szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kórházak főorvosi parkolóiban látni leginkább az itthon nem is kapható Toyota Camryt. Vonzalom vagy puszta realitás behozatni olyan kocsikat, amelyek nincsenek is magyarországi forgalomban. Toplista.

A mindennapokban közlekedve tucat számra lehet látni olyan autókat, amelyek nem kaphatók Magyarországon. Kik és miért hozzák vagy hozatják be ezeket a modelleket? Ki akarnak tűnni az átlagból vagy csak olcsóbbak így? Az egyik legnépszerűbb ilyen autó például a Toyota Previa egy 7 üléses családi kisbusz, és egy másik a japán márkától, a Camry.

A Datahouse autópiaci információkkal foglalkozó cég idén január és szeptember közötti adataiból a hat évnél fiatalabb importált modellekre voltunk kíváncsiak.
Az egyik érthető, bár nem a legnagyobb példányszámú bevándorló a ’90 és 2007 között gyártott Previa. Az egyik első hétüléses autó volt - készült 8 férőhellyel is -, amely méltán volt népszerű a tengerentúlon. Olcsó alternatíva azok számára, akik megbízható családi járműben gondolkodnak, de nem tudnak vagy nem akarnak újat venni.

Toyota Previa.
Egy Németországból vásárolt 6 és 8 év közötti Previát átlagosan két és fél millió forint körüli áron tudunk beszerezni, míg a Magyarországon eladásra kínált modellek akár a tízedik évüket taposva is belekerülnek 3-4 millióba. Természetesen a magyarországi forgalomba-helyezés költségeit alaposan körüljárva lehet itt is spórolni. Negatívum, hogy a nem kompatibilis alkatrészek leszállítására jóval több időt kell várni, mint az alapvetően Európába szánt társaik alkatrészeire.

Orvosi műszer

A kórházak parkolóiban gyakran feltűnő Toyota Camry egyértelműen a hibrid hajtása miatt népszerű, hiszen a hazai szalonokban megvásárolható Prius néhány millióval drágább, mint egy fiatalon behozott Camry. Az államokban népszerű Camry-ból Magyarországon most éppen 20 darabot tartanak nyilván, ezzel az általunk összeállított toplistán a második helyet foglalja el.

Toyota Camry
A „jobbkormányos Opel”, azaz a Vauxhall négy kocsival képviselteti magát hazánkban, mindegyik Vectra. Szubjektíve azonban Opelnél is megtalálható Vectra, Astra, Corsa, de Movano típusokból is láttunk néhány Vauxhallt. A jobb oldali kormány miatt eleve olcsóbbak, bár néha bal oldali közlekedésre is alkalmas darabokkal is találkozni. A lutoni székhelyű cég autóinak itthoni értelmét az adja, hogy extrákban sokkal gazdagabbak, mint német társaik. Lényegében ezért éri meg balkormányos angol kocsit is vásárolni. Míg egy 2004-es évjáratú Vauxhall Vectra 1.7 dízel kombi átszámítva 1,26 millió forintért elvihető, addig itthon Opelben ugyanez már átlagosan 1,5 millió forint. A forgalomba helyezéssel összefüggő terhekkel már ugyanott vagyunk.

A divatklub

Érdekes a Ford Escape SUV-ok esete is. Európában Ford Maverick néven kerültek forgalomba. A Használtauto.hu adatbázisában összesen 15 darab Escape-et találunk, mind hibrid meghajtású és míg az első generációhoz 3 és 4 millió forintért, addig a második generációhoz 5 és 7 millió forint körül juthatunk hozzá. Mind magánimport útján kerültek az országba. Ugyanennyiért vásárolhatunk az USA-ból is, de a kocsi behajózásával, vámjával és a forgalomba-helyezéssel kell számolni pluszban. A magyar utakon a 2005 után gyártottakból összesen hét darabot tartanak nyilván.


A legnépesebb jövevény a Ford Mustang, egy híján harminc darab koptatja a magyar aszfaltot. Eleinte szlovák rendszámmal láttunk közlekedni néhány darabot, a beígért szigorítások hatására talán a honosítás mellett döntöttek tulajdonosaik. Mindenesetre ezt az autót sem vásárolhatjuk meg akármelyik márkakereskedésben. Árát tekintve amúgy is magasabb kategória a fent említettekhez képest. Míg egy Angliában kapható 2007-es Ford Mustang Shelby 500 GT- ért akár tízmillió forintot kell kifizetnünk, majd honosíttatni, itthon ugyanez az évjárat és felszereltség használtan magyar papírokkal már 6,5 milliótól kapható.

Mustang Shelby 500 GT

Chryslereket is vizsgáltunk, amelyek közül a Sebring a legjellemzőbb. Azt ugyan nem tudjuk, hogy az Európába szánt változatból hány darab van összesen itthon, az azonban biztos, hogy a második és harmadik generációs modellekből is akad, amelyeket jellemzően az amerikai piacra szántak. A legtöbbet Németországba szállították a tengerentúlról. A Sebring anno '95-ben még kupé változatban volt elérhető, eredetileg a Mitsubishi Galant platformjára épült. Itthoni népszerűsége nem igazán ismert, bár a 9 forgalomban lévő modell mellett a Használtautó.hu adatbázisában 31-et árulnak belőle, jó részük nem volt itthon még forgalomba helyezve. A harmadik generációhoz 2 300 000 és 4 300 000 forint között juthatunk hozzá.

Kint olcsó, érdemes hozni

Vajon miért éri meg külföldi, régebbi, közepes vagy nagyobb teljesítményű kocsit behozni, az okok között, az uniós tagállamok eltérő szabályozásai szerepelnek. A kimutatásokból ugyan nem derül ki, hogy mely országokból hozzák be a személygépkocsikat, de gyanítható, hogy sokan még mindig Ausztriában és Németországban néznek körül és nem feltétlenül kitűnni akarnak, sokkal inkább egy régóta vágyott típus érdekli a vásárlókat. Ezekben az országokban pedig azért lehet elérhető áron vásárolni akár prémium kategóriás autókat is, mert a szabályozások értelmében jóval magasabb adóterhet kell megfizetni a régebbi, rosszabb környezetvédelmi besorolással rendelkező modellekre.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!