Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"de233e66-021e-4ce3-8cfa-f80b13c7f7f8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Telefonjaink jelszavai a PIN-kódok, és ezek is feltörhetők. Hogy ezt mennyire könnyen tehetik meg azok, akik hozzáférnek az eszközünkhöz, az rajtunk is múlik. Vannak ugyanis olyan PIN-kódok, amelyeket érdemes elkerülni.","shortLead":"Telefonjaink jelszavai a PIN-kódok, és ezek is feltörhetők. Hogy ezt mennyire könnyen tehetik meg azok, akik...","id":"20250529_rossz-veszelyes-pin-kodok-tanacsok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de233e66-021e-4ce3-8cfa-f80b13c7f7f8.jpg","index":0,"item":"dc4b1806-3092-4500-9473-0b0f3aaa1f34","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_rossz-veszelyes-pin-kodok-tanacsok","timestamp":"2025. május. 29. 08:03","title":"Semmiképp ne használja ezeket a PIN-kódokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5937f51b-9294-4dfe-a7b5-c66fca7b37d9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kissé szokatlan bejelentés érkezett szerdán a Google-től: a cég azt közölte az Android-felhasználókkal, hogy az Instagram kiadott egy frissítést, ami javít egy, az akkumulátort komolyan érintő hibát.","shortLead":"Kissé szokatlan bejelentés érkezett szerdán a Google-től: a cég azt közölte az Android-felhasználókkal...","id":"20250529_google-android-kozlemeny-instagram-alkalmazas-frissitese-akkumulator-problemak-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5937f51b-9294-4dfe-a7b5-c66fca7b37d9.jpg","index":0,"item":"d9ce4c8a-e945-406f-8445-9e9b7f837f3e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_google-android-kozlemeny-instagram-alkalmazas-frissitese-akkumulator-problemak-javitas","timestamp":"2025. május. 29. 13:03","title":"Ezért merülhet nagyon a telefonja mostanában – és így oldhatja meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"123a8660-2b36-4776-8555-9f362794ee97","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Kilenc év után zárták le a nyomozást.","shortLead":"Kilenc év után zárták le a nyomozást.","id":"20250529_Az-OLAF-csalast-talalt-a-magyar-rendorseg-szerint-viszont-nem-tortent-buncselekmeny-a-szabalytalan-korhazi-beszerzesek-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/123a8660-2b36-4776-8555-9f362794ee97.jpg","index":0,"item":"45737b24-61ea-482c-bed0-2b50aea60902","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_Az-OLAF-csalast-talalt-a-magyar-rendorseg-szerint-viszont-nem-tortent-buncselekmeny-a-szabalytalan-korhazi-beszerzesek-ugyeben","timestamp":"2025. május. 29. 09:05","title":"Az OLAF csalást talált, a magyar rendőrség szerint viszont nem történt bűncselekmény a szabálytalan kórházi beszerzések ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27477542-7c97-4141-a461-8e6e39205fc5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az üzemeltetők elvették az idősek nyugdíját, miközben emberhez méltatlan körülmények között helyezték el őket.","shortLead":"Az üzemeltetők elvették az idősek nyugdíját, miközben emberhez méltatlan körülmények között helyezték el őket.","id":"20250529_illegalis-idosotthon-felszamolas-nemzeti-ado-es-vamhivatal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27477542-7c97-4141-a461-8e6e39205fc5.jpg","index":0,"item":"61af417d-d940-4f1f-a5da-060220b2d277","keywords":null,"link":"/itthon/20250529_illegalis-idosotthon-felszamolas-nemzeti-ado-es-vamhivatal","timestamp":"2025. május. 29. 11:25","title":"Koszlott, illegálisan működő idősotthonokat számolt fel a NAV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0f52ae5-51df-4f25-8ca9-bc667eda14cf","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Azoknak a vámoknak a kivetését blokkolta a bírósági döntés, amelyeket az amerikai elnök a nemzetközi rendkívüli gazdasági hatalomról szóló törvényre (IEEPA) hivatkozva vetett ki.","shortLead":"Azoknak a vámoknak a kivetését blokkolta a bírósági döntés, amelyeket az amerikai elnök a nemzetközi rendkívüli...","id":"20250529_donald-trump-vam-kivetes-amerikai-birosag-blokk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0f52ae5-51df-4f25-8ca9-bc667eda14cf.jpg","index":0,"item":"85df4fef-6790-482b-b937-0d2ab3aed899","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250529_donald-trump-vam-kivetes-amerikai-birosag-blokk","timestamp":"2025. május. 29. 07:55","title":"Felfüggesztette Trump vámjainak nagy részét a bíróság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"982e777f-aef6-41ab-a2ec-63ae8384f382","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Hiába mozog rendszeresen és táplálkozik egészségesen, nem tud megszabadulni a felesleges zsírtól? Lehet, hogy nem a testalkatához illő módszerekkel próbálkozik.","shortLead":"Hiába mozog rendszeresen és táplálkozik egészségesen, nem tud megszabadulni a felesleges zsírtól? Lehet, hogy nem...","id":"20250529_korte-alma-homokora-testalkatnak-megfelelo-edzed-dieta-fogyas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/982e777f-aef6-41ab-a2ec-63ae8384f382.jpg","index":0,"item":"2bcfe910-eeb1-4da9-bd78-a31446eb3828","keywords":null,"link":"/elet/20250529_korte-alma-homokora-testalkatnak-megfelelo-edzed-dieta-fogyas","timestamp":"2025. május. 29. 04:31","title":"Körte, alma, homokóra – így válasszon a testalkatához megfelelő diétát és edzést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Magyarország évek óta módszeresen megsérti a demokratikus alapjogokat, ám a többi uniós állam eddig csupán visszafogottan reagál, amire megvan a jó oka – írja kommentárjában Antonio Fumagalli, a svájci lap brüsszeli tudósítója.","shortLead":"Magyarország évek óta módszeresen megsérti a demokratikus alapjogokat, ám a többi uniós állam eddig csupán...","id":"20250530_Neue-Zurcher-Zeitung-EU-Orban-Magyarorszag-szavazati-jog-megvonasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"02c5f2b5-ebab-413a-a4a2-1621e3fbaec3","keywords":null,"link":"/360/20250530_Neue-Zurcher-Zeitung-EU-Orban-Magyarorszag-szavazati-jog-megvonasa","timestamp":"2025. május. 30. 15:45","title":"Neue Zürcher Zeitung-vélemény: Az EU-nak egyelőre nem ajánlott bevetnie a „nukleáris opciót” Orbán ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e587810-a071-4eaf-8eb3-2bdea35dff87","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ügyészség befolyással üzérkedés és más bűncselekmények miatt nyomoz.","shortLead":"Az ügyészség befolyással üzérkedés és más bűncselekmények miatt nyomoz.","id":"20250530_ugyeszseg-befolyassal-uzerkedes-vesztegetes-gyanu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e587810-a071-4eaf-8eb3-2bdea35dff87.jpg","index":0,"item":"88f7d611-a0ae-456b-8c02-3f17e34d4269","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_ugyeszseg-befolyassal-uzerkedes-vesztegetes-gyanu","timestamp":"2025. május. 30. 09:56","title":"Magát titkos ügynöknek kiadva akart pénzt kicsikarni két férfi egy kiutasítástól tartó külfölditől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tél előtt nem elég, hogy a járművünk műszaki állapotát a lehető legjobb helyzetbe hozzuk és az agyonismételt ökölszabályt betartjuk: +7 °C alatti napi középhőmérséklet esetén átállunk a legalább 4,5 mm profilmélységű téli abroncs használatára.
A téli gumicsere csak a legfontosabb minimum a hideg idő beálltakor. Mindeközben néhány alapvető fontosságú, magát a biztonságos vezetést lehetővé tevő alapszabállyal is törődnünk kellene, amelyek nem csak a téli autózást teszik biztonságosabbá.
Ilyen az ülés beállítása, a csomagok elhelyezése, egy vészfékezés végrehajtása vagy egy biztonságos kikerülés. Ezeket vettük át a zsámbéki drivingcamp Hungary vezető instruktorával Albert Péterrel.
Fekve, távol és veszélyesen – alapok az ülésben
Mindenekelőtt érdemes az ülésbeállítást a magasság beállításával kezdeni – tanácsolja Albert Péter –, ha a végére hagyjuk, akkor elállítjuk lényegében az odáig beállított összes értéket. A fejtetőnk távolságát a tetőkárpittól magasságunk ugyan elsődlegesen meghatározza majd, de törekedni kell, hogy négyujjnyi távolság legyen lehetőség szerint a tetőkárpittól.
A pedáloktól való távolság beállításánál az alapszabály, mivel egy vészfékezéskor teljes erővel beleugrunk a kuplungba és a fékpedálba (tehát mindkettőbe egyszerre!) a combunk alja nem feszülhet az ülőlapnak, hiszen akkor nem tudunk megfelelő erőt kifejteni. Ez nagyjából 20 fokos térdhajlítást feltételez teljesen kinyomott kuplungpedálnál. Ráadásul így nem is törjük el a mereven kinyújtott térdünket egy balesetben.
drivingcamp
A háttámla beállításánál a két vállunknak bele kell feszülnie az ülésbe, miközben az előre nyújtott karunkkal, a csuklónknak kell a kormánykerék tetejét elérnie. A kormányt pedig 3 óra – 9 óra magasságában kell fogni. (Elég csak azt kipróbálni mekkorát tudunk így átfogás nélkül fordítani a kormányon, szemben a klasszikus 10 óra 10 perces kormányfogással.)
Sokan elhanyagolják a fejtámla beállítását, pedig annak teteje nagyjából egyvonalban kell legyen, a fejtetőnkkel, hogy ne nyakcsigolyánkat törje el a helytelenül beállított támla – hangsúlyozza végezetül az ülésbeálítás kapcsán Albert Péter.
Csomagokat becsatolni
Ha a hátsó ülésen viszünk valamit, illetőleg a csomagtartóban, akkor csatoljuk be a hátsó öveket. Ennek közvetlenül is több szerepe van. A csomagtartóban lévő nagyobb súlyt egyszerűen a háttámla kampók nem tudják megfogni, míg a biztonsági öv a három ponton keresztül már megtart sokkal nagyobb súlyt is. Egy 50 km/órás ütközésnél a csomagjaink a súlyuk 25-szörösével repülnek tovább!
Mint a napokban közzétett felmérés is mutatja és a drivingcamp Hungary vezető instruktora is állította, a sofőrök 95 százaléka nem tud vészfékezni, nem tudja, hogy valósággal rá kell rúgni a fékpedállra és rajta állni, amíg meg nem állunk. Bár a vészfék-asszisztenssel felszerelt autók valamennyit javítanak a helyzeten, de itt is kell egy minimális idő, mire felépül a teljes fékhatás. Azoknál a kocsiknál, amelyekben nincs ilyen rendszer nagyjából 0,2 másodpercben nincs teljes fékhatás. Fontos mozzanat a vészfékezésnél, hogy a felsőtestet nem szabad a karunkat kifeszítve ellen tartanunk, mert akkor nem tudunk kormányozni.
Megjegyzendő, hogy mivel sokan használnak tempomatot egy vészfékezési helyzetnél plusz két tized másodperccel számolhatunk 50-nél, mire a teljes rendszert aktíváljuk, ami három métert jelen. Ezért olyan szituációkban, amelynél a tempomat használata mellett bármilyen módon előfordulhat, hogy fékeznünk kell, tegyük a lábunkat a fékpedálra, úgy, hogy arra még nem fejtünk ki erőt. A tempomat kényelmi eszköz. 130-nál már hét méterrel lesz hosszabb a fékutunk, egy teherautónyi távot veszíthetünk, ha nem vagyunk felkészültek.
drivingcamp
A vészfékezés mellett, vagy azt közvetlenül kísérő fontos mozdulat a kikerülési manőver is. Amely, elsőre sokak számára furcsán hangzik, de mindig három manőverből kell, hogy álljon. (pl. balrakormányzás, majd jobbra-kormányzás és végül kiigazítás, hogy egyenesbe kerüljön az autó.) Csúszós úton persze mindenből sokkal több helyre és időre lesz szükségünk – jegyzi meg a téli útviszonyok kapcsán a vezető instruktor. A tapadásvesztés veszélye ráadásul ilyenkor fokozottan fennáll.
Vészfékezésnél lehetőség szerint azonos időben történjen meg a fék és kuplungpedál kinyomása – hangsúlyozzák minden gyakorlatkor az instruktorok. Ha nem nyomjuk ki a kuplungot a fékpedál mellé, akkor lefullad a kocsi, és egy ilyen helyzetben nyilván nem cél, hogy időt veszítsünk azzal, hogy nem tudunk kvázi „menekülni”. Ráadásul ilyenkor lekapcsolhat a kormányszervo illetve a szervofék is, amelyek hiánya miatt még nehezebb lesz tovább manőverezni.
Nem óv meg mindentől az összkerékhajtás
A drivingcamp Hungary által tartott vezetési tréningeken ráadásul olyan közlekedési helyzeteket gyakorolhatunk, amelyekre máshogy készülni lehetetlen. Az összes gyakorlat közül a rántópad, amely leginkább szembesíti az autóvezetőket saját és autóik képességeivel. A feladatban nagyjából 40-50 kilométer per órás sebességgel érkezve a rántja meg a kocsi hátsótengelyénél az autót a szerkezet, majd ugyanekkor egy csúszós műgyanta pályára érkezve kezd sodródni a kocsit. Nagyjából olyan helyzetnek foghatjuk fel, mintha oldalról belénk jönnének, vagy egy jégborda kidobná az autó farát a haladási sávjából és valamelyest hasonlatos lehet egy nagy sebességnél történt hátsó gumidefekthez is – mondta el Albert Péter.
drivingcamp
Általában a rántást követő 0,4-0,5 másodperc után képes valaki egyáltalán reagálni a történésekre. Ilyenkor a legfontosabb, hogy jó irányba kormányozzunk, vagyis ellenkormányozzunk. Ami elsőre ellentmondásnak tűnik, hiszen ha jobbra kicsúszik a kocsi fara, akkor „ellenkormányzásként” szintén jobbra kell minél gyorsabban, tekerni a kormányt.
Elvileg amilyen szögben kitört a kocsi fara, az első kormányzott kerekeknek is olyan szögben kellene minél hamarabb állniuk. A neheze részben ott következik, hogy ha ezt az első megcsúszást kivédtük, amikor jön vissza a kocsi fara, ugyan ilyen gyorsan kellene a másik irányt is felvenni a kormánnyal. Mivel ezt már a legtöbb autós nem tudja követni, az autópálya-balesetek esetében a harmadik korrekciónál szokták elveszteni végleg az uralmat a kocsi felett.
Szintén fontos eloszlatandó tévhit, hogy összkerék-hajtású autókkal nem csak elindulni, de megállni is könnyebb. Ez egyetlen szempontból és nem meghatározóan igaz, a motorfékhatást valóban jobban adja le az összkerékhajtású autó, de a tapadásvesztés ellen, és ezt követően ez sem óv meg.
Télen persze igazán gondban a hátsókerék-hajtású autókkal járók lesznek. A hátsókerekes túlkormányzottá válik. Inkább kanyarodásnál számít. A mai hátsókerekes autók esetében szerencsére az elektronikai rendszerek nagyon megkönnyítik a használatukat, de egy bizonyos határon túl a fizika törvényeit ezek sem képesek felül írni. Túlkormányzottá válásnál, amikor a kocsi feneke kezdi megelőzni a kocsit akkor egy első kerék hajtású autónál finom gázadás még sok esetben javíthatja is, míg egy hátsókerekesnél ezzel csak tovább rontjuk a helyzetünket.
Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!