szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kínai autógyárak vezetőinek fizetéséről tettek közzé egy listát. A távol-keleti nagyfőnökök a nyugati vezetőkkel szemben még mindig szinte aprópénzt kapnak munkájukért. Legalábbis kimutatható módon.

A legagyobb világmárkák vezetőinek fizetése ismert, a Ford, a Volkswagen, a Fiat vezetői őrületes summával gyarapodnak minden évben. Alan Mulally, Ford vezetője például 29 millió dollárt, professzor Martin Winterkorn a Volkswagennél 19 millió dollárt visz haza, míg az ipar fenegyereke, Sergio Marchionne, a FIAT-Chryslernél csak valamivel kevesebb, 18,8 millió dollárt keres – a Forbes listája alapján. Sokszor mindez csak jelképes tényleges fizetést jelent, inkább a jelentős részvénytulajdont preferálják az üzletemberek.

Bár a kínai gazdaságban a fizetés is nagyban eltér a nyugati világban megszokott bérezéstől, az utóbbi időben a nagy kínai társaságok vezető juttatásai is elkezdtek felzárkózni nyugati társaikéhoz. Kínában is elterjedtek a részvénycsomag-juttatások, amelyek sokkal jobban hoznak a konyhára, ha a cégnek jól megy. A China Car Times összeszedte a legnagyobb márkák vezetőinek fizetését. Nem kizárt persze, hogy Európában még magukról az autómárkákról sem hallott a többség. 

Még a legnagyobb kínai márka, a BYD (Build your Dream) vezetője Wang Csuanfu is csak nagyjából 438 ezer dolláros fizetést kap évente, ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy tavalyelőtt még 635 ezer dollárt keresett. Sajnos a BYD sem fejlődött a várt ütemben, mintegy 13 millió dollárral kevesebb jött össze a cégnek bevételben, így megszorítások következtek. (A kínai üzletember vagyona ugyanakkor nem tükrözi fizetését, Wang Csuanfu az egyik leggazdagabb kínai 1,8 milliárd eurós vagyonával.)

byd.yom

Az ismertebb gyártók közé tartozó Greatwall első embere már elégedettebb lehet, Wei Jang Ping fizetése 392 ezer dollárnak felelt meg tavaly, az egy évvel korábbi 233 ezer dollár után.

A Geely onnan lehet ismert, hogy jelenleg a Volvót is tulajdonolja. Vezetője Liu Shufu nem teljesít rosszul, a cég profitja 32 százalékkal nőtt, ám a fizetésén ez nem látszik meg, Shufu szerény 53 ezer dollárral kell beérje, évente.

JCM, amely a General Motors kínai vegyesvállalata, első embere Csen Juan Quing az elmúlt három évben egy fillér emelést nem kapott, ráadásul 38 ezer dolláros fizetését amerikai valutában kapja, ami gyengült a kínai fizetőeszközzel szemben.

További kevésbé neves négy kínai gyártó a Foton, a SAIC, a Ningtong és GAC fizetései vegyes képet mutatnak. A legjobban a Fotonnál lehet vezérként keresni 293 ezer dollárt, a legrosszabbul pedig a SAIC fizet első emberének 145 ezer dollárt mindössze.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!