szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Sokan azt gondolják, hogy a második eset a súlyosabb, mert az összeütköző tárgyak relatív sebessége kétszer nagyobb.


Sokan azt gondolják, hogy a második eset a súlyosabb, mert az összeütköző tárgyak relatív sebessége kétszer nagyobb. Azonban ez a gondolatmenet logikai hibát rejt. Az igaz, hogy két autó kinetikus energiája összesen dupla akkora, mint egyetlen autóé. Ez az energia a deformálódott karosszériában mutatkozik meg. A frontális ütközésnél kétszer annyi karosszéria gyűrődik össze, az energiamérleg az egyes autók esetében azonos marad.

Az, hogy mennyire súlyos az ütközés a vezetőre nézve, az ütközéskor keletkező negatív gyorsulástól függ. Mivel a fal nem mozog, a fékút egyenlő azzal az útszakasszal, amennyivel az autó az ütközés után rövidebb lesz. Minél hosszabb az autó gyűrődési zónája, annál enyhébb a baleset végkimenetele. Két azonos tömeg frontális ütközését úgy lehet elképzelni, hogy mindkét autó az érintkezés pontjában felgyűrődik, mégpedig úgy, mintha azon a helyen egy fal állna.

Mindez természetesen csak az azonos tömegű és sebességű autókra érvényes. Ha nagyobb méretű vagy sebességű tömeggel ütközünk, például egy teherautóval, a frontális ütközés sokkal súlyosabb kimenetelű.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!