szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

Nem sokáig maradt egyedül a kisautók között eddig egyedüliként hibridet kínáló Honda. A Toyota újdonsága ráadásul full hibrid, azaz önálló elektromos üzemmódra is alkalmas. Ára meglepetés, 4,59 millióért jól felszerelt, szép, szerethető, takarékos és modern kocsit kapunk. Komoly versenyt teremt házon belül is: az Auris hibridtől és a dízel Yaristól lop vevőket.

A Toyota Yaris Hybrid lelke az a HSD hajtásrendszer, amely a Priusban és az Aurisban szolgál, csak könnyebb és kisebb annál. Így lehetséges, hogy miközben a csomagtartójának mérete nem csökkent a belső égésű motorral szerelt változatokhoz képest – sőt ugyanakkorra, mint az Auris hibridé, 286 liter! – a sajtóanyag szerint városban akár 3,1 literes átlagfogyasztással is elvegetál. Károsanyag-kibocsátása 79 gramm/kilométer, vegyesben mért átlagfogyasztása pedig 3,5 liter.

Ezt a mesés értéket nem sikerült megközelítenünk, a legjobb eredményünk a 4,3 volt, de amikor nagyon nyomtuk a pedált, akkor sem fogyasztott többet az autó 4,6-nál. Ha ügyesek vagyunk, akkor az út nagyobbik részét kikapcsolt benzinmotorral tesszük meg, a kétszáz kilométeres nemzetközi teszt során 60 százalék felett volt a tisztán elektromotorral megtett táv (a toyotások minden kocsiba egy műszert rejtettek el, ami ezt mérte). Mindezt a Toyota intelligens hibrid rendszere önműködően vezérli, bár mi is kapcsolhatjuk az EV (elektromos) hajtást, az csak két kilométer hatótávra és csak 50 kilométer/órás sebességig elegendő. Nem úgy, ha rábízzuk a Toyotára. Hozzá kell tenni, hogy tesztútjaink 80 százaléka lakott területen vitt, számtalanszor 30 kilométer/órás korlátozással. Ahol nyolcvannal lehetett menni, ott sem hajtottunk hetvennél többel, egyrészt a holland táj és porták szépsége, másrészt a kocsi nyugtató jellege miatt.

bcs

Látványos a kocsi orra, a LED-es lámpák izzó fénye, az alul elszélesedő agresszívebb megjelenésű trapéz alakú légbeömlő jelzi zöld mivoltát. Hátulról a jobban felszerelt modellek LED-es lámpasora hívja fel a figyelmet, a kötelező hybrid felirat mellett. Ezzel az autóval a Toyota nem szűk vásárlói réteget akar kiszolgálni, hanem tömegautót kínál, terveik szerint a Yaris eladások 20 százalékát ez a változat adja pár éven belül.

Annyira jól néz ki a Yaris hibrid változata, hogy szinte sajnáljuk azokat, akik sima (benzines vagy dízel) Yarist vettek az elmúlt évben. Miután megtudtuk a kocsi indulóárát, duplán sajnáljuk őket, sőt azokat is, akik Prius helyett inkább Aurist vettek – mert az olcsóbb volt. Kapaszkodjanak meg: a Toyota bement 5 millió alá, sőt 4,595 millió forintért kínálja a Yaris Hybrid belépő változatát. De nem kell legyinteni, az induló hibrid sem fapados, sőt a hét légzsák, az elektronikus menetstabilizáló, az elektronikus fékerőelosztó, a kanyarstabilitás-vezérlő, a kipörgésgátló, a vészfékasszisztens, a dupla klíma, a kormányról vezérelhető audiorendszer, az első elektromos ablakemelők, a LED-es nappali világítás, az elektromos tükrök mind az alapfelszereltség részei. Ennyi pénzért hasonlóan felszerelt dízel kisautókat lehet kapni, így a Toyota ezeknek a vásárlóira is hajt.  A következő felszereltségi szinten (4,895 millió forintért) széria a ködlámpa, a hátsó LED-es lámpa, a variálható csomagtér-padló, az érintőképernyős Toyota Touch multimédiás rendszer, a Bluetooth, az USB-port, a tolatókamera és a fényezett kilincsek és tükrök. A leggazdagabb felszereltségi szinten (5,335 millió forintért) alap a sebességtartó automatika, nyolchangszórós hifi, eső- és fényérzékelő, bőr-szövet kárpit, a kulcsnélküli nyitás és –indítás, az első kartámasz, a hűtött kesztyűtartó és a 15 hüvelykes könnyűfém felnik. A navigáció felára 150 ezer forint, a kocsi júliusban érkezik a magyar piacra.

A hibrid rendszer révén hosszú távon sokat spórol, aki Yaris hibridet vesz, hiányzik belőle a tengelykapcsoló, az indítómotor és a vezérműszíj. Ezeknek a karbantartására soha nem kell költeni, a fékbetétek élettartama pedig elérheti a 100 ezer kilométert.

A méretcsökkentésen átesett hibrid rendszer áttervezett 1,5 literes benzinmotorjához (Atkinson ciklusú) az eddigieknél jóval kompaktabb építésű elektromotor, sebességváltó-differenciálmű egység, inverter és akkumulátor-csomag csatlakozik.  A hibrid hajtómű tömege 201 kilogramm, 42 kilogrammal könnyebb, mint az Auris hibridé.

Az 1497 köbcentis VVT-i szelepvezérlésű benzinmotor alapja a második generációs Prius erőforrása. A blokk fél centivel rövidebb, 17 kilogrammal könnyebb lett. Maximális teljesítménye 55 kW/77 LE, legnagyobb forgatónyomatéka 111 Nm.  A mérnökök csökkentették fajlagos hőteljesítményét, hűtött kipufogógáz visszavezető rendszert (EGR), elektromos vízpumpát, kis súrlódású vezérműláncot, műgyanta szívócsonkot alkalmaztak.

A Yaris villanymotorja késlekedés nélkül azonnal leadja 45 kW teljesítményét és 169 Nm forgatónyomatékát.  A két motor összteljesítménye 74 kW/100 LE, ez 11,8 másodperces gyorsulást tesz lehetővé álló helyzetből 100 kilométer/órára (nulláról 50 kilométer/órás sebességre 4 másodpercre van szükség), a kocsi végsebessége 165 kilométer/óra.

A hibrid rendszer lelke, az elektromotort, a generátort, a teljesítmény-elosztó egységet és a villanymotor fordulatszámát csökkentő mechanizmust egyetlen könnyű, kompakt építésű házban magában foglaló nyomatékelosztó-differenciálmű egység mérete közel azonos egy hagyományos váltóval.

A hajtáslánchoz 144 voltos nikkel-metál hidrid akkumulátor tartozik, amelyben 120 cella sorakozik, a teljesítmény-elosztó 80 amperes, a kimenő feszültség 520 V. Lassulási és fékezési energiáját a villanymotor nagyteljesítményű generátorként működve hasznosítja újra.

A kocsi 20 milliméterrel hosszabb, mint hagyományos motorral szerelt társai, egyéb méretei megegyeznek, egyetlen funkcionális hátránya, hogy nem dönthetők síkba le a hátsó ülések. Ennek oka, hogy az ülések alatt kapott helyett az akkumulátor csomag – ezért nem csökkent egy decit sem az űrtartalma.

Felfüggesztése megegyezik a Yariséval, elöl MacPherson rugóstagokkal, hátul torziós rudas szerkezettel, kormányzása pontos, fordulókörének sugara 4,7 méter. Vezetése tetszett, kigyorsításkor azonban olyan hangosan dolgozik minden motor, hogy inkább jobbnak látjuk, ha lassan autózunk. Ideges embereknek nem ajánlom, de nyugodt, ráérős, természetszerető és előrelátó embereknek igen.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Biró Csongor Autó

Vezettük a nagyon hibrid Volvót

Az idei Genfi Autószalonon mutatta be a Volvo a hálózatról tölthető hibrid V60 modellt. Az autó szén-dioxid-kibocsátása kevesebb, mint 50 gramm/kilométer, fogyasztása nem több mint két liter száz kilométerenként. A 2012-től hazánkban is megvásárolható autót Berlinben a Michelin Challenge Bibendum rendezvényen próbáltuk ki.

Biró Csongor Autó

Audi Q5 teszt: hibridugrás

Bivalyerős, mégis környezetkímélő. Kevés ilyen autó van, az Audi Q5 hybrid sem az, bár tényleg izmos. Villanymotorja inkább áll az erő, mintsem a környezet szolgálatában, de kategóriájában legelső zöldebb autóként mindenképpen jár neki a taps.

Biró Csongor Autó

Exkluzív teszt: vezettük az Infiniti hibrid nagyautóját

A Lexus után az Infiniti a második japán gyártó, amely hibrid nagyautót hoz az európai piacra. Szépen bővül a kínálat, a Lexus LS600h, a GS450h, a Mercedes-Benz S400 Hybrid és a BMW 7 ActiveHybrid mellett hamarosan érkezik az Audi A6 és a BMW 5 hibrid változata. Rövid, de exkluzív németországi tesztúton tehettük próbára a hazánkban kapható legjobb Infinitit, az M35h-t.

Biró Csongor Autó

Vezettük a mikrohibrid Peugeot 308-ast - teszt

Három és fél évvel bemutatása után férfiasabb külsőt kapott a legnépszerűbb Peugeot. A sochaux-i, mulhouse-i és kalugai gyártósorokról immár több mint 930 ezer példány gördült le. Az új Peugeot 308 friss külsővel és a Peugeot 508-asban már kipróbált e-HDi mikrohibrid technikával érkezik a magyar piacra a nyár elején.

Biró Csongor Autó

Teszteltük a hibrid ötös BMW-t

A konkurensek nyomására kihozta hibrid ötösét a BMW, amely nem okozott csalódást. Minden, ami jó egy BMW-ben benne van, erős, mint egy benzines és majdnem olyan keveset fogyaszt, mint egy dízel. Hasonló teljesítményt nyújt mint az 535i, vagy az 535d, de azoknál jóval drágábban. A hibriddel azonban hangtalanul furikázhatunk a mélygarázsban, technikája kifogástalan, technológiáját a jövő szülte, a vezetési élmény pedig megfizethetetlen.