Tetszett a cikk?

2011-től minden európai uniós országban kötelező lesz a nappali világítás. Sok ország már bevezette ezt a szabályozást, így ezekben egész évben kötelező a fényszórók használata. Magyarországon is kötelező, de csak településen kívül. 2011-től az új autókat úgy kell forgalomba hozni, hogy a gyújtással együtt a nappali fény is bekapcsoljon. Különösen a sötét autókat lehet jobban, előbb észrevenni a világításnak köszönhetően.

Az autóban számtalan olyan berendezés, világításfajta van, amelyek közlekedésbiztonsági szempontból igen fontosak. Az új autókban már van egy vezérlőegység, amely gondoskodik arról, hogy a parkoló- és az irányjelző lámpa, a féklámpa, valamint a rendszámtábla világítása be legyen kapcsolva. A motor indulásakor ez azonban leáll, hogy így kímélje az akkumulátort.

Ez a vezérlő modul teljes mértékben megfelel az EU ECE R48 szabályozásának. Számos autótípus motorleállítás után is képes rövid ideig világítani. A coming home funkció segítségével bekapcsolva marad a világítás addig, míg a vezető a parkolóhelytől el nem jut a ház ajtajáig. Mindenki maga állíthatja be, hogy a gyújtás lekapcsolása után, mikor kapcsoljon ki a lámpa. A választható idő: 0-120 másodperc között van. Ugyanígy üdvözlő fénnyel is felszerelhető az autó. Olyan típus is van, amelyiknek a fényszórója a kulcsról vezérelhető. 

Renault
Sokan azt mondják, hogy a nappali fény használatakor megnő az autó fogyasztása. Ezzel a rendszerrel ez minimálisnak mondható. A becslések szerint: 0,15-0,2 literrel nő csak a fogyasztás 100 kilométerenként. Az egyre gyakoribb LED-technikának köszönhetően pedig ez az érték szinte a nullával egyenlő.

A következő országokban kötelező a nappali fényszóró használata: Dánia, Olaszország, Portugália, Svédország, Bosznia, Észtország, Finnország, Izland, Koszovó, Litvánia, Lettország, Macedónia, Magyarország, Norvégia, Lengyelország, Németország, Románia, Oroszország, Szlovénia, Szlovákia, Csehország és Fehéroroszország.
Bulgáriában november elsejétől március elsejéig kötelező, míg Horvátországban október utolsó vasárnapjától március utolsó vasárnapjáig.

Svájcban és Franciaországban nem kötelező, ám a hatóságok ajánlják a fényszórók használatát. Aki Franciaországban autózik, ne lepődjön meg, hogy folyton szembevillogják, ha tompított fénnyel közlekedik napközben. Ott ugyanis pazarlásnak tartják az autósok.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Hol kötelező a nappali világítás?

Egyre több országban kötelező a nappali fényszóró használata. Számtalan tudományos kutatás bebizonyította: a nappali fény jelentősen csökkenti a balesetek számát - különösen a kanyarodásból származó ütközéseknél figyelhető meg a csökkenő tendencia.

hvg.hu Autó

Világító zebra Egerben

Egerben épül az ország első világító gyalogátkelőhelye - közölte szerdán sajtótájékoztatón a város alpolgármestere.

hvg.hu Autó

Intelligens világítás a Mercedestől

A Mercedes-Benz bemutatta intelligens világítási rendszerét, amellyel az adaptív fényszórók új generációja indul el szériagyártásban. Ez a világítás alkalmazkodik mindenféle menet- és időjárási körülményhez. Az országút- vagy autópálya világítás által 50 méterrel növekszik a vezető látótávolsága. Része a kanyarmegvilágítás és az oldalra kikanyarodó világítás, valamint az úttest szélét jobban láthatóvá tevő kibővített ködvilágítás.