Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Előbb gyengült, majd kissé erősödött a forint, de egyelőre 411 felett az euró árfolyama.","shortLead":"Előbb gyengült, majd kissé erősödött a forint, de egyelőre 411 felett az euró árfolyama.","id":"20250102_forint-arfolyama-euroarfolyam-valutapiac-devizapiac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8bbd5e06-b6ef-4b8e-a4d3-4efe09916b1b.jpg","index":0,"item":"48e947b7-0d48-48e3-9f12-8001a9e11275","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_forint-arfolyama-euroarfolyam-valutapiac-devizapiac","timestamp":"2025. január. 02. 09:17","title":"Tétovázva futott neki az új esztendőnek a forint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"01fbc6ac-bbb3-4fa3-af76-9080b3c93cfc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Séta közben vette észre a gazdi, hogy szokatlan kolbászok hevernek a parkban.","shortLead":"Séta közben vette észre a gazdi, hogy szokatlan kolbászok hevernek a parkban.","id":"20250102_kolbasz-kutya-mergezes-buncselekmeny-Hodmezovasarhelyen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01fbc6ac-bbb3-4fa3-af76-9080b3c93cfc.jpg","index":0,"item":"760245ed-57fe-44da-a4d2-c808ec560520","keywords":null,"link":"/elet/20250102_kolbasz-kutya-mergezes-buncselekmeny-Hodmezovasarhelyen","timestamp":"2025. január. 02. 12:17","title":"Szöges kolbásszal próbáltak kutyákat megölni Hódmezővásárhelyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ee0ce9-788b-45d5-b87d-a0654644a83f","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"Magyar Zoltán, a sportági szövetség elnöke szerint az ötszörös olimpiai bajnok a hullámzó magyar torna védőbástyája volt.","shortLead":"Magyar Zoltán, a sportági szövetség elnöke szerint az ötszörös olimpiai bajnok a hullámzó magyar torna védőbástyája...","id":"20250102_keleti-agnes-tornasport-berki-krisztian-magyar-zoltan-emlekezes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ee0ce9-788b-45d5-b87d-a0654644a83f.jpg","index":0,"item":"fa0832f0-f6be-4220-92f2-058d1647642f","keywords":null,"link":"/sport/20250102_keleti-agnes-tornasport-berki-krisztian-magyar-zoltan-emlekezes","timestamp":"2025. január. 02. 13:43","title":"Berki Krisztián Keleti Ágnesről: Elragadó, elbűvölő és mindenkit inspiráló személyiség volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13bff0f9-8350-4961-88cd-68bccb1a7226","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A magyar válogatott és az Union Berlin középpályása is beszállt a gyűjtésbe: 55 milliót dobtak össze a szurkolók, hogy kifizessék a klub NAV-tartozását.","shortLead":"A magyar válogatott és az Union Berlin középpályása is beszállt a gyűjtésbe: 55 milliót dobtak össze a szurkolók...","id":"20250102_szombathely-haladas-szurkolok-penzgyujtes-nav-tartozas-schafer-andras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13bff0f9-8350-4961-88cd-68bccb1a7226.jpg","index":0,"item":"0f220f37-9a33-43f1-8021-0dbc7cb603e4","keywords":null,"link":"/sport/20250102_szombathely-haladas-szurkolok-penzgyujtes-nav-tartozas-schafer-andras","timestamp":"2025. január. 02. 11:41","title":"Szektort neveznének el a Haladás stadionjában Schäfer Andrásról, aki 15 millióval segítette a klubot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b520b202-4d6d-4456-b946-3ee22f98988b","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Senki sem akar szenvedni. Felnőttkorunkban azonban kudarcos párkapcsolataink rákényszeríthetnek, hogy szembenézzünk elérhetetlen apánkkal. Már ha valóban szeretnénk bensőséges párkapcsolatot, és bátrak vagyunk elviselni a fájó érzéseket.","shortLead":"Senki sem akar szenvedni. Felnőttkorunkban azonban kudarcos párkapcsolataink rákényszeríthetnek, hogy szembenézzünk...","id":"20250102_Tisza-Kata-Nem-faj-ha-tagadjuk-az-apavagyunkat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b520b202-4d6d-4456-b946-3ee22f98988b.jpg","index":0,"item":"a2b13b42-3fe4-412e-a9d1-2f8324340db3","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250102_Tisza-Kata-Nem-faj-ha-tagadjuk-az-apavagyunkat","timestamp":"2025. január. 02. 18:20","title":"Tisza Kata: Nem fáj, ha tagadjuk az apavágyunkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e15d904-ea92-4ead-b697-dc37ba9151f0","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Már lezárult a helyszínelés. ","shortLead":"Már lezárult a helyszínelés. ","id":"20250102_Holttest-Kiskunhalas-csatorna-bunteny-halott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e15d904-ea92-4ead-b697-dc37ba9151f0.jpg","index":0,"item":"4ee86c66-30a6-4277-a89d-603a5d70f6dd","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Holttest-Kiskunhalas-csatorna-bunteny-halott","timestamp":"2025. január. 02. 10:09","title":"Holttestet találtak egy csatornában Kiskunhalason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tizenhét órát kellett várakozniuk a Spanyolországhoz tartozó szigeten az utasoknak. ","shortLead":"Tizenhét órát kellett várakozniuk a Spanyolországhoz tartozó szigeten az utasoknak. ","id":"20250102_Tenerife-Wizz-Air-repulogep-utas-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001cc521-a06d-4d17-9635-27a8f17fd631.jpg","index":0,"item":"0519b808-40e5-4ed4-b38d-8da2395de0c2","keywords":null,"link":"/elet/20250102_Tenerife-Wizz-Air-repulogep-utas-Budapest","timestamp":"2025. január. 02. 12:49","title":"Madárral ütközött a Wizz Air gépe, ezért Tenerifén rekedtek egy éjszakára a Budapestre tartó utasok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","shortLead":"Több vonalon is műszaki hibák nehezítik a közlekedést, Piliscsaba és Esztergom között vonatok helyett buszok járnak.","id":"20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9152044a-a958-43c9-9036-02d65f60acd7.jpg","index":0,"item":"aa2236b2-8811-46cd-b195-a6da039ab49c","keywords":null,"link":"/kkv/20250102_mav-vonat-jarmuhiba-biztositoberendezes-kozlekedes-fennakadas-lazar-janos","timestamp":"2025. január. 02. 09:49","title":"Elég rosszul indult a MÁV-nak az új év első munkanapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legjobbak között is van legjobb: erre a címre pályázik a BMW új hármas szériája. A kétliteres turbós benzinmotorral szerelt vörös kocsi bekerült a kedvencek közé, és nem 245 lóerős teljesítménye, 18 millió forintos ára, hanem alacsony fogyasztása és páratlan vezetési élménye miatt.
Ennyi pénzért nem is lehet másképp: ez a BMW mindent tud, amit egy sportos limuzinnak ma tudnia kell, ráadásul olyan minőségben, ahogy azt tanítani kellene. Ha a VW Golf etalon a kompakt osztályban, akkor a hármas a középkategória mintadarabja, ehhez érdemes hasonlítani, ezt érdemes felülmúlni. A Mercedes, a BMW és az Audi versengése évek óta tart, a meccs mai állásában a hármas vezet egy orrhosszal. Könnyen teszi ezt, hisz a trió legfrissebb tagjaként a legújabb. legdrágább technológiákkal vértezték fel, sőt érezhető centikkel is nyújtottak rajta, a csomagtartója is nagyobb lett, immár 480 literes.
A BMW 3-as sorozatának hatodik nemzedéke méreteiben is növekedett elődjéhez képest. Széles nyomtávja (elöl 37 mm, hátul 47 mm) már első pillantásra szembetűnő, míg megnövelt hosszúsága (93 mm) és szintén megnyújtott tengelytávja (50 mm) ugyancsak alapvetően sportos körvonalait hangsúlyozzák. Belül is nagyobb, a bővítés a hátsó utasok kényelmét szolgálja. Nem sokkal, de érezhetően. Az ülések parádésan tartanak, piros cérnával varrottak, van stílusa a kocsinak, szemet gyönyörködtet a látvány nappal és éjjeli fényében is. Az angyalszemek izzó fehér gyűrűje vágykeltő, vezetésre ösztönöz.
bcs
A BMW 328i orrában dolgozó twinpower turbo technológia kettős turbófeltöltőből, közvetlen benzin-befecskendezésből, Vanos vezérműtengely-állításból és változó szelepvezérlésből áll. A belső súrlódásait tekintve optimalizált motor könnyű, teljes egészében alumínium forgattyúházzal készül, 245 lóerős – ha kell, száguld, mint az állat, de ha ráérünk, akkor elpöfög alapjáraton. Kilencven kilométer/órás sebességnél 1500-at forog percenként a főtengely, 100-nál 1700-at, 110-nél 1900-at, 120-nál 2000-et, 130-nál 2200-at, 150-nél 2500-at, 180-nál 3000-et. Hol van még a 6000-es fordulat!
A nyolcfokozatú automatikus sebességváltót innovatív belső elrendezés jellemzi. Míg az új váltómű méretei, és saját tömege sem nagyobb, mint hatfokozatú elődjéé, két további fokozatot, illetve jóval szélesebb áttételi tartományt kínál. Az általa leváltott hatfokozatú automatikus sebességváltóval összevetve, a nyolcfokozatú automata 10 százalék üzemanyagot spórol meg. Eco pro üzemmódban az automatikus sebességváltó korábban kapcsol fel és később vissza. Alapfelszereltség az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere, amely a rövid megállások alkalmával - például közlekedési lámpánál vagy dugóban - a motor átmeneti leállításával gátat szab a pazarlásnak. A szériafelszereltséghez tartozó fékenergia-visszanyerés gondoskodik arról, hogy a fékezési és motorfék-fázisok során visszatáplált energia a későbbiekben a fedélzeti elektromos hálózat rendelkezésére állhasson. Eco pro üzemmódban a hajtásrendszer megfelelő szabályzásával, a fűtés és a légkondicionáló berendezés, valamint a külső visszapillantó tükrök és az ülések fűtésének gazdaságos üzemével támogatja a takarékos közlekedést. Igény szerint és nem állandóan működik a hűtőfolyadék-szivattyú, az olajszivattyú, valamint az elektromechanikus szervokormány - csakis akkor vesznek fel energiát, amikor valóban szükséges. Ez érvényes a légkondicionáló rendszer kompresszorára is. Amint a vezető kikapcsolja a klímaberendezést, a kompresszort mágneses tengelykapcsolója haladéktalanul leválasztja szíjhajtásáról, minimálisra mérsékelve a rendszer veszteségét.
A könnyűszerkezetes építésű hármas BMW légellenállási tényezője 0,26 (cw). Ez a kedvező fogyasztás mellett a zajkomfort kialakításában is komoly szerepet játszik, menet közben halk az autó, nagy gáznál hallani motorja ércességét. Alapjáraton ugyanakkor furcsa dízeles hangja van a kétliteres turbónak, nem zavaró, de bizonygatnom kellett a forgalmival, hogy benzines és nem öngyulladós.
A kocsit 800 kilométeren át hajtottam, de nem izomból, sőt, a menetdinamikai kapcsolót eco pro állásba toltam minden indulásnál, így lett a fogyasztás csupán 7,4 liter 100 kilométerenként átlagban. Ha sportban, netán sport pluszban hajtom a kocsit, természetesen 8-9 litert is elfogyasztott volna 100 kilométeren – de nem ez volt a cél, és benzinnél csak a gyorshajtás drágább manapság.
Vezetői segédrendszereit a nagyobb modellekből kapta meg a hármas: színes, szélvédőre vetített kijelzőn a sebességhatárok, a navigációs jelzések, közúti jelzőtáblák, sebességhatárok és a tempomat beállítását, a telefonáló fél kilétét, valamint a vészjelzéseket követhetjük nyomon anélkül, hogy szemünket le kellene vennünk az útról. A felülnézeti kamera funkció szintén rendelkezésre áll, igény szerint akár madárperspektívából jelenítve meg a járművet és közvetlen környezetét. A parkoló-asszisztens akár önállóan is a parkolóhelyre kormányozza az autót. Tesztautónk műszaki arzenálját erősítette kamerás, ütközést előrejelző funkcióval kiegészített sávváltáskor, valamint vétlen sávelhagyásra figyelmeztető rendszer. Kényelmi funkció a kulcsnélküli nyitás- és indítás, az automatikus távfény, az oldalra látó kikukucskáló kamera, a motoros állítású, fűthető ülés, a harman kardon hifi, a beszédvezérlés, az elektromos tetőablak, a Bluetooth és a nagyképernyős navigáció. Mindennek komoly ára van, a 10,5 millió forintos árú modellre 7,5 millió forintos teherként nehezedtek a felsorolt és fel nem sorolt extrák, a tesztelt autó végső ára a 18 millió forintot felülről horzsolta. Igaz, minden volt benne.
A táblafelismerő rendszer megbízhatóan működik, három másodpercbe telik, amíg felismeri a táblát és kiírja a szélvédőre – ha kukacoskodnék, mondhatnám, hogy ez az idő elég arra, hogy belefussunk egy traffipaxba. De nem az autó hajt gyorsan, hanem a sofőr, a sebességhatárokat szabad szemmel látni lehet, a KRESZ ismerete előfeltétele a közúton járművel közlekedésnek.
Lehet lassan, finoman és biztonságosan közlekedni egy nagy BMW-vel. Ehhez kell egy háromliteres biturbó motor 313 lóerővel, hátsókerék-meghajtás, nyolcfokozatú automatikus sportváltó kormány mögött megbújó kapcsolókkal és baromi nagy havazás. Mindenből a legjobbat és a legtöbbet kaptam: a kocsiból és a télből is.
Prémium autóknál megszoktuk, hogy a durván magas alapár nem tartalmaz szinte semmilyen felszereltséget. Fapados BMW-t találni lehetetlen, nekünk sikerült egy alapfelszereltséghez közeli példányt tesztelnünk. Az ötajtós 1-es BMW ebben a konfigurációban igazi cégautó, piros színben pedig csinos üzletasszonyokat öltöztet.
Kipróbáltuk a leggyengébb és legkisebb BMW-t. A 120d lenyűgözött, a 116d-től hasonlót vártam. Csokis szájízzel a málnaszörp is keserű, a 116d lomhasága felerősítette a 120d dinamizmusát. De ez természetes. Bár ugyanaz a motor dolgozik a szépen megnőtt hátsókerekes bébi BMW-ben, az egyikben 184 lóerőt rejtettek el, a másiknak 116-tal kellett megelégednie. Fogyasztásban nincs különbség közöttük, élményben és árban van.
Különleges autóban ülök. Nem sajtóautó, más nem tesztelte. De nem is ettől egyedi. Különleges személyeket furikázott Monaco gyémántokkal kirakott utcáin. Nem fedhetem fel a titkot, az életemre esküdtem meg. Az iDrive matricája mindent elmond. A hercegi esküvő egyik limuzinja volt a tesztautó, kétszáz kilométerrel vette meg a magyar importőr, és már van hazai gazdája. Gyűjtők, celebfanatikusok, lemaradtatok.
Nem éppen Bálint-napi ajándék, de én ezt kaptam a sorstól és a BMW-től. Vezethettem az X5 M-et: 555 lóerő teljesítmény, 680 newtonméter maximális nyomaték, 4,7 másodperces gyorsulás, 275 kilométer/órás végsebesség. Egy sportkocsi durva adatai ezek, csakhogy az X5 terepjáró.
Valami megmagyarázhatatlan történik egy BMW volánja mögött: alig észrevehetően, az ember apránként átalakul, és más lénnyé változik. Ez a transzformáció meglehetősen gyorsan lejátszódik az új csúcskabrió kényelmes ülésén.
Bár tagadták a BMW szakemberei, az új négyhengeres turbómotor bemutatásával leáldozóban van a benzines hathengeresek kora a bajor márkánál. A 245 lovas motor nemzetközi menetpróbáján bebizonyosodott, hogy még a nehéz X1-est is parádésan hajtja, belegondolni is jó, milyen lesz majd a hármasban, az ötösben és az 1-es sorozatban.
A BMW 535i folyamatosan edzésben tartja a szívet, olyan szépen dobogtatja meg minden egyes előzésnél, hogy érezzük, hogy van még bennünk szusz, van értelme léteznünk, ha más öröm, vagy elismerés nem is ér, de legalább ez az odafigyelés, a teljes odaadás, a megfelelni akarás életben tart.
A konkurensek nyomására kihozta hibrid ötösét a BMW, amely nem okozott csalódást. Minden, ami jó egy BMW-ben benne van, erős, mint egy benzines és majdnem olyan keveset fogyaszt, mint egy dízel. Hasonló teljesítményt nyújt mint az 535i, vagy az 535d, de azoknál jóval drágábban. A hibriddel azonban hangtalanul furikázhatunk a mélygarázsban, technikája kifogástalan, technológiáját a jövő szülte, a vezetési élmény pedig megfizethetetlen.
A végzetes ostobaság az volt, hogy nem láttuk a veszélyét, hogy kétharmaddal korlátlan hatalmat lehet szerezni – mondja a január 2-án nyolcvanéves Haraszti Miklós.