Tetszett a cikk?

A kevesebből harapott relatíve nagyot tavaly a magyarországi flottaautó-értékesítési piac: az eladott mintegy 43,5 ezer személyautó kétharmada cégekhez került. Ezzel némiképp javult az autós lízingvállalkozások helyzete, hiszen 2009-ben a 2008-as válságévhez képest 50 százalékos volt a visszaesés, ami a nagyobb és jobb tőkehelyzetű flottacégeknél csak megszorításokkal járt, a kisebbeknél azonban – refinanszírozási háttér híján – csődöt vagy csődközeli helyzetet okozott – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Miközben 2010-ben az összes flottaeladáson belül számos, főleg nagy flottakezelő cég 10-30 százalékos növekedést ért el, a kisebbek komoly veszteséget könyveltek el. A finanszírozásban döntően – mintegy 90 százalékban – az operatív lízinget választották a cégek, ami a tavalyelőtti évet is jellemezte. A hitel formájában történő finanszírozás lényegében megszűnt, ennek fő oka, hogy magasabb önrészt kellett volna vállalnia a hiteligénylőnek, ráadásul szigorúbb feltételekkel. A válság egyik pozitívumának mondta el a különszámban Lévai Gábor, a Magyar Lízingszövetség főtitkára, hogy megmutatkoztak a lízingtermékek kockázati előnyei. Ennek ellenére a flottafinanszírozásban folyamatosan csökkent az átlagos kihelyezések értéke. Ez jórészt arra vezethető vissza, hogy a keresleti oldalon sok esetben – főleg a kis- és közepes vállalkozásoknál – bizonytalanok voltak a bevételi kilátások, s ezért inkább elhalasztották a tervezett kocsicseréket.
Hátrányosan hatott az újautó-forgalmazásra az is, hogy a válság kezdete óta megnőttek az eladási árak, mivel a gyártók beépítették azon költségeiket, amelyeket a 2011-től kötelező Euro 5-ös károsanyag-kibocsátási norma teljesítése okoz.

Tavaly nem született a flottautó-piacra vonatkozó érdemi jogszabályváltozás, a pénzügyi lízing területén viszont komoly nehezítést hozott a banki különadó. A kisebb flottakezelők refinanszírozása gyakorlatilag megszűnt, több cég kivonult a piacról, ám ezek jellemzően nem lízingszövetségi tagok. A tagvállalatoknál – jellemzően banki háttérrel rendelkezőknél – ilyen problémák nem voltak. Nem küszködtek tőkehiánnyal, szükség esetén pedig fordulhattak volna az anyacégükhöz - hangsúlyozta Lévai Gábor a HVG Cégautó 2011 különszámban, hozzátéve: a lízingcégeknél mégsem volt annyira rózsás a helyzet, mint a flottafinanszírozóknál, mivel részben az ügyfelek fizetőképességének romlása, részben a banki különadó miatt többüknél javítani kellett a tőkeellátottságon.

A hitelezés általános visszaesése mellett a készletfinanszírozás okoz gondokat, sokan merevnek tartják a pénzintézetek hitelezési gyakorlatát, mások szerint a rendszerbe iktatott szűrők a hazai vállalkozások nehéz pénzügyi helyzete ellenére jól működnek. Ez azt eredményezi, hogy a cégautópiacon viszonylag kevés nem fizető ügyfélről tudnak.

Euró, frank, forint
2010-ben – mintegy 65 százalékot elérve – nőtt az euróalapú finanszírozás aránya a flottaautó-piacon, ezzel párhuzamosan jelentősen csökkent a svájci franké, így a devizaalapú finanszírozás összességében 90 százalék körüli. Valamelyest emelkedett a forintalapú finanszírozás aránya is. Borók János, a Porsche Lízing igazgatója arról számolt be, hogy ügyfeleik tavaly mintegy fele-fele arányban igényeltek deviza-, illetve forintalapú finanszírozást, s hogy forgalmuk – a 2009-eshez képest – mintegy 10 százalékkal nőtt.

A céges újautó-vásárlások mintegy 30 százalékkal gyarapodtak a múlt évben a Budapest Autófinanszírozási Zrt.-nél – tudta meg a HVG Cégautó különszám Révész Tamás vezérigazgatótól. Míg korábban mintegy 90 százalékban devizaalapú finanszírozást vettek igénybe náluk, addig 2010-ben jelentősen nőtt a forintalapú iránti kereslet, aminek egyik magyarázata, hogy az ügyfeleknek kisebb önrészt kellett befizetniük. Ezzel párhuzamosan persze nagyobb körültekintéssel kötöttek megállapodásokat a kliensekkel, minősítették a cégeket, az eszközfedezetre limitet határoztak meg, s maximálták a futamidőt.

A 2009-es szintet tudta tartani tavaly a Lombard Lízing flottaautó-üzletága – mondta Horváth Péter igazgató HVG Cégautó 2011 különszámban. A cég – döntően multikból álló – ügyfélkörében a fizetési kötelezettség teljesítése általában nem okozott gondot. A múlt évben – a megelőző év piaci tendenciáit alapul véve – a Lombard Lízing a forgalomélénkítés érdekében bevezette a miniflotta-szolgáltatást, és az ügyfelekkel való jobb kapcsolattartást segítendő informatikai, elektronikai fejlesztéseket, bővítéseket hajtott végre.

A flottaszerződéseket általában három-négy évenkénti autócserére kötik, s e megállapodások jelentős hosszabbítása – a kiszámíthatóan növekvő szervizköltségek miatt – nem kifizetődő. Ezért is dönt sok cég inkább újautó-beszerzésről – mondta Lévai Gábor lízingszövetségi főtitkár, aki szerint az idei első negyedévben megállt az újautó-értékesítés visszaesése, flottaterületen pedig szolid növekedést regisztrálhattak. Az előzetes számítások szerint 2011-ben akár 20 százalékos növekedést is lehetségesnek tartanak a flottacégek.

További részletek a HVG Cégautó 2011 különszámban.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Autó

A cégautók mentették meg az összeomlástól a magyar autópiacot

Gyakorlatilag a cégautópiac tartja lélegeztetőgépen a hazai személyautó-kereskedelmet. Miközben a beragadt svájci frankos hitelek és a hitelfelvételi kedv hiánya miatt havonta nagyjából ezer autót adnak el magánszemélyeknek, a cégautók aránya az összes eladáson belül három év alatt 40-ről 70 százalékra kúszott fel 2010-re (ha a személyautó- és kishaszon-piacot összevonjuk, ez az érték 73 százalék). Mindeközben a flottapiac 5, a teljes piac pedig 25 százalékkal csökkent 2009-ről 2010-re – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Autó

Fukarkodás a cégautó-piacon

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint tavaly még a downgrading, azaz az alacsonyabb felszereltségű kisebb autók beszerzése jellemezte a flottapiacot, de ezzel nem minden importőr ért egyet – olvasható a HVG Cégautó 2011 különszámban.

Autó

Mekkora a kedvezmény cégautóra?

„2009 elején voltak a legnagyobbak a kedvezmények az autópiacon, akkor minden márka a lehető legnagyobb engedményt adta a kedvező árfolyamon behozott készletek miatt. Ez 2010-ben visszaállt a normális szintre, és racionálisabb lett az árazás is” – mondta el a HVG Cégautó 2011 különszámban Koncz Gábor opeles értékesítési igazgató.