Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e13777a6-9739-4600-9e96-7042b7599cf2","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ha minden jól alakul, és békeév lesz 2025, akkor biztos az emelés a miniszterelnök szerint, aki az aláíráskor arra is utalt, hogy jövőre átalakul a gazdaságirányítás.","shortLead":"Ha minden jól alakul, és békeév lesz 2025, akkor biztos az emelés a miniszterelnök szerint, aki az aláíráskor arra is...","id":"20241125_bermegallapodas-minimalber-garantalt-berminimum-gazdasagpolitika-orban-viktor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e13777a6-9739-4600-9e96-7042b7599cf2.jpg","index":0,"item":"5fb0a19b-4673-4b92-9e2b-042361a8b0bf","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241125_bermegallapodas-minimalber-garantalt-berminimum-gazdasagpolitika-orban-viktor","timestamp":"2024. november. 25. 10:34","title":"Aláírták a bérmegállapodást, Orbán Viktor szerint be is lehet tartani, ha békeév jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"957ee33e-09bc-4ca7-9ea5-72e2bf2f49f7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új illusztrációkat adott közre a SpaceX, melyek segítségével képet kaphatunk arról, mire lehet majd számítani 2026-ban, amikor az Artemis III küldetés során ismét ember lép a Holdra. ","shortLead":"Új illusztrációkat adott közre a SpaceX, melyek segítségével képet kaphatunk arról, mire lehet majd számítani 2026-ban...","id":"20241125_nasa-artemis-iii-spacex-starship-holdraszallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/957ee33e-09bc-4ca7-9ea5-72e2bf2f49f7.jpg","index":0,"item":"f68a4409-12c7-43a5-a459-2cee9e39f529","keywords":null,"link":"/tudomany/20241125_nasa-artemis-iii-spacex-starship-holdraszallas","timestamp":"2024. november. 25. 09:14","title":"Fotók: így fog kinézni a történelmi holdra szállás, valamint az ehhez használt Starship űrhajó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Folytatódik a parázs vita az Egyesült Államokban kormányzati pozícióra készülő Elon Musk és a britek között. ","shortLead":"Folytatódik a parázs vita az Egyesült Államokban kormányzati pozícióra készülő Elon Musk és a britek között. ","id":"20241125_Elon-Musk-X-Anglia-UK-valasztasok-szelsojobb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b.jpg","index":0,"item":"e3267775-15ac-428a-b06d-46fd387edf43","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_Elon-Musk-X-Anglia-UK-valasztasok-szelsojobb","timestamp":"2024. november. 25. 18:19","title":"Elon Musk új parlamenti választást követel az Egyesült Királyságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"033c7cf5-8e9f-4c59-82b2-2d99e38abbda","c_author":" Egészségértés Díj","category":"brandcontent","description":"Nemcsak tanulnak és foglalkoznak a beteg gyerekekkel, de azzal, hogy velük vannak a kórházban, a gyógyulásukat is segítik azok a fiatal önkéntesek, vagyis Amigók, akik immáron tíz éve járják ezeket az intézményeket. Az Amigos a gyerekekért Alapítvány megálmodójával és vezetőjével, Forgács-Fábián Sárával, valamint a vállalati adományszervezésért felelős Amigóval, Mikó Annával beszélgettünk az alapítványról, amely nemrég komoly szakmai díjat nyert.","shortLead":"Nemcsak tanulnak és foglalkoznak a beteg gyerekekkel, de azzal, hogy velük vannak a kórházban, a gyógyulásukat is...","id":"20241126_Amigos-a-gyerekekert-alapitvany-interju-egeszsegertes-dij-2024-AIPM","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/033c7cf5-8e9f-4c59-82b2-2d99e38abbda.jpg","index":0,"item":"a7936543-5103-4e31-bbf8-b131371aa3bd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241126_Amigos-a-gyerekekert-alapitvany-interju-egeszsegertes-dij-2024-AIPM","timestamp":"2024. november. 26. 07:30","title":"„Az elmúlt tíz évben több tízezer gyerek életére voltunk hatással”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40c9a9f4-6f0c-49eb-a3d0-35b02bf73c02","c_author":"Lengyel Miklós","category":"gazdasag","description":"A titkosszolgálat irányítja az orosz hálózatot Afrikában – nyilatkozta a francia közszolgálati rádiónak a Wagner-hadsereg egykori összekötő tisztje.","shortLead":"A titkosszolgálat irányítja az orosz hálózatot Afrikában – nyilatkozta a francia közszolgálati rádiónak...","id":"20241126_Putyin-Afrika-titkosszolgalat-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40c9a9f4-6f0c-49eb-a3d0-35b02bf73c02.jpg","index":0,"item":"0d3b2ea9-e22c-4a02-a07b-a23e442e9ea5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_Putyin-Afrika-titkosszolgalat-media","timestamp":"2024. november. 26. 10:47","title":"Putyin az ukrajnai háború alatt is folyamatosan nyomul előre Afrikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1109f981-181e-48a3-aeb9-98cec76f02e6","c_author":"Szentirmai Áron","category":"itthon","description":"Bár csak a hétvégén kezdődik a Czeglédy Gergő óbudai körzetében januárra kiírt időközi önkormányzati választás hivatalos kampánya, a Fidesz az elmúlt hétvégéken már ahhoz is gyűjtötte az aláírásokat, hogy a börtönben ülő Kiss László polgármester távozását kikényszerítsék.","shortLead":"Bár csak a hétvégén kezdődik a Czeglédy Gergő óbudai körzetében januárra kiírt időközi önkormányzati választás...","id":"20241125_Fidesz-Kiss-Laszlo-alairasgyujtes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1109f981-181e-48a3-aeb9-98cec76f02e6.jpg","index":0,"item":"a0a37692-056a-41f2-883d-72b10b9be16d","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_Fidesz-Kiss-Laszlo-alairasgyujtes","timestamp":"2024. november. 25. 11:49","title":"Aláírásgyűjtéssel kényszerítené lemondásra a fizetését a börtönben ülve is felvevő óbudai polgármestert a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa8d7a10-f726-4885-af26-7ecf8a246796","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Hétfő este tisztújítás történt a KAVOSZ Széchenyi Kártya Program Zrt-nél (KAVOSZ).","shortLead":"Hétfő este tisztújítás történt a KAVOSZ Széchenyi Kártya Program Zrt-nél (KAVOSZ).","id":"20241126_Parragh-Laszlo-kavosz-tisztujitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa8d7a10-f726-4885-af26-7ecf8a246796.jpg","index":0,"item":"8ea37600-2e6d-4fd4-9717-7e752192571e","keywords":null,"link":"/kkv/20241126_Parragh-Laszlo-kavosz-tisztujitas","timestamp":"2024. november. 26. 08:01","title":"Újabb fontos pozíciót veszített el Parragh László","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0866cb5e-43cc-4977-b4dc-72f3a939b25b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kutatók szerint Hankó Balázs kulturális miniszter több ponton is ferdít, nem lenne szabad úgy hozzányúlni a kutatói hálózathoz, hogy közben nincs megállapodás az unióval több programról. Szerintük utóbbiért a kormány nem is tesz elég erőfeszítést.","shortLead":"A kutatók szerint Hankó Balázs kulturális miniszter több ponton is ferdít, nem lenne szabad úgy hozzányúlni a kutatói...","id":"20241125_akademiai-dolgozok-foruma-hanko-balazs-gulyas-balazs-vita-kutatohalozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0866cb5e-43cc-4977-b4dc-72f3a939b25b.jpg","index":0,"item":"fb50e4fc-e289-4314-86c8-695cdc7fe08b","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_akademiai-dolgozok-foruma-hanko-balazs-gulyas-balazs-vita-kutatohalozat","timestamp":"2024. november. 25. 09:55","title":"Akadémiai Dolgozók Fóruma: Ne fogadjanak el törvényt a kutatóhálózatról, amíg nem nyitják meg az Erasmus és Horizon pályázatokat!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tél előtt nem elég, hogy a járművünk műszaki állapotát a lehető legjobb helyzetbe hozzuk és az agyonismételt ökölszabályt betartjuk: +7 °C alatti napi középhőmérséklet esetén átállunk a legalább 4,5 mm profilmélységű téli abroncs használatára.
A téli gumicsere csak a legfontosabb minimum a hideg idő beálltakor. Mindeközben néhány alapvető fontosságú, magát a biztonságos vezetést lehetővé tevő alapszabállyal is törődnünk kellene, amelyek nem csak a téli autózást teszik biztonságosabbá.
Ilyen az ülés beállítása, a csomagok elhelyezése, egy vészfékezés végrehajtása vagy egy biztonságos kikerülés. Ezeket vettük át a zsámbéki drivingcamp Hungary vezető instruktorával Albert Péterrel.
Fekve, távol és veszélyesen – alapok az ülésben
Mindenekelőtt érdemes az ülésbeállítást a magasság beállításával kezdeni – tanácsolja Albert Péter –, ha a végére hagyjuk, akkor elállítjuk lényegében az odáig beállított összes értéket. A fejtetőnk távolságát a tetőkárpittól magasságunk ugyan elsődlegesen meghatározza majd, de törekedni kell, hogy négyujjnyi távolság legyen lehetőség szerint a tetőkárpittól.
A pedáloktól való távolság beállításánál az alapszabály, mivel egy vészfékezéskor teljes erővel beleugrunk a kuplungba és a fékpedálba (tehát mindkettőbe egyszerre!) a combunk alja nem feszülhet az ülőlapnak, hiszen akkor nem tudunk megfelelő erőt kifejteni. Ez nagyjából 20 fokos térdhajlítást feltételez teljesen kinyomott kuplungpedálnál. Ráadásul így nem is törjük el a mereven kinyújtott térdünket egy balesetben.
drivingcamp
A háttámla beállításánál a két vállunknak bele kell feszülnie az ülésbe, miközben az előre nyújtott karunkkal, a csuklónknak kell a kormánykerék tetejét elérnie. A kormányt pedig 3 óra – 9 óra magasságában kell fogni. (Elég csak azt kipróbálni mekkorát tudunk így átfogás nélkül fordítani a kormányon, szemben a klasszikus 10 óra 10 perces kormányfogással.)
Sokan elhanyagolják a fejtámla beállítását, pedig annak teteje nagyjából egyvonalban kell legyen, a fejtetőnkkel, hogy ne nyakcsigolyánkat törje el a helytelenül beállított támla – hangsúlyozza végezetül az ülésbeálítás kapcsán Albert Péter.
Csomagokat becsatolni
Ha a hátsó ülésen viszünk valamit, illetőleg a csomagtartóban, akkor csatoljuk be a hátsó öveket. Ennek közvetlenül is több szerepe van. A csomagtartóban lévő nagyobb súlyt egyszerűen a háttámla kampók nem tudják megfogni, míg a biztonsági öv a három ponton keresztül már megtart sokkal nagyobb súlyt is. Egy 50 km/órás ütközésnél a csomagjaink a súlyuk 25-szörösével repülnek tovább!
Mint a napokban közzétett felmérés is mutatja és a drivingcamp Hungary vezető instruktora is állította, a sofőrök 95 százaléka nem tud vészfékezni, nem tudja, hogy valósággal rá kell rúgni a fékpedállra és rajta állni, amíg meg nem állunk. Bár a vészfék-asszisztenssel felszerelt autók valamennyit javítanak a helyzeten, de itt is kell egy minimális idő, mire felépül a teljes fékhatás. Azoknál a kocsiknál, amelyekben nincs ilyen rendszer nagyjából 0,2 másodpercben nincs teljes fékhatás. Fontos mozzanat a vészfékezésnél, hogy a felsőtestet nem szabad a karunkat kifeszítve ellen tartanunk, mert akkor nem tudunk kormányozni.
Megjegyzendő, hogy mivel sokan használnak tempomatot egy vészfékezési helyzetnél plusz két tized másodperccel számolhatunk 50-nél, mire a teljes rendszert aktíváljuk, ami három métert jelen. Ezért olyan szituációkban, amelynél a tempomat használata mellett bármilyen módon előfordulhat, hogy fékeznünk kell, tegyük a lábunkat a fékpedálra, úgy, hogy arra még nem fejtünk ki erőt. A tempomat kényelmi eszköz. 130-nál már hét méterrel lesz hosszabb a fékutunk, egy teherautónyi távot veszíthetünk, ha nem vagyunk felkészültek.
drivingcamp
A vészfékezés mellett, vagy azt közvetlenül kísérő fontos mozdulat a kikerülési manőver is. Amely, elsőre sokak számára furcsán hangzik, de mindig három manőverből kell, hogy álljon. (pl. balrakormányzás, majd jobbra-kormányzás és végül kiigazítás, hogy egyenesbe kerüljön az autó.) Csúszós úton persze mindenből sokkal több helyre és időre lesz szükségünk – jegyzi meg a téli útviszonyok kapcsán a vezető instruktor. A tapadásvesztés veszélye ráadásul ilyenkor fokozottan fennáll.
Vészfékezésnél lehetőség szerint azonos időben történjen meg a fék és kuplungpedál kinyomása – hangsúlyozzák minden gyakorlatkor az instruktorok. Ha nem nyomjuk ki a kuplungot a fékpedál mellé, akkor lefullad a kocsi, és egy ilyen helyzetben nyilván nem cél, hogy időt veszítsünk azzal, hogy nem tudunk kvázi „menekülni”. Ráadásul ilyenkor lekapcsolhat a kormányszervo illetve a szervofék is, amelyek hiánya miatt még nehezebb lesz tovább manőverezni.
Nem óv meg mindentől az összkerékhajtás
A drivingcamp Hungary által tartott vezetési tréningeken ráadásul olyan közlekedési helyzeteket gyakorolhatunk, amelyekre máshogy készülni lehetetlen. Az összes gyakorlat közül a rántópad, amely leginkább szembesíti az autóvezetőket saját és autóik képességeivel. A feladatban nagyjából 40-50 kilométer per órás sebességgel érkezve a rántja meg a kocsi hátsótengelyénél az autót a szerkezet, majd ugyanekkor egy csúszós műgyanta pályára érkezve kezd sodródni a kocsit. Nagyjából olyan helyzetnek foghatjuk fel, mintha oldalról belénk jönnének, vagy egy jégborda kidobná az autó farát a haladási sávjából és valamelyest hasonlatos lehet egy nagy sebességnél történt hátsó gumidefekthez is – mondta el Albert Péter.
drivingcamp
Általában a rántást követő 0,4-0,5 másodperc után képes valaki egyáltalán reagálni a történésekre. Ilyenkor a legfontosabb, hogy jó irányba kormányozzunk, vagyis ellenkormányozzunk. Ami elsőre ellentmondásnak tűnik, hiszen ha jobbra kicsúszik a kocsi fara, akkor „ellenkormányzásként” szintén jobbra kell minél gyorsabban, tekerni a kormányt.
Elvileg amilyen szögben kitört a kocsi fara, az első kormányzott kerekeknek is olyan szögben kellene minél hamarabb állniuk. A neheze részben ott következik, hogy ha ezt az első megcsúszást kivédtük, amikor jön vissza a kocsi fara, ugyan ilyen gyorsan kellene a másik irányt is felvenni a kormánnyal. Mivel ezt már a legtöbb autós nem tudja követni, az autópálya-balesetek esetében a harmadik korrekciónál szokták elveszteni végleg az uralmat a kocsi felett.
Szintén fontos eloszlatandó tévhit, hogy összkerék-hajtású autókkal nem csak elindulni, de megállni is könnyebb. Ez egyetlen szempontból és nem meghatározóan igaz, a motorfékhatást valóban jobban adja le az összkerékhajtású autó, de a tapadásvesztés ellen, és ezt követően ez sem óv meg.
Télen persze igazán gondban a hátsókerék-hajtású autókkal járók lesznek. A hátsókerekes túlkormányzottá válik. Inkább kanyarodásnál számít. A mai hátsókerekes autók esetében szerencsére az elektronikai rendszerek nagyon megkönnyítik a használatukat, de egy bizonyos határon túl a fizika törvényeit ezek sem képesek felül írni. Túlkormányzottá válásnál, amikor a kocsi feneke kezdi megelőzni a kocsit akkor egy első kerék hajtású autónál finom gázadás még sok esetben javíthatja is, míg egy hátsókerekesnél ezzel csak tovább rontjuk a helyzetünket.
Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.