben is rendelhetőek). Az Euro5-ös erőforrásokhoz alapfelszerelés az új Start&Stop rendszer, valamint a koromrészecske-szűrő (csak dízelmotoroknál).
A legkülönbözőbb út- és terhelési viszonyok között mutatott, optimális menetteljesítmények, kényelem és aktív biztonság érdekében az új Doblòt innovatív mechanikus megoldásokkal vértezték fel. Ilyen a bi-link hátsó felfüggesztés, amelynek egyes komponensei a jármű konkrét felhasználásától függően kalibrálhatóak. Az ABS, valamint az EBD elektronikus fékerőelosztó és a vezetőoldali kormánylégzsák szériatartozék, 100 ezer forintos felárért ESP is rendelhető. Ezt visszagurulásgátló rendszerrel is kiegészítették; amely emelkedőn segít elindulni a vezetőnek.
A modellkínálat hét különböző karosszéria-variánsból áll: rövid és hosszú tengelytávú furgonból, emelt tetejű furgonból, rövid és hosszú tengelytávú, ötüléses kombiból; valamint különleges figyelmet érdemel a vadonatúj, rövid és hosszú tengelytávú kivitelben kapható járóképes alváz, amely egyszerűen és olcsón az adott felhasználási terület igényei szerint átalakítható (hűtőkocsi, fix vagy billenő platós teherautó). Az új haszonjármű két felszereltségi szinten (alap és SX) választható, mindkettő létezik Cargo és Kombi kivitelben. Ezzel összesen mintegy 400 különféle lehetősége van a vásárlóknak a megfelelő felépítmény, oldal- és hátsó ajtó, valamint a motorok kiválasztására.
1,3 literes, 90 lóerős Multijet II dízelmotorja változó geometriájú turbót kapott, ami a teljes fordulatszám-tartományban optimális feltöltést szavatol: a motor jelenlegi, 75 lóerős kiviteléhez képest 15 lóerővel erősebb (+20%), maximális, 200 Nm (+5%) forgatónyomatékát pedig már 1500/perc fordulatszámon leadja. Be kell valljam, az autó 250 kilogrammos rakománnyal, két személlyel parádésan haladt, még az autópályán sem vallott szégyent, kényelmesen tartotta 130-as tempót, de néhol a stabil 150-et és a végsebességet is. Országúton 5,5 literes átlagfogyasztást mértünk, padlógázon autópályán 8,5 litert.
A Fiat megalkotta a terepjárók Barbie babáját. Ám a Panda Cross nem játékszer, ha városban nem is a legtökéletesebb társ, de terepen nem lesz rá panaszunk.
A Peugeot Bipper és a Citroen Nemo ikertestvére a Fiat Fiorino Qubo. Úgy hasonlítanak, mint egyik dinótojás a másikra, ám a vidám olasz a hátsó kis oldalablakaival különb a többinél.
Ilyen háttérrel, ennyi rajongóval, gazdag történelemmel könnyű sikeresnek lenni - mondhatjuk az új Fiat 500-ra. De csakugyan megfelel a magas elvárásoknak?
A Fiat Punto nem csupán Olaszországban népautó, az idei hazai autóeladási statisztikákban a Grande Punto negyedik helyen áll a Swiftet, a Fiestát és a Corsát követően a kisautók rangsorában. Az olaszok szerint elérkezett a frissítés ideje, a lökhárítókat és a lámpákat átszabták, és új lett az autó belseje is.
Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.