szerző:
Napi Gazdaság
Tetszett a cikk?

Lényegében papírok nélkül hozzák be a kocsikat, amihez itthon írnak egy adásvételi szerződést. Ezzel megússzák a környezetvédelmi termékdíjat, az áfát, a nyereségadót és az iparűzési adót.

Milliárdokat bukik a költségvetés azzal, hogy a behozott használt autók adásvételi szerződését sok nepper egyszerűen meghamisítja, a vevők pedig elesnek a kötelező egy év szavatosságtól és garanciától – mondta a Napi Gazdaságnak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke.

A használt autók piacán trenddé vált, hogy a „dealerek” nem cégként importálják az autót, egyszerűen behozzák az országba, kiállítják a telephelyen, majd amikor elkel, hamisítanak hozzá egy adásvételi szerződést a külföldi eladó és a magyar vevő között.

Így nem fizetik meg a környezetvédelmi termékdíjat, az áfát, a nyereségadót és az iparűzési adót. Ez autónként átlagosan 100–300 ezer forint kiesést jelent az államnak – mondta a Napi Gazdaságnak Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke.

Egy másik módszer volt korábban az is, hogy a jármű behozatalakor a kereskedő kifizette a regisztrációs adót – ami a forgalomba helyezés feltétele –, majd halasztott áfafizetést kért az eladás után.

Negyedév múlva az importőr jellemzően bedöntötte a céget, s újat alapított, elcsalva az adót. Fojt szerint a piacra behozott járművek 3-4 százalékánál fordult ez elő, ami a 74 ezer tavaly importált használt járművet alapul véve is milliárdos tétel. Az elnök szerint e tekintetben pozitív változás tapasztalható, s a Nemzeti Adó- és Vámhivatal egyre hatékonyabb választ ad a csalásokra.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!